بعد از بارداری و در دوران شیردهی بسیاری از مادران دچار کمبود شیر می شوند و در برخی موارد نیز قادر به شیر دادن به کودک خود نیستند. کمبود شیر مادر می تواند ناشی از استفاده از دارو های آرامبخش و اعصاب و یا استرس و اضطراب، رژیم لاغری، روزه گرفتن، کاهش قندخون، کاهش هورمون استروژن و کاهش مصرف لبنیات و پروتئین باشد. 
اما برای افزایش شیر مادر به دلیل اهمیت بالایی که برای کودک دارد، راه کار های فراوانی در طب سنتی معرفی شده است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. 

سیاه دانه و افزایش شیر مادر

سیاه دانه دارای طبیعتی گرم و خشک است و در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی تجویز می شود. افزایش شیر مادر نیز یکی از خواص سیاه دانه است که موجب غلظت و افزایش شیر مادر می شود. اما دقت داشته باشید در صورتی که طبیعت بدن شما بسیار گرم است، از خوردن زیاد سیاه دانه خودداری کنید.
سیاه دانه را می توانید در وعده صبحانه بکوبید و به همراه نان و پنیر میل کنید و یا با یک قاشق چایخوری عسل طبیعی ترکیب کنید تا خواصش چندین برابر شود، در حقیقت به ترکیب سیاه دانه و عسل، معجون دوسین می گویند و دارای خواص منحصر به فردی برای سلامت بدن است. همچنین می توانید آن را در وعده های غذایی دیگر نیز میل کنید. 

گیاه پنیرک و افزایش شیر مادر 

پنیرک طبیعتی سرد و تر دارد و نوشیدن دم کرده آن در طول روز موجب افزایش شیر مادر می شود. 

رازیانه و افزایش شیر مادر

رازیانه طبیعتی گرم و تر دارد و نوشیدن دم کرده و یا دمنوش رازیانه موجب افزایش شیر مادر شده و از طرفی خاصیت ضد نفخ دارد و موجب هضم سریع تر شیر در معده کوک می شود. رازیانه در حقیقت می تواند سطح هورمون پرولاکتین را که نقش مهمی در افزایش شیر مادر دارد را افزایش دهد. نوشیدن دم کرده رازیانه و یا عرق آن در دوران شیر دهی می تواند طعم شیر را نیز بهبود بخشد و متابولیسم بدن مادر را نیز افزایش دهد. 
دقت داشته باشید که عرق رازیانه یا دم کرده آن در افراد گرم مزاج مضر خواهد بود. 

انیسون و افزایش شیر مادر 

انیسون طبیعتی گرم و خشک دارد و اگر جویده شود می تواند شیر مادر را زیاد و غلیط کند، از سوی دیگر به دلیل خواص ضد نفخی که دارد از دل درد، دل پیچه و اسهال کودک جلوگیری می کند.

مواد غذایی که موجب افزایش شیر مادر بلغمی مزاج می شود

نوشیدن شیر تازه محلی، نوشیدن دم کرده تخم شنبلیله و دم کرده بادیان، خوردن شیره انگور سیاه و توت در وعده صبحانه و همچنین 2 تا 4 دانه اسفند شسته شد می تواند شیر مادر را در افرادی که مزاج سرد و تر دارند افزایش دهد. 

حتما بخوانید: قرص بلغم؛ قوی ترین قرص بلغم زدا

مواد غذایی که موجب افزایش شیر مادر صفراوی مزاج می شود

دانه های مغذی مانند تخم کدو، تخم هندوانه و تخم خربزه و همچنین خوردن غذا های دریایی مانند ماهی و میگو و سبزیجاتی مانند اسفناج و کاهو برای افزایش شیر مادر در زنان با مزاج صفراوی بسیار مفید است و در طب سنتی توصیه می شود. 

افزایش شیر مادر با نسخه دکتر خیراندیش 

دکتر خیراندیش به مادران شیرده توصیه می کند که از خوردن انگور بوژه انگور بی دانه غافل نشوند و ترجیحا یک ماه رژیم انگور بگیرند. 

رژیم انگور دکتر خیراندیش برای افزایش شیر مادر

هفته اول: هر روز بجای وعده صبحانه فقط انگور خورده شود. 
هفته دوم: هر روز در وعده های صبحانه و ناهار تنها انگور خورده شود. 
هفته سوم و چهارم: هر 3 وعده غذایی انگور خورده شود، در صورتی که از مواد غذایی دیگر استفاده می کنید، باید چربی کمی داشته باشند. 
این رژیم غذایی می تواند کلسترول، قندخون، تری گلیسیرید و ... را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. 
همچنین خوردن انگور سیاه می تواند افسردگی، استرس و اضطراب را کاهش دهد. 

حتما بخوانید: طب سنتی از نگاه دکتر خیراندیش؛ پدر طب سنتی ایران

خرما و افزایش شیر مادر

دکتر خیراندیش توصیه می کنند که در دوران شیردهی روزانه 3 الی 7 عدد خرما مصرف شود زیرا موجب افزایش شیر و غلظت آن نیز می شود. خوردن خرما در دوران شیردهی موجب صبوری فرزند شده و بدن کودک را تقویت می کند. 
دکتر خیراندیش عقیده دارند که خوردن خرما آداب خاص خودش را دارد و نباید بلعیده شود، بلکه باید آن را آرام آرام خورد و مزه مزه کرد. 

مواد غذایی مضر برای مادر در دوران شیردهی

مصرف غذا های کنسروی، فست فودی، شکلات و شرینی جات صنعتی، مواد غذایی کارخانه ای، نوشیدنی های قندی مانند نوشابه و ... برای مادران شیرده توصیه نمی شود، زیرا جوب کاهش شیر مادر شده و برای کودک نیز مضر هستند.