میگرن چیزی فراتر از یک سردرد است. در حقیقت یک وضعیت عصبی پیچیده است که می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند.

اگر میگرن دارید، قطعا می‌دانید که این وضعیت چقدر دردناک است و از بین بردن سردرد میگرنی چقدر دشوار خواهد بود. در نتیجه پیشگیری و اقدام زودهنگام در هنگام بروز میگرن کلید کنترل این وضعیت است. 

 

 

در ادامه این مطلب 11 نکته مهم و تاثیرگذار گفته شده است که می توانید برای کمک به درمان زودهنگام میگرن و جلوگیری از بدتر شدن آن استفاده کنید. 

  1. از کمپرس سرد استفاده کنید

بیش از 100 سال است که از سرما درمانی برای درمان میگرن استفاده می شود. برخی تئوری ها عقیده دارند که سرما درمانی می تواند به انقباض عروق خونی یا کاهش سیگنال های عصبی مرتبط با درد میگرن کمک کند.
ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشید تا به مناسب ترین درمان برای تسکین میگرن دست پیدا کنید. برخی افراد متوجه می شوند که کیسه یخی که روی سر گذاشته می شود تسکین دهنده و بی حس کننده است. همچنین در مواقعی که آفتاب یا گرما باعث میگرن شما شود، بسیار مفید است. 

حتما بخوانید: انواع سردرد و روش های درمان آن 

  1. مکانی ساکت و تاریک برای استراحت پیدا کنید

حساسیت به نور و صدا یکی از شایع ترین علائم میگرن است. هنگامی که دچار حمله میگرنی می شوید، باید تا می توانید از این چیزها دور شوید. این می تواند به شما کمک کند تا استرس شما کاهش پیدا کرده و سردردتان تسکین پیدا کند.
دراز بکشید و به تنفس خود توجه کنید. سعی کنید از دیافراگم نفس های آهسته و عمیق بکشید. این می تواند به آرامش بیشتر شما کمک کند.

  1. برای جلوگیری از میگرن هیدراته بمانید

کم‌آبی بدن می‌تواند باعث سردرد و حتی میگرن شود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هیدراتاسیون می‌تواند سردرد را کاهش داده و حتی از آن جلوگیری کند. اگر به طور منظم و به اندازه کافی آب نمی نوشید، افزایش میزان مصرف آب می تواند هم به کاهش درد میگرن کمک کرده و هم از تکرار حملات میگرنی جلوگیری کند.

  1. کافئین را امتحان کنید

یک فنجان قهوه ممکن است به جلوگیری از سردرد میگرنی کمک کند. همچنین بسیاری از مسکن‌های بدون نسخه حاوی کافئین هستند، زیرا می‌توانند اثرات دارو را افزایش دهند.
اما توجه داشته باشید که نباید بیش از حد قهوه بنوشید زیرا نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه در روز می تواند بعد ها شما را دچار سردرد ناشی از ترک کافئین کند.
افراد مبتلا به میگرن که بیش از 3 روز در هفته کافئین مصرف می کنند ممکن است دچار وابستگی به آن شوند. این می تواند منجر به سردرد بیشتر شود. اعتدال در مصرف کافئین نکته مهمی است و به بسیاری از افراد در تسکین سردرد های میگرنی کمک می کند.  

  1. به دندان قروچه یا جویدن زیاد توجه کنید

مردم برای زنده ماندن باید غذا بخورند و جویدن بخش مهمی از غذا خوردن است. با این حال، مطالعات نشان می دهد که جویدن بیش از حد ممکن است با سردردهای بیشتر و حتی میگرن مرتبط باشد. محققان برای این مطالعه بر روی آدامس جویدن تمرکز کردند و دریافتند که سردردهای تنشی و میگرن در افرادی که به طور مکرر آدامس می جوند شایع تر است.
در حالی که نمی توانید از خوردن غذا خودداری کنید، اگر مرتباً میگرن را تجربه می کنید، ممکن است بخواهید در مورد جویدن آدامس تجدید نظر کنید. همچنین اگر در هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار داده و یا به هم می سایید، می تواند منجر به تشدید سردرد میگرنی شود. 

  1. مدیتیشن کنید

مواردی مانند استرس شدید، تغییر در عادات خواب و حتی فعالیت بدنی شدید با میگرن مرتبط هستند.
اگرچه دم و بازدم عمیق و تمرینات اعصاب به تنهایی در درمان کامل میگرن موثر نیستند، اما با کاهش سطح استرس و اضطراب می توانند شدت درد سردرد میگرنی را کاهش دهند. مدیتیشن منظم و استراتژی های کاهش استرس همچنین می تواند در وهله اول از بروز میگرن جلوگیری کند. 

 

 

  1. ماساژ را امتحان کنید

ماساژ می تواند به کاهش تنش های عصبی کمک کند و حتی ممکن است از سردرد و میگرن نیز جلوگیری کند. یک مطالعه نشان داده است که از هر 10 نفر 8 نفر تنها با یک ماساژ ساده، سردرد خود را به نصف کاهش داده اند. 
استفاده از روغن های گیاهی مثل روغن مریم گلی، روغن گل یاس، روغن گلاب و روغن اسطوخودوس می تواند تاثیر ماساژ را در درمان سردرد، چندین برابر کند.
تحقیقات بر روی نقاط فشار و رفلکسولوژی در مدیریت سردرد نشان می دهد که حتی ماساژ روی پاها، دست ها و لاله گوش ممکن است به تسکین درد میگرنی کمک کند. 

حتما بخوانید: محصولات گیاهی دکتر خیراندیش برای درمان سردی مغز

  1. زنجبیل بخورید

برخی از مواد غذایی می توانند باعث ایجاد میگرن شوند، اما برخی دیگر می توانند به خلاص شدن از شر آن کمک کنند. زنجبیل یکی از آن ماده های غذایی ضد میگرن است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که زنجبیل می تواند درد میگرن را به میزان قابل توجهی در 2 ساعت کاهش داده و همچنین حالت تهوع و استفراغ ناشی از آن را نیز برطرف کند.
خوردن چای و نبات هم می تواند در کاهش درد های میگرنی موثر باشد.

  1. دارو های گیاهی برای میگرن را امتحان کنید

خوردن دارو های مسکن اولین چیزی است که بعد از شروع شدن علائم سردرد افراد به سراغ آن می روند. محصولات زیادی وجود دارد که می توانند به تسکین درد میگرن کمک کنند. این دارو ها می تواند شامل مسکن های بدون نسخه و درمان های تجویزی هدفمندتر باشد. دارو های مسکن شیمیایی معمولا شامل استامینوفن، آسپرین، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن و ... هستند، اما برای برخی افراد ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند.
بنابراین پیشنهاد می شود که از دارو های گیاهی برای درمان میگرن استفاده کنید. پیشنهاد می شود برای مشاهده لیست دارو های گیاهی برای درمان و تسکین سردرد های میگرنی، مقاله «همه چیز درباره میگرن + درمان میگرن با محصولات طب سنتی» را در وبلاگ سلامت مرهم طب مطالعه کنید.

  1. زود درمان کنید

وقتی نوبت به درمان میگرن می رسد، زمان بندی بسیار اهمیت پیدا می کند. منتظر ماندن بیش از حد برای رسیدگی به علائم میگرن یا انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند تعداد دفعات و شدت حملات میگرنی را افزایش دهد.
برخی از افراد علائم هشدار دهنده ای به نام هاله دریافت می کنند که به آنها می گوید میگرن در حال آمدن است. بنیاد میگرن آمریکا توصیه می کند که داروی خود را در مرحله پیش از حمله مصرف کنید. پرودروم یک علامت هشدار دهنده است که میگرن در حال توسعه است. درمان علائم در مراحل اولیه بهترین شانس شما برای جلوگیری از میگرن شدیدتر است.
یکی از چالش های درمان زودهنگام، دانستن علائم است. علائم پیشروی ممکن است بین افراد بسیار متفاوت باشد، اما اغلب شامل مواردی زیر است:

حساسیت به نور یا صدا
خلق و خو فرد تغییر می کند
مشکل در تمرکز
هوس غذایی، معمولا کربوهیدرات
خستگی یا خمیازه کشیدن

اگر برای مدت طولانی سردردهای میگرنی داشته اید، ممکن است بتوانید به راحتی علائم پیشروی خود را تشخیص دهید. این به شما کمک می کند در درمان درد به جای واکنش نشان دادن، فعال باشید. اگر به طور مکرر سردردهای میگرنی دارید، ممکن است بخواهید داروهای میگرن خود را همیشه همراه خود داشته باشید تا بتوانید به محض شروع حمله آنها را مصرف کنید. 

حتما بخوانید: معرفی محصولات دکتر خیراندیش برای درمان افسردگی

  1. با پزشک مشورت کنید

مشورت با پزشک می تواند به شما در مدیریت میگرن کمک کند. علائم و محرک های خود را با پزشک خود مرور کنید. 

یک برنامه درمانی خوب باید شامل موارد زیر باشد:

تشخیص نوع میگرن شما
شناسایی محرک ها
اجتناب از محرک ها
انجام اقداماتی برای ارتقای سلامت کلی، از جمله خواب کافی و خوب غذا خوردن
هیدراته ماندن
شناسایی داروها و سایر راهکارها برای کمک به پیشگیری از میگرن
ایجاد یک برنامه برای درمان میگرن حاد

درد شدیدی که با میگرن همراه می شود می تواند بسیار شدید و ناتوان کننده کننده باشد، بنابراین بهتر است در این مورد با پزشک خود در رابطه با زمان هایی که باید به کمک او دسترسی داشته باشید صحبت کنید.

اگر سردرد شدیدی دارید که باعث موارد زیر می شود، باید فوراً به دنبال درمان باشید:

استفراغ غیر قابل کنترل
از دست دادن هوشیاری
تشنج
تاری دید یا سایر تغییرات بینایی
از دست دادن تعادل یا هماهنگی
سبکی سر
تپش در قفسه سینه یا فشار خون بالا

در آخر

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری و درمان درد میگرن انجام دهید، اما هیچ درمانی وجود ندارد که همیشه برای همه موثر باشد.

کلید درمان میگرن این است که محرک های خود را بشناسید و از آن اجتناب کنید، علائم را به موقع درمان کنید و داروها یا درمان هایی را پیدا کنید که برای تسکین نوع خاص درد میگرنی شما بهترین گزینه باشد.

همچنین باید یک سیستم پشتیبانی ایجاد کنید تا در هنگام بروز میگرن به آن تکیه کنید. ممکن است در هنگام مقابله با درد میگرن در کارهایی که می توانید انجام دهید محدود باشید بنابراین حمایت دیگران یک ابزار مقابله ای قدرتمند برای شما خواهد بود.