تاریخچه کره کاکائو - COCOA BUTTER

کره کاکائو چربی طبیعی غنی است که از دانه های کاکائو موجود در غلاف درخت کاکائو گرفته می شود. این گیاه به عنوان درخت کاکائو و درخت شکلات نیز شناخته می شود، نام آن از واژه مایایی "Xocolatl" گرفته شده است (به معنی شکلاتی است که از درخت کاکائو گرفته شده). همچنین تفاوت بین کلمات کاکائو و شکلات در این است که کاکائو نامی است که به دانه های خام و فرآوری نشده در غلاف میوه آن داده می شود و شکلات نامی است که پس از برداشت و فرآوری دانه های کاکائو به آن گفته می شود.
همچنین به خود کاکائو چندین نام مستعار داده شده است که رایج ترین آنها Theobroma به معنی غذای خدایان است. کلمه شکلات از کلمه آزتکی Cacahuatl گرفته شده است که به معنی "مهره سیاه"، "میوه کاکائو" یا "غذای خدایان" است. در واقع Cacahuatl همان نامی است که بر قلب انسان هایی که به عنوان قربانی برای خدایان یا خورشید ارائه می شدند، گذاشته شد تا آنها را آرام کند. 
از نظر مایاها، درخت کاکائو منشاء الهی دارد و نه تنها فاصله زیاد بین بهشت و زمین را در بر می گیرد تا این دو را به هم متصل کند، بلکه زندگی را حفظ می کند و در عین حال دریچه ای به مرگ است.
دانه های کاکائو قرن ها است که در غرب آفریقا، جایی که بیش از نیمی از کاکائوی تجاری جهان تولید می شود و در بخش هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی و همچنین در کارائیب و کشورهایی که بومی آنها هستند برای ایجاد کره کاکائو برداشت شده اند. 
این نرم کننده طبیعی با رایحه ملایم قرن ها است که به عنوان مرطوب کننده استفاده می شود و پوست و موهایی را که در معرض تأثیرات شدید خورشید و باد قرار می گیرند، التیام می بخشد و از آن محافظت می کند. 
سال هاست که این چربی گیاهی که رنگ زرد کم رنگی دارد در تولید لوازم بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. کره کاکائو همچنین به طور سنتی برای اهداف آشپزی نیز استفاده می شود، مانند تولید شکلات، کره نیز محصول جانبی کاکائو است. 

400 تا 1500 سال قبل از میلاد، جامعه اولمک (تمدن اولمک (Olmec) قدیمی‌ترین تمدن در آمریکای میانه و نخستین تمدن در مکزیک به‌شمار می‌رود) دریافتند که میوه های درخت کاکائو نه تنها قابل خوردن هستند بلکه می توان میوه های آن را برای اهداف مختلفی پردازش کرد و همین امر منجر به ایجاد طعم های مختلفی شد.
یکی از اولین کشفیاتی که در مورد میوه درخت کاکائو انجام شد این بود که دانه های آن را خرد و با آب، ادویه جات و ترشی جات مخصوص مخلوط کرده (از آن به عنوان شکلات یاد می کردند) و به نوشیدنی مخصوص تبدیل می کردند. نوشیدنی تلخی که اغلب مخصوص کشیش ها، اعضای خانواده سلطنتی و دیگر افراد بود. 

با گذشت زمان، میوه کاکائو به دلیل خواص دارویی خود شناخته شد و برای درمان عفونت های روده ای و اسهال، تنظیم تیروئید، کاهش ترشحات و به عنوان یک محرک خفیف استفاده می شد. 
در گذشته برگ جوان درخت کاکائو برای ضدعفونی کردن زخم ها مفید بوده است، در حالی که پوست میوه آن در درمان دیابت و همچنین بیماری هایی که بر کبد، مثانه و کلیه ها تأثیر می گذارند، استفاده می شد. 
دانه ها و برگ های درخت کاکائو برای درمان سرفه، آسم، قولنج، از دست دادن اشتها، ضعف، مالاریا، شکستگی، انگل، ذات الریه و مسمومیت به صورت معجون دم می شدند. در نهایت، کره ساخته شده از دانه های لوبیایی شکل میوه کاکائو برای تسکین و رفع خستگی، خشکی لب، ناراحتی های پوستی و سوختگی استفاده می شد.
همچنین طبق منابع تاریخی، در سال 1502، کریستف کلمب و خدمه اش اولین اروپایی هایی بودند که با دانه های کاکائو آشنا شدند. 

 

 

خواص کره کاکائو – COCOA BUTTER

کره کاکائو شباهت زیادی به کره شی دارد و اجزای اصلی شیمیایی کره کاکائو که موجب بوجود آمدن خواص منحصر به فرد آن می شوند، عبارتند از: 
اولئیک اسید (امگا9)، استئاریک اسید، پالمیتیک اسید، لینولئیک اسید (امگا 6)، آراکیدیک اسید، پالمیتولئیک اسید، ویتامین E، ویتامین K، آلفا لینولنیک اسید (امگا 3) و فیتواسترول ها.

اسیدهای اولئیک (OMEGA 9) موجود در کره کاکائو ...

نرمی، لطافت و درخشندگی پوست و مو را حفظ می کند.
رشد موهای ضخیم تر، بلندتر و قوی تر را تحریک می کند.
به کاهش ظاهر پیری، مانند چین و چروک زودرس و خطوط ریز کمک می کند.
شوره سر را از بین می برد و در نتیجه از رشد مو حمایت می کند.
خواص آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب رادیکال های آزاد به پوست جلوگیری می کند.
از التهاب، سفتی و درد مفاصل جلوگیری می کند.
عامل سفتی یا نرمی کره کاکائو است.

استئاریک اسید موجود در کره کاکائو ...

دارای خاصیت پاک کنندگی است و آلودگی، عرق و سبوم اضافی را از مو و پوست پاک می کند.
یک عامل امولسیون کننده ایده آل است که آب و روغن را به هم متصل می کند.
تاریخ انقضا محصولات را افزایش می دهد.
بدون کاهش درخشندگی و ایجاد احساس سنگینی بر روی مو، موجب خوش حالت شدن آن و محافظت از مو می شود.
دارای خاصیت پاک کنندگی است.
پوست را نرم و لطیف می کند.
موجب جامد شدن کره می شود.

پالمیتیک اسید موجود در کره کاکائو ...

دارای خاصیت نرم کنندگی است.
موها را نرم کرده و بقایای چربی یا چسبناکی از خود بر جای نمی گذارد
رایج ترین اسید چرب اشباع شده است.

لینولئیک (OMEGA 6) موجود در کره کاکائو ...

موها را مرطوب کرده و رشد آنها را تقویت می کند.
بهبود زخم را تسهیل می بخشد.
دارای خواص ضد التهابی است.
تسکین دهنده آکنه است و از ایجاد آن در آینده نیز پیشگیری می کند.
حفظ رطوبت در پوست و مو را تقویت می کند.
برای استفاده در پوست های مستعد آکنه مفید است.
بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت را تسکین و بهبود می بخشد.
از پیری پوست جلوگیری می کند.

آراکیدیک اسید موجود در کره کاکائو ...

افزایش توده عضلانی را تقویت کرده و ارتقا می دهد.
ایمنی بدن را بالا می برد.
علائم افسردگی را تسکین می دهد.
به تسکین درد و ناراحتی های مرتبط با آرتروز کمک می کند.
به کاهش وزن کمک می کند.

 

 

پالمیتولئیک اسید موجود در کره کاکائو ...

از پیری پوست و چین و چروک جلوگیری می کند.
مرطوب کننده و سفت کننده پوست است.
رشد مو و درخشندگی آن را تقویت می کند.
روشن کننده رنگ پوست است.
رشد ناخن ها را تقویت می کند. 

ویتامین E موجود در کره کاکائو ...

دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ظاهر پیری پوست را کند کرده و گردش خون را افزایش می دهد.
زخم و لکه های پوستی را کاهش می دهد.
از کاهش رطوبت پوست و مو جلوگیری می کند.
پوست سوخته را تسکین می دهد.
به پاکسازی عمیق منافذ پوست و ایجاد تعادل در تولید چربی پوست کمک می کند.

ویتامین K موجود در کره کاکائو ...

به افزایش توانایی بدن در لخته شدن خون کمک می کند که در نتیجه موجب بهبودی سریع تر زخم ها و کبودی ها می شود.
تورم و کبودی ها را کاهش می دهد.
به جلوگیری از آکنه و کاهش زخم های ناشی از آکنه کمک می کند.
به کاهش چین و چروک کمک می کند.
منجر به بازسازی فولیکول های مو می شود.

آلفا لینولنیک اسید (OMEGA-3) موجود در کره کاکائو ...

التهاب را کاهش می دهد.
لخته شدن خون روی پوست را کنترل می کند.
درد مفاصل را تسکین داده و با کاهش سفتی مفاصل به بهبود انعطاف پذیری کمک می کند.

فیتواسترول های موجود در کره کاکائو ... 

دارای خاصیت روشن کنندگی پوست است.
موهای خشک و شکننده را به طور موثری نرم می کند.
وزی و خشکی مو ها را برطرف می کند.
دارای خواص ضد التهابی است.
اثرات ضد پیری بر روی پوست و بدن دارد.
گردش خون را بهبود می بخشد.

کره کاکائو برای تقویت پوست 

کره کاکائو که به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض دمای بدن ذوب می شود و به طور طبیعی پوست خشک و حساس را تسکین می دهد و در عین حال از ظاهر زخم ها و علائم ناخواسته جلوگیری می کند. 
غنی بودن کره کاکائو از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها آن را برای استفاده به عنوان مرطوب کننده ای که سلامت پوست را بهبود می بخشد و خارش، قرمزی و سوزش ناشی از بیماری هایی مانند اگزما و درماتیت را برطرف می کند، ایده آل کرده است. 
چربی های اشباع شده موجود در کره کاکائو با ایجاد یک سد محافظ بین پوست و عناصر محیطی، به پوست اجازه می دهد رطوبت مورد نیاز خود را حفظ کند و در نتیجه با وجود جذب آسان به مدت چند ساعت روی پوست سلامت آن را بازیابی می کند. 
پلی فنول های موجود در کره کاکائو با افزایش رطوبت، قابلیت ارتجاعی و تولید کلاژن پوست، ظاهر پیری و چین و چروک های پوستی را کاهش می دهند. به دلیل وجود این پلی فنول ها، کره کاکائو برای جلوگیری از حساسیت ها، آسیب و دژنراسیون پوست مشهور است. 
کره کاکائو با نفوذ عمیق به پوست، آبرسانی و گردش خون زیر پوست را افزایش می دهد و در عین حال به ترمیم پوست آسیب دیده کمک خواهد کرد. اعتقاد بر این است که کره کاکائو دارای خواص محافظتی است و از پوست در برابر اشعه مضر UV محافظت می کند. همچنین می تواند برای محافظت پوست در برابر سرمای شدید نیز مفید باشد.

کره کاکائو برای مو 

کره کاکائو هنگامی که بر روی موها استفاده می شود، با تقویت فولیکول های مو و رطوبت رسانی به تار های مو، از شکستگی و ریزش مو جلوگیری می کند. 
کره کاکائو ضمن ترمیم تار های مو آسیب دیده، از آسیب بیشتر جلوگیری می کند و در عین حال چربی های طبیعی موجود در مو و پوست سر را نیز افزایش می دهد. 
همچنین با رساندن رطوبت زیاد به پوست سر، خارش، پوسته پوسته شدن، التهاب و شوره سر را تسکین می دهد. بطور کلی کره کاکائو موجب تغذیه تار های مو می شود و به حالت دهی بهتر و درخشندگی مو ها کمک می کند.