لذت ساختن بمب حمام یا کوکتل پدیکور (Bath Bomb) در خانه 

قطعا ساختن بمب حمام مخصوص خود می تواند به اندازه حمام یا پدیکور با آن لذت بخش باشد. ساخت بمب حمام در خانه با مواد طبیعی می تواند بسیار خلاقانه باشد. زیرا بر اساس سلیقه شما می تواند به هر شکل و فرم با عطر و خواص منحسر به فرد در بیاید.
همچنین می توان آن را به دوستان و نزدیکان نیز هدیه داد.

در این مطلب، ما یک دستورالعمل آسان و راحت برای تهیه بمب حمام یا همان کوکتل پدیکور به شما ارائه می دهیم و به شما نشان می دهیم که چگونه می توان آن را با مواد مختلف متناسب با نیاز و علاقه خود تغییر داد. همچنین دو نمونه از دستور العمل (بمب آرامش بخش اسطوخودوس و نعناع و بمب حمام مرکبات) نیز برای الهام بخشیدن به شما برای ساختن بمب حمام ارائه شده است.

 

 

حتما بخوانید: ساخت دئودورانت طبیعی در خانه

یک بمب حمام یا کوکتل پدیکور به سه ماده اصلی نیاز دارد 

بمب حمام بافت شنی مانند دارد و از مواد مختلف خشک و مرطوب که به اشکال مختلف قالب گیری شده اند تشکیل شده است. هنگامی که کوکتل پدیکور به حمام آب گرم اضافه می شود، یک گاز دلپذیر از خود ایجاد می کند و رنگ ها، رایحه ها، نمک ها و سایر افزودنی های مغذی از آن آزاد می شود تا یک تجربه عالی از حمام با اب گرم در خانه برای شما ایجاد کند. 

سه ماده اصلی که برای تهیه بمب حمام به آن نیاز است شامل:

جوش شیرین (سدیم بی کربنات)  

جوش شیرین جزء ضروری در بمب های حمام است. هنگامی که با آب مخلوط می شود، محلول پایه ای ایجاد می کند که pH آن بالاتر از 7 (معمولاً حدود 8.0) است.

اسید سیتریک 

به عنوان یک ماده آرایشی، برای حفظ یا کاهش سطح PH در انواع فرمولاسیون مراقبت از پوست و بدن استفاده می شود. وقتی اسید سیتریک به آب اضافه می شود، محلول اسیدی (با pH حدود 3.0) ایجاد می کند و با افزایش pH ناشی از جوش شیرین مقابله می کند.

فیلر یا پر کننده 

پودر یا ترکیبی از پودرها است که برای تضعیف اثر جوش شیرین و اسید سیتریک در آب استفاده می شود و گاز طولانی مدت ایجاد می کند. اگر از ماده پرکننده استفاده نشود، بمب حمام ممکن است خیلی سریع حل شود و فقط برای مدت کوتاهی حالت کف کنندگی داشته باشد. نمونه هایی از پرکننده های بمب حمام شامل نشاسته ذرت و نمک است.

وقتی هر سه این مواد با موفقیت ترکیب شده و به بمب حمام اضافه شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد. ماده پایه (جوش شیرین) با اسید (اسید سیتریک) واکنش نشان می دهد و حباب های دی اکسید کربن را که مسئول عملکرد گازدار بمب های حمام است، آزاد می کنند.

حتما بخوانید: درمان موخوره با رعایت این نکات

ساختن بمب حمام معطر در خانه + نکات مهم 

ایجاد یک بمب حمام با کیفیت و کامل نیاز به آزمایش و خطا دارد، به ویژه هنگامی که صحبت از دستیابی به بافت صحیح می شود که در نهایت ترک نخورد یا پودر نشود. قوام مورد نظر تا حدودی مانند برف یا شن کمی مرطوب است. بمب حمام نباید خیلی مرطوب باشد (مانند خمیر) و نه خیلی خشک که خرد شود.

برای تهیه بمب حمام به تجهیزات زیر نیاز دارید: 

یک کاسه متوسط برای مواد خشک
یک لیوان شیشه ای برای مواد مرطوب شما
همزن، قاشق یا چنگال برای مخلوط کردن
یک بطری شیشه ای اسپری دار
قالب سیلیکونی با اشکال دلخواه
یک سینی به همراه ورقه روغنی شیرینی پزی
دستکش 
لیوان و قاشق اندازه گیری

دستور العمل زیر نحوه ساخت یک بمب حمام ساده را توضیح می دهد. 
برای تمرین می توانید مواد گفته شده در دستورالعمل زیر را نصف یا حتی یک چهارم کرده و در مقادیر کمتر آن را تهیه کنید تا در صورت نیاز مقدار برخی مواد را کم و یا زیاد کنید.

ترکیبات مورد نیاز برای تهیه بمب حمام 

اسید سیتریک یا جوهر لیمو 1 فنجان
جوش شیرین 2 فنجان
پودر نشاسته ذرت 1 پیمانه
نمک حمام به دلخواه 1 فنجان
روغن یا کره گیاهی مانند شی باتر 2 قاشق غذاخوری
اسانس های گیاهی معطر مانند روغن یا اسانس اسطوخودوس، گلاب، یاس و .. 10 تا 20 قطره
کمی روغن نارگیل یا روغن بدن
رنگ 

دستورالعمل: 

داخل کاسه، همه مواد خشک بجز سیتریک اسید یا جوهرلیمو را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
تمام مواد مرطوب را در لیوان شیشه ای ریخته و خوب تکان دهید تا با هم ترکیب شوند.
خیلی آهسته، مواد مرطوب خود را در کاسه مواد خشک بریزید. هر بار مقدار کمی اضافه کنید و خوب با یکدیگر ترکیبشان کنید. در صورت نیاز، از دستان خود برای مخلوط کردن بیشتر استفاده کنید و مطمئن شوید که مخلوط بدون توده باشد. سپس سیتریک اسید را به ترکیب اضافه کرده و مجدد خوب با مواد ترکیبش کنید.
اگر مخلوط خیلی خشک است، کمی روغن نارگیل به آن اضافه کنید.
قوام بمب حمام را با فشار دادن کمی از مخلوط در کف دست و رها کردن آن در کاسه آزمایش کنید. آیا مخلوط فشرده و شکل خود را حفظ می کند یا خرد می شود و متلاشی می شود؟ اگر مخلوط شکل خود را حفظ کند، مخلوط آماده قالب گیری است. اگر متلاشی می شود، باید کمی روغن نارگیل به آن اضافه کنید.
قالب بمب حمام خود را با مخلوط بمب پدیکور پر کنید و روی آن را فشار دهید. سپس بمب حمام را به آرامی از قالب خارج کرده و روی سینی با کاغذ روغنی قرار دهید. اجازه دهید بین 24 تا 48 ساعت خشک شود. 
در صورت عدم استفاده در شیشه ای با درب محکم (یا با پلاستیک مهر و موم کنید) نگهداری کنید.

 

 

نکات مهم: 

از اضافه کردن روغن یا مایعات دیگر به ترکیب خودداری کنید، زیرا می تواند شکل پذیری بمب حمام شما را از بین ببرد.
اگر بمب های حمام شما در حال شکستن هستند، سعی کنید از قالب کوچکتر استفاده کنید. هرچه بمب حمام کوچکتر باشد، قالب گیری و حفظ شکل آن آسان تر است. برای بمب های حمام بزرگتر، افزودن خاک رس می تواند به قوام بیشتر آن کمک کند.
ضربه محکم به قسمت بیرونی قالب با استفاده از انگشت یا پشت قاشق می تواند به آزاد شدن آن کمک کند.
نمک های حمام گاهی اوقات می توانند آب را از هوای اطراف خود جذب کنند، به ویژه اگر در محیطی با رطوبت بالا قرار داشته باشند. این به نوبه خود می تواند عملکرد گازدار بمب حمام شما را کاهش دهد. 
به خاطر داشته باشید که میزان رطوبت اضافه شده به این دستورالعمل، نوع مواد مورد استفاده، نحوه نگهداری بمب های حمام و میزان رطوبت محیط شما همه می تواند بر قوام نهایی و کیفیت بمب حمام شما تأثیر بگذارد! 

تهیه انواع بمب حمام 

شما می توانید برای تهیه بمب های پدیکور با ویژگی و خواص منحصر به فرد از ترکیبات مختلفی استفاده کنید. این ترکیبات می تواند شامل موارد زیر باشد:

نمک حمام 

نمک دریایی، نمک صورتی هیمالیا و انواع دیگر نمک های حمام را می توان به بمب های حمام اضافه کرد تا در صورت حل شدن در آب گرم حمام، سم زدایی، پاکسازی، لایه برداری یا آبرسانی را برای پوست به همراه داشته باشند. نمک های غنی از مواد معدنی مانند نمک دریایی و نمک هیمالیا نیز می تواند به تسکین درد عضلات و همچنین کاهش خستگی یا سوزش پوست کمک کند. برای استفاده در بمب حمام، کافی است آن را با باقی مواد خشک ترکیب کنید.

حتما بخوانید: چرا باید از رنگ مو های طبیعی استفاده کنیم؟

عصاره ها 

عصاره های طبیعی و سایر مواد اولیه مشتق شده از منابع گیاهی یا میوه ای راهی عالی برای افزودن خواص سلامتی به بمب حمام شما هستند. این عصاره ها علاوه بر ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی تقویت کننده پوست، رنگ و لعاب زیبایی به کوکتل های حمام می دهند. به عنوان مثال، عصاره گل رز برای تهیه رنگ صورتی مایل به قرمز، عصاره برگ زیتون برای ایجاد رنگ سبز و عصاره زغال اخته برای ایجاد رنگ استفاده می شود.
هر دو عصاره مایع و پودر را می توان به ترتیب همراه با مواد مرطوب یا خشک خود ترکیب کرد.

روغن های حامل و کره های گیاهی 

روغن های گیاهی و کره ها دارای اسید های چرب ضروری هستند و به هیدراته کردن پوست و افزایش لطافت پوست کمک می کنند. روغن های رایج مورد استفاده در بمب یا کوکتل های حمام شامل روغن های سبک مانند روغن بادام شیرین، روغن هسته انگور و همچنین روغن آووکادو و روغن نارگیل است.
کره گیاهی مانند کره شی، کره کاکائو و کره انبه نیز از ترکیبات محبوب در تهیه بمب حمام هستند. برای استفاده کره گیاهی را برای مدت 30 ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا ذوب شود سپس به همراه مواد مرطوب آن را به ترکیبات بمب حمام اضافه کنید. 

 

 

خاک رس 

خاک رس می تواند خواص تغذیه کننده، جذب کننده و صاف کننده پوست را به کوکتل های حمام شما اضافه کرده و در عین حال به سفت شدن و قوی ماندن آنها نیز کمک کند. خاک رس می تواند برای سم زدایی ملایم و تسکین انواع پوست و یا افزایش قوام بمب های حمام استفاده شود. خاک رس های رنگی نیز می توانند به عنوان رنگ های طبیعی برای افزودن تناژ کرم، زرد، صورتی، قرمز یا سبز به بمب حمام شما استفاده شوند. 

حتما بخوانید: معرفی 11 خاصیت خاک رس برای پوست

رنگ ها 

هر رنگی که برای پوست مناسب باشد را می توان در تهیه بمب حمام استفاده کرد. دقت داشته باشید که رنگ های خوراکی برای تهیه کوکتل های حمام توصیه نمی شوند زیرا از روی پوست به راحتی پاک نمی شوند. رنگ هایی که برای تهیه صابون های طبیعی استفاده می شوند و غیرسمی اند، ایده آل تر هستند. بطور کلی می توانید از رنگ های پودری یا مایع استفاده کنید.
از عصاره و اسانس گیاهان و همچنین خاک رس نیز می توانید به عنوان جایگزین برای رنگ در تهیه کوکتل حمام استفاده کنید. 

زیبایی بیشتر کوکتل های حمام 

گل های خشک شده، گیاهان خشک شده، اکلیل و .. به زیبایی بیشتر بمب های حمام کمک می کنند. گلبرگ رز، جوانه اسطوخودوس، پوست لیمو یا یک شاخه رزماری خشک تنها نمونه هایی از اقلام طبیعی هستند که می توانند برای تزئین بمب حمام استفاده شوند. کافی است قبل از ریختن مواد بمب حمام در قالب کمی از این گل های خشک را در قالب بریزید. می توانید در لایه های میانی کوکتل حمام نیز از این گل های خشک استفاده کنید.

روغن های اسانسی و روغن های معطر 

علاوه بر افزودن رایحه های دل انگیز و نشاط آور، روغن های اسانسی موجود در بمب های حمام می توانند مزایای رایحه درمانی را ارائه دهند و همچنین پوست را عمیقا تغذیه کنند. بسته به خلق و خو یا خواص مفیدی که دوست دارید کوکتل حمام شما داشته باشد، اسانس ها یا ترکیبات اسانسی را انتخاب کرده و استفاده کنید. برای آنکه بمب حمام شما بتواند به تسکین سرماخوردگی، سرفه یا گلو ملتهب کمک کند، روغن هایی با خاصیت خلط آور مانند اکالیپتوس، نعناع، رزماری و درخت چای مفید هستند. برای تهیه بمب آرامش بخش حمام نیز، عطرهای آرامبخش مانند اسطوخودوس، گل یاس، گلاب یا بابونه را هدف قرار دهید. برای استفاده از بمب حمامی که لایه برداری پوست را تقویت کند و ظاهر رنگ و بافت پوست را بهبود می بخشد، روغن های اسانسی تقویت کننده پوست مانند پرتقال، گریپ فروت و بهارنارنج مفید است.

 

 

حلال ها 

پلی سوربات ها از جمله پلی سوربات 20 و پلی سوربات 80 را می توان به مخلوط های بمب حمام اضافه کرد تا به روغن های ضروری، روغن های معطر و حتی روغن های حامل کمک کند تا با آب مخلوط شده و در آن حل شوند. این عمل حل شدن به جای شناور شدن به بالا و/یا چسبیدن به پوست که می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود ، به پخش عطر و روغن از طریق آب حمام کمک می کند.

مقدار توصیه شده پلی سوربات ها برای بمب های حمام: 

پلی سوربات 20، به نسبت یک به یک حلال به روغن است و قبل از اضافه کردن مواد مرطوب به مواد خشک باید با مواد مرطوب استفده شود. 
پلی سوربات 80 باید به نسبت 1 به 2 حلال به روغن های حامل اضافه کنید.