خارش پوست سر، زمانی که به طور مداوم باشد، می‌تواند تبدیل به یک بیماری شود اما نگران نباشید، در دل طبیعت راه حل‌هایی برای این مشکل وجود دارد.

دلایل خارش پوست سر

پوست خشک

زمانی که پوست سر شما به اندازه‌ کافی چربی تولید نکند، خشک شده و شروع به خارش خواهد کرد. برای رفع این مشکل باید رطوبت به پوست شما بازگردد. استفاده از شامپوي حاوي روغن شترمرغ برای افرادی که به اين دلیل دچار خارش سر هستند پيشنهاد مي‌شود.

پوست چرب

وقتی پوست سر بیش از حد نیاز چربی تولید ‌کند، این چربی روی سر انباشته و باعث جمع شدن سلول‌های مرده‌ پوست در سر می‌شود و ایجاد خارش می‌کند. برای حل این مشکل موهای خود را با محلول‌ها و شامپوهای گیاهی مناسب، مرتب بشویید تا چربی‌ها جذب پوست‌تان شود.

قارچ پوستی

گاهی قارچ‌های پوستی باعث خارش پوست سر می‌شوند، در اين صورت شما دانه‌هایی شوره مانند روی سرتان خواهید دید. تفاوت آن‌ها با شوره در رنگ و سختي‌شان است. رنگ قارچ‌ها بیشتر مایل به زرد است و در این حالت پوست سر متورم خواهد شد.

استرس

استرس باعث به‌ وجود آمدن حالت‌هایی مانند التهابات به شکل سبوره می‌شود و نتیجه آن برفک‌هایی سفید یا قهوه‌ای روی پوست کف سر و در نهایت خارش سر است. استرس سطح هورمون‌های شما را تغییر می‌دهد و باعث خشک شدن پوست سر می‌شود.

برخی بیماری‌ها

برخی بیماری‌های داخلی نیز باعث خارش‌ پوست سر می‌شوند. کم خونی و فقر آهن، کم‌کاری یا پرکاری غده‌ تیرویید، انگل‌های روده‌ای و اختلالات کبدی و کلیوی باعث افزایش مواد زائد در خون و رسوب آن‌ها در پوست و در نتیجه خارش سر می‌شوند. بیماران دیابتی نیز در ناحیه‌ سر احساس خارش می‌کنند. افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی نيز دچار اين مشكل مي‌شوند.

شست ‌و‌ شوی زیاد سر

شستن کم موها می‌تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده در سر و در نتیجه خارش شود. از طرف دیگر شستن زیاد موها نيز باعث خارش سر مي‌شود، چون تمام چربی‌های محافظت‌کننده‌ي پوست سر شسته می‌شود.

شپش

خارش سر در کودکان می تواند ناشی از ابتلا به شپش سر باشد که اتفاقا در مهد کودک ها بیماری شایعی است و این کودکان بخصوص دختران در مهد کودک و یا اوایل دبستان به علت عدم رعایت بهداشت یا سابقه مسافرت و اقامت در مسافرخانه ها دچار خارش سر بخصوص در ناحیه پشت گردن می شوند و گاهی به علت شدت خارش، زرد زخم در کف سر ایجاد می شود. شپش و بیشتر از آن تخم شپش به صورت دانه های سفید رنگ بر روی موی کودک ایجاد می شود که این تخم ها برخلاف شوره سر جا به جا نمی شوند و محکم به موها چسبیده اند و بایستی برای درمان آن اقدام کرد.

سایر عوامل

گرمي هوا، عرق كردن و کثیفی پوست سر، گرد و غبار، ضعف بدن، زكام، رنگ و فر کردن مو و ژل زدن به مو نيز مي‌‌توانند باعث خارش سر شوند. 

درمان خارش پوست سر

چای بابونه

چای بابونه به عنوان ض التهاب خارش سر را تسکین می‌دهد. چای را دم كنيد، 20 دقیقه روی سر بگذاريد و سپس بشویید. هر دفعه قبل از حمام اين كار را انجام دهيد تا زمانی که مشکل حل شود.

روغن اسطوخدوس

روغن اسطوخودوس را روی پوست سر ماساژ دهید بعد از 20  دقیقه بشویید. ماساژ دادن پوست سر با روغن اسطوخودوس باعث رشد مجدد و ترمیم پیاز مو می‌شود.

چای سبز

شست‌وشوی مو با چای سبز از رشد قارچ که باعث شوره و خارش سر می‌شود، جلوگیری می‌کند. بگذاريد اين چاي ۱۰ دقیقه روی سر بماند و سپس آن را بشویید. 

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از محبوب ترین روغن های گیاهی به خصوص در میان کسانی که تازه به استفاده از روغن ها روی آورده اند، است. می توان از روغن درخت چای برای رفع عفونت های مختلف استفاده کرد. روغن درخت چای ضد باکتری و ضد قارچ است و توانایی درمان جای زخم را نیز دارد. این روغن تحریکات پوستی از هر نوع را تسکین می دهد. روغن درخت چای یک روغن درمانگر برای کسانی است که از خارش های پوستی رنج می برند. 

حنا بدون رنگ

اين گياه برای از بین بردن خارش سر مناسب است، می‌توانید مقداری سدر و حنا را مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه روی سر بگذارید.

روغن اکالیپتوس

درخت اوکالیپتوس به دلیل استفاده چوب آن در ساخت کاغذ معروف است. اما این تنها دلیل مفید بودن آن نیست. روغن اکالیپتوس از برگ درخت اکالیپتوس استخراج می شود. این روغن گیاهی ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری است. روغن اکالیپتوس می تواند دردی که پس از خراشیدن طولانی مدت پوست احساس می کنید را کاهش دهد و همچنین به روند بهبود آن نیز کمک کند.

روغن بادرنجبویه

روغن بادرنجبویه دارای عطر و بوی دلنشینی است. این روغن، رشد میکروب ها را مهار کرده و با عفونت های میکروبی و قارچی مبارزه می کند و بدین صورت خارش پوست را کاهش می دهد. گیاه بادرنجبویه به دلیل اثرات آرام بخشی که دارد نیز مشهور است. بنابراین در صورت تمایل قبل از خواب، می توانید از آن استفاده کنید تا خواب بهتری داشته باشید. 

روغن بادام، روغن نارگیل و روغن زیتون

مي‌توانيد يك يا تركيبي از روغن ها را کمی گرم کنید و با دسته دسته کردن موهای ‌تان، به آرامی آن را به پوست سرتان بمالید. کمی پوست سرتان را ماساژ دهید و اجازه دهید چند ساعتی روی سر بماند. 

روغن بابونه

روغن بابونه غلظت بالایی از ازولن داشته که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین، روغن بابونه پوست خشک و حساس را تسکین می دهد. اغلب از این ماده در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. می توان روزانه از ترکیب روغن بابونه با چند روغن دیگر استفاده کرد تا پوست را مرطوب و سالم نگه دارد.

روغن آرگان 

روغن آرگان یکی از پر خاصیت ترین روغن ها برای پوست است که بسیار در میان مردم محبوب است. روغن آرگان حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و سرشار از ویتامین های E ، A ، امگا 3 و امگا 6 است. این ترکیبات در کنار هم این روغن را به یک محصول پوستی فوق العاده، به خصوص برای آرامش و رفع خارش پوست تبدیل کرده است.

روغن آلوئه ورا 

روغن آلوئه ورا حاصل روغن گیری از گیاه دارویی پر خاصیت آلوئه ورا است. روغن آلوئه ورا سرشار از ویتامین های C و E، مواد معدنی، اسید آمینه و آنتی اکسیدان است که تاثیر فوق العاده ای بر روی التهابات و رفع خارش پوستی دارد.

سرکه سیب خانگی

یک مخلوط مساوی سرکه سیب و آب تهیه کنید و آن را به موها و پوست سر بمالید و سپس بشویید.

ژل گیاه آلوئه ورا 

ژل گیاه آلوئه ورا را به کف سر بمالید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه با شامپو بشویید.

جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید، به طور مستقیم روی پوست سر بمالید و پس از چند دقیقه بشویید.

شامپو های گیاهی

استفاده از شامپوهای گیاهی ترکیبی مثل شامپو واگراس یا شامپو علاج در تنظيم چربي مو موثر هستند. مواد خالص و طبیعی موجود در شامپوها و نرم کننده های طبیعی ترکیباتی ضد حساسیت هستند و این محصولات را برای انواع پوست های حساس یا حساس به آلرژی مناسب می کنند. رایحه های ملایم ترکیبات موجود در شامپو های ارگانیک و گیاهی، برای کسانی که حساسیت بویایی دارند نیز بسیار مناسب است.

چند نکته مهم برای درمان خارش پوست سر

  • يكي از عوامل چربي پوست سر استفاده از مواد غذايي با چربي بالاست. زیرا چربي در زير پوست جمع مي‌شود. از مصرف مواد غذايي مثل فست‌فودها، بادمجان، مواد غذايي آماده و چربي‌هاي زيادي بپرهیزید.
  • ورزش يوگا را در زندگي خود بگنجانيد و همراه آن از رژیم خام خواري پيروي كنيد.
  • برس كشيدن موها باعث افزايش گردش خون در پوست سرتان خواهد شد. یادتان باشد از برس‌هاي نرم استفاده و هنگامی که مو خیس است از برس كشيدن آن‌ها خودداري كنيد. اين کار باعث شكنندگي موها و خارش سر مي‌شود.
  • بزرگ‌ترین اشتباه تغییر زود به زود شامپوی سر است،شامپو هر شش ماه یک بار باید عوض شود.
  • هر فردی باید از شانه‌ مخصوص خود استفاده کند، شانه خود را تمیز نگه دارید و گاهی آن را بشویید.
  • حمام کردن با آب داغ به مدت طولانی باعث خشکی و خارش پوست بدن و پوست سر می شود.