9 مورد از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان

قرن ها است که در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان، افراد برای برطرف کردن مشکلات مربوط به سلامتی خود، به داروهای گیاهی طب سنتی روی می آورند.
علی رغم پیشرفت های پزشکی و فن آوری دوران مدرن، تقاضای جهانی برای داروهای گیاهی، روز به روز در حال افزایش است. در حقیقت، تخمین زده می شود که این صنعت سالانه حدود 60 میلیارد دلار درآمد کسب کند.

برخی از داروهای طبیعی ممکن است مقرون به صرفه تر و در دسترس تر از داروهای معمولی باشند و بسیاری از افراد استفاده از آنها را ترجیح می دهند زیرا با ایدئولوژی های بهداشت شخصی خود همسو هستند.

حال این سوال مطرح می شود که ...

آیا ممکن است داروی های گیاهی واقعا برای درمان موثر باشند؟

در ادامه 9 مورد از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان را به شما معرفی خواهیم کرد و درباره مزایای اصلی، کاربردها و اطلاعات مربوط به آن ها سخن می گوییم.

  1. گیاه اکیناسه

اکیناسه یا سرخارگل، یک گیاه گل دار و محبوب در طب سنتی است.
این گیاه بومی آمریکای شمالی است و مدت هاست که در روشهای بومی آمریکا برای درمان انواع بیماری ها از جمله زخم، سوختگی، دندان درد، گلو درد و ناراحتی معده مورد استفاده قرار می گیرد.
بیشتر قسمت های گیاه اکیناسه از جمله برگ ها، گلبرگ ها و ریشه آن می توانند به صورت دارویی مورد استفاده قرار بگیرند.
اکیناسه معمولاً به شکل دمنوش یا عرق مصرف می شود اما در صورت استفاده موضعی نیز می تواند مفید باشد.

امروزه از گیاه اکیناسه برای درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می شود و اعتقاد بر این است که می تواند برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد.
از سوی دیگر یک بررسی در بیش از 4000 نفر نشان داده است که احتمال ابتلا به سرماخوردگی بعد از مصرف گیاه اکیناسه کاهش پیدا می کند.

اگرچه داده های کافی برای ارزیابی اثرات طولانی مدت این گیاه وجود ندارد، اما استفاده کوتاه مدت آن به طور کلی بی خطر تلقی می شود. این گیاه در موارد نادر عوارض جانبی مانند حالت تهوع، درد معده و بثورات پوستی را به همراه خواهد داشت.
گیاه اکیناسه را می توانید در عطاری ها پیدا کنید، اما پیشنهاد می شود که از عرق اکیناسه یا همان عرق سرخارگل نیز قافل نشوید. می توانید عرق گیاه اکیناسه خالص را می توانید به صورت آنلاین از فروشگاه مرهم طب نیز خریداری کنید.

 

 

  1. ریشه جینسینگ

جینسینگ یک گیاه دارویی است که ریشه های آن معمولاً برای تهیه چای دم شده یا برای تهیه پودر آن خشک می شوند.
این ماده اغلب در طب سنتی چین برای کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی، عملکرد مغز و سطح انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلفی از جینسینگ وجود دارد، اما محبوب ترین آن، نوع آسیایی و آمریکایی است (به ترتیب جینسینگ Panax وPanax quinquefolius). تصور بر این است که جینسینگ آمریکایی موجب افزایش آرامش و جلوگیری از استرس و اضطراب می شود، در حالی که جینسینگ آسیایی انرژی زا و تحریک کننده است.
چندین آزمایش در این مورد نشان می دهد که ترکیبات منحصر به فرد جینسینگ به نام جینسنوزیدها، موجب محافظت از نورون های عصبی شده و دارای خواص ضد سرطان، ضد دیابت و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. 
استفاده کوتاه مدت با دوز مشخص از آن کاملا بی خطر است. برخی از عوارض جانبی جینسینگ شامل سردرد، کم خوابی و مشکلات گوارشی گزارش شده است.

ریشه جینسینگ را می توانید بصورت آنلاین از فروشگاه عطاری آنلاین مرهم طب تهیه کنید.

 

 

  1. جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا که به آن جینکو نیز گفته می شود، دارویی گیاهی است که از درخت کهن دار (Maidenhair tree) گرفته شده است.

این گیاه بومی چین است و از هزاران سال پیش در طب سنتی چین استفاده می شده است و امروزه به عنوان یک مکمل گیاهی پرفروش شناخته می شود. این ماده حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که تصور می شود مزایای زیادی را به همراه دارد.
از دانه ها و برگ ها به طور سنتی برای تهیه چای و دمنوش استفاده می شود، اما برای بهره مندی از خواص درمانی آن بهتر است که از عصاره برگ جینکو بیلوبا استفاده شود.

برخی از افراد از خوردن میوه خام و دانه های رست شده آن لذت می برند و گفته می شود جینکو طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، زوال عقل، مشکلات ذهنی و اختلال عملکرد جنسی را درمان می کند. 

عوارض جانبی و احتمالی گیاه جینکو بیلوبا معمولا سردرد، تپش قلب، مشکلات گوارشی، واکنش های پوستی و افزایش خطر خونریزی گزارش شده است.

 

 

  1. گیاه آقطی

آقطی یک دارو گیاهی باستانی است که به طور معمول از میوه پخته شده گیاه Sambucus nigra ساخته شده و مدت هاست که در طب سنتی از آن برای تسکین سردرد، درد اعصاب، دندان درد، سرماخوردگی، عفونت های ویروسی و یبوست استفاده می شود.

امروزه این دارو در درجه اول به عنوان درمانی برای علائم مرتبط با آنفولانزا و سرماخوردگی به بازار عرضه می شود.

میوه گیاه آقطی معمولا به صورت شربت و دمنوش در دسترس است با عسل و زنجبیل میل می شود.

مطالعات نشان می دهد که ترکیبات گیاهی آن دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد ویروسی است و مصرف آن موجب کاهش مدت زمان عفونت آنفلوانزا می شود.

استفاده کوتاه مدت از آن بی خطر تلقی می شود، اما میوه نارس یا خام آن سمی است و ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد کند.

 

 

  1. گل راعی

گل راعی (SJW) یک داروی گیاهی است که از گیاه گل دار Hypericum perforatum گرفته شده است. از گل های کوچک و زرد آن معمولاً برای تهیه چای، کپسول یا عرق گل راعی استفاده می شود.
تاریخچه استفاده از آن را می توان در یونان باستان جستجو کرد و هنوز هم اغلب توسط پزشکان متخصص در مناطقی از اروپا تجویز می شود.

از نظر تاریخی، برای کمک به ترمیم زخم، درمان بی خوابی، افسردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری های کلیوی و ریوی مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه به طور عمده برای درمان افسردگی های خفیف تا متوسط از آن استفاده می شود.
گل راعی عوارض جانبی نسبتاً کمی دارد اما ممکن است باعث واکنش های آلرژیک، سرگیجه، گیجی، خشکی دهان و افزایش حساسیت به نور شود.

این دارو همچنین با داروهای متعددی از جمله داروهای ضد افسردگی، جلوگیری از بارداری، داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد درد و برخی از انواع درمان های سرطان تداخل پیدا می کند.
 

 

  1. زردچوبه

زردچوبه (Curcuma longa) گیاهی است از خانواده زنجبیل که هزاران سال است از آن در آشپزی و تهیه دارو استفاده می شود. از طرفی در سال های اخیر به دلیل خواص ضد التهابی قوی مورد توجه قرار گرفته است.

کورکومین اصلی ترین ترکیب فعال در زردچوبه است. کورکومین آنتی اکسیدانی است که التهاب مزمن، درد، سندرم متابولیک و اضطراب را از بین می برد و از بروز آن ها جلوگیری می کند.

به طور خاص، مطالعات متعدد نشان می دهد که دوزهای اضافی کورکومین به اندازه برخی از داروهای ضد التهاب رایج مانند ایبوپروفن برای کاهش درد آرتروز موثر است.

مکمل های زردچوبه و کورکومین به طور گسترده ای بی خطر محسوب می شوند، اما دوزهای بسیار زیاد ممکن است منجر به عوارضی چون اسهال، سردرد یا تحریک پوستی شود.

همچنین می توانید از زردچوبه تازه یا خشک در غذاهایی مانند خورشت کاری استفاده کنید، اگرچه مقداری که معمولاً در غذا می خورید اثر دارویی قابل توجهی نخواهد داشت.

 

 

  1. زنجبیل

زنجبیل یک ادویه، دمنوش و داروی گیاهی شناخته شده در طب سنتی است. می توانید آن را به صورت تازه یا خشک میل کنید، اگرچه اشکال اصلی دارویی آن به صورت دمنوش یا کپسول است.

دقیقاً مانند زردچوبه، زنجبیل یک ریشه است که در زیر زمین رشد می کند. این ماده حاوی انواع مختلفی از ترکیبات مفید است و مدت هاست که در دارو های سنتی برای درمان سرماخوردگی، حالت تهوع، میگرن و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین کاربرد مدرن آن برای رفع حالت تهوع در دوران بارداری ، شیمی درمانی و برخی شرایط پزشکی است.

علاوه بر این، تحقیقات آزمایشگاهی در این باره نشان می دهد که زنجبیل به دلیل آنتی اکسیدان های فراوانی که دارد برای درمان و پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطانی موثر است. از سوی دیگر برخی از مطالعات کوچک انسانی نشان داده است که زنجبیل می تواند خطر تشکیل لخته خون را کاهش دهد.
عوارض جانبی زنجبیل بسیار نادر است، اما در صورت مصرف دوزهای زیاد ممکن است سوزش معده یا اسهال خفیف در فرد ایجاد می کند. 

 

 

  1. سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی گلدار است که ریشه آن باعث ایجاد آرامش و رفع استرس و اضطراب می شود. ریشه سنبل الطیب معمولا به شکل قرص، عصاره و دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه استفاده از آن را می توان در یونان و روم باستان جستجو کرد، جایی که برای رفع بی قراری، لرزش ، سردرد و تپش قلب از ریشه سنبل الطیب استفاده می شده است. امروزه نیز در بیشتر مواقع برای درمان بی خوابی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد ریشه سنبل الطیب برای داشتن خواب با کیفیت موثر است و استرس و تنش را از فرد دور می کند.

سنبل الطیب نسبتاً بی خطر است، اما در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند سردرد و مشکلات گوارشی ایجاد کند. این گیاه با دارو های آرامبخش تداخل دارویی دارد و در صورت مصرف همراه با این دارو ها ممکن است عوارضی چون بی حالی مفرط و خواب آلودگی را به همراه داشته باشد.

برای خرید ریشه سنبل الطیب می توانید به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید.

  1. گل بابونه

بابونه یک گیاه گل دار است و به عنوان یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان شناخته می شود.
از گل های بابونه بیشتر در تهیه چای و دمنوش استفاده می شود و عرق بابونه نیز از گل های آن استخراج می شود.
هزاران سال است که از دمنوش بابونه و عرق بابونه به عنوان دارویی برای درمان و تسکین تهوع، اسهال، یبوست، درد معده، عفونت های دستگاه ادراری، زخم ها و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می شود.

این گیاه بیش از 100 ترکیب فعال را در خود جای داده است که تصور می شود بسیاری از آنها به افزایش فواید بیشمار آن کمک می کند.
مطالعات آزمایشگاهی در رابطه با گل بابونه فعالیت ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی این گیاه را به وضوح نشان داده است. از سوی دیگر نیز چند مطالعه انسانی نشان می دهد که مصرف گل بابونه، اسهال، اختلالات عاطفی و همچنین گرفتگی ناشی از سندرم قبل از قاعدگی و درد و التهاب مرتبط با آرتروز را درمان می کند.

بابونه برای اکثر افراد بی خطر است اما ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود (به خصوص اگر به گیاهان مشابه مانند گل محمدی یا گل همیشه بهار حساسیت داشته باشید)

برای تهیه گل بابونه با کیفیت به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید.

 

 

موارد احتیاطی برای استفاده از داروهای گیاهی

اگر قصد استفاده از مکمل های گیاهی را دارید، برای اطمینان از دوز مناسب، درک عوارض جانبی احتمالی و تداخلات دارویی، بهتر است با یک پزشک طب سنتی مجرب مشورت کنید.
از آنجا که داروهای گیاهی از منابع طبیعی گرفته می شوند، افراد اغلب تصور می کنند که ذاتاً بی خطر هستند اما این لزوماً اینگونه نیست. مانند داروهای معمولی، مکمل های گیاهی در صورت مصرف در دوز های بسیار بالا ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کنند یا در تاثیر داروهای دیگری که مصرف می کنید تداخل ایجاد کنند.
به عنوان مثال، آقطی خام می تواند سمی باشد، گیاه خار مریم می تواند با داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد کند و ریشه سنبل الطیب می تواند سستی و خواب آلودگی مفرط ایجاد کند.
همچنین اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، باید قبل از مصرف هر دارو گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

اطمینان از کیفیت دارو های گیاهی

عامل مهم دیگری که هنگام تهیه و استفاده از دارو های گیاهی باید به آن توجه کرد، کیفیت این محصولات است.
فروشگاه عطاری آنلاین مرهم طب مفتخر است که با کیفیت ترین محصولات گیاهی را به مشتریان خود عرضه کرده و سلامت محصولات خود را تضمین می کند.