هرپس سیمپلکس یا بیماری تبخال (Herpes simplex)

یک عفونت ویروسی است که به طور معمول دهان، اندام تناسلی یا ناحیه مقعد را درگیر می کند. این بیماری مسری است و می تواند باعث شیوع زخم ها و علائم دیگر از فردی به فرد دیگر شود.

ویروس تبخال (HSV) یک عفونت بسیار شایع در سطح جهان است و از طریق تماس مستقیم با شخصی که ناقل ویروس HSV است به سرعت گسترش می یابد. انتقال از طریق رابطه جنسی نیز در برخی از انواع HSV امکان پذیر است.

اکثر افراد مبتلا به ویروس تبخال HSV هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند اما در واقع ممکن است که ناقل ویروس تبخال باشند. علائم ویروس تبخال HSV به طور معمول خفیف است اما می تواند باعث ناراحتی فرد شود.

نکته : ویروس تبخال HSV می تواند برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند نوزادان مضر باشد.

در ادامه این مقاله به تشریح علائم HSV ، انواع مختلف ویروس و نحوه درمان آن می پردازیم.

 

علائم تبخال – ویروس HSV 

زخم های پوستی شایع ترین علامت تبخال هستند. برای فرد مبتلا به HSV معمولاً علامت خاص و قابل توجهی دیده نمی شود. با این حال، حتی بدون داشتن علائم ، فرد همچنان می تواند ویروس را به شخص دیگری منتقل کند.

در هنگام ابتلا به تبخال، فرد علائمی مانند زخم و تاول را بر روی سطح پوست خود تجربه میکند، که ممکن است خارش دار یا ناراحت کننده باشد.

زخم ها می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما بسته به نوع ویروس تبخال HSV معمولاً در اطراف دهان، دستگاه تناسلی یا مقعد ایجاد می شوند. بیشتر زخم ها در 20 روز اول پس از ابتلا به عفونت ظاهر می شوند و می توانند حدود 7 تا 10 روز ادامه داشته باشند.

علائم دیگر ویروس تبخال HSV می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش موضعی

  • علائمی شبیه به آنفولانزا

  • مشکل در ادرار کردن

  • عفونت چشم

علائم HSV معمولاً بسته به نوع ویروس تبخال HSV می تواند بین 2 تا 6 هفته ادامه داشته باشد و ممکن است فراوانی شیوع آن متفاوت باشد.

انواع تبخال – ویروس HSV

دو نوع اصلی HSV وجود دارد:

ویروس  تبخال (هرپس سیمپلکس HSV) نوع 1

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) رایج ترین شکل  ویروس تبخال HSV است. جامعه پزشکی به دلیل حضور مداوم این ویروس در سراسر جهان، ویروس تبخال نوع 1 را یک بیماری بومی می داند.

ویروس تبخال نوع 1 معمولاً منجر به تبخال دهانی می شود، زیرا اکثریت قریب به اتفاق موارد ویروس تبخال نوع 1 (HSV-1) بر دهان و نواحی اطراف آن تأثیر می گذارد. با این حال، ویروس تبخال نوع 1 (HSV-1) مناطق دیگر بدن مانند دستگاه تناسلی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

ویروس تبخال نوع 1 (HSV-1) اغلب در دوران کودکی ایجاد می شود و یک بیماری مادام العمر است. این ویروس ممکن است از طریق تماس غیرجنسی با بزاق مانند بوسیدن نیز گسترش پیدا کند.

ویروس  تبخال (هرپس سیمپلکس HSV) نوع 2

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) از طریق تماس جنسی گسترش می یابد و نوعی عفونت ویروسی است که از طریق روابط مقاربتی (STI) از فردی به فرد دیگر منتقل میشود.

ویروس تبخال نوع 2 به طور معمول منجر به ایجاد تبخال در دستگاه تناسلی می شود، به این معنی که علائم ویروس معمولاً در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد می شوند. همچنین یک بیماری مادام العمر است و علائم آن فقط در هنگام عود کردن بیماری، ظاهر می شود.

 

 

علت ابتلا به تبخال – ویروس HSV

انتقال ویروس تبخال HSV نوع 1 می تواند از طریق استفاده از رژلب آلوده اتفاق بیفتد.
هر دو نوع HSV در نتیجه تماس مستقیم با ویروس ایجاد می شوند.

ویروس تبخال HSV نوع 1 معمولاً از طریق تماس دهان به دهان منتشر می شود که می تواند همراه با زخم و بزاق آلوده باشد. انتقال نیز ممکن است به دلیل استفاده از رژلب، مسواک یا هر محصول دیگری که در تماس با ویروس تبخال HSV بوده است اتفاق بی افتد.

در صورت تماس با شخصی که علائم ویروس تبخال در وی فعال است، خطر ابتلا به تبخال نیز بسیار بیشتر است. در بعضی موارد، امکان انتقال ویروس تبخال نوع 1، در هنگام فعالیت جنسی نیز برای افراد وجود دارد.

انتقال ویروس تبخال HSV نوع 2  در 90 درصد مواقع، هنگام تماس جنسی صورت می گیرد. این شامل هرگونه تماس با پوست، زخم، بزاق یا مایعات بدن فرد مبتلا به ویروس تبخال نوع 2 است و می تواند در هنگام رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی رخ دهد.

تشخیص تبخال – ویروس HSV

معمولا برای پزشکان تشخیص ویروس تبخال HSV با انجام معاینه فیزیکی علائم در هنگام شیوع امکان پذیر است و زخم های ناشی از ویروس تبخال به راحتی قابل تشخیص هستند.
همچنین ممکن است که پزشک از زخم نمونه برداری کند. در روش دیگر، اگر فرد علائمی نداشته باشد، پزشک می تواند از آزمایش خون برای تشخیص عفونت استفاده کند.

 

 

درمان تبخال – ویروس HSV

استفاده از کرم های ضد ویروس برروی زخم ها، خارش و ناراحتی را تا حد زیادی تسکین می دهد.
اگرچه هیچ درمانی برای هر دو نوع HSV وجود ندارد، اما اغلب علائم وجود ندارند و ممکن است نیازی به درمان نباشد.

همچنین هنگامی که علائم تبخال بروز می کند، پس از گذشت چندین هفته بدون درمان برطرف می شود.

درمان های موثر طب سنتی برای کنترل علائم تبخال – ویروس HSV

محصولات گیاهی طب سنتی به دلیل داشتن خواص تقویت کننده سیستم ایمنی به افزایش مقاومت بدن در برابر انواع ویروس و باکتری کمک کرده و از بروز تبخال جلوگیری میکنند.

 

این محصولات گیاهی شامل : 

قطره میرتل و درمان تبخال لب و دهان

این قطره گیاهی از اسانس طبیعی گیاه مورد تهیه شده است. قطره میرتل برای ضد عفونی کردن دهان و درمان انواع آفت و تبخال تجویز موثر می باشد.

شربت اخلاط ثلاثه 

شربت اخلاط ثلاثه فرآورده گیاهی طب سنتی میباشد که با تقویت سیستم ایمنی و پاکسازی بدن از هرگونه سموم به درمان تبخال کمک کرده و به جلوگیری از بروز علائم آن کمک میکند.

عسل طبیعی

عسل از زمان مصریان باستان برای درمان انواع زخم و بیماری استفاده میشده است. این خوراکی مغدی سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و با استعمال موضعی آن بر روی زخم ها و تاول ها، به بهبود آن ها کمک میکند.

قرص جلبک اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا گیاهی آبزی است که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مفید برای بدن می باشد. هر قرص جلبک اسپیرولینا حاوی 500 میلی گرم پودر جلبک اسپیرولینا است که با مصرف روزانه به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری و عفونت های ویروسی کمک میکند.

شامپو چهل گیاه واگراس 

حمام کردن با شامپو گیاهی واگراس به دلیل داشتن گیاهان دارویی موثر جهت ضد عفونی کردن پوست، به بهبود سریع تر علائم تبخال کمک میکند.

 

برای مشاوره و خرید محصولات گیاهی طب سنتی

از فروشگاه آنلاین مرهم طب


با شماره های زیر تماس بگیرید :

09123764807

02144640622

یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید

 

خرید محصولات تقویت کننده سیستم ایمنی

 

 

 

همچنین درمان های ضد ویروسی دفعات شیوع  و خطر انتقال ویروس تبخال HSV به دیگران را کاهش می دهند. 
کرم ها یا پمادهای ضد ویروسی نیز برای زخم های ناشی از ویروس تبخال موجود هستند که به تسکین خارش، سوزش و ناراحتی کمک می کنند.

نمونه هایی از داروهای ضد ویروسی موثر در درمان تبخال عبارتند از:

آسیکلوویر
فامسیکلوویر
والاسیکلوویر
این داروها به صورت قرص یا بصورت آمپول تزریقی موجود هستند.

زگیل تناسلی (HPV) و تبخال (HSV) چه تفاوتی دارند؟

HPV و تبخال هر دو عفونت شایع جنسی هستند که می توانند پوست فرد را تحت تأثیر قرار دهند. این عفونت ها به درمان های مختلفی احتیاج دارند و می توانند اثرات طولانی مدتی بر بدن داشته باشند.

 

 

HPV مخفف ویروس پاپیلوم انسانی است که منجر به ایجاد زگیل در دستگاه تناسلی می شود و ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) نیزباعث بروز تبخال می شود.

انواع مختلفی از هر یک از این ویروس ها وجود دارد وهر نوع علائم مختلفی را ایجاد می کنند و می توانند بر قسمتهای مختلف بدن تأثیر بگذارند. مهم تر از همه این است که هیچ درمانی برای ویروس پاپیلوم انسانی HPV و ویروس تبخال HSV وجود ندارد.

ویروس HPV چگونه پخش می شود؟

تماس پوستی با فرد مبتلا به عفونت، از جمله تماس جنسی واژینال، مقعد یا دهان با پوست یا بزاق فردی که به این عفونت مبتلا است، مانند رابطه جنسی واژن، مقعد یا دهان. علائم اصلی زگیل های تناسلی زخم هایی در اطراف دهان یا دستگاه تناسلی است و علائم شبیه آنفولانزا دارد.

ویروس تبخال HSV نوع 1 و نوع 2

فرد می تواند در هنگام رابطه جنسی دهانی به هر دو شکل تبخال مبتلا شود. تبخال دهانی از طریق بوسیدن گسترش می یابد و بسیاری از افراد در کودکی به آن مبتلا می شوند.

هر دو نوع تبخال باعث ایجاد تاول های خارش دار بر روی پوست می شوند و می توانند شکسته شوند و زخم ایجاد کنند. وقتی تاول ها در دهان یا اطراف آن ظاهر می شوند، به عنوان تبخال شناخته میوشند..

زخم های سرد نیز می توانند روی لب ها ظاهر شوند و ممکن است به صورت دسته ای ظاهر شوند. پوست اطراف آن ممکن است قرمز، چاک دار یا تحریک شده باشد. زخم ها معمولاً بعد از گذشت چند هفته از بین میروند.

تاول های ناشی از ویروس تبخال می توانند پدیدار و ناپدید شوند. اولین باری که فرد دچار شیوع می شود (تاول ها ظاهر میشوند)، ممکن است علائم آنفولانزا را نیز داشته باشد.

تاول های تبخال معمولاً با مایعات پر می شوند و ممکن است دردناک باشند. آنها به صورت گروهی روی پوست ظاهر می شوند و ممکن است در اطراف نواحی زیر ظاهر شوند:

  • واژن

  • داخل ران ها

  • مقعد

  • آلت تناسلی مرد

  • علائم اضافی مرتبط با تبخال دستگاه تناسلی عبارتند از:

  • خارش

  • درد در اطراف دستگاه تناسلی

  • احساس سوزش 

  • تبخال معمولاً یک بیماری تهدید کننده برای زندگی نیست.

ویروس HPV 

شایع ترین عفونتی است که افراد از راه مقاربتی، به آن مبتلا می شوند.

طبق گزارش سایت medicalnewstoday انواع مختلفی از ویروس HPV وجود دارد که می تواند علائم مختلفی در افراد ایجاد کند. تعداد زیادی از این ویروس ها، هیچگونه مشکل جدی برای سلامتی فرد ایجاد نمی کنند، اما برخی از آنها می توانند باعث بروز سرطان شوند.
جامعه پزشکی، ویروس HPV نوع 6 و 11 را نوع کم خطر معرفی میکنند، زیرا منجر به بیماری های جدی نمی شود. با این حال، 90 درصد زگیل های تناسلی، از این دو نوع ویروس HPV هستند.

زگیل های تناسلی می توانند در نواحی زیر ایجاد شوند:

  • آلت تناسلی مرد

  • کیسه بیضه

  • مقعد

  • واژن

  • دهانه رحم

این زگیل ها نرم و گوشتی به نظر می رسند. آنها علائمی ایجاد نمی کنند و پزشکان متخصص می توانند در صورت لزوم آنها را با روش های مخصوص از بین ببرند.

انواع پر خطر ویروس HPV می توانند منجر به سرطان شوند و در بیشتر موارد عامل اصلی سرطان دهانه رحم هستند. همچنین برخی از انواع ویروس HPV، باعث سرطان دستگاه تناسلی، مقعد، دهان یا گلو نیز می شوند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند زنان 21 تا 65 ساله در غربالگری سرطان دهانه رحم شرکت کنند. به این آزمایشات، آزمایش پاپ اسمیر نیز گفته می شود. این غربالگری می تواند هرگونه تغییر ویروس HPV در سلول ها را تشخیص دهد.

چه کسانی در معرض ویروس HPV (زگیل تناسلی) و ویروس HSV هستند؟

زگیل تناسلی و تبخال می توانند از طریق تماس جنسی گسترش پیدا کنند. هر کسی که از نظر جنسی فعال باشد، در معرض خطر ابتلا به HPV قرار دارد، مگر اینکه واکسن ویروس را دریافت کرده باشد.

اگر افراد از نظر جنسی فعال باشند و یا با پوست یا بزاق دیگران که به ویروس آلوده است، در تماس باشند، در معرض خطر ابتلا به تبخال یا ویروس HSV قرار دارند.

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا سرکوب شده هستند، خطر ابتلا به تبخال و زگیل تناسلی در آن ها افزایش پیدا میکند.

لازم به یادآوری است که تبخال و زگیل تناسلی همیشه علائمی ایجاد نمی کنند. فقط آزمایش می تواند نشان دهد که آیا فردی به عفونت ویروسی مبتلا است یا خیر.

تشخیص زگیل تناسلی – ویروس HPV

آزمایش برای هر نوع ویروس HPV امکان پذیر نیست. همچنین غربالگری دهانه رحم، انواع پر خطر ویروس HPV را که منجر به زگیل تناسلی و ابتلا به سرطان دهانه رحم می شود، مورد بررسی قرار می دهد.

برخی از افراد مبتلا به تبخال یا زگیل تناسلی علائم واضح و قابل تشخیصی دارند که با معاینه فیزیکی بیماری وی تشخیص داده میشود. پس از بررسی علائم، ممکن است برای تشخیص دقیق تر، آزمایش تجویز شود.

درمان زگیل تناسلی (ویروس HPV) و تبخال (ویروس HSV)

هیچ درمانی برای تبخال یا زگیل تناسلی وجود ندارد. با این حال، درمان می تواند علائم و عوارض ویروس ها را برطرف کند.

درمان ویروس HPV:

اگر پزشک متخصص پس از آزمایش ویروس، تغییرات پیش سرطانی را تشخیص دهد، فرد تحت آزمایش های بیشتری قرار می گیرد.
پزشک همچنین می تواند زگیل تناسلی فرد را برطرف کن ، هرچند که علائم به ندرت ایجاد میشوند و برداشتن آن همیشه ضروری نیست.

 

 

درمان تبخال – ویروس HSV:

فرد می تواند برای کوتاه کردن دوره بروز علائم دارو مصرف کند و دفعات بروز علائم تبخال را کاهش دهند.
پوشیدن لباس گشاد می تواند به کاهش تحریک تاول ها کمک کند.
تمیز و خشک نگه داشتن پوست به بهبود زخم ها کمک می کند.
داروی ها تسکین دهنده درد می تواند به بهبود علائم کمک کند.
اگر فردی علائمی نداشته باشد یا علائم خفیف داشته باشد، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشد.

عوارض ویروس HPV و HSV

برخی از انواع ویروس HPV می توانند باعث سرطان  دهانه رحم شوند که معمولا مدتها بعد از عفونت اولیه ایجاد می شود. بعضی از افراد نیز با این نوع ویروس به سرطان مبتلا نمی شوند.
غربالگری و آگاهی از علائم اولیه سرطان می تواند به درمان به موقع بیماری کمک کند.

در هنگام شیوع تبخال دستگاه تناسلی، تاول هایی بر روی پوست غرد خود ایجاد می شود که به راحتی میترکند. فردی که دارای تاول های پاره شده در دستگاه تناسلی یا نزدیک آن است، در معرض خطر ابتلا به HIV قرار دارد. زیرا پارگی پوست ورود ویروس به جریان خون را آسان می کند.

 

 

عوارض تبخال و زگیل تناسلی در دوران بارداری

یک زن باردار می تواند با خیال راحت در غربالگری دهانه رحم برای تشخیص ویروس HPV شرکت کند. در برخی موارد، عفونت ویروسی HPV می تواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودتر از موعد شود.

تبخال دستگاه تناسلی عوارض زیادی را برای زنان باردار ایجاد می کند و در حین زایمان این امکان وجود دارد که ویروس تبخال به کودک نیز منتقل شود و احتمالا باعث ایجاد عفونت جدی به نام تبخال نوزادی شود.

اگر یک زن باردار، به تبخال دستگاه تناسلی مبتلا باشد، پزشک معمولا داروهای ضد تبخال را برای پایان دوره تجویز می کند.

اگر علائم تبخال دستگاه تناسلی، نزدیک به زمان زایمان وجود داشته باشد، پزشک زایمان سزارین را توصیه می کند.

جلوگیری

واکسن HPV از ابتلا به ویروس های خاص پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی جلوگیری می کند.
فرد می تواند در هر نوع رابطه جنسی، از جمله رابطه دهانی، با استفاده از کاندوم خطر انتقال ویروس HPV زگیل تناسلی و تبخال را تا حد زیادی کاهش دهد.
با این حال، این ویروس ها می توانند روی پوست اطراف دستگاه تناسلی وجود داشته باشند، بنابراین حتی اگر از راه های جلوگیری مانند کاندوم استفاده کنید، می توانید به HPV زگیل تناسلی یا تبخال مبتلا شوید.
تبخال دهانی از طریق تماس با بزاق یا زخم سرد گسترش می یابد. ویروس نمی تواند در خارج از بدن زندگی کند، بنابراین فرد نمی تواند آن را از طریق اشیا، مانند ملافه یا صندلی توالت فرنگی دریافت کند.

فرد مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی می تواند برای جلوگیری از انتقال آن به شخص دیگر، اقدامات زیر را انجام دهد.
هر روز از داروی ضد تبخال استفاده کند.
هنگامی که تبخال ها بر روی پوست نمایان هستند از رابطه جنسی خودداری کند.
از دست زدن به زخم ها خودداری کند، زیرا این امر می تواند ویروس را به سایر قسمت های بدن منتقل کند.

هیچ واکسنی برای تبخال یا همان ویروس HSV وجود ندارد، اما واکسیناسیون ویروس HPV وجود دارد و انجام میشود. CDC توصیه می کند کودکان 11 و 12 ساله برای ویروس HPV واکسینه شوند. این واکسن برای بزرگسالان تا 27 سال که در دوران کودکی این واکسن را دریافت نکرده اند نیز در دسترس است.

خط آخر

ویروس HPV و تبخال HSV از ویژگی های مشابهی برخوردارند، اما از تفاوت های زیادی برخوردارند. ویروس تبخال می تواند باعث تحریک و ناراحتی پوست شود، اما ویروس HPV اغلب تأثیر جدی تری بر سلامتی فرد دارد.

هیچ درمان قطعی برای ویروس تبخال یا زگیل تناسلی (ویروس HPV) وجود ندارد، اما فرد می تواند برای بروز علائم و انتقال آن جلوگیری کند. واکسیناسیون HPV موثرترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی است. همچنین استفاده از کاندوم می تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی را کاهش دهد.