در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود: 

  • تاریخچه روغن انگور چیست؟

  • مزایای روغن انگور در طب سنتی؟

  • استخراج روغن انگور چگونه صورت می گیرد؟

  • موارد منع مصرف روغن انگور چیست؟

 
در اصل ... 

  • روغن هسته انگور طبق علم گیاه شناسی از دانه های گیاه Vitis vinifera که به طور معمول برای تولید شراب انگور کشت می شود، استخراج می شود.

  • اگرچه در هنگام خوردن انگور این دانه ها غالباً دور انداخته می شوند، اما گفته می شود که دانه های انگور بخشی از انگور هستند که بیشترین مزایای سلامتی را برای بدن دارند.

  • روغن هسته انگور پوست را سفت و تقویت می کند، از پوست در برابر آسیب های ناشی از آفتاب محافظت کرده و به از بین رفتن لکه های پوستی و چین و چروک ها کمک می کند.

  • روغن هسته انگور که بر روی پوست استفاده می شود، منافذ پوست را پاکسازی کرده و تولید چربی پوست را متعادل می کند، در نتیجه باعث کاهش جوش و آکنه می شود.

  • روغن انگور هنگامی که بر روی مو استفاده می شود، علاوه بر تقویت رشد مو، به لطافت و نرمی مو نیز کمک می کند.

  • از نظر دارویی، روغن هسته انگور گردش خون را در زیر پوست افزایش می دهد و باعث کاهش رگ های واریسی و سلولیت پوست می شود. همچنین ماساژ آن بر روی عضلات، درد های عضلانی را تسکین داده و ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

 

تاریخچه روغن هسته انگور

روغن هسته انگور از دانه های گیاه Vitis vinifera botanical استخراج می شود، که به طور معمول برای تولید شراب انگور کشت می شوند. به طور کلی، بذرها و روغن دانه های انگور محصول جانبی فرآیند تولید شراب هستند. گفته می شود که هر چند در هنگام خوردن انگور این هسته ها دور ریخته می شوند، اما برای سلامتی بسیار مفیدند. 

این نوع انگور بومی مناطق مدیترانه ای و همچنین آسیا است و اعتقاد بر این است که یونانیان اولین کسانی بودند که انگور را به دلیل مزایای بی شماری که برای سلامتی داشته، مصرف می کردند. در نوشته های پزشکی باستان مشخص شده است که فواید انگور برای سلامتی توسط فیلسوفان یونانی ثبت شده است. روغن انگور بیش از 6000 سال است که وجود داشته و از آن استفاده غذایی و دارویی می شود. 

حتما بخوانید: روغن لیموترش و خواص آن برای پوست، مو و سلامتی

طبق منابع تاریخی موجود، پزشکان در اروپای باستان از بخش های مختلف انگور و همچنین عصاره دانه آن در مصارف دارویی بویژه برای تولید پمادهایی که باعث درمان بیماری های پوست و چشم می شده است، استفاده می کردند. 
همچنین از برگ های انگور به عنوان مرهم برای جلوگیری از خونریزی زخم ها و تسکین التهاب بواسیر استفاده می شده است.
در زمان های قدیم از انگور نارس برای رفع یبوست و ناراحتی های ناشی از پرخوری و انگور بیش از حد رسیده برای رفع تهوع و بیماری های پوستی مانند آبله استفاده می شد. انگور خشک شده نیز به عنوان کشمش شناخته می شود که به طور طبیعی یبوست و مشکلات کبدی را برطرف می کند.

در طب آیورودا، انگور "Drakshaa Phalottamaa" نامیده می شود، به این معنی که از همه میوه ها برتر است، بنابراین در انواع داروهای طب آیورودا برای درمان از دست دادن حافظه، خستگی، افسردگی، فشار خون بالا، اسهال، سوءهاضمه و نفخ و سایر مسائل بهداشتی از انگور استفاده می شود. در طب سنتی نیز استفاده از انگور و عصاره آن برای درمان گلودرد، تقویت صدا، تسکین حالت تهوع، تسکین مشکلات پوستی و تقویت میل جنسی توصیه می شود.

فواید استفاده از روغن هسته انگور

ترکیبات اصلی شیمیایی روغن هسته انگور عبارتند از: اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، اسید پالمیتولئیک، ویتامین E و بتاکاروتن.

اسید لینولئیک (امگا 6) با خواص زیر شناخته می شود:

موها را مرطوب کرده و رشد آنها را تقویت می کند
بهبود زخم را تسهیل می کند
در فرمولاسیون صابون ها و روغن ها به عنوان یک امولسیون کننده موثر است
دارای خاصیت ضد التهاب است 
تسکین دهنده جوش و آکنه
رطوبت پوست و مو را حفظ کرده و به تقویت آن ها کمک می کند
وجود آن در روغن های گیاهی، برای پوست های چرب و مستعد آکنه مفید است

حتما بخوانید: روغن هویج؛ خواص و کاربرد های آن برای پوست و مو

اسید اولئیک (امگا 9) با خواص زیر شناخته می شود:

لطافت، نرمی و درخشندگی پوست و مو را حفظ می کند
رشد موهای ضخیم، بلند و قوی تر را تحریک می کند
چین و چروک های زودرس و خطوط ریز را کاهش می دهد
شوره سر را از بین برده و از رشد مو ها حمایت می کند
سیستم ایمنی را تقویت می کند
خواص آنتی اکسیدانی دارد
از التهاب، سفتی و درد مفصل جلوگیری می کند

اسید پالمتیک با خواص زیر شناخته می شود:

خاصیت نرم کنندگی دارد
بدون اینکه بر روی مو احساس چربی و چسبناک بودن ایجاد کند، مو ها را نرم می کند
متداول ترین اسید چرب اشباع است

اسید استئاریک با خواص زیر شناخته می شود:

دارای خواص پاک کننده است و باعث پاکسازی آلودگی، عرق و سبوم اضافی پوست و مو می شود
به عنوان امولوسیون کننده عمل می کند
زمان نگهداری محصولات را افزایش می دهد
از فولیکول های مو در برابر آسیب محافظت می کند
پوست را نرم می کند

اسید پالمیتولئیک با خواص زیر شناخته می شود:

روند پیری پوست را کند می کند
پوست را مرطوب و سفت می کند
رشد موهایی سالم و براق را تقویت می کند
به روشن شدن پوست کمک می کند
ناخن ها را تقویت کرده و استحکام آن ها را افزایش می دهد
قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد تا از بروز علائم پیری زودرس مانند چین و چروک جلوگیری کند

حتما بخوانید: روغن کاکتوس و خواص بینظیر آن برای پوست و مو

ویتامین E با خواص زیر شناخته می شود:

دارای خواص آنتی اکسیدانی است که روند پیری پوست را کند کرده و گردش خون را نیز تقویت می کند
زخم های پوستی را ترمیم می کند
از کاهش رطوبت پوست و مو جلوگیری می کند
پوستی که دچار سوختگی شده است را ترمیم می کند
منافذ پوست را بطور عمیق پاکسازی کرده و تولید چربی پوست را متعادل می کند

بتاکاروتن با خواص زیر شناخته می شود:

دارای خواص آنتی اکسیدانی است
آکنه و سوختگی را تسکین می دهد
چین و چروک را کاهش می دهد
پوست را سفت می کند
روند پیری پوست را کند می کند

روغن هسته انگور برای پوست

روغن هسته انگور به راحتی جذب پوست می شود و رطوبت پوست را بدون ایجاد جوش و آکنه یا مسدود کردن منافذ پوست تامین می کند. به همین دلیل روغن هسته انگور برای انواع پوست های چرب، حساس و مختلط و همچنین پوست های مبتلا به آکنه و اگزما ایده آل است. روغن هسته انگور معمولاً در محصولات آرایشی مانند کرم های صورت، نرم کننده لب و ضد آفتاب یافت می شود، زیرا خاصیت ضد عفونی کننده و قابض آن به ترمیم پوست کمک می کند. این روغن غنی از ترکیباتی است که کلاژن پوست را بازیابی می کند، به همین جهت موجب صاف شدن و سفت شدن پوست، محافظت پوست در برابر آسیب های ناشی از آفتاب و کاهش لکه های پوستی و چین و چروک ها خواهد شد. از روغن هسته انگور می توان به عنوان تونر پوست استفاده کرد، زیرا ضمن ایجاد تعادل در تولید چربی پوست، باعث تمیز شدن پوست و جلوگیری از جوش و آکنه می شود.

حتما بخوانید: 13 کاربرد مهم روغن های گیاهی برای بدن شما

روغن هسته انگور برای مو

روغن هسته انگور رشد مو ها را تقویت کرده و موجب نرمی و لطافت مو ها می شود. خاصیت نرم کنندگی این روغن باعث می شود که موی خشک، وز، آسیب دیده و شکننده مرطوب شود، بدون آنکه بوی نامطبوع یا احساس سنگینی و چربی بر روی مو ایجاد کند. روغن هسته انگور با از بین بردن شوره سر، باعث تقویت مو و کاهش ریزش مو و افزایش سرعت رشد موهای سالم می شود.

استفاده دارویی از روغن هسته انگور

روغن هسته انگور گردش خون را افزایش می دهد و باعث کاهش رگ های واریسی و ظاهر سلولیت در زیر پوست می شود. ماساژ با روغن هسته انگور می تواند درد عضلات را تسکین دهد و با فعالیت های ضد التهابی که دارد می تواند درد و تورم مرتبط با آرتروز را از بین ببرد محتوای ویتامین E موجود در روغن هسته انگور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع تر زخم ها و سوختگی ها می شود.

کاربرد های مختلف روغن هسته انگور

لوازم آرایشی و بهداشتی: به عنوان آنتی اکسیدان، نرم کننده، قابض، ضد باکتری

دارویی: به عنوان مسکن، ادرار آور، مقوی، ضد التهاب، آداپتوژنیک، ضد آلرژی، آنتی هیستامین، ضد شوره، تحریک کننده، ضد میکروب، ضد تبخال، ضد ویروس

 

تولید و استخراج روغن هسته انگور 

پس از خشک شدن میوه انگور، دانه ها به سرعت برداشته و خشک می شوند تا روغن تولید شده از آن، مقدار اسید کمی داشته باشد. 
روغن انگور می تواند از طریق روش پرس سرد یا از طریق روش استخراج حلال تولید شود.

پرس سرد شامل خرد كردن دانه ها برای جدا كردن روغن دانه از عصاره های دانه است كه می تواند به شراب یا آب تبدیل شود. بعد از اینکه روغن کاملاً استخراج شد، آن را در ظرفی کنار می گذارند و اجازه می دهند تا 24 ساعت جا بیفتد. این روغن خام از رنگ زرد تا سبز مایل به زرد متغیر است و دارای رایحه ای لطیف است. در روش پرس سرد عطر طبیعی و فواید سلامتی روغن حفظ می شود. 
در روش استخراج حلال، هسته های انگور به حلال های غذایی که روغن را از هسته انگور بیرون می کشند اضافه می شوند، زیرا دانه ها به تنهایی مقدار کمی روغن تولید می کنند، بنابراین به فرایند شیمیایی نیاز دارند. با این حال، این روش اغلب شامل اعمال فشار زیاد و متعاقباً گرمای زیاد به روغن است که ترکیب مولکولی آن را تغییر می دهد. بنابراین روش مطلوبی نخواهد بود.

بطور کلی روغن هسته انگور دارای رایحه ای سبک و شیرین است. روغن غلیظی نیست و بر روی پوست احساس سنگینی ایجاد نمی کند.

خرید روغن هسته انگور اصل

روغن هسته انگور موجود در فروشگاه مرهم طب به روش پرس سرد تولید شده و دارای بالاترین درجه خلوص و کیفیت می باشد. شما می توانید روغن هسته انگور و سایر روغن های گیاهی کمیاب را از فروشگاه آنلاین مرهم طب با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

موارد منع مصرف روغن انگور

روغن هسته انگور موجود در فروشگاه مرهم طب برای مصارف موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن هسته انگور باید دور از دسترس کودکان نگهداری شده و نباید بلعیده شود. همانند سایر روغن ها برای بررسی حساسیت، باید کمی از روغن را بر روی پوست دست خود ماساژ دهید. 
در صورتی که بعد از گذشت 24 ساعت واکنش آلرژیک بر روی پوست شما صورت نگرفت، استفاده از روغن هسته انگور برای شما بلامانع است. افرادی که به انگور حساسیت دارند بیشتر در معرض خطر آلرژی به روغن هسته انگور هستند و باید از مصرف آن خودداری کنند.
عوارض جانبی روغن هسته انگور ممکن است شامل خارش، بثورات پوستی، کهیر، تورم صورت و دهان، گلودرد، دشواری در تنفس، سردرد، گرفتگی قفسه سینه، افزایش فشار خون و سرگیجه باشد. در صورت واکنش آلرژیک، استفاده از این محصول را متوقف کنید و برای ارزیابی سلامت و اقدامات درمانی مناسب، بلافاصله به پزشک، داروساز یا متخصص آلرژی مراجعه کنید.

روغن هسته انگور در بارداری

استفاده از روغن هسته انگور در دوران بارداری و شیردهی باید با مشورت پزشک طب سنتی انجام بگیرد.