حقایق درباره روغن لیمو ترش 

روغن لیموترش در زبان انگلیسی با نام مستعار "Liquid Sunshine" شناخته می شود.

روغن لیموترش دارای قدرتمندترین فعالیت ضد میکروبی در بین تمامی روغن های اسانسی است.

برای درمان طیف وسیعی از مسائل بهداشتی، هم از میوه لیمو و هم از روغن اسانسی آن در تهیه داروهای طب سنتی آیورودا استفاده شده است.

روغن لیموترش به عنوان روغن تقویت کننده، پاک کننده و تصفیه کننده شناخته می شود.

روغن لیموترش می تواند انرژی و متابولیسم را تقویت کند، خلق و خو را بهبود ببخشید و پوست را ضد عفونی کند. 

تاریخچه روغن لیموترش - Lemon Essential Oil

روغن لیمو ترش به دلیل رنگ زرد، عطر بینظیر، قابلیت تصفیه کنندگی و به دلیل انبوهی از انرژی که تأمین می کند، نام مستعار "Liquid Sunshine" را به خود اختصاص داده است. روغن لیمو دارای قدرتمندترین فعالیت ضد میکروبی در بین تمام روغن های اسانسی است. نام لیمو یا از کلمه عربی "لایمون" یا کلمه فارسی "لیمون یا لیمو" گرفته شده است که هر دو به معنی "مرکبات" هستند. 

درخت لیمو بومی آسیا است و نه تنها سرخپوستان باستان بلکه مصری ها و رومی ها از برگ ها و میوه آن برای درمان بیماری های عفونی استفاده می کردند. اعتقاد بر این است که درختان لیمو در قرون وسطی حدود 200 سال بعد از میلاد به اروپا آورده شده و سرانجام از خاورمیانه به شمال آفریقا راه یافتند و سرانجام، کریستف کلمب آنها را به آمریکا معرفی کرد. در این زمان، به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی لیمو، ملوانان انگلیسی در نیروی دریایی سلطنتی نیز اغلب از آنها در هنگام قایقرانی استفاده می کردند تا از خود در برابر آسیب و کمبود ویتامین محافظت کنند.

هزاران سال است که در طب آیورودا از میوه و روغن لیمو برای درمان طیف وسیعی از مسائل بهداشتی استفاده شده است. امروزه از روغن لیمو در صنعت عطرسازی، در کارهای آشپزی و برای رفع خستگی ذهنی و بهبود عملکرد و تمرکز شناختی استفاده می شود. به همین دلیل در برخی سازمان ها، اسانس لیمو به منظور بهبود تمرکز و کارآیی کارکنان و کاهش تعداد خطاها، در محل کار پخش می شود. 

خواص روغن لیموترش

ترکیبات شیمیایی فعالی که در روغن لیمو وجود دارد موجب بروز خواص پاک کننده و تصفیه کننده در آن می شود. این ترکیبات شیمیایی روغن لیمو را برای استفاده در محصولات آرایشی، رایحه درمانی، ماساژ و تمیز کردن خانه برای تصفیه هوا و همچنین سطوح ایده آل می سازد. بطور کلی خواص ارزشمند روغن لیموترش شامل اثرات ضد التهابی، قابض، ضد درد، تحریک کننده، ضد عفونی کننده، تسکین دهنده، انرژی زا و متعادل کننده است.
ترکیبات اصلی سازنده اسانس لیمو عبارتند از: لیمونن، α-پینن، کامپن، β-پینن، سابینن، میرسن، α-ترپینن، لینالول، β-بیزابولن، ترانس-α-برگاموتن، نرول و نرال.

α-پینن موجود در روغن لیمو دارای خواص زیر است:

ضد التهاب
ضد عفونی کننده
خلط آور
بازکننده برونش

کامپن موجود در روغن لیمو دارای خواص زیر است:

آنتی اکسیدان
آرامش بخش
ضد التهاب 

سابینن موجود در روغن لیمو دارای خواص زیر است:

آنتی اکسیدان
ضد میکروب
ضد قارچ
ضد التهاب
 


میرسن موجود در روغن لیمو دارای خواص زیر است:

ضد التهاب
ضد درد
آنتی بیوتیک
آرامبخش

لینالول موجود در روغن لیمو دارای خواص زیر است:

ضد اضطراب
ضد صرع
ضد درد
آرام بخش 

لیمونن موجود در روغن لیمو دارای خواص زیر است:

آنتی اکسیدان
محرک
هضم کننده
سم زدا
مهار کننده اشتها

Nerol موجود در روغن لیمو دارای خواص زیر است:

آنتی اکسیدان
آرام بخش
ضد التهاب
متعادل کننده
ضد درد 

Neral موجود در روغن لیمو دارای خواص زیر است:

ضد درد
ضد التهاب

روغن لیموترش افزایش دهنده متابولیسم و بهبود دهنده عملکرد هضم

روغن لیمو علاوه بر اینکه در روغن حامل یا در برخی محصولات مراقبت از پوست برای مصارف موضعی استفاده می شود، میتواند گردش خون، متابولیسم و عملکرد هضم را نیز افزایش دهد. یبوست را برطرف می کند و فشار خون و همچنین سلولیت را کاهش می دهد. روغن لیموترش می تواند ناراحتی هایی مانند سردرد را مهار یا تسکین دهد و التهابات ناشی از آرتروز را نیز کاهش دهد. 

روغن لیمو ترش دارای خواص ضد باکتریایی

خواص ضد باکتریایی روغن لیمو ترش می تواند نه تنها زخم های پوستی بلکه اشیا و سطوح را نیز ضد عفونی کند. از سوی دیگر خاصیت قابض روغن لیموترش باعث جوان سازی چهره می شود و برای بازگرداندن درخشش به پوست های خسته موثر است. روغن لیموترش سرشار از ویتامین است که با افزایش توانایی بدن در مقابل باکتری های مضر، ایمنی بدن را افزایش می دهد. 

روغن لیموترش و آروماتراپی

این روغن در رایحه درمانی استفاده می شود و از سوی دیگر می تواند تب و علائم آنفلوآنزا را کاهش داده و عفونت های گلو و سرفه را تسکین دهد. روغن لیمو ترش با پاکسازی مجاری بینی، تنفس راحت را برای کسانی که مشکلات تنفسی یا عفونت دارند ایجاد می کند. 
معمولا این روغن گیاهی جوان کننده، با عطر منحصر به فردی که دارد، برای افزایش تمرکز و انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که عطر لیمو در داخل خانه پخش می شود، سموم موجود در هوا و سطوح را از بین می برد.

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

 

روغن و اسانس لیموترش می تواند به عنوان پاک کننده و خوشبو کننده غیر سمی هوا در سراسر خانه برای بهبود خلق و خو و خوشبو کردن محیط مورد استفاده قرار بگیرد. درواقع اسانس لیمو ترش دارای اثرات آرام بخشی است که می تواند خلق و خو منفی مانند استرس و اضطراب را کاهش دهد.

روغن لیمو ترش در لوازم آرایشی و بهداشتی: ضد عفونی کننده، تقویت کننده، سم زدایی، ضد قارچ.

روغن لیمو ترش از بین برنده بوی بد: دارای خواص ضد میکروبی، ضد روماتیسمی، مسکن، تب بر، قابض، آرامبخش است.

خواص دارویی روغن لیمو ترش: ضد میکروبی، ضد روماتیسمی، ضد عفونی کننده، مسکن، ادرار آور، تب بر، قابض، آرامبخش، ضد کم خونی، سم زدایی کننده، ضد قارچ.

شرایط روغن گیری از لیموترش چیست؟

درخت لیمو دارای برگ های سبز تیره است که بیضی شکل بوده و لبه های آن دندانه دار است. درخت لیمو تا ارتفاع تقریبی 6 متر رشد می کند و گل هایی بسیار معطر دارد که معمولاً به رنگ صورتی یا سفید هستند. میوه این درخت لیمو سبز است و با رسیدن به تدریج زرد می شود. در مقایسه با سایر درختان مرکبات، درخت لیمو حساسیت بیشتری به سرما دارد و به محافظت در برابر سرما نیاز خواهد داشت. 
درختان لیمو برای رشد به نور کامل خورشید احتیاج دارند و در بازه دمایی بین 21 درجه سانتیگراد در روز و 13 درجه سانتیگراد در شب رشد می کنند.

درختان لیمو معمولاً خاک کمی اسیدی با زهکشی مناسب را ترجیح می دهند، اما در طیف وسیعی از خاک نیز می توانند به خوبی رشد کنند و در حالت ایده آل، آنها کمی بالاتر از سطح زمین کاشته می شوند. درختان لیمو یک بار در هفته نیاز به آبیاری عمیق دارند و برای کمک به آنها در حفظ رطوبت، می توان مالچ را به پایه های آنها اضافه کرد.

لیموها همچنان دست چین می شوند. با این حال، نمی توان آنها را در حالی که مرطوب هستند انتخاب کرد. آنها معمولاً در حالی که هنوز سبز و نارس هستند چیده می شوند، زیرا هنگام انتقال به کارخانه تولید روغن، رسیده و زرد می شوند. تفاله لیمو نیز آب بیشتری تولید می کند.

روغن لیمو چگونه استخراج می شود؟

روغن لیموترش از طریق فرایند پرس سرد پوست میوه های تازه لیمو که حاوی غدد روغن فرار هستند، روغن گیری می شود. تقریباً 1000 عدد لیمو برای تولید 500 گرم روغن لیمو لازم است. 
روغن لیموترش بعد از استحراج دارای بافتی رقیق، رنگ مایل به زرد و سبز و رایحه ای تیز و در عین حال تازه است که می تواند تا حد زیادی به ترکیبات شیمیایی لیمونن موجود در آن مربوط باشد. 

موارد استفاده از روغن لیموترش

موارد استفاده از روغن لیموترش فراوان است، از استفاده دارویی و عطر سازی گرفته تا ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی. انواع مختلف آن شامل روغن ها، ژل ها، لوسیون ها، صابون ها، شامپوها و اسپری ها و .. است.

روغن اسانس لیموترش هنگامی که رقیق می شود و در محصولات آرایشی استفاده می شود، فواید بسیاری دارد. از جمله این خواص می توان به بهبود رنگ چهره، شاداب شدن پوست و صاف و یکدست شدن آن اشاره کرد.
روغن لیمو ترش را می توان به ترکیبات و رغن های ماساژ اضافه کرد و یا برای بهرمندی از خواص آرامش بخش لیمو ترش در حمام، روغن اسانس آن را با آب رقیق کنید تا علائمی چون پوست ترک خورده، خستگی، علائم آنفولانزا، انرژی و متابولیسم و روحیه را تقویت کند و به طور کلی بدن را از تنش های عصبی دور کند. 

روغن لیموترش برای پوست و ظاهر سلولیت

در کرم ها یا لوسیون ها، روغن لیموترش می تواند ظاهر سلولیت را کاهش دهد. در صورتی که بشکل موضعی بر روی پوست های چرب ماساژ داده شود، میزان تولید چربی اضافی در منافذ پوست را کاهش می دهد. 
روغن لیموترش که در محصولات مراقبت از مو استفاده می شود، موهای شما را تقویت کرده و به داشتن ظاهر قوی و سالم مو ها کمک می کند. روغن لیموترش شوره سر را از بین می برد و بدون اینکه بر روی مو ها ایجاد چربی کند، چربی اضافه پوست سر را از بین می برد و موها را براق می کند. 
برای ایجاد تعادل در تولید چربی بر روی پوست سر، می توانید روغن لیموترش را با سرکه سیب و آب رقیق کرده و بعد از شامپو، مو ها را با آن آبکشی کنید. 

در آروماتراپی، از روغن اسانسی لیمو می توان برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، افسردگی و استرس و سایر بیماری ها استفاده کرد. انتشار عطر روغن لیمو می تواند مجاری بینی و ریه ها را پاک کرده و سطح انرژی را در فرد افزایش دهد. 
عطر روغن لیمو در افرایش انرژی و بهبود خل و خو بسیار مفید است و می تواند با پاکسازی ذهن، تمرکز را بهبود بخشد و فرآیند تصمیم گیری را آسان تر کند. 

روغن لیمو برای آلرژی

برای تسکین آلرژی، روغن های لیمو، اسطوخودوس و نعناع فلفلی را با هم ترکیب کرده و مخلوط را روزانه به پایین پا و پشت گردن بمالید. اسانس لیمو را می توان به شمع های معطر طبیعی خانگی یا گلدان اضافه کرد تا عطر ملایم و در عین حال با طراوت را در محیط پخش کند.

روغن لیمو به عنوان پاک کننده و ضد عفونی کننده

روغن اسانسی لیمو به عنوان یک پاک کننده خانگی و به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می کند. کافی است اسانس لیمو را در یک بطری اسپری دار به همراه آب رقیق کرده و روی دیوار حمام، پنجره ها، مبلمان چوبی، سطوح فلزی و میزهای آشپزخانه اسپری کنید تا قالب از بین برود و درخشش بدون رگه ای حاصل شود. 
روغن لیمو را همچنین می توانید با روغن درخت چای مخلوط کرده و در بطری اسپری دار به همراه آب و سرکه رقیق کنید. روغن اسانسی لیمو را می توان به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی که دارد، به صابون های خانگی نیز اضافه کرد.

روغن لیموترش را از کجا بخریم؟

برای خرید روغن لیمو اصل با بالاترین کیفیت به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید تا در سریع ترین زمان آن را درب منزل تحویل بگیرید. همچنین می توانید بیش از 100 نوع روغن گیاهی دیگر را در مرهم طب انتخاب و خریداری کنید.