16 درمان خانگی برای شکست سندرم روده تحریک پذیر:

امروزه فقط در آمریکا، بیش از 60 میلیون نفر از سندرم روده تحریک پذیر(به اختصار IBS) رنج می برند، اما در ایران هنوز آمار دقیقی در دسترس نیست. 
آیا شما تا به حال دچار این بیماری شده اید؟
آیا می دانید که می توانید این بیماری را با درمان های خانگی ساده که ما در این جا عنوان می کنیم درمان کنید؟

سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

به نوعی اختلال که سبب مختل شدن عملکرد طبیعی روده می شود، سندرم روده تحریک پذیر می گویند، که ما در ادامه به تشریح دلایل، علائم و درمان های خانگی این بیماری می پردازیم.

علت بوجود آمدن سندرم روده تحریک پذیر:

دو دلیل اصلی وجود دارد که یک فرد دچار سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می شود. اولین مورد حساسیت هایی (حساسیت های غذایی) است که ممکن است بدن با آن روبه رو شود و دوم، رشد بیش از حد باکتری های بد در روده کوچک است.

علائم سندرم روده تحریک پذیر:

علائم سندرم روده تحریک پذیریا IBS ناخوشایند و دردناک بوده و شامل نفخ، گرفتگی عضلات، یبوست، اسهال و درد است. بسیاری از روش های درمانی معمول برای بهبود این بیماری فقط علائم را پنهان می کنند و دلیل اصلی سندرم روده تحریک پذیر را برطرف نمی کنند.

 

 

اهمیت سلامت روده و سندرم روده تحریک پذیر:

روده باریک دارای یک پوشش محافظ است که مواد سمی مانند باکتری ها و مواد غذایی هضم نشده را از روده دور نگه می دارد. محافظ روده کوچک حاوی 60٪ از سیستم ایمنی بدن است. اگر این پوشش محافظ به خطر بیفتد و عملکرد آن دچار مشکل شود، سیستم ایمنی دچار واکنش دفاعی می شود. 

 

حتما بخوانید: معرفی دمنوش های محبوب در طب سنتی + خواص و طرز تهیه

 

دلایل از بین رفتن لایه محافظ روده:

دلایل زیادی وجود دارد که باعث از بین رفتن این لایه محافظ ظریف و مهم می شود، از جمله: 

فشار
استفاده از آنتی بیوتیک
مصرف غذاهای مملوء از قند
مصرف بیش از حد الکل
عفونت روده
داروهای ضد التهاب

واکنش ایمنی، که در اثر تجزیه لایه داخلی ایجاد می شود، سیستم عصبی بدن را تحریک می کند و این امر باعث تحریک روده و سایر علائم مانند آلرژی، آرتروز، مشکلات خلقی و خود ایمنی می شود. 

باکتری های مفید روده:

اگر سیستم میکروبی روده شما از بین برود، شما سالم نخواهید بود. ما به طور تقریبی 1.5 کیلو گرم باکتری داریم که بیش از 500 گونه از آن ها در روده زندگی می کنند. باکتری های خوب باید بیشتر از باکتری های بد باشند تا همه چیز متعادل و بقیه بدن سالم باشد.

از بین رفتن باکتری های خوب:

زمانی که باکتری های بد، روده را تسخیر کرده و باکتری های خوب را از بین می برند، شروع به تخمیر غذای هضم شده به ویژه غذاهای نشاسته ای یا غذای پر از قند می کنند. این رشد بیش از حد باکتری های بد می تواند باعث ایجاد سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود، که منجر به نفخ شکم بعد از غذا می شود. اگر بعد از غذا دچار نفخ شکم می شوید، به احتمال زیاد باکتری های بد در حال تولید گاز هستند، زیرا هر آنچه را که برای آخرین وعده غذایی خود داشته اید، می خورند.

 

حتما بخوانید: درمان سنگ کلیه و مثانه با محصولات طب سنتی

 

تشخیص میزان باکتری های بد:

در آزمایشگاه ها می توانند با انجام آزمایش تنفس، میزان باکتری های بد را اندازه گیری کنند. این آزمایش در واقع گاز ساخته شده توسط باکتری ها را اندازه گیری می کند. 
همچنین ممکن است انجام آزمایش ادرار برای اندازه گیری محصولات جانبی توسط باکتری های روده نیز، توسط پزشک تجویز شود.

آلرژی های غذایی در سندرم روده تحریک پذیر (IBS):

آلرژی غذایی می تواند منجر به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود. توجه به این نکته مهم است که بدانید در اصل این واکنش ها، آلرژی های واقعی نیستند، بلکه واکنش های خفیفی نسبت به غذا هستند که منجر به ایجاد تعدادی از علائم مزمن از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می شوند.
مقاله ای که اخیراً در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است نشان می دهد که قطع برخی از غذاها که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، از رژیم غذایی می تواند پیشرفت چشمگیری در رفع سندرم روده تحریک پذیر ایجاد کند. واضح است که نقش آلرژی های غذایی را در ایجاد سندرم روده تحریک پذیر، نباید نادیده گرفت.

دلایل دیگر ایجاد سندرم روده تحریک پذیر (IBS):

در حالی که به طور عمده دو دلیل قابل شناسایی برای سندرم روده تحریک پذیر (IBS) وجود دارد که شامل، رشد بیش از حد باکتری های بد و حساسیت های غذایی است، دلایل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

سطح پایین آنزیم های گوارشی 
وجود انگل در روده
کمبود روی و منیزیم
مسمومیت ناشی از فلزات سنگین

این علائم بدان معناست که همیشه یک راه حل متناسب و یکسان برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد، بلکه همه کسانی که به دنبال اصلاح وضعیت خود هستند باید قبل از هر چیز به بهترین تشخیص ممکن دست یابند تا بتوانند به دنبال درمان مناسب برای بیماری خود باشند.

راه های درمان سندرم روده تحریک پذیر:

بسیاری از پزشکان به سادگی به بیماران می گویند که سندرم روده تحریک پذیر آن ها یک مسئله عاطفی یا روانی است و آن ها باید فیبر بیشتری بخورند و داروهای آرامبخش یا ضد اسپاسم برایشان تجویز می کنند. اما ریشه این مسئله در واقع چیز دیگری است. حال این سوال مطرح می شود که چگونه باید این مشکل را رفع کرد و دوباره سلامتی کامل را بدست آورد؟

درمان های خانگی برای رهایی از سندرم روده تحریک پذیر:

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید در خانه برای بهبود و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر انجام دهید و در جهت ارتقاء سلامت روده خود قدم بردارید.

 

حتما بخوانید: عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند

 

سندرم روده تحریک پذیر و رژیم غذایی:

غذایی که می خوریم می تواند سبب سندرم روده تحریک پذیر شود و یا به بهبود این بیماری کمک کند. در ادامه لیستی از مواد غذایی آورده شده است، که در صورت بروز علائم سندرم روده تحریک پذیر IBS باید از آن ها اجتناب کنید.
لبنیات معمولی: هضم لبنیات معمولی برای معده و روده کمی دشوار است.
قند: باکتری های بد با تغذیه از قند رشد کرده و تعدادشان افزایش پیدا می کند، در نتیجه علائم سندرم روده تحریک پذیر تشدید می شود. 
آرد تصفیه شده: باکتری های مضر روده از آرد تصفیه شده نیز به عنوان تغذیه استفاده می کنند.
کافئین: کافئین ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کرده و منجر به التهاب شود.
غذای تند: غذاهای پرادویه باعث تشدید سندرم روده تحریک پذیر می شوند.
غلات: غلات کامل حاوی اسید فیتیک و نشاسته است که باعث تحریک پوشش روده می شود.
گلوتن: حذف گلوتن از رژیم غذایی می تواند به رفع علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.
آلرژن ها: حذف غذاهایی که ممکن است به آن ها حساسیت داشته باشید می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد. (مواد حساسیت زا رایج شامل گلوتن، آجیل، صدف و لبنیات است).

 

 

تغذیه برای سندرم روده تحریک پذیر:

همانطور که غذاهای خاصی وجود دارد که باید از آن ها اجتناب کنید، موارد دیگری نیز وجود دارند که به جمع شدن روده و ترغیب باکتری های سالم برای رشد کمک می کنند.
آب: هیدراته ماندن باعث سلامت سیستم گوارش می شود.
لبنیات خام: این شامل مواردی مانند کفیر، شیر بز ارگانیک خام و ماست خام است.
آبگوشت قلم: آبگوشت قلم خانگی حاوی پرولین و گلیسین است که کلاژن می سازد و می تواند به ترمیم بافت دیواره روده کمک کند.
چربی های سالم: چربی های سالم مانند چربی موجود در روغن نارگیل، آووکادو، تخم مرغ، ماهی قزل آلا و غیره می توانند به بهبود عملکرد روده کمک کنند.
میوه بخارپز: هضم سیب و گلابی بخارپز در معده به راحتی انجام می شود و بدن می تواند با استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، شرایط را برای تقویت و بهبود روده فراهم کند.
آب سبزیجات تازه: سبزیجات تازه الکترولیت های ضروری را تأمین می کنند و باعث بهبود وضعیت روده می شوند. (به شرطی که اسهال را تشدید نکنند)
پروتئین: افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا می شوند، اغلب دچار کمبود پروتئین هستند. توصیه می شود حداقل 0.2 وزنتان پروتئین بدون چربی و خالص در هر وعده غذایی مصرف کنید.
سبزیجات بخارپز: سبزیجات بخارپز و بدون نشاسته مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و جوانه بروکسل مواد مغذی مفیدی را برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش فراهم می کنند.

محصولات پروبیوتیک برای سندرم روده تحریک پذیر:

پروبیوتیک های با کیفیت بالا، به تولید مجدد باکتری های مفید در روده و کاهش باکتری های مضر در آن کمک می کنند.
غذاهای غنی از پروبیوتیک شامل پنیر غیر پاستوریزه، دوغ، کفیر، کامبوچا، میسو، کیمچی، ترشی کلم، ترشی طبیعی، تمپه، سرکه سیب و ماست است.
شما همچنین باید یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت بالا برای مصرف در نظر بگیرید. 

محصولات پری بیوتیک برای سندرم روده تحریک پذیر:

پری بیوتیک ها کربوهیدرات های غیر قابل هضم هستند که باکتری های سالم، از آن ها تغذیه می کنند. آن ها را می توان در پیاز، تره فرنگی، لوبیا، بلغور جو دوسر، سیر، برگ قاصدک و ریشه کاسنی یافت. سایر منابع طبیعی شامل میوه ها و سبزیجات رشته ای است. بیشترین فیبر این سبزیجات، میوه ها و غلات در داخل پوست آن ها است، بنابراین مصرف بیشتر پوست آن ها توصیه می شود. 

مصرف مکمل های مفید برای جذب آنزیم:

مکمل های آنزیم گوارشی، توانایی بدن شما را در جذب مواد مغذی، از غذای هایی که می خورید را بهبود می بخشند. این به نوبه خود به بهبود عملکرد روده شما کمک می کند. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، قبل از هر وعده غذایی دو مکمل آنزیم گوارشی مصرف کنید.

 

حتما بخوانید: یبوست شدید؛ راه های درمان سریع در طب سنتی

 

آب آلوئه ورا برای سندرم روده تحریک پذیر:

آب آلوئه ورا تازه، بدون افزودنی، تسکین دهنده پوشش روده است. برای کمک به بهبود سندرم روده تحریک پذیر روزانه یک لیوان آب آلوئه ورا بنوشید.

روغن ماهی برای سندرم روده تحریک پذیر:

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 EPA / DHA است که باعث کاهش التهاب در سیستم هضم می شود. روزانه یک مکمل روغن ماهی بخورید تا در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر به شما کمک کند.

پودر ال- گلوتامین برای سندرم روده تحریک پذیر:

گلوتامین یک اسید آمینه است که به ترمیم دستگاه گوارش کمک می کند. گلوتامین برای افراد مبتلا به اسهال مزمن نیز بسیار مفید است. در نتیجه مصرف 5 گرم مکمل گلوتامین، 2 بار در روز، به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک خواهد کرد.

زردچوبه و روده تحریک پذیر:

زردچوبه که به عنوان یک ماده ضد التهابی قدرتمند شناخته می شود، می تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. یک مطالعه آزمایشی نشان داده است که شرکت کنندگانی که به مدت هشت هفته، دو قرص زردچوبه مصرف کرده اند، علائم سندرم روده تحریک پذیر آن ها کاهش یافته است. 
زردچوبه نه تنها التهاب را کاهش می دهد بلکه گرفتگی های غیر طبیعی عضلات را نیز کاهش می دهد. برای بهترین نتیجه می توانید، 300 تا 400 میلی گرم مکمل زردچوبه، دو تا سه بار در روز مصرف کنید. 

کپسول روغن نعناع برای سندرم روده تحریک پذیر:

روغن نعناع می تواند با کاهش اسپاسم و درد شکم ناشی از سندرم روده تحریک پذیر مرتبط باشد. در یک بررسی از چهار مطالعه مربوط به استفاده از کپسول های روغن نعناع برای درمان سندرم روده تحریک پذیر، مشخص شد که پس از مصرف کپسول حاوی روغن نعناع، در شرکت کنندگان با علائم سندرم روده تحریک پذیر، تا 57% این علائم کاهش پیدا کرده است.
یک تا دو عدد کپسول که باید حدود بیست دقیقه قبل از غذا مصرف شود، می تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش ناراحتی های ناشی از سندرم روده تحریک پذیر شود. 

پودر خرنوب برای سندرم روده تحریک پذیر:

خرنوب یک پودر قهوه ای رنگ است که از لوبیای خرنوب استخراج شده و اغلب از آن به عنوان جایگزین شکلات استفاده می شود. برای تسکین روده ها یک قاشق غذاخوری پودر خرنوب ارگانیک را با پوره سیب مخلوط کرده و به عنوان میان وعده میل کنید.

شیرین بیان و روده تحریک پذیر:

ریشه شیرین بیان هزاران سال است که به عنوان یک تسکین دهنده برای مشکلات گوارشی شناخته می شود. بهتر است از پودر ریشه شیرین بیان استفاده کنید تا ضمن کاهش اسپاسم، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز کمک کند.

تغییرات سبک زندگی و روش های جایگزین برای درمان IBS:

علاوه بر داروهای خانگی فوق، برخی از تغییرات مهم در سبک زندگی نیز وجود دارد که می تواند کمک بزرگی به رفع سندرم روده تحریک پذیر کند. علاوه بر این، روش های درمانی متعددی نیز وجود دارند که در درمان IBS و علائم آن به ما کمک می کنند.

کاهش استرس و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر:

نقشی که استرس در تشدید علائم سندرم روده تحریک پذیر ایفا می کند به خوبی در تحقیقات ثابت شده است. به همین دلیل، لازم است که همه مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر بیاموزند که استرس زندگی خود را کنترل کنند. استرس یکی از مواردی است که فرار از آن دشوار است اما با داشتن ابزار مناسب می توان یاد گرفت که چگونه با آن کنار بیاییم و حتی شرایط استرس زا در زندگی خود را چگونه به حداقل برسانیم.
بیاموزید که چگونه بیشتر "نه" بگویید، یاد بگیرید چگونه برای تنها ماندن و آرامش وقت بگذارید و یاد بگیرید که برای کنترل، ابتدا تشخیص دهید که چگونه محرک های زندگی شما را دچار استرس می کنند. برای برخی از افراد ممکن است این محرک ها به معنای ساعت ها ماندن در شلوغی و ترافیک باشد، برای برخی دیگر ممکن است به معنای عدم تعهد بیش از حد باشد و ... یاد بگیرید چگونه آن ها را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای محافظت از خود انجام دهید. بسیاری از افراد مواردی مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق، ورزش و رایحه درمانی را برای کاهش استرس مفید می دانند.

ورزش کردن و سندرم روده تحریک پذیر:

علاوه بر کمک به بهبود کلی سلامت جسمی و روحی، ورزش می تواند به طور به حرکات منظم روده کمک کند و همانطور که در بالا ذکر شد، استرس را کاهش می دهد. نکته مهم در مورد ورزش این است که شما باید ثابت قدم باشید. ورزشی را که دوست دارید انجام دهید، پیدا کنید و به آن پایبند باشید!

هیپنوتیزم و سندرم روده تحریک پذیر:

تعدادی از مطالعات نشان می دهد که هیپنوتیزم می تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. یک مطالعه بریتانیایی نشان می دهد که 71٪ از مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر پس از شرکت در 12 هفته هیپنوتیزم، در علائم سندرم روده تحریک پذیر خود بهبود را مشاهده کرده اند. از این گروه، 81٪ بیش از 5 سال هنگام انجام هیپنوتیزم، در علائمشان بهبود داشته اند.

طب سوزنی برای سندرم روده تحریک پذیر:

مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی، که تاثیر آن بر درمان درد های مزمن اثبات شده است، می تواند به نفخ روده کمک کند. اگر ترجیح می دهید طب سوزنی را امتحان کنید، حتماً با یک متخصص طب سوزنی آموزش دیده که از سندرم روده تحریک پذیر و علائم آن آگاهی دارد مشورت کنید.
در نهایت شما می توانید در کنار اصلاح سبک زندگی، با مصرف محصولات گیاهی به تسکین و رفع درد ها و بیماریتان کمک کنید.
معمولا ممکن است همیشه هنگام خرید محصولات گیاهی نگرانی هایی در رابطه با اصل بودن و کیفیت آن ها داشته باشید، که ما برای رفع نگرانی شما خرید از فروشگاه مرهم طب را پیشنهاد می کنیم، زیرا فروشگاه آنلاین مرهم طب با دارا بودن بهترین و با کیفیت ترین محصولات گیاهی، بطور پیوسته توانسته است رضایت مشتریان عزیز را بدست آورد.
برای تهیه محصولات گیاهی مورد نظر خود می توانید بصورت حضوری و آنلاین به فروشگاه مرهم طب مراجعه کنید.