در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه که درباره روغن هسته انار (POMEGRANATE SEED OIL) را باید بدانید در اختیارتان قرار دهیم.
این موارد شامل :

  • تاریخچه روغن انار

  • مزایای روغن انار

  • استخراج روغن انار

  • استفاده از روغن انار 

  • راهنمای انواع روغن هسته انار 

  • موارد منع مصرف و عوارض جانبی روغن انار

 
در اصل ...
انار به دلیل داشتن توانایی در حفظ و تقویت بسیاری از سیستم ها و عملکردهای بدن ، به عنوان "میوه زندگی" و "سوپر میوه" شناخته می شود ، در نتیجه سلامتی بدن را از هر نظر ارتقا می دهد.

دانه های انار برای تولید روغن انار تحت فشار قرار می گیرند و به دلیل مزایای بیشماری که برای پوست ، مو و سلامت کلی دارند ، در سرتاسر جهان شناخته شده هستند.

روغن هسته انار که به صورت موضعی در مراقبت از پوست و ماساژ استفاده می شود ، تولید کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد ، باعث کاهش جای زخم و برطرف شدن آسیب های پوستی میشود و رطوبت را در پوست بدون ایجاد چربی اضافی و یا مسدود شدن منافذ حفظ میکند.

از نظر دارویی ، روغن انار التهاب را کاهش می دهد ، از پوست در برابر آسیب های پرتو ماوراء بنفش خورشید محافظت و ناراحتی های پوستی مربوط به پسوریازیس و اگزما را برطرف می کند و بازسازی پوست را برای بهبود سریع تر زخم تسریع می کند.

روغن هسته انار که در مو استفاده می شود ، به طور موثری روی انواع موها کار می کند تا ساقه های خشک و کدر را آبرسانی کند و از عوامل تنش زای محیطی محافظت می کند. باعث تحریک گردش خون در پوست سر ، از بین بردن آلودگی و شوره سر می شود و از آسیب به فولیکول های مو جلوگیری می کند و رشد موهای سالم را افزایش می دهد.

تاریخچه استفاده از میوه انار 

انار که به عنوان "میوه زندگی" شناخته می شود ، نماد مفاهیم ، نظریه ها و افسانه های متعددی برای چندین اعمال مذهبی ، فرهنگی ، معنوی و پزشکی است. به طور خاص ، این میوه به طور سنتی نشانگر فراوانی ، جاه طلبی ، زیبایی ، زندگی ابدی ، باروری ، امید ، تمدن بشری ، پیوند غیرقابل فسخ ازدواج ، رمز و راز ، تقدس ، معاد و سلطنت بوده است. در بسیاری از کشورها ، انارها به عنوان یک هدیه عروسی ارائه می شود که نشان دهنده آرزو به اندازه تعداد دانه های موجود در میوه انار برای زوج تازه ازدواج کرده است. 

طبق منابع تاریخی ، شواهدی از وجود درختان انار از 4000 سال قبل از میلاد وجود دارد. منشا کشت آن در دریای مدیترانه و در شرق یافت می شود و مناطقی از ایران تا هیمالیای غربی و شمال هند را در بر می گیرد.درخت انار در جنوب اروپا و در آب و هوای خشک تر آفریقای شمالی ، خاورمیانه و برخی از مناطق ایالات متحده مانند کالیفرنیا و آریزونا نیز شکوفا می شود. مهاجران و بازرگانان این میوه را به کره ، ژاپن و آمریکای لاتین معرفی کردند و در آنجا همچنان کشت می شود. در مصر باستان 1600 سال قبل از میلاد ، به دلیل ارزش بالایی که برای انار به عنوان سمبل زندگی پس از مرگ قائل بودند ، آن را در محل اقامت فرعون ، جایی که روی دیوارها و مقبره ها نقاشی شده بود ، الزامی کرد. 
در طب سنتی ، مصریان باستان از انار برای از بین بردن کرم روده استفاده می کردند. تصاویر این میوه در ستون های معبد ، موزاییک ها ، لباس روحانیان و سکه ها پیدا شده است. 

در طول تاریخ ، هر قسمت از میوه انار هدفی را دنبال می کرد : گل ظریف آن برای ایجاد رنگ قرمز و از پوست انار برای رنگ آمیزی چرم و همچنین از دانه های "درخشان" و "یاقوتی" انار نه تنها برای غذا بلکه برای تهیه انواع دارو از جمله دارو های ضد انگلی و محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده میشده است. جدا از زیبایی ، این میوه با داشتن خاصیت احیا کننده مزایای بی شماری برای سلامتی دارد که به آن جایگاه یک میوه افسانه ای و تأثیرگذار را می دهد و بیانگر تمدن بشری است.

فواید تقویت کننده سلامتی آن در چندین روش دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. در طب سنتی آیورودا از آن برای کاهش تب و در طب یونانی برای رفع دیابت استفاده می شد. از ریشه و پوست گیاه برای جلوگیری از خونریزی و اسهال خونی و همچنین تسکین زخم استفاده میشده است. مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که انار همچنین به حفظ سطح کلسترول خوب ، حمایت از سلامت قلب ، تسکین علائم یائسگی ، تقویت ایمنی بدن ، حفظ فشار خون طبیعی و عملکرد درست مفاصل ، تسکین و جلوگیری از التهاب پوست، پشتیبانی از هضم مناسب و حفظ سلامت پوست و دندان کمک می کند. 

از دانه های انار به شکل خام برای آشپزی مانند پخت و پز یا تزئین ظروف غذا استفاده می شود. انار همچنین در تهیه نوشیدنی هایی مانند آب میوه و اسموتی استفاده می شود. 

روغن هسته انار چیست؟

دانه های انار برای تولید روغن انار تحت فشار قرار می گیرند و دارای خواص مفید و بی شماری برای پوست ، مو و سلامت کلی بدن میباشند.

 

 

مزایا و خواص روغن هسته انار

ترکیبات اصلی شیمیایی روغن حامل انار عبارتند از: اسید پونیکیک ، اسید اولئیک ، اسید لینولئیک ، اسید پالمیتیک ، اسید استئاریک ، فیتواسترول ها و توکوفرول (ویتامین E). 

اسید پونیکیک به این موارد شناخته شده است:

از بین برنده التهاب
درد عضلات را تسکین می دهد
تورم را کاهش دهید
تولید کلاژن را افزایش داده و سرعت تجزیه آن را کند میکند و همچنین از بروز پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری می کند.
ساقه موها را تقویت کرده و موهایتان را براق و سالم می کند

 

اسیدهای اولئیک یا امگا 9 با این موارد شناخته می شود :

لطافت و درخشندگی پوست و مو را حفظ میکند
به رشد موهای ضخیم ، بلند و قویتر کمک میکند
ظاهر پیری مانند چین و چروک های زودرس و خطوط ریز را کاهش میدهد
شوره سر را از بین میبرد و از این طریق از رشد مو حمایت میکند
خواص آنتی اکسیدانی دارد
از التهاب ، سفتی و درد مفاصل جلوگیری میکند

 

اسیدهای لینولئیک امگا 6 با این موارد شناخته شده اند:

موها را مرطوب کرده و رشد آنها را تقویت میکند
بهبود زخم را تسریع میکند
در فرمولاسیون صابون ها و روغن هایی که سریع جذب میشوند یک امولسیون کننده موثر میباشد
خواص ضد التهابی دارد
به تسکین آکنه و جلوگیری از بروز مجدد آن کمک میکند
حفظ رطوبت در پوست و مو را تقویت میکند
وجود آن در روغن های گیاهی موجب میشود که سریعا جذب پوست شده و از چرب شدن و بسته شدن منافذ پوست جلوگیری میکند. بویژه در پوست های مستعد آکنه.

اسید پالمتیک با این موارد شناخته میشود :

خاصیت نرم کنندگی دارد
موها را بدون ایجاد حس چربی یا چسبناک بودن نرم میکند
متداول ترین نوع اسید چرب اشباع است

 

اسید سیتریک با این موارد شناخته شده است:

دارای خواص پاک کنندگی استثنایی است که باعث پاکسازی آلودگی ، عرق و سبوم بیش از حد از مو و پوست می شود
یک ماده امولسیون کننده ایده آل برای اتصال آب و روغن است
به محصولات کمک میکند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند
بدون کاهش درخشش یا احساس سنگینی ، موها را حالت میدهد
پوست را نرم میکند

 

فیتواسترول ها با این موارد شناخته می شوند:

تولید کلاژن را تقویت میکند
پوست را از آسیب خورشید محافظت میکند
رشد سلول های جدید در پوست را تقویت کرده و موجب سفت تر شدن پوست میشود
از پوست در برابر هر نوع آسیب محافظت میکند
به از بین بردن سریع جای زخم و سایر لکه های ناخواسته کمک میکند

 

ویتامین E نیز با این موارد شناخته شده است:

دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ظاهر پیری را کند و گردش خون را تقویت می کند
پوست زخم و لکه دار را ترمیم میکند
از کاهش رطوبت پوست و مو جلوگیری میکند
تسکین دهنده پوستی که دچار سوختگی شده است میباشد
منافذ را بطورعمیق تمیز کرده و تولید چربی پوست را متعادل میکند

 

روغن هسته انار که به صورت موضعی در مراقبت از پوست و ماساژ استفاده می شود ، تولید کلاژن را افزایش می دهد و التهاب را از بین میبرد. توانایی آن در ترمیم پوست آسیب دیده ، خشک یا دارای چین و چروک ، آن را به یک روغن ایده آل در تهیه لوازم آرایشی مراقبت از پوست تبدیل می کند. روغن هسته انار خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و محققان به این نتیجه دست پیدا کرده اند که از تعادل هورمونی در زنان و مردان پشتیبانی می کند و در نتیجه باعث تقویت بافت پوست می شود. جدا از خاصیت مرطوب کنندگی و سفت کنندگی ، باعث تغذیه پوست، تسکین و محافظ از آن نیز میشود، به ویژه برای پوست های تحریک شده یا پوست هایی که دچار آفتاب سوختگی شده اند.

 

حتما بخوانید : کپسول پونیکا فرآورده طب سنتی از میوه انار برای درمان مشکلات زنان

 

روغن انار با تحریک سلول های موجود در لایه بیرونی پوست باعث بهبود آسیب پوست می شود و در نتیجه لایه جدیدتری از پوست را ایجاد میکند و با این کار ظاهر و احساس جوانی بیشتری در پوست ایجاد می کند. به این ترتیب ظاهر اسکار و لکه های پوستی را کاهش می دهد.
روغن انار مناسب برای انواع پوست ، از جمله پوست های چرب و مستعد آکنه است و بدون اینکه پوست را چرب کند و یا منافذ پوست را ببندد موجب آبرسانی و حفظ رطوبت پوست میشود.

روغن هسته انار با نفوذ عمیق در پوست باعث تسکین و کاهش التهاب و در عین محافظت از پوست در برابر آفتاب می شود. محتوای آنتی اکسیدانی بالای روغن انار به جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد ، که باعث چین و چروک و ضخیم شدن پوست می شود ، کمک می کند. برای کسانی که از بیماری های پوستی مانند آکنه ، اگزما و پسوریازیس رنج می برند ، با هیدراته کردن پوست باعث تسکین ناراحتی های پوستی می شود. روغن انار با هدایت مواد مغذی به سلولهای پوست ، سرعت بازسازی پوست را تسریع می کند تا ترمیم زخم را تسریع کرده و سلامتی پوست را مجدد بازمیگرداند.

خواص روغن هسته انار برای مو

روغن هسته انار به طور موثری روی انواع موها با هیدراته کردن ساقه های خشک و مات و محافطت از مو در برابر عوامل تنش زای محیطی مانند آلودگی عمل میکند. روغن انار با تحریک گردش خون در پوست سر و از بین بردن آلودگی و تجمع آن بر روی پوست سر ، از آسیب به پیاز مو جلوگیری کرده و رشد موهای سالم را افزایش می دهد. خواص ضد باکتریایی آن از پوست سر در برابر باکتری هایی که به بیماری هایی مانند پسوریازیس پوست سر و اگزمای پوست سر منجر میشود کمک می کند و قرمزی ، خارش و التهاب مرتبط با این شرایط را برطرف می کند. روغن انار همچنین سطح pH پوست سر را متعادل کرده و چربی آن را خنثی می کند.

روغن هسته انار به دارا بودن بسیاری از خواص درمانی و آرایشی و بهداشتی مشهور است. از جمله :

آرایشی و بهداشتی: ترمیم کننده ، ضد التهاب ، آنتی اکسیدان ، ضد پیری.

دارویی: ترمیمی ، ضد التهابی ، ضد میکروبی.

روغن هسته انار چگونه استخراج می شود؟ 

هنگامی که فرآیند استخراج آغاز می شود ، روغن هسته انار از طریق دمای سرد از دانه های رسیده آن گرفته می شود که با محافظت از آن در برابر گرما ، کیفیت روغن و همچنین آنزیم ها ، مواد مغذی و ویتامین های آن را حفظ می کند. برای تولید 400 گرم روغن دانه انار ، بیش از 100 کیلوگرم دانه انار تازه مورد نیاز است.

روغن خام حاصل از آن سبک با قوام کم است. رنگ آن از زرد کمرنگ تا زرد طلایی متغیر است و دارای عطر و بویی از مشخصات بوی اسید چرب امگا 5 است. روغن انار که بیشتر تصفیه می شود یا بی رنگ است یا زرد و بوی مشخصه آن شبیه به رایحه اکثر روغن های حامل است. رنگ نهایی روغن هسته انار نیز ممکن است از رنگ کهربایی تا نارنجی و قرمز تیره متغیر باشد.

 

 

موارد استفاده از روغن هسته انار

موارد استفاده از روغن انار بسیار زیاد است ، از دارویی گرفته تا محصولات بهداشتی و آرایشی. انواع مختلف آن شامل روغن ماساژ ، روغن صورت ، ژل ماساژ ، ژل دوش ، لوسیون ، کرم ، سرم صورت ، صابون ، بالم لب ، شامپو و سایر محصولات مراقبت از مو است.

 

 

روغن انار که به صورت موضعی استفاده می شود ، روغنی ایده آل برای انواع پوست ها است که نه تنها پوست را آبرسانی می کند بلکه باعث ترمیم پوست، آبرسانی و کاهش چین و چروک و نشانه های پیری پوست می شود. 

سرم ضد پیری با روغن انار

برای ایجاد یک سرم ضد پیری طبیعی ، 20 قطره از روغن هسته انار ، روغن کندر ، روغن اسطوخودوس و روغن جوجوبا را در یک ظرف کوچک مخلوط کنید. قبل از خواب ، 4 قطره از این سرم را به آرامی در تمامی نواحی صورت ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب روی پوست بماند. این ترکیب ضمن ایجاد تعادل در تولید چربی و سطح pH پوست، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و پوست را جوان ، سالم ، صاف و درخشان می کند. 

روغن هسته انار برای از بین بردن جوش و آکنه، اگزما و پسوریازیس

برای کاهش جای زخم ها و بهبود لکه ها ، آکنه و بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما ، مناطق آسیب دیده را به آرامی بشویید سپس ، چند قطره روغن هسته انار را مستقیماً به مناطق آسیب دیده بمالید. 

روغن هسته انار برای پوست های خشک و ملتهب

برای پوستی که ملتهب ، تحریک شده و خشک به نظر می رسد، 40 قطره روغن هسته انار ، 40 قطره روغن گلاب ، 2 قطره روغن هویج ، 2 قطره روغن کندر را با یکدیگر ترکیب کنید، سپس مخلوط را در یک بطری تیره رنگ کوچک دارای قطره چکان بریزید. قبل از هر بار استفاده ، بطری را به خوبی تکان دهید. چند قطره بر روی کف دست بریزید و با استفاده از نوک انگشتان ، روغن را به صورت بمالید ، و با حرکات آرام و دورانی آن را بر روی پوست ماساژ دهید. این ترکیب باید طی 6 ماه استفاده شود.

روغن هسته انار برای مو

روغن انار که برای مو استفاده می شود ، می تواند مستقیماً روی ساقه ها و پوست سر قرار بگیرد تا درخشندگی موها را بازگرداند و آسیب های ناشی از عوامل تنش زای محیط بیرون را ترمیم کند. مو احیا ، تغذیه و محافظت می شود. میتوانید چند قطره روغن هسته انار را به یک شامپوی طبیعی و نرم کننده اضافه کنید تا به خواص ضد قارچی آن کمک کرده و همچنین شوره سر و التهاب را از بین ببرد. از روغن هسته انار میتوان به عنوان سرم در انتهای موهای تازه شسته شده و نم دار استفاده کرد. 
 

روش دیگر این است که روغن هسته انار را با روغن نارگیل با نسبت 1: 4 مخلوط کرده و به روش بن ماری درون یک ظرف گرم کنید. پس از گرم شدن مخلوط  را بر روی پوست سر ماساژ دهید و 2 تا 3 ساعت بعد با آب ولرم و شامپو گیاهی شست و شو دهید.
ای روش موجب افزایش گردش خون در پوست سر و افزایش رشد موهای سالم و جدید میشود. در صورتی که بطور مرتب هفته ای یک بار از این روش استفاده کنید، بهترین نتیجه را بعد از گذشت 3 تا 6 ماه خواهید داشت. 

روغن هسته انار در ماساژ درمانی

می توان از روغن انار به عنوان پایه ای برای ترکیبات روغنی قابل استفاده در بدن یا صورت استفاده کرد. برای ماساژ درمانی ، 1 قاشق غذاخوری روغن هسته انار را با 15 قطره روغن گل یاس مخلوط کنید. این کار را می توان در نواحی از بدن که تحت تأثیر درد یا التهاب قرار دارد ماساژ دهید تا بهبودی سریع تری داشته باشید. 

استفاده از خواص ضد التهابی ، ضد میکروبی و احیا کننده روغن هسته انار

8 قطره روغن هسته انار را در 3 مشت نمک حمام مخلوط کرده و مخلوط را در آب گرم حمام حل کنید. همچنین می توان 8 قطره روغن هسته انار را قبل از افزودن به آب حمام با شیر کامل مخلوط  کرد. پوست مبتلا به آفتاب سوختگی ، خارش و تحریک با این روش تسکین می یابد. 

برای ماساژ که درد ناشی از التهاب را تسکین می دهد 

60 میلی لیتر روغن هسته انار ، 4 قطره روغن بومادران ، 4 قطره روغن زردچوبه و 4 قطره روغن بابونه را با هم مخلوط کنید. به سادگی این ترکیب را بر روی مفاصل یا عضلات دردناک ماساژ دهید تا درد کاهش یابد و بدن آرام شود. 

راهنمایی برای انواع مختلف روغن هسته انار و مزایای آنها

روغن هسته انار (تصفیه شده)

نام گیاه شناسی: Punica granatum

یافت شده در: هند

شناخته شده برای:

تصفیه شده به مایع بی رنگ یا زرد
داشتن رایحه ای خاص و با مشخصه روغنهای حامل
مناسب برای استفاده در صابون و مراقبت از پوست
مناسب صورت به این دلیل که پوست خشک را مرطوب و تغذیه می کند
ایجاد احساس رطوبت ، نرمی و لطافت طبیعی پس از استفاده بر روی پوست
جذب با سرعت متوسط در پوست  

روغن ارگانیک انار

نام گیاه شناسی: Punica granatum

یافت شده در: اسرائیل

شناخته شده برای:

غنی بودن از اسیدهای چرب ضروری
دارای خاصیت نرم کنندگی بالا
یک مرطوب کننده موثر است که می تواند به جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از عوامل تنش زای محیطی و بیماری های پوستی ناشی از خشکی کمک کند
کاهش علائم پیری با محافظت از انعطاف پذیری پوست و کاهش ظاهر خطوط ریز و چین و چروک
کم رنگ تا زرد طلایی
داشتن مشخصات بوی اسید چرب امگا -5
ایده آل بودن برای استفاده در ماساژ ، به دلیل خاصیت تسکین دهنده طبیعی آن
آرامش بخش و لطیف کننده بافت پوست و بوجود آورنده احساس طراوت در پوست 
تسکین دهنده پوست خشن و خارش دار ناشی از خشکی
مرطوب سازی پوست برای احیای رنگ صورت
تغذیه مو و افزایش درخشش طبیعی آن
با سرعت متوسط جذب پوست می شود 
به اندازه کافی ملایم است تا برای حساس ترین نقاط پوست استفاده شود

عوارض جانبی روغن هسته انار و موارد منع مصرف آن

مانند سایر محصولات با دستورالعمل های جدید ، روغن های حامل فقط برای مصارف خارجی هستند. در صورت بلعیدن تصادفی ، روغن هسته انار نباید بلعیده شود و نباید در دسترس کودکان باشد. مانند تمام روغن های دیگر ، باید بر روی  قسمت داخلی پوست بازو یا ناحیه حساس دیگری از پوست امتحان شود تا از در صورت داشتن حساسیت به آن از مصرف آن جلوگیری شود. عدم وجود پاسخ آلرژیک در طی 48 ساعت نشان دهنده بی خطر بودن استفاده از روغن است.

با توجه به پتانسیل ایجاد عوارض ناشی از بارداری ، به ویژه در مراحل اولیه ، توصیه می شود که از استفاده از روغن هسته انار برای زنان باردار و یا در حال بارداری خودداری شود ، تا زمانی که مطالعات قطعی وجود داشته باشد و نشان دهد که هیچ خطری وجود ندارد.