آیا شما از نقش رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی و محافظت بدن در برابر سموم و عفونت های ویروسی چیزی میدانید ؟
هر ساله با شیوع بیماری های جدید مردم به این فکر می افتند که چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنند تا به دام چنین بیماری هایی نیفتند. 

مبارزه با ویروس کرونا (covid-19)

در سال جدید نیز شیوع ویروس کرونا یا covid-19 همه جهان را غافلگیر کرده و با توجه به آمار مبتلا شدگان و کسانی که به علت این بیماری فوت کرده اند ، باید این بیماری را جدی گرفت. 
یکی از اصلی ترین راه های مبارزه با ویروس کرونا و آنفولانزا تقویت سیستم ایمنی بدن میباشد. طبق آمار بدست آمده از قربانیان این ویروس ، کسانی که سیستم ایمنی قوی تری داشته اند ، این بیماری را به شکل ساده تری دچار شده اند. 

 

 

در  این مقاله سعی کردیم به سوالات زیر پاسخ دهیم :

چگونه قدرت سیستم ایمنی بدن خود را بالا ببریم ؟

چگونه سیستم ایمنی را تقویت کنیم ؟

برای تقویت سیستم ایمنی به هیچ عنوان از غذاهای فراوری شده و کنسروی استفاده نکنید.
از خوردن شیرینی جات و قند های مصنوعی پرهیز کنید.

ورزش برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خواب کافی و منظم و ورزش روزانه به داشتن یک سیستم ایمنی قوی بسیار کمک میکند. ورزش هایی مانند پیاده روی و یا انجام ورزش های سبک در خانه به مدت 45 دقیقه.
از استرس خودداری کنید ، زیرا سیستم ایمنی را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. برای این کار ما به شما دمنوش های ترکیبی مرهم طب را معرفی میکنیم . این سری از دمنوش های ترکیبی با بکار گیری از شیوه های درمانی طب سنتی تولید شده و به کاهش استرس و آرامش روحی و روانی بسیار کمک میکنند.

دمنوش تقویت سیستم ایمنی بدن

از گیاهان دارویی قافل نشوید. این گیاهان علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین هستند خواص آنتی اکسیدانی قوی ای دارند که به محافظت بدن در برابر آسیب های خارجی بسیار کمک میکنند.

دمنوش سلامت مرهم طب بسیار موثر در تقویت سیستم ایمنی

 

 

متاسفانه بسیاری از افراد به میزان کافی از سبزیجات ، میوه های تازه و سایر غذاهای مورد نیاز برای حفظ سلامت خود استفاده نمیکنند.
شما نمیتوانید این گونه فکر کنید که با خوردن یک پرتقال یا لیمو شیرین ، ویتامین C مورد نیاز بدنتان را دریافت کرده اید و در برابر سرماخوردگی ایمن هستید. 
یک سیستم ایمنی سالم به ترکیبی متعادل از ویتامین ها و مواد معدنی بستگی دارد. آن هم در طول یک دوره مشخص و همیشگی. 

شاید این سوال که 

بهترین مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست ، برای خیلی از افراد هنوز بی پاسخ مانده است.

 


در ادامه نکاتی برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی آورده شده است.

ویتامین C

احتمالا درباره ارتباط ویتامین C با سیستم ایمنی بدن میدانید ، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی ، فلفل دلمه ای ، کلم بروکسل ، توت فرنگی منابع بسیار خوبی برای دریافت ویتامین C هستند. در حقیقت ویتامین C در خوراکی های زیادی وجود دارد که نیاز افراد را به خوردن مکمل از بین میبرد.

ویتامین E 

مانند ویتامین C ، ویتامین E میتواند یک آنتی اکسیدان قدرتمند باشد که که به بدن شما در مبارزه با عفونت های ویروسی کمک کند.
اسفناج ، کلم بروکلی ، بادام درختی ، بادام زمینی ، فندق و دانه آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند.

ویتامین B6

این ویتامین مهم در انجام بیش از 200 واکنش بیوشیمیایی در بدن شما نقش اساسی دارد . 
خوارکی هایی مانند موز ، سینه مرغ ، ماهی و سیب زمینی پخته شده و نخود سرشاز از ویتامین B6 هستند.

 

 

ویتامین A 

برای جذب ویتامین A به سراغ خوراکی هایی که دارای ترکیبات رنگی بنام کاروتنوئید هستند بروید. 
هویج ، سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل ، طالبی و .. سرشار از ئیتامین A هستند. بدن این کارتنوئید ها را به ویتامین A تبدیل میکند که یک اثر آنتی اکسیدانی برای تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت های ویروسی دارد.

ویتامین D 

ماهی چرب ( ماهی قزل آلا و ماهی تن ) و آب پرتقال و غلات میتوانند این ویتامین را در بدن شما افزایش دهند ، اما بسیاری از افراد در جذب ویتامین D  از طریق غذا مشکل دارند که باید به پزشک مراجعه کرده و از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.

فولات/اسید فولیک 

فولات فرم طبیعی و اسید فولیک فرم مصنوعی است که به دلیل فواید سلامتی آن به اغلب غذا ها اضافه میشود. برای دریافت فولات بیشتر ، بطور مرتب سبزیجات برگ سبز،  لوبیا و نخود فرنگی را به بشقاب غذایی خود اضافه کنید. همچنین میتوانید آن را از غلات سبوس دار نیز بدست آورید.

آهن 

آهن به بدن شما کمک میکند تا اکسیژن به سلول های بدن برسد و به شکل های مختلفی تولید میشود. 
بدن آهن را از مرغ های بدون چربی و بوقلمون و غداهای دریاییی جذب میکند . همچنین خوردن سبزیجاتی از جمله کلم بروکلی و لوبیا نیز به جذب آن کمک میکند.

سلنیوم 

سلنیوم تاثیر قدرتمندی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد ، برای مثال سرعت واکنش بدن به سرطان را افزایش میدهد. 
سلنیوم را میتوانید در سیر ، آجیل ها و جو پیدا کنید.

روی

روی موجب کاهش التهاب در بدن میشود. 
خوردن غذا های دریایی ، گوشت بدون چربی مرغ ؛ لوبیای پخته شده و نخود فرنگی به جذب روی در بدن کمک میکند.

سایر توصیه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن :

علاوه بر رعایت موارد بالا ، به شما توصیه میشود که در وعده های غذایی خود تنوع ایجاد کرده و با انتخاب هوشمندانه از خوراکی های سالم ، وعده های غذایی خود را تکمیل کنید.
اگرچه داشتن سیستم ایمنی قوی ، شمارا در برابر ویروس و بیماری ها در امان نگه میدارد ، اما رعایت بهداشت فردی در این زمینه نقش بسزایی داشته و از آلوده شده شما به باکتری و ویروس جلوگیری میکند.