عفونت ادراری (UTI) نوعی عفونت است که معمولا در کلیه ها، مثانه و مجرای ادراری (هر نقطه از مجاری ادراری و کلیه ها) یافت می شود. همچنین اغلب عفونت ها، دستگاه ادراری تحتانی یعنی مثانه و مجاری ادراری را درگیر می کنند.

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند. عفونت مثانه می تواند دردناک و آزاردهنده باشد اما اگر عفونت ادراری به کلیه ها سرایت کند، عواقب جدی را برای فرد به دنبال دارد.

پزشکان معمولاً عفونت های دستگاه ادراری را با آنتی بیوتیک درمان می کنند. اما در وهله اول می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری UTI انجام دهید. 

حتما بخوانید: درمان عفونت قارچی رحم با پماد واژینال بوعلی دارو

علائم عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری در برخی موارد علائمی ندارند، اما زمانی که علائم ایجاد می‌کنند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تمایل شدید و مداوم برای ادرار کردن

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن

  • دفع مکرر و مقدار کمی ادرار

  • رنگ ادرار کدر به نظر می رسد

  • ادراری که قرمز، صورتی روشن یا تیره به نظر می رسد

  • نشانه وجود خون در ادرار

  • ادرار با بوی قوی

  • درد لگن (در زنان این درد اغلب در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوان شرمگاهی رخ می دهد) 

انواع عفونت ادراری

هر نوع عفونت ادراری بسته به اینکه کدام قسمت از دستگاه ادراری شما را درگیر کرده است متفاوت است و ممکن است منجر به بروز علائم و نشانه های خاص تری در بیمار شود.

بخشی از دستگاه ادراری که تحت تأثیر علائم و نشانه های عفونت ادرای قرار می گیرد:

  • کلیه ها (پیلونفریت حاد)

کمر درد یا درد پهلو
تب شدید
لرزش و لرز
حالت تهوع
استفراغ 

حتما بخوانید: درمان سنگ کلیه و مثانه با نسخه های طب سنتی

  • مثانه (سیستیت)

فشار لگن
ناراحتی در قسمت پایین شکم
تکرر ادرار دردناک
خون در ادرار 

  • مجاری ادرار (اورتریت)

سوزش با ادرار
تکرر ادرار

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن علائم و نشانه های گفته شده باید به پزشک مراجعه کنید. 

حتما بخوانید: دلایل بالا بودن کراتینین خون و تاثیر آن بر کلیه و مجاری ادراری

علت عفونت ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً زمانی رخ می‌دهند که باکتری‌ها از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شده و شروع به تکثیر در مثانه می‌کنند. اگرچه سیستم ادراری به گونه‌ای طراحی شده است که از چنین مهاجمان میکروسکوپی جلوگیری کند، اما گاهی اوقات این دفاع‌ با شکست مواجه می‌شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری به مثانه نفوذ کرده و به یک عفونت کامل در دستگاه ادراری تبدیل شود. 

شایع ترین عفونت های ادراری عمدتاً در زنان رخ می دهد و مثانه و مجاری ادراری را درگیر می کند.

  • عفونت مثانه (سیستیت)

این نوع عفونت ادراری معمولاً توسط اشریشیا کُلی (E.coli)، نوعی باکتری که معمولاً در دستگاه گوارش یافت می شود، ایجاد می شود. با این حال، گاهی اوقات باکتری های دیگر نیز می توانند مسئول عفونت اداری باشند.

آمیزش جنسی همچنین ممکن است منجر به سیستیت شود و برای ایجاد آن حتما لازم نیست که از نظر جنسی فعال باشید. همه زنان به دلیل آناتومی خود به ویژه، وجود فاصله کم از مجاری ادرار تا مقعد و دهانه مجرای ادرار تا مثانه، در معرض خطر ابتلا به عفونت سیستیت هستند.

  • عفونت مجاری ادرار (اورتریت) 

این نوع عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری دستگاه گوارش از مقعد به مجاری ادرار گسترش یابد. همچنین از آنجایی که مجرای ادرار زنانه به واژن نزدیک است، عفونت‌های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک، کلامیدیا و مایکوپلاسما می‌توانند باعث بروز عفونت اورتریت شوند. 

  • عفونت کلیه (پیلونفریت)

این نوع عفونت می تواند باعث تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ و درد در قسمت فوقانی پشت یا پهلو شود.

عوامل موثر بر عفونت ادراری

همانطور که در بالا اشاره کردیم عفونت های دستگاه ادراری در زنان شایع تر است و بسیاری از زنان در طول زندگی خود بیش از یک بار این عفونت را تجربه می کنند. عوامل موثر در بروز عفونت ادراری بویژه در زنان عبارتند از:

  • آناتومی بدن 

زنان مجرای ادراری کوتاه تری نسبت به یک مردان دارند، به همین دلیل فاصله ای که باکتری ها باید طی کنند تا به مثانه برسند در زنان کم تر است.

  • فعالیت جنسی

برخی از زنان بعد از فعالیت جنسی ممکن است به عفونت اداری دچار شوند. داشتن یک شریک جنسی جدید نیز خطر عفونت ادراری را افزایش می دهد.

همچنین انواع خاصی از روش های پیشگیری از بارداری مانند دیافراگم های جلوگیری از بارداری می تواند باعث بروز عفونت ادراری شود.

  • یائسگی

پس از یائسگی، کاهش استروژن در گردش خون باعث تغییراتی در دستگاه ادراری می شود که شما را در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر می کند.

سایر عوامل تشدید کننده عفونت ادراری UTI عبارتند از:

  • ناهنجاری های دستگاه ادراری 

نوزادانی که با ناهنجاری‌های مجاری ادراری متولد می‌شوند به دلیل اینکه ادرار به طور طبیعی از بدن خارج نمی شود و ادرار به مجرای ادراری برگشت داده می‌شود، در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری هستند.

  • انسداد در دستگاه ادراری

سنگ کلیه یا بزرگ شدن پروستات می تواند ادرار را در مثانه حبس کند و خطر عفونت ادراری را افزایش دهد. 

  • اختلال در سیستم ایمنی

دیابت و سایر بیماری‌هایی که سیستم ایمنی (دفاع بدن در برابر میکروب‌ها) را مختل می‌کنند، می‌توانند خطر UTI را افزایش دهند.

  • استفاده از کاتتر پورت

افرادی که نمی توانند به تنهایی ادرار کنند و از لوله (کاتتر) برای ادرار کردن استفاده می کنند، در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری یا UTI هستند. این امر ممکن است برای افرادی که در بیمارستان بستری هستند، افرادی که مشکلات عصبی دارند و کنترل ادرار برایشان دشوار است و همچنین افرادی که ناتوانی جسمانی دارند رخ دهد.

  • معاینه یا جراحی دستگاه ادراری

جراحی مثانه یا معاینه دستگاه ادراری که شامل ابزارهای پزشکی است، هر دو می توانند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند. 

درمان عفونت ادراری و مثانه در طب سنتی

دقت داشته باشید که مطابق تحقیقات انجام شده در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی طب سنتی و طب مدرن در درمان عفونت ادراری و مثانه مکمل یکدیگر هستند و تنها استفاده از گیاهان دارویی نمی تواند علائمی مانند تب، لرز، عفونت شدید و .. درمان کند. بنابراین محصولاتی که در ادامه معرفی می شوند، باید به عنوان مکمل در کنار طب مدرن برای درمان سریع تر عفونت ادراری و مثانه مصرف شوند. 

عرق سه گیاه شفای کردستان؛ آنتی بیوتیک طبیعی

عرق سه گیاه فرآورده ای کاملا گیاهی از شرکت شفای کردستان است و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان انواع عفونت و التهاب بویژه عفونت مثانه و مجاری ادراری، عفونت ناشی از سنگ کلیه، التهاب پروستات و .. تجویز می شود. عرق سه گیاه ترکیبی از عصاره گیاهان دارویی چون بابونه، رازیانه و خارشتر است و هر کدام از آن ها دارای خواص آنتی بیوتیک و ضد التهاب هستند. طبیعت عرق سه گیاه معتدل است و همه افراد می توانند از خواص آن بهرمند شوند. 

در صورتی که به عفونت کلیه و مجاری ادرای دچار هستید باید روزی 3 مرتبه، هر بار 4 قاشق غذاخوری از عرق سه گیاه را نیم ساعت قبل از غذا با یک فنجان آب میل کنید. 

عوارض عفونت ادراری برای بدن

عفونت های دستگاه ادراری تحتانی هنگامی که به موقع و به درستی درمان و تشخیص داده شوند، به ندرت منجر به عوارض می شوند. اما در صورتی که درمان نشوند و یا بیمار روند درمان را به طور کامل طی نکند، عفونت دستگاه ادراری می تواند عواقب جدی برای فرد به دنبال داشته باشد.

عوارض عفونت ادراری UTI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت های مکرر، به ویژه در زنانی که دو یا چند عفونت ادراری را در یک دوره شش ماهه، چهار بار یا بیشتر تجربه کرده اند.
آسیب دائمی کلیه ناشی از عفونت حاد یا مزمن کلیه (پیلونفریت) به دلیل عفونت ادراری که درمان نشده است.
افزایش خطر زایمان با وزن کم یا نوزاد نارس در زنان باردار.
تنگی مجرای ادرار در مردان ناشی از اورتریت مکرر که قبلاً با اورتریت گنوکوکی دیده شده بود.
سپسیس یا التهاب شدید در جریان خون، یک عارضه ناشی از عفونت در بدن است که خطر مرگ را برای فرد به دنبال دارد. به خصوص اگر عفونت خود را از مجرای ادراری به کلیه ها برساند.

راه های جلوگیری از عفونت ادراری

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های ادراری می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مایعات به خصوص آب زیاد بنوشید.

نوشیدن آب به رقیق شدن ادرار شما کمک می‌کند و با افزایش دفعات ادرار به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا قبل از شروع عفونت از دستگاه ادراری شما خارج شوند.

  • آب زغال اخته بنوشید.

برخی تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که آب زغال اخته از عفونت ادراری جلوگیری می کند.

  • از جلو به عقب خود را پاک کنید.

انجام این کار پس از ادرار و پس از اجابت مزاج به جلوگیری از گسترش باکتری های ناحیه مقعد به واژن و مجرای ادرار کمک می کند.

  • ادرار بعد از مقاربت جنسی

بلافاصله پس از مقاربت مثانه خود را خالی کنید. همچنین، یک لیوان پر از آب بنوشید تا به شستشوی باکتری ها کمک کند.

  • از محصولات تحریک کننده پوست خودداری کنید

استفاده از اسپری های دئودورانت یا سایر محصولات زنانه مانند ژل های شستشو در ناحیه تناسلی می تواند مجرای ادرار را تحریک کند.

  • روش کنترل بارداری خود را تغییر دهید

استفاده از برخی روش های کنترل از بارداری می توانند به رشد باکتری کمک کنند.