چرا سبزیجات خشک تیار؟ 

سبزیجات خشک تیار محصولی از شرکت فافا هستند و با نام تجاری تیار در ایران و بسیاری از کشور های خارجی در انواع مختلف عرضه می شوند. سبزی خشک تیار به دلیل کیفیت بالا و عطر و طعم بسیار مطلوبی که دارد در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و جایگاه ویژه ای در آشپزی ایرانی دارد. 
به همین دلیل در مطلب امروز قصد داریم به طرز تهیه محبوب ترین غذا های ایرانی با سبزیجات خشک تیار بپردازیم. همچنین اگر علاقمند به مطالعه تاریخچه و اطلاعات تکمیلی در رابطه با سبزیجات خشک تیار هستید، می توانید مقاله «همه چیز درباره سبزیجات خشک تیار» را مطالعه کنید. 

طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک تیار

قطعا می دانید که قورمه سبزی غذای بسیار محبوب و پرطرفداری در بین ایرانیان است و به دلیل داشتن سبزیجات معطر، دارای عطر و مزه بسیار هوس انگیزی است. سبزی قرمه سبزی معمولا شامل تره، شنبلیله، جعفری، گشنیز و .. است و علاوه بر آن از لوبیا و گوشت گوسفندی در تهیه خورشت قورمه سبزی استفاده می شود. از آنجایی که همیشه فرصت تهیه سبزی تازه، شستن و خرد کردن آن وجود ندارد، سبزیجات خشک تیار می توانند بهترین جایگزین برای سبزیجات تازه باشند و سرعت آشپزی را بدون کاهش کیفیت افزایش دهند. 

مواد لازم برای تهیه خورشت قورمه‌سبزی با سبزی خشک تیار

مناسب برای 4 نفر

50 گرم سبزی خشک قورمه سبزی تیار که معادل یک کیلوگرم سبزی تازه است

۳۰۰ گرم گوشت فیله یا ران گوسفندی

یک پیمانه لوبیا قرمز یا چیتی 

 2 عدد پیاز متوسط

3 عدد لیمو عمانی

2 قاشق غذاخوری آب لیمو

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم 

دستورالعمل 

بهتر است لوبیا ها را از شب قبل بخیسانید. سپس خوب لوبیا ها را بشویید و با مقداری آب بر روی حرارت ملایم بگذارید تا کملا پخته شوند.
سبزی ها را در مقداری آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه بخیسانید و سپس آن ها را آبکش کرده و در ماهیتابه نچسب تفت دهید تا آب سبزیجات گرفته شود، سپس روغن را اضافه کنید و سبزی قورمه سبزی را سرخ کنید. هنگامی که رنگ سبزیجات تیره شد، حرارت را خاموش کنید.
پیاز را خرد یا رنده کنید، سپس در قابلمه ای که برای تهیه خورشت قورمه سبزی در نظر گرفته اید (قابلمه کوچک تا متوسط) ریخته و با کمی روغن پیاز ها را سرخ کنید تا طلایی شوند. در حین سرخ شدن پیاز ها کمی سیر برای افزایش عطر و طعم خورشت اضافه کنید. سپس گوشت های تکه ای را به پیاز ها اضافه کنید و به همراه فلفل سیاه و زردچوبه آن را تفت دهید. 
هنگامی که رنگ گوشت ها تغییر کرد سبزیجاتی را که از قبل سرخ کردید را اضافه کنید و با گوشت و پیاز تفت دهید. بعد از 5 دقیقه تفت دادن، سه چهارم قابلمه را آب بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوش آید، هنگامی که آب بجوش آمد حرارت را ملایم کرده و درب قابلمه را می گذاریم تا خورشت قورمه سبزی جا بیفتد.
بعد از گذشت یک و نیم ساعت که گوشت ها نیم پز شدند لیمو عمانی، لوبیا های نیم پز و کمی آبلیمو را به خورشت قورمه سبزی اضافه کنید و نیم ساعت تا یک ساعت دیگر به آن اجازه دهید تا کامل جا بیفتد.
بعد از آن که خورشت لعاب انداخت و خوب جا افتاد شعله را خاموش کرده و همراه پلو، سالاد و پیاز سرو کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی خوشمزه با سبزی خشک کوکو تیار 

کوکو یک غذای اصیل ایرانی است که بسیار سریع اماده می شود و به دلیل داشتن سبزیجات معطر بسیار خوش عطر و طعم است. همچنین وجود تخم مرغ در کوکوسبزی، موجب شده است که به عنوان یک غذای پروتئینی در بین ورزشکاران بسیار طرفدار پیدا کند.
سبزی کوکو معمولا شامل سبزی جعفری، پیازچه، ریحان، مرزه، شوید و ... است که با تخم مرغ و ادویه های مخصوص ترکیب می شوند و غذایی خوشمزه بنام کوکو سبزی را تهیه می کنند. 
از آنجا که سبزی تازه همیشه در دسترس نیست، سبزی کوکو تیار می تواند بهترین گزینه برای تهیه یک کوکو سبزی خوشمزه و سریع باشد. نگران نباشید این کوکو هیچ تفاوتی با کوکو با سبزی تازه ندارد و بسیار سریع و راحت آماده می شود. در ادامه طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک تیار را به شما آموزش خواهیم داد، با ما همراه باشید. 

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک تیار

مناسب برای ۳ نفر 

1 پیمانه سبزی خشک کوکو تیار 
3 عدد تخم مرغ 
2 قاشق غذاخوری آرد
2 قاشق غذا خوری گردو ریز خرد شده
نمک و فلفل به مقدار لازم 
یک قاشق چایخوری زردچوبه 
روغن به مقدار لازم 

دستورالعمل 

ابتدا سبزی های خشک را در مقداری آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه بخیسانید و سپس از طریق آبکش اب آن را خارج کنید. با دست سبزی ها را فشار دهید تا اب آن ها بطور کامل خارج شود. 
از سوی دیگر در ظرفی مناسب تخم مرغ ها را اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شوند. نمک و فلفل و زردچوبه، آرد و گردو خرد شده را همراه با سبزی خشک هایی که از قبل خیسانده اید به تخم مرغ ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط کوکو سبزی یک دست شود. 
یک ماهیتابه نچسب را انتخاب کنید و درون آن کمی روغن بریزید و کف آن را خوب چرب کنید. سپس بر روی حرارت ملایم بگذارید تا روغن داغ شود.
روغن که داغ شد، مخلوط کوکوسبزی را درون ماهیتابه ریخته و آن را با کف قاشق در ماهیتابه پخش کنید. درب قابلمه را گذاشته و حرارت را ملایم کنید تا مایه کوکو سبزی خود را بگیرد. بعد از 10 تا 15 دقیقه (بستگی به قطر کوکوسبزی دارد) کوکو سبزی را مثلثی برش بزنید و آن را برگردانید تا آن طرف کوکو ها نیز سرخ شود. 
دوطرف کوکوسبزی که تیره و برشته شد آن را از روی حرارت برداشته و همراه با زرشک و گردو و نان آن را سرو و نوش جان کنید.

 

برای خرید سبزیجات خشک تیار

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید :

09123764807

02144640622

یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

 

خرید سبزیجات خشک تیار

 

طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک آش تیار

کمتر کسی پیدا می شود که عاشق آش رشته و کشک و پیازداغ و نعنا داغی که روی آن ریخته می شود نباشد، مخصوصا در روز های سرد پاییز و زمستان. آش رشته دستور های مختلفی دارد اما در این مطلب می خواهیم طرز تهیه آش رشته را با سبزی خشک به شما بیاموزیم که هم راحت و سریع آماده می شود و هم بسیار خوشمزه و خوش عطر است، زیرا سبزیجات خشک تیار از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و عطر و بویی درست شبیه سبزی تازه را به شما ارائه می دهند. 

مواد لازم برای تهیه آش رشته با سبزی خشک تیار 

این مقدار مواد برای 8 نفر مناسب است، در ضمن با توجه به ذائقه خود می توانید مقدار حبوبات و رشته را نیز کم و زیاد کنید.

2 عدد پیاز متوسط خرد شده 
4 حبه سیر خرد شده
60 گرم سبزی خشک آش تیار 
½ پیمانه لوبیا سفید 
½ پیمانه نخود 
½ پیمانه لوبیا چیتی 
½ پیمانه عدس 
200 گرم رشته آش
2 قاشق غذا خوری نعنا خشک تیار
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم 
روغن زیتون یا معمولی حدود 10 قاشق غذاخوری
حدود 10 پیمانه آب
کشک به مقدار لازم 

دستورالعمل 

حبوبات (بجز عدس) را از شب قبل بشویید و در مقدار مناسبی آب (آب روی حبوبات را بپوشاند) قرار دهید تا بخیسند. در این 24 ساعت بهتر است 1 الی دو بار نیز آب حبوبات را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود. 
روز بعد سبزیجات خشک را حدود 20 تا 30 دقیقه در آب گرم قرار دهید تا خوب خیسانده شوند و سپس آن را آبکش کنید و کنار بگذارید. 
حبوبات (بجز عدس)  را با 6 پیمانه آب و نمک و فلفل زردچوبه بر روی حرارت قرار دهید و بعد از آن که آب بجوش آمد به مدت 1 ساعت آن ها را بپزید و در حین پخت کف ایجاد شده روی حبوبات را با کفگیر بگیرید. (اگر عدس ها دیر پز بود در همین مرحله به حبوبات اضافه کنید.) 
در یک تابه 6 قاشق روغن را به همراه پیاز اضافه کرده و سرخ کنید تا پیاز ها طلایی شوند. سیر را در این مرحله اضافه کنید و زردچوبه هم بزنید تا سیر و پیاز ها خوشرنگ شوند. نیمی از پیاز داغی که تهیه کردید را به حبوبات در حال پخت اضافه کنید. نیم دیگر را نیز در یک کاسه ریخته و کنار بگذارید. 
در همان تابه 5 قاشق روغن را اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید، هنگامی که روغن داغ شد نعنا خشک را اضافه کرده و حدود 10 تا 15 ثانیه تفت دهید و از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. 
بعد از پخت حبوبات، سبزی خیس خورده و عدس را همراه با 4 پیمانه آب اضافه کنید و درب قابلمه را نیز نیمه باز بگذارید تا عدس و سبزیجات نیز پخته شوند (حدود 30 تا 45 دقیقه). در صورتی که آش کم آب شد، هر بار نصف پیمانه آب به آن اضافه کنید. 
اگر دوست دارید که آش شما غلیظ بشه کمی از آب حبوبات و سبزیجات در حال پخت را برداشته و با یک قاشق آرد ترکیب کنید و به مواد آش اضافه کنید. این کار کاملا اختیاری است و بر اساس سلیقه شما است.
در این مرحله رشته های آش را نصف کنید و کم کم به آش اضافه کنید تا بهم نچسبند. پخت رشته ها حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد. بعد از پخت رشته ها آش آماده است، اما در صورتی که آش شما رقیق بود، باید زمان بیشتری به آن بدهید تا جا بیفتد یا از تکنیک آرد برای غلیظ شدن آن استفاده کنید. برای طعم بهتر نیز می توانید کمی کشک نیز به آش در حال پخت اضافه کنید. 
کمی از آش را بچشید و در صورت نیاز به آن نمک اضافه کنید. 
هنگامی که آش به غلظت دلخواه رسید حرارت را خاموش کنید و در ظرف مناسب همراه با پیاز و سیر و نعناع داغ و کشک سرو و نوش جان کنید. 

طرز تهیه کوفته تبریزی با سبزی خشک کوفته تیار 

کوفته تبریزی از غذا های مشهور ایرانی است و همانطور که از نامش پیداست، اصالت تبریزی دارد. کوفته تبریزی به دلیل ترکیبات مقوی که دارد یک وعده غذایی کامل محسوب می شود و پیشنهاد می شود که در وعده ناهار سرو شود. 
عطر و طعم کوفته تبریزی در اصل به سبزیجات معطری که در آن استفاده می شود بستگی دارد و مقادیر این سبزیجات باید مناسب باشد تا کوفته تبریزی عطر و مزه دلپذیر پیدا کند. خوشبختانه سبزی کوفته تیار در این مورد به کمک شما می آید و شما را در تهیه یک کوفته تبریزی اصیل همراهی می کند. 

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی اصیل با سبزی کوفته تیار 

مناسب برای ۸ نفر

1 عدد پیاز رنده شده
1 پیمانه لپه 
1 لیوان برنج 
2 عدد تخم مرغ 
تره و مرزه خشک به اندازه کافی
1 قاشق غذاخوری زعفران
۳ قاشق غذاخوری پیاز داغ
یک کیلوگرم گوشت چرخ کرده 
۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی
5 قاشق غذاخوری سبزی کوفته تیار
زرشک، آلو و گردو به مقدار لازم
۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی 
تخم مرغ آبپز به تعداد کوفته ها (دلخواه)
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم 

دستورالعمل 

ابتدا لپه را از شب قبل با مقدار مناسبی آب بخیسانید و در این 24 ساعت 2 الی 3 بار آب آن را عوض کنید. روز بعد لپه ها را با کمی آب نیم پز کرده و سپس با آب سرد آبکش کنید و کنار بگذارید.
برنج را با دو پیمانه آب و کمی نمک بر روی حرارت قرار دهید تا آب بجوش آید. اجازه دهید برنج نیم پز شود، سپس از روی حرارت برداشته و با آب سرد آبکش کنید تا آب آن بطور کامل خارج شود.
سپس برنج و لپه را با گوشت کوب نیم کوب کنید تا کمی له شوند، نه کامل.
در صورتی که تمایل به استفاده از تخم مرغ آبپز در کوفته دارید، از قبل آن را آب پز کنید.
در یک قابلمه کمی روغن بریزید و رب گوجه را همراه با پیاز داغ، مرزه، تره، دارچین، نمک و فلفل اضافه کنید. هنگامی که رب گوجه از خامی در آمد 4 لیوان آب به این مواد اضافه کنید و اجازه دهید سس بجوش آید. سپس حرارت را کم کنید تا سس جا بیفتد.

در این حین پیاز را رنده کرده و همراه با گوشت، فلفل، آرد نخودچی، نمک و زردچوبه خوب ورز دهید. بعد از 5 دقیقه برنج و لپه نیم کوب را اضافه کرده و خوب ورز دهید. 3 دقیقه بعد سبزی کوفته را اضافه کنید و مجدد ورز دهید تا مواد بخوبی با یکدیگر ترکیب شوند. در آخر تخم مرغ ها را اضافه کنید و 3 دقیقه دیگر ورز دهید. 
به اندازه یک لیمو بزرگ از مواد کوفته برداشته و آن را گرد کنید. وسط آن را گود کرده و یک تخم مرغ، آلو، گردو و کمی زرشک درون آن قرار دهید و مجدد کوفته را گرد کنید. به همین ترتیب همه کوفته ها را آماده کنید و در سس در حال آماده شدن قرار دهید.
حرارت باید ملایم باشد و بعد از 15 دقیقه درب کوفته ها را نیمه باز بگذارید. بعد از نیم ساعت کوفته ها را به آرامی برگردانید تا سمت دیگر آن ها نیز مغزپخت شود. درب قابلمه را مجدد نیمه باز بگذارید تا کوفته ها پخته شوند. برای پخت کوفته ها حدود 1 ساعت دیگر زمان نیاز است. زمانی که کوفته ها آماده شد، آن ها را در ظرف مناسب سرو کرده و همراه با زرشک و گردو تزئین کنید. 

نوش جان!