آداب غذا خوردن در طب سنتی   

در طب سنتی غذا خوردن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آداب خاصی برای آن در نظر گرفته می شود. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، کمبود وقت، مشغله کاری و ... به نحوه صحیح غذا خوردن توجه نمی شود. درحالی که از نظر طب سنتی رعایت چندین نکته در هنگام خوردن غذا می تواند شما را از بسیاری از بیماری ها مسون نگه دارد.

آموزه های طب سنتی در رابطه با اصول و آداب غذا خوردن

پزشکان طب سنتی پیشنهاد می کنند که نیم ساعت قبل از وعده های غذایی، یک لیوان آب را در 3 مرحله آرام آرام بنوشید. 
تا زمانی که احساس گرسنگی واقعی نکردید، نباید به سراغ غذا خوردن بروید. زیرا اشتهای کاذب موجب تداخل در احساس سیری و هضم غذا در معده می شود. 

مفهوم اشتهای کاذب در طب سنتی   

اشتهای کاذب در واقع به دلیل تجمع مواد و اخلاط نامناسب در بدن ایجاد می شود و ریختن آن ها بر دیواره معده موجب ایجاد گرسنگی غیر واقعی می شود. این امر ریزه خواری را به دنبال دارد که در واقع بدن در آن زمان به آن غذا نیاز نخواهد داشت.

قبل از احساس سیری بهتر است از غذا خوردن دست بکشید و نباید تمام حجم معده شما از غذا پر شود. زیرا هنگامی که معده شروع به هضم غذا می کند، حجم غذای خورده شده در معده افزایش پیدا می کند و موجب افزایش حجم کلی معده می شود. به همین دلیل باید این افزایش حجم معده را در هنگام غذا خوردن در نظر گرفت تا عمل هضم در دستگاه گوارش به درستی انجام شود.
تعادل در غذا خوردن باید رعایت شود، یعنی نه باید آنقدر غذا خورد تا معده سنگین شود و احساس حالت تهوع و معده درد به شما دست دهد و نه باید آنقدر غذا کم خورد که باعث لاغری و ضعف جسمانی در بدن شما شود.

 


پرخوری با چاقی و بیماری های قلبی در ارتباط است. در واقع چاقی و اضافه وزن موجب ایجاد التهاب در بدن شده و مشکلات جدی برای فرد به دنبال دارد.
از سوی دیگر کم غذا خوردن موجب کاهش ذخایر تغذیه ای فرد شده و در پیشرفت سوئ تغذیه نقش اساسی دارد. بروز مشکلاتی از جمله نقص در رشد و نمو، ضعف سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر عفونت ها، طولانی شدن دوران نقاهت، پیشرفت تومور های سرطانی و بروز مرگ و میر همگی ناشی از سوء تغذیه هستند.

نظر طب سنتی در رابطه با رژیم های غذایی سخت

از دیگاه طب سنتی غذا خوردن کمتر از حد معمول موجب ضعف قوا جسمانی و از بین رفتن رطوبت مورد بدن می شود. که نتیجه آن بروز اختلالات روحی و روانی در فرد می شود.

از نظر علمی رژیم هایی که در آن ها پروتئین به میزان کافی مصرف نمی شود، موجب ایجاد یا تشدید افسردگی در فرد می شوند. 
در واقع رژیم هایی که به دلیل حذف شیر و گوشت و تخم مرغ، فاقد اسید های آمینه تریپتوفان هستند، موجب افت سروتونین در بدن و بروز علائم افسردگی در فرد می شود.
یکی از مواردی که موجب هضم ناقص غذا در معده می شود، خوردن غذا قبل از خارج شدن وعده غذایی قبلی از معده است. این امر موجب تولید افزایش سموم در کبد و بدن شده و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در بدن افزایش می دهد.

 


بهتر است ترتیب خوردن غذا را رعایت کنید و از درهم خوردی بپرهیزید. یعنی از خوردن غذاهایی که زمان هضمشان با یکدیگر متفاوت است خودداری کرده و آن ها را در یک زمان همراه با هم نخورید.
در صورتی که تمایل دارید این غذا ها را همراه با هم میل کنید، باید ایتدا غذای زود هضم و کمی بعد غذای دیر هضم را میل کنید. در غیر این صورت در عملکرد هضم غذا اختلال ایجاد شده و سموم و اخلاط مضر وارد کبد می شوند.
زیاده روی و افراط در مصرف غذا هایی با طبع سرد یا گرم موجب بروز اخلال سوء مزاج در بدن می شود و کبد و دیگر اندام های گوارشی را نیز درگیر می کند.

 

برای مشاوره و خرید

دارو های گیاهی طب سنتی

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

دارو های گیاهی طب سنتی

 

مصرف میزان متعادلی از شیرینی ها طبیعی موجب تقویت کبد خواهد شد. اما استفاده از مواد غذایی و خوراکی های بسیار شیرین موجب افزایش خلط صفرا در بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های صفراوی را افزایش می دهد. 
در طب سنتی غذا هایی مانند بامیه، کله پاچه، حلیم و الویه غذا های لزج شناخته شده و سوسیس و کالباس و غذا هایی که از گوشت گاو تهیه می شوند، غذای غلیظ محسوب می شوند. این نوع غذا ها به همراه مواد غذایی که از آرد تهیه می شوند به دلیل انسداد عروق کبدی برای بدن مضر هستند، بویژه اگر فرد بی تحرک باشد و در روز فعالیت بدنی انجام ندهد. بنابراین بهتر است تا حد امکان این نوع مواد غذایی را در وعده های غذایی خود کاهش دهید.
در طب سنتی شستن دست ها و خشک نکردن آن، از آداب مهم قبل از خوردن غذا است. همچنین توجه به زیبایی سفره، گفتن بسم الله قبل از شروع غذا و خوردن غذا با دست راست موجب افزایش لذت معنوی در هنگام غذا خوردن می شود.
قبل از خوردن غذا و بعد از آن، دو بار انگشت خود را به نمک بزنید و بر روی دندان ها خود بکشید. این کار باعث خنثی شدن محیط اسیدی در دهان شده و از پوسیدگی دندان و مشکلات مربوط به معده جلوگیری می کند. همچنین در روایات اسلامی آمده است که این کار فرد را از 70 نوع بیماری در امان می دارد.
در طب سنتی توصیه می شود که در روز تنها دو وعده غذایی، در ابتدای روز و ابتدای شب میل کنید. در صورتی که عادت به میل کردن وعده ناهار دارید، این وعده را سبک میل کنید.
از سبزیجات و غذا های گیاهی بیشتر در وعده های غذایی خود استفاده کنید، زیرا این نوع مواد غذایی با بدن انسان سازگار تر هستند.
محیطی آرام را برای صرف غذا انتخاب کنید و آهسته با آرامش غذا بخورید، تا دچار چاقی و اضافه وزن نشوید. 
بعد از غذا از خلال دندان استفاده کنید.

 

مواردی که در هنگام خوردن غذا، ناپسند شمرده می شود

صحبت کردن در هنگام خوردن غذا

این کار موجب می شود که مغز به صحبت توجه کرده و فرد احساس سیری نکند. نتیجه این عمل پرخوری و افزایش وزن خواهد بود. به همین دلیل در طب سنتی توصیه می شود که تا حد امکان در سکوت غذای خود را میل کنید.

خوردن بیش از یک وعده غذایی پخته در روز

خوردن فقط یک وعده پخته در روز از بروز بسیاری از بیماری ها و اضافه وزن جلوگیری کرده و به معده در هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین با افزایش سن توانایی بدن در هضم غذا کاهش پیدا کرده و بهتر است از غذاهایی که هضم آن ها آسان تر است استفاده کنید.

خوردن مداوم یک نوع غذا 

طب سنتی توصیه می کند که در روز های مختلف، از غذا های متنوع استفاده کنید و هر روز یک نوع غذا را مصرف نکنید. اما در یک وعده نباید غذا های متنوع بخورید.
برای مثال خوردن مداوم غذا های بی مزه مانند خیار و کدو موجب بی اشتهایی و خوردن غذا های ترش مزه موجب پیری زودرس می شود. همچنین خوردن مداوم غذا های شور موجب لاغری می شود. برای کاهش ضرر این نوع غذا ها و برقراری اعتدال، توصیه می شود غذای شیرین را همراه با غذای ترش و غذای بی مزه را همراه با غذای شور مصرف کنید.
از نظر طب سنتی غذایی می تواند مواد مغذی را به بدن برساند که از نظر حرارت و رطوبت تعادل داشته باشد. در واقع مواد غذایی که مزاج گرم و تر دارند، مواد مغذی بیشتری خواهند داشت.
مواد غذایی ترش مزه، مزاج سرد و خشک دارند و نقطه مقابل غذا های با مزاج گرم و تر هستند، بنابراین مواد مغذی کمتری دارند و موجب لاغری می شوند. توجه داشته باشید که این گونه مواد غذایی اگر بصورت افراطی مصرف شوند موجب سردی کبد و بدن می شوند.  از سوی دیگر غذا های ترش برای سلامت اعصاب مضر هستند و موجب بروز بیماری های سیستم عصبی می شوند.
ترشی ها بویژه سرکه قدرت نفوذ پذیری زیادی دارد و موجب افزایش نفوذ سایر مواد می شود. 
غذا های شیرین نیز خاصیت غذایی بالایی داشته و موجب چاقی و اضافه وزن می شوند.
غذا های سور خاصیت غذایی نداشته و موجب خشکی بدن می شوند.
غذا های بی مزه نیز موجب سردی در بدن شده و اخلاط را غلیظ می کنند. بنابراین افرادی که مزاج سرد دارند، باید از خوردن غذا های بی مزه خودداری کنند.

 

 

انجام فعالیت های سنگین بعد از خوردن غذا

پرت کردن حواس در هنگام غذا خوردن

انجام فعالیت هایی مانند تماشا تلوزیون، کار را لپتاپ، تلفن همراه و ... موجب عدم تمرکز شده و مانع از هضم صحیح غذا توسط معده می شود.

پرخوری کردن و مصرف هر نوع غذایی در هنگام عصبانیت

با عجله خوردن غذا

خوردن غذا با حرارت بالا

ایستاده غذا خوردن و یا نشستن در پشت میز و صندلی 

خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن 

این امر موجب افزایش خلط سودا و غلظت خون در بدن می شود. همچنین با کاهش قدرت حافظه و بینایی نیز همراه است.

مصرف لبنیات با غذا های ترش

خوردن لبنیات به همراه غذا های ترش موجب فساد فرآورده لبنی در معده می شود.

مصرف لبنیات همراه با گوشت

خوردن غذا های لبنی همراه با گوشت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری ویتیلیگو و کولیت در فرد می شود.

مصرف سویق با شیربرنج

خوردن سویق (جو، گندم، سنجد و ..) به همراه شیربرنج موجب ابتلا فرد به کولیت شده و در بدن ایجاد نفخ می کند.

مصرف انار بعد از گوشت و حبوبات

در صورتی که انار را بعد از غذا هایی مانند گوشت و حبوبات بخورید مانع از هضم این غذا ها شده و موجب نفخ می شود.

مصرف ترشیجات همراه با برنج

خوردن ترشیجات و شور (هرچیزی که با سرکه تهیه شده است) همراه با برنج خطر ابتلا به کولیت و درد های شکمی را افزایش می دهد.

مصرف سیر همراه با پیاز، تره و ترب

خوردن سیر به همراه پیاز یا تره و ترب موجب کاهش قوای بینایی شده و زمینه سازی ابتلا فرد به شب کوری است.

مصرف ماست و اسفنجاج (بورانی)

خوردن ماست و اسفنجاج به دلیل تشکیل ترکیبات اگزالات کلسیم موجب ایجاد سنگ کلیه در فرد می شود. به همین دلیل بهتر است بورانی اسفناج را همراه با زعفران و گردو میل کنید.

مصرف میوه بعد از غذای گوشتی

طب سنتی توصیه می کند که در صورتی که در وعده غذایی خود، گوشت میل کردید، حداقل 3 ساعت بعد از آن میوه میل کنید. در غیر این صورت میوه در معده فاسد خواهد شد.

مصرف غذا همراه با خربزه و هندوانه

خوردن هر نوع غذایی همراه با خربزه و هندوانه موجب سنگینی معده شده و زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری ها خواهد بود.

مصرف ماهی و تخم مرغ

در طب سنتی خوردن ماهی و تخم مرغ زمینه ساز بیماری هایی چون بواسیر، نقرس، دندان درد، قولنج و .. خواهد بود. 

رعایت نکات گفته شده می تواند به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کرده و از ابتلا شما به انواع بیماری ها جلوگیری کند.