تاریخچه نمک های معدنی 

از زمان های قدیم، استخراج چندین نوع نمک طبیعی که هم در زیر زمین و هم در زیر آب یافت می شود، به ویژه در زیر آب دریا رایج بوده است. نمک به دست آمده از آب دریا تبخیر شده نیز به عنوان نمک خورشیدی یا نمک خلیج شناخته می شود. نمک دریایی یکی از نمک هایی است که از آب دریا به دست می‌آید. 
نمک هیمالیا نیز با وجود اینکه از دامنه‌های مناطق کوهستانی برداشت می‌شود، از نوع نمک‌های دریایی محسوب می‌شوند. زیرا همه نمک ها از معادن نمک یا با تبخیر آب مزارع نمک، نمکزارها، آبشارهای نمک، چشمه ها یا توده های آب شور، از جمله اقیانوس، دریاچه ها یا برکه های آب شور، دریاها و .. منشاء می گیرند. 
نمک هیمالیا با نام های نمک کریستال هیمالیا، نمک صورتی و سنگ نمک نیز شناخته می شود و در حقیقت رسوبات باقی مانده از نمک دریایی باستانی خشک شده است. بر این اساس به آن نمک دریای هیمالیا نیز می گویند. در طول قرن ها، نمک های برداشت شده از همه این مکان ها به طور سنتی در آشپزی، رایحه درمانی، دارویی، پاکسازی و کاربردهای آرایشی استفاده می شده است. 

حتما بخوانید: آشنایی با نمک هیمالیا و خواص آن برای سلامتی

فواید نمک های معدنی برای سلامتی 

ترکیبات اصلی نمک صورتی هیمالیا عبارتند از: سدیم کلرید (نمک)، مواد معدنی (بیش از 80 ماده معدنی طبیعی) و عناصر کمیابی چون منیزیم، پتاسیم، کلسیم، مس و آهن.

ترکیبات اصلی نمک های معدنی دریایی عبارتند از: کلرید منیزیم، کلرید پتاسیم، کلرید سدیم، برمید، کلرید کلسیم و سولفات. 

 

 

فواید منیزیم در نمک های معدنی

تسریع متابولیسم سلولی
یک عامل ضد حساسیت
پاکسازی و سم زدایی پوست
به جوانسازی پوست کمک می کند
استرس را کاهش می دهد
احتباس مایعات در بدن را تنظیم می کند
ظاهر پیری پوست را به تعویق می اندازد
سیستم عصبی را تسکین دهید

خواص کلسیم در نمک های معدنی

تسکین، تقویت و پاکسازی پوست
احتباس مایعات در بدن را تنظیم می کند
تحریک و تقویت گردش خون
به سلامت استخوان ها و ناخن ها کمک می کند

خواص برومید در نمک های معدنی

آرامش بخش و ضد التهاب است
برای رفع انواع مختلف آلرژی مفید است
پوست را پاکسازی و سم زدایی می کند

خواص سدیم کلرید در نمک های معدنی

آبرسانی و تغذیه پوست
تسهیل دفع سموم از بدن

خواص گوگرد در نمک های دریایی

بهبود سلامت پوست
درمان موثر بیماری های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس 

خواص پتاسیم در نمک های معدنی

احساس انرژی در بدن را تقویت می کند
سطح رطوبت پوست را متعادل می کند
بعد از ورزش شدید، مواد معدنی ضروری بدن را تامین می کند

رایحه درمانی با نمک های معدنی

نمک‌های معدنی که در رایحه‌درمانی استفاده می‌شوند، با جذب و به دام انداختن آلاینده‌های موجود در هوا، گرد و غبار و آلرژن‌ها، محیط‌های داخلی را تصفیه می‌کنند. 
نمک‌های معدنی با کشیدن بخار آب به درون کریستال‌هایشان، می‌توانند به عنوان رطوبت‌گیر نیز عمل کنند، بنابراین یکی از کاربردهای درمانی اولیه نمک‌های معدنی برای رسیدگی به بیماری‌های تنفسی بوده است. 
به این روش اسپلئوتراپی یا هالوتراپی می گویند. هر دو اصطلاح از کلمات یونانی مشتق شده اند، اولین اصطلاح به معنای "غار درمانی" است که شامل درمان بیماری های تنفسی با تنفس هوای موجود در غارها می شود. اصطلاح دوم که از کلمه یونانی برای نمک گرفته شده است، شامل استنشاق آئروسل نمک خشک در محیطی با هوای کنترل شده است که آب و هوای طبیعی یک غار نمکی را تقلید می کند. استنشاق هوای غنی از نمک از دهه 1800 در اروپا که مردم برای اهداف مشابه از معادن نمک بازدید می کردند، یک عمل رایج در اروپا بوده است. 

 

 

پاکسازی دستگاه تنفسی با نمک های معدنی

نمک های معدنی با خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی که دارند موجب پاکسازی دستگاه سیستم تنفسی، سینوس ها و ریه ها می شوند. یکی از روش های مدرن اسپلوتراپی شامل قرار گرفتن در اتاقی پر از هوای غنی از نمک است که به تسکین آسم، پاکسازی سینوس ها برای رفع آلرژی های فصلی، تسکین احتقان قفسه سینه، کاهش سرفه، بهبود عملکرد تنفسی در افراد سیگاری و همچنین مبتلایان به فیبروز کیستیک، بهبود بیماری های پوستی مانند درماتیت و اگزما و التهاب پوستی استفاده می شود. 
هنگامی که نمک های معدنی با روغن های اسانسی در حمام ترکیب می شوند، به طور طبیعی موجب سم زدایی، تسکین درد و التهاب، کاهش گرفتگی عضلات و قفسه سینه، تسکین استرس فیزیکی و ذهنی، نرم شدن پوست و افزایش انرژی ذهن و بدن می شود.

خواص نمک معدنی برای پوست 

نمک های معدنی که برای اهداف آرایشی یا موضعی استفاده می شوند، خشکی و خارش پوست را تسکین می دهند، تولید چربی و سطح PH پوست را متعادل می کنند، پوست مبتلا به خشکی، چین و چروک یا سلولیت را نرم و صاف می کنند و در عین حال منافذ پوست را از ناخالصی ها و سموم پاک می کنند. 
لایه برداری پوست با نمک دریایی یا نمک هیمالیا موجب از بین رفتن پوست مرده شده و به رشد سلول های جدی کمک می کند. 
نمک‌های معدنی همچنین برای کاهش تحریک، تیرگی و خشکی پوست موثر هستند. 

حتما بخوانید: طرز تهیه کوکتل حمام در خانه

خواص نمک های معدنی برای مو

نمک های معدنی که برای مو استفاده می شوند، به افزایش حجم، درخشندگی، انعطاف پذیری و نرمی ساقه های مو کمک می کنند. نمک های معدنی با آبرسانی به موها باعث ترمیم و جلوگیری از آسیب های ناشی از خشکی به مو می شوند و همزمان در موهای چرب موجب کاهش چربی اضافی مو می شوند. نمک های معدنی به دلیل داشتن گوگرد و سدیم نه تنها پوست سر را تمیز می کنند، بلکه مشکلات مرتبط با پوسته پوسته شدن پوست سر، مانند شوره سر را نیز برطرف می کنند. 

حتما بخوانید: روغن های گیاهی اکسیر تقویت پوست، مو و سلامتی

خواص نمک برای درد معضلانی، مفصلی و استخوانی 

نمک‌های معدنی با حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ ها به تسکین یا جلوگیری از گرفتگی، درد، اسپاسم و درد عضلانی، حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌ها در بدن، کاهش یا جلوگیری از کم‌آبی بدن، تنظیم فشار خون، حذف سموم بدن، حفظ سلامت استخوان ها و بافت های همبند و افزایش گردش خون به سلامت بدن کمک می کنند. 

خواص نمک های معدنی برای استرس و اضطراب

همراه با بهبود سلامت پوست، نمک‌های معدنی (به ویژه زمانی که در حمام استفاده می‌شوند) به بهبود خلق و خوی آرام‌تر، شاداب‌تر و مثبت‌تر کمک می‌کنند. همچنین با متعادل کردن سطح pH بدن، بی خوابی، تقویت ایمنی، تحریک هضم و بهبود توانایی بدن برای جذب مواد مغذی از غذا، سلامت کلی را تقویت می کنند.

موارد منع مصرف نمک معدنی

این نمک ها باید همیشه در ظروف دربسته و در مکان های خنک، تاریک و خشک که برای کودکان، به ویژه افراد زیر 7 سال غیرقابل دسترس است، نگهداری شوند.
نمک‌های معدنی هرگز نباید در نزدیکی چشم‌ها، داخل گوش و بینی یا روی هر نواحی حساس پوست، به‌ویژه مناطقی که دچار خراش یا زخم هستند، استفاده شوند. 
نمک های معدنی را نباید روی موهای خشک استفاده کرد، زیرا باعث شکستگی یا ریزش مو می شود. در موهای چرب، ماسک نمک نباید بیش از دو بار در هفته استفاده شود. در موهای خشک، اسکراب نمک را نباید بیش از یک بار در عرض ده روز استفاده کرد.
در صورت بروز واکنش آلرژیک، مصرف محصول را قطع کرده و به پزشک، داروساز یا متخصص آلرژی مراجعه کنید.
کسانی که به دنبال مراقبت های پزشکی برای مدیریت خلق و خو، رفتار یا اختلالات روانی هستند، باید این نمک ها را به عنوان یک درمان مکمل به جای جایگزینی برای هر گونه درمان دارویی یا نسخه ای استفاده کنند.