غلبه بلغم چیست؟

بدن انسان از 4 نوع خلط تشکیل شده است، بلغم، دم، صفرا و سودا. 
برقرار بودن تعادل در بین این اخلاط نشانه سلامت کامل بدن شما است و در صورتی که تعادل هر کدام از آن ها در بدن بهم بخورد، موجب  بروز بیماری و برخی مشکلات روانی و جسمانی می شود. 
خلط بلغم در حقیقت خون خامی است که با پخته شدن در بدن (با تغذیه و فعالیت بدنی مناسب) به خون تبدیل می شود. 
بلغم طبیعتی سرد و تر دارد و وجود آن در اندام های مثل مفاصل و مغز ضروری است. 
خلط بلغم معمولا در معده تولید می شود و با جریان خون و از طریق گلبول های سفید و عروق لنفاوی در بدن حرکت می کند. 

علائم غلبه بلغم و داشتن مزاج سرد و تر

سرد بودن پوست هنگام لمس کردن 
افزایش چربی در بدن بویژه در شکم و پهلو ها
داشتن موهای کم پشت، نازک، روشن، لخت و سفید شدن زودرس مو ها 
روشن بودن رنگ پوست 
خواب زیاد، خستگی، کسلی و کرخت بودن بدن
یبوست و مشکل در اجابت مزاج
ریفلاکس و نفخ معده و ضعف در معده و دستگاه گوارش
زیاد بودن آب دهان 
ضعف در حافظه و کند فهمی 

حتما بخوانید: آشنایی با مزاج بلغمی یا سرد و تر

درمان غلبه بلغم با نسخه های طب سنتی 

از آنجا که بسیاری از افراد در جامعه به دلیل عوامل مختلف مانند بی تحرکی، تغذیه نادرست (مصرف غذا های سرد، غذاهای کنسروی و آماده، مصرف لبنیات پاستوریزه، غذاهای چرب، نشاسته و غلات تصفیه شده)، نوشیدن آب زیاد، پرخوری، قرار داشتن در منطقه آب و هوایی سرد و .. دچار غلبه سردی و بلغم می شوند، برای این افراد دارو های گیاهی و راه کار های درمانی موثری را توصیه می شود. این نسخه های درمانی برای درمان غلبه بلغم شامل موارد زیر است: 

شربت آنتی بلغم برای درمان غلبه بلغم 

شربت آنتی بلغم یکی از فرآورده های گیاهی، برای درمان بیماری های ناشی از غلبه بلغم و سردی و رطوبت به بیماران توصیه می شود. 
شربت آنتی بلغم ترکیباتی کاملا گیاهی دارد و در تولید آن از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نشده است. این شربت می تواند بعد از یک دوره استفاده 40 روزه، تا حد زیادی اخلاط بلغمی اضافه را از بدن دفع کند و موجب پخته شدن خلط بلغم در بدن شود. بعد از دوره 40 روزه در صورت نیاز مجدد باید استفاده شود. 
توجه داشته باشید که قبل از استفاده از شربت آنتی بلغم و هر نوع فرآورده گیاهی ابتدا باید توسط پزشک طب سنتی معاینه شده و مزاج شما تشخیص داده شود. بعد از آن در صورتی که به غلبه بلغم دچار بودید یا بیماری شما ناشی از غلبه بلغم تشخیص داده شد، باید اقدام به استفاده از شربت آنتی کنید. زیرا اگر با تشخیص پزشک طب سنتی شروع به استفاده از دارو های گیاهی کنید، قطعا نتیجه سریع تر و بهتری از دارو مورد نظر خواهید گرفت.  

 

 

بطور کلی شربت آنتی بلغم برای بهبود علائم افسردگی، استرس و اضطراب، ورم دست و پا و مفاصل، التهاب و درد مفاصل، کاهش چربی های اطراف شکم و پهلو، سردی دست و پا، رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسپاسم، ورم معده و روده، ریفلاکس اسید معده، سستی عضلات معده و یبوست، افزایش انرژی جسمانی و کاهش پرخوابی و خستگی بدن به بیماران تجویز می شود. 

خرید شربت آنتی بلغم 

برای خرید شربت آنتی بلغم می توانید به سایت فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید و در سریع ترین زمان ممکن سفارش خود را از هر نقطه ای از ایران که قرار دارید، ثبت و درب منزل تحویل بگیرید. 

پیاده روی و فعالیت بدنی؛ اصلی ترین دشمن بلغم 

از نظر طب سنتی پیاده روی و بطور کلی داشتن فعالیت بدنی مداوم در یک بازه زمانی مشخص بطوری که ضربان قلب شما را بالا ببرد، موجب پخته شدن خلط بلغم (تبدیل شدن بلغم به دم) و جریان پیدا کردن آن در خون می شود (در بدن رسوب نمی کند). 
اما در مقابل بی تحرکی موجب می شود که خلط بلغم به دم تبدیل نشود و بشکل خام در بدن انباشته شود، در نتیجه مصرف مواد غذایی با مزاج سرد می تواند میزان بلغم در بدن را افزایش دهد و بعد از مدتی موجب بروز بیماری های بلغمی می شود. بی تحرکی و افزایش بلغم یکی از عوامل اصلی بروز سکته سرد در زنان است که معمولا به شکل سکته مغزی رخ می دهد. 

در حقیقت در جامعه امروزی سکته مغزی در زنان و سکته قلبی در مردان به دلیل افزایش بلغم در خون رخ می دهد و تنها راه جلوگیری از آن بلغم زدایی به شیوه درست است. 

اما چگونه؟

همانطور که اشاره کردیم، پیاده روی و انجام فعالیت بدنی که جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد یکی از موثرترین راه های دفع بلغم اضافه از بدن است. 
 پیاده روی به دو صورت انجام می شود و به همین دلیل تاثیرات متفاوتی نیز بر روی بدن خواهد داشت.
نوع اول پیاده روی آرام است، این نوع پیاده روی خلط بلغم را به دم تبدیل می کند و موجب پخته شدن و جریان پیدا کردن آن در خون می شود. 
معمولا اگر تازه پیاده روی را شروع کرده باشید بعد از حدود یک ماه متوجه می شوید که رنگ صورتتان گل گون شده است. این امر یکی از نشانه های پخته شدن خلط بلغم و تبدیل آن به دم است. همچنین نشان می دهد که دیگر بلغم در بدن رسوب نمی کند و مدام در جریان است. 
نوع دوم، پیاده روی سریع یا نوعی فعالیت بدنی شدید تر مانند دویدن یا دوچرخه سواری است که در آن افزایش جریان خون و ضربان قلب با تعریق بدن همراه است. این نوع پیاده روی علاوه بر تبدیل خلط بلغم به دم، موجب دفع بلغم از طریق تعریق می شود. 
به همین دلیل است که بر پیاده روی و فعالیت روزانه (حداقل بمدت 45 تا 60 دقیقه) تاکید زیادی می شود، زیرا شما را از بسیاری از بیماری ها و مشکلات، بویژه غلبه بلغم در امان نگه می دارد. 

قرص بلغم نیاک؛ درمان بلغم معده و دستگاه گوارش 

قرص بلغم نیاک فرآورده گیاهی از شرکت داروسازی نیاک است که بر اساس نسخه های دکتر کردافشاری پزشک طب سنتی، برای بلغم زدایی از بدن تولید شده است و توسط بسیاری از پزشکان طب سنتی به بیماران تجویز می شود. 
قرص بلغم ترکیبی از گیاهان دارویی چون زنیان، آویشن، سیاه دانه، مصطکی، عسل مصفا و .. است و هیچ گونه ماده شیمیایی در تهیه آن استفاده نشده است. 
این قرص گیاهی به عنوان قوی ترین قرص بلغم زدا در طب سنتی شناخته می شود و بلغم اضافه را به سرعت از بدن بویژه معده و دستگاه گوارش دفع می کند. 

به همین دلیل است که این قرص معمولا برای بهبود نفخ، اسپاسم، ریفلاکس اسید معده، ورم معده و روده، سوء هاضمه، سرفه های ناشی از ریفلاکس اسید معده به مری و بطور کلی دفع سردی و رطوبت از بدن به افراد تجویز می شود. برای اطلاعات بیشتر درباره قرص بلغم نیاک می توانید مقاله «آشنایی با قرص بلغم زدا نیاک» را در وبلاگ سلامت مرهم طب مطالعه کنید. در صورت تمایل به خرید و مشاهده قیمت قرص بلغم اینجا را کلیک کنید. 

 

 

تغذیه مناسب برای افراد بلغمی 

افراد بلغمی باید از هرگونه مواد غذایی با مزاج سرد و تر دوری کننده و سعی کنند بیشتر مواد غذایی گرم را در برنامه غذایی خود استفاده کنند و در صورت مصرف مواد غذایی با طبع سرد آن را با مصلح استفاده کنند. برای مشاهده لیست دقیق مواد غذایی مناسب و مضر برای افراد بلغمی مقاله «تغذیه مناسب برای افراد با مزاج سرد و تر» از وبلاگ سلامت مرهم طب را مطالعه کنید.