مواجه شدن با جوش و آکنه برای بسیاری از افراد ناراحت کننده است، مخصوصا اگر جوش و آکنه در نواحی مثل صورت، گردن و .. که قابل مشاهده هستند، ایجاد شود. 
آکنه نه تنها ناخوشایند است، بلکه می تواند ناراحت کننده و دردناک نیز باشد. بسیاری از افراد نیز به دلیل وجود جوش و آکنه بر روی صورت خود، دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند.
جوش آکنه عارضه ای است که ممکن است برای هر فرد با هر نوع پوستی ایجاد شود. به همین دلیل درمان های زیادی تا کنون برای آن معرفی شده است. این درمان ها به دو دسته گیاهی و شیمیایی تقسیم می شوند. درمان های شیمیای معمولا خشن هستند و موجب خشکی و آسیب به پوست می شوند. درمان های گیاهی اما بدون عارضه بوده و علاوه بر از بین بردن جوش و آکنه به نرمی و لطافت و تقویت پوست نیز کمک می کنند.

جوش و آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری پوستی است که سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع به عنوان شایع ترین بیماری پوستی شناخته می شود و تقریباً هر فردی در هر مقطعی از زندگی به آن دچار می شود.
آکنه به طور معمول مزمن است و می تواند در نواحی مختلف در زمان های مختلف از زندگی ظاهر شود.
از سوی دیگر انواع مختلفی از آکنه نیز وجود دارد. رایج ترین و شناخته شده ترین انواع آن عبارتند از: جوش های سرسفید، سرسیاه، کورک، کیست و جوش های عمقی. در حالی که برخی از انواع آکنه تنها در بالاترین لایه پوست، اطراف فولیکول را تحت تاثیر قرار می دهند، برخی دیگر ممکن است کاملا عمیق باشند (جوش کیستیک نمونه ای از این نوع است).
آکنه معمولاً برای اولین بار در دوران بلوغ و زمانی که بدن نوسانات هورمونی را تجربه می کند ظاهر می شود. از آن زمان به بعد ممکن است فرد در بسیاری از زمان های زندگی ان را تجربه کند.

چه عواملی باعث بروز جوش و آکنه می شوند؟

جوش و آکنه زمانی ایجاد می شود که در نحوه عملکرد پوست اختلال ایجاد شود. در زیر پوست غدد تولید کننده چربی به نام سبوم وجود دارند. این غدد چربی از طریق فولیکول ها به سطح پوست متصل می شوند که هر کدام یک تار موی کوچک را نیز در خود جای داده اند. سبوم قرار است سلول های مرده پوست را به دام بیندازد و آنها را برای دفع مواد زائد به سطح پوست ببرد.
گاهی اوقات وقتی تغییراتی در تولید هورمون ها در بدن رخ می دهد، میزان چربی تولید شده در غدد چربی پوست را تغییر می دهد. با افزایش تولید روغن، فولیکول ها ممکن است با چربی مسدود شوند. این انسداد به نوبه خود می تواند باعث تورم فولیکول پوست شود. مواد زائدی که در داخل گیر کرده اند می توانند باعث عفونت و در نتیجه بروز جوش و آکنه شوند.
آکنه به دلایل مختلف ایجاد می شود و محققان هنوز هم تمام عواملی که ممکن است باعث ایجاد جوش و آکنه شوند را به طور کامل درک نکرده اند. بلوغ، دوره بین دو سالگی و جوانی که بدن به سرعت در حال رشد و تغییر است، تنها یکی از دلایل ایجاد جوش و آکنه خواهد بود. تصور می شود که استرس، بارداری، یائسگی، پیری و ژنتیک از دلایل اصلی ایجاد آن هستند.
همچنین ابتلا به برخی از بیماری ها و مصرف برخی داروها نیز ممکن است باعث ایجاد جوش و آکنه شوند. 

درمان جوش و آکنه با صابون های گیاهی

استفاده از صابون های گیاهی یکی از راه حل های مفید برای درمان و جلوگیری از بروز جوش و آکنه هستند. اما این سوال مطرح می شود که کدام یک از صابون های گیاهی برای درمان جوش و آکنه موثر تر عمل می کنند؟ 
در ادامه با وبلاگ مرهم طب همراه باشید، تا پاسخ این سوال را بطور کامل و جامع بررسی کنیم.

 

 

صابون زردچوبه و درمان جوش و آکنه

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است. زردچوبه یک ادویه آسیایی بسیار محبوب است که برای طعم دادن به غذا استفاده می شود. 
زردچوبه حاوی ترکیبات قدرتمندی به نام کورکومینوئید است. ماده فعال آن به نام کورکومین شناخته می شود. کورکومین یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که با بیماری ها مبارزه می کند. کورکومین همچنین یک ضد التهاب طبیعی است، به این معنی که می تواند به بدن شما کمک کند تا با التهاب ناشی از عفونت و بیماری ها مقابله کند.
بررسی ها در این مورد نشان می دهد که زردچوبه برای درمان بیماری های پوستی مانند جوش و آکنه بسیار مفید است. 
زردچوبه علاوه بر خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب، خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی نیز دارد. 
به طور خاص، ترکیبات فعال زردچوبه، مانند کورکومینوئیدها، می‌توانند به طور موثری با علل زمینه‌ای التهاب پوست، که ممکن است از تجمع چربی گرفته تا باکتری های روی سطح پوست متغیر باشد، مبارزه کنند. بعد از استفاده از زردچوبه همانطور که محرک های التهاب برطرف می شوند، خود التهاب (که تلاش خود سیستم ایمنی برای محافظت از پوست است) نیز برطرف خواهد شد.
آکنه مزمن می تواند باعث ایجاد لک و اسکار بر روی پوست شود و همچنین پوست را در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید و همچنین تهاجم ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی آسیب پذیرتر کند. استفاده از صابون زردچوبه می تواند به پوست شما کمک کند تا ایمنی خود را برای مقاومت در برابر جوش و آکنه افزایش دهد. 
در نتیجه اگر با مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه دسته و پنجه نرم می کنید و سایر روش های درمانی بر روی پوست شما بی تاثیر بوده است، پیشنهاد می شود که از صابون زردچوبه استفاده کنید. 
صابون زردچوبه دست ساز را می توانید از فروشگاه آنلاین مرهم طب خریداری کنید. این صابون گیاهی حاوی عصاره طبیعی زرچوبه بوده و به دلیل وجود گلیسیرین و روغن های گیاهی در آن، از خشکی و آسیب به پوست جلوگیری می کند.

 

 

صابون قهوه؛ صابون ضد جوش و آکنه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، جوش و آکنه می تواند بر اثر تولید چربی بیش از حد پوست، تجمع سلول های مرده پوست و محصولات موضعی که منافذ را مسدود می کنند، ایجاد شود. قهوه فواید بی‌شماری برای پوست دارد و حاوی ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است. از سوی دیگر دارای خواص ضد التهاب است و توانایی مبارزه با باکتری ها را نیز دارد. در نتیجه شستن صورت با صابون قهوه می تواند به پاکسازی سلول های مرده پوست، باز کردن منافذ پوست و مبارزه با باکتری های روی پوست کمک کند و بهبود جوش و آکنه را تسریع بخشد و از بروز آن ها در آینده جلوگیری کند.

 

 

صابون زغال فعال؛ صابون ضد جوش و لک 

صابون زغال فعال برای درمان اکنه بسیار مفید است و با حذف چربی اضافی، سموم و ناخالصی های موجود در منافذ پوست، به درمان و کنترل جوش و آکنه کمک می کند. همچنین می تواند لکه های ناشی از جوش و آکنه را نیز برطرف کند.
کنترل چربی در پوست های چرب، از بین بردن جوش و آکنه و پاکسازی منافذ پوست صورت و بدن از خواص اصلی صابون زغال فعال است. 
البته نگران نباشید، پاکسازی عمیق با صابون زغال فعال به معنای خشک شدن پوست صورت نیست زیرا فرمول صابون های دست ساز موجود در فروشگاه آنلاین مرهم طب، با تمامی پوست ها سازگار است. صابون زغال فعال مرهم طب در حالی که چربی اضافی در پوست های چرب را از بین می برد، به دلیل داشتن گلیسرین و روغن های گیاهی پوست خشک را مرطوب و تغذیه خواهد کرد.

 

 

استفاده مرتب از این صابون ها علاوه بر اینکه به درمان جوش و لکه های ناشی از آن کمک می کند، می تواند سلامت پوست شما را بهبود داده و شادابی و درخشندگی پوشت شما را افزایش دهد.

بطور کلی صابون های ضد جوش موجود در فروشگاه آنلاین مرهم طب دارای خواص زیر هستند: 

ضد باکتری بوده و آلودگی و چربی های اضافی را از منافذ پوست پاک می کنند.
برای از بین بردن انواع جوش سرسفید، سر سیاه، جوش زیر پوستی و .. مناسب هستند.
با استفاده مداوم جای لک ناشی از جوش و اکنه را برطرف می کنند.
بعد از استفاده پوست را خشک و خشن نمی کنند.
تعادل تولید چربی را بر روی پوست برقرار می کنند.
حاوی عصاره گیاهان دارویی هستند و هیچ گونه اسانس و مواد شیمیایی در ترکیبات آن ها بکار نرفته است. 
بر پایه گلیسرین و روغن های گیاهی تولید شده اند.

در نتیجه استفاده منظم از آن ها می تواند پوستی زیبا و بی نقش را به شما هدیه دهد.