معضلی به نام التهاب پوستی 

التهاب پوست نشانه ای از پاسخ ایمنی در بدن است و علائم آن می تواند شامل قرمزی، تب، خارش، حساسیت و تورم باشد. علت یا محرک ایجاد کننده التهاب پوست ممکن است حاد و مزمن باشد، مانند عفونت پوستی و یا بیماری خودایمنی مانند پسوریازیس. خوشبختانه اکثر التهابات پوستی قابل درمان هستند و نوع درمان آن نیز بستگی به عامل ایجاد کننده التهاب دارد.

عفونت و التهاب پوستی 

عفونت های پوستی زمانی رخ می دهند که باکتری ها و یا سایر مواد خارجی از طریق بریدگی یا زخم وارد پوست می شوند. عفونت های پوستی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع تر است. سایر عوامل خطر عبارتند از دیابت، گردش خون ضعیف، کهولت سن و چاقی. در حالی که برخی از عفونت ها برروی قسمت کوچکی از پوست تأثیر می گذارند، برخی دیگر می توانند به عمق لایه های پوست و فراتر از آن گسترش پیدا کنند.
عفونت های پوستی باکتریایی در اثر ورود باکتری ها به پوست ایجاد می شوند و شامل سلولیت، زرد زخم (تاول چرکی) و عفونت های استافیلوکوک می شوند. عفونت های ویروسی توسط ویروس ها ایجاد می شوند، به عنوان مثال می توان به زونا و زگیل اشاره کرد. عفونت های قارچی در اثر ورود قارچ ها به پوست ایجاد شده و شامل عفونت های قارچی و پای ورزشکاران می شود. در نهایت، عفونت های انگلی پوست هستند که توسط انگل هایی مانند شپش و گال ایجاد می شوند. 

حتما بخوانید: 12 روغن گیاهی فوق العاده برای رفع خارش های پوستی

علائم و نشانه های عفونت های پوستی

علائم و نشانه های عفونت های پوستی ممکن است به تدریج در طول زمان ایجاد شوند و یا به سرعت رخ دهند. علائم معمولا شامل قرمزی، درد و تورم است. همچنین ممکن است متوجه شوید که پوستتان در هنگام لمس سفت و گرم می شود. مهم است که به محض بروز این علائم به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا عفونت در صورت عدم درمان می تواند به خون و غدد لنفاوی گسترش یابد.
عفونت ویروسی که باعث زگیل می شود، به صورت برجستگی های گوشتی رنگ بر روی پوست ظاهر می شود. عفونت های قارچی پوست معمولاً خارش دارند و ممکن است باعث احساس سوزش شوند. عفونت‌های انگلی نیز با خارش زیاد همراه هستند و می‌توانند منجر به قرمزی و تحریک ناشی از خاراندن شوند. 

درمان عفونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی معمولا نیاز به آنتی بیوتیک دارند. موارد شدید ممکن است مستلزم بستری شدن در بیمارستان و تزریق آنتی بیوتیک باشد. اگر عفونت باعث ایجاد آبسه شده باشد، پزشک شما آن را تخلیه می کند. عفونت های ویروسی را می توان با داروهای موضعی درمان کرد و در کنار آن خود ویروس را نیز با دارو های مخصوص از بین برد. 
عفونت های قارچی نیز معمولاً پس از استفاده از کرم یا پماد ضد قارچ برطرف می شوند. در نهایت، عفونت‌های انگلی باید با یک درمان پوستی از بین بروند و در مورد شپش، مو و پوست باید به همراه پودر یا ماده ضد شپش شانه شود. همچنین بهداشت مناسب و تمیز کردن روزانه با آب و صابون می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از عفونت‌های پوستی کمک کند.

اختلال عملکرد سیستم ایمنی و التهاب پوست

برخی از موارد التهاب پوست ناشی از یک بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم پوست حمله می کند. التهاب پوست ممکن است اولین علامتی باشد که نشان می دهد در بدن شما یک چیز دارد اشتباه انجام می شود. بیماری های ایمنی که اثرات پوستی دارند شامل بیماری سلیاک، پسوریازیس و لوپوس می شوند. 

حتما بخوانید: 11 خاصیت ماسک خاک رس برای پوست شما

علائم و نشانه های التهاب پوستی ناشی از بیماری خودایمنی

اختلالات سیستم ایمنی ممکن است به صورت جوش، تاول و قرمزی ظاهر شوند. 

علائم پوستی حساسیت به گلوتن

برای مثال عدم تحمل گلوتن می تواند هر بار که گلوتن می خورید باعث خارش و برآمدگی های قرمز روی پوست شما شود. 
در برخی موارد این التهابات و واکنش هایی که پوست شما از خود نشان می دهد می تواند یک علامت باشد که بدن شما نسبت به یک ماده حساسیت دارد. 

 

 

پسوریازیس و التهاب پوستی

پسوریازیس باعث ایجاد لکه های ضخیم، قرمز و پوسته پوسته بر روی پوست می شود. معمولاً در نواحی خشک مانند آرنج و زانو یافت می شود. همچنین ممکن است روی تنه، باسن، صورت و پوست سر ظاهر شود. پسوریازیس به دلیل ایجاد خارش شدید شناخته شده و این نتیجه عملکرد بیش از حد سیستم ایمنی و تسریع رشد سلول های پوستی است. در حقیقت سلول های قدیمی پوست به جای از بین رفتن، بر روی پوست تجمع کرده و پلاک های ضخیم ایجاد می کنند. 

 

 

بیماری لوپوس و التهاب پوستی

حدود 66 درصد از افراد مبتلا به لوپوس علائم پوستی را تجربه می کنند که می تواند شامل بثورات و زخم های پوستی در محل هایی باشد که در معرض نور خورشید هستند. بثورات پروانه ای علامت شایع لوپوس است و به صورت پوست قرمز و تحریک شده برروی صورت به شکل پروانه ظاهر می شود. 

حتما بخوانید: سرطان پوست؛ علائم و نشانه ها

درمان التهاب پوست ناشی از بیماری خود ایمنی

متأسفانه، بیماری های خودایمنی قابل درمان نیستند، اما اغلب می توان علائم پوستی ناشی از آن ها را مدیریت کرد. تاول های قرمز و خارش دار ناشی از بیماری سلیاک را می توان با حذف گلوتن از رژیم غذایی پیشگیری کرد. در موارد حاد نیز با مراجعه به پزشک و تجویز دارو های خاص، این بیماری قابل کنترل است.
موارد خفیف پسوریازیس را معمولاً می توان با کرم ها یا پمادهای موضعی درمان کرد. اگر علائم شما در تمام بدن پخش شده باشد یا اگر تحریکات پوستی شما همراه با درد مفاصل باشد، ممکن است به درمان تهاجمی تری نیاز داشته باشید. گزینه های درمانی شامل لیزر، متوترکسات، رتینوئیدها، سیکلوسپورین و درمان های ایمنی است.  
بیماری های پوستی ناشی از لوپوس معمولا با داروهای موضعی درمان می شوند. یک کرم یا ژل استروئیدی می تواند در کاهش التهاب و قرمزی مفید باشد. تعدیل کننده های ایمنی می توانند به کاهش پاسخ ایمنی بدن در پوست کمک کنند. اگر سایر درمان‌ها ناموفق بوده باشند، ممکن است داروی تالیدومید تجویز شود.

آلرژی و التهاب پوست

یک واکنش آلرژیک پوستی ممکن است به دلیل چیزی که خورده اید یا نوشیده اید و یا لمس کرده اید رخ دهد. دو مورد از شایع ترین واکنش های آلرژیک پوستی اگزما و کهیر هستند. بسته به اینکه پوست شما چقدر حساس است، ممکن است یک واکنش آلرژیک از مواد شوینده لباسشویی یا شامپو و همچنین گیاهان، لاتکس و برخی فلزات را تجربه کنید.

علائم و نشانه های التهاب پوستی آلرژیک

علائم واکنش آلرژیک برروی پوست شامل قرمزی، برجستگی، خارش و بثورات پوستی است.
اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، باعث خشکی، قرمزی و خارش پوست می شود. این نوع واکنش نسبتاً رایج است و 10 تا 20 درصد کودکان و 1 تا 3 درصد بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر بثورات منجر به عفونت شود، ممکن است با جوش های ریز شبیه تاول روبرو شوید.
کهیر مانند برجستگی های قرمز رنگ یا جوش برروی پوست است. معمولاً در اثر تماس مستقیم با یک آلرژن یا عفونت ایجاد می شود. کهیر معمولا سریع بهبود پیدا می کند اما در صورتی که هفته ها یا ماه ها به طول بی انجامد به آن کهیر مزمن گفته می شود. 
درماتیت تماسی از لمس یک آلرژن مانند یک گیاه یا لاتکس ایجاد می شود. این واکنش معمولاً شامل برجستگی های قرمز و خارش دار در ناحیه آسیب دیده است.

درمان التهاب پوستی آلرژیک

بهترین راه برای درمان حساسیت های پوستی مزمن مراجعه به متخصص آلرژی است. اگزما اغلب با مرطوب کننده های با کیفیت و در صورت نیاز استروئیدهای موضعی درمان می شود.
اگر فکر می کنید یک ماده حساسیت زا را لمس کرده اید که باعث درماتیت تماسی می شود، آن ناحیه را به خوبی با آب و صابون ملایم بشویید. برای رفع خارش و جلوگیری از خراشیدگی از یک مرطوب کننده استفاده کنید. اگر کمکی نکرد، ممکن است پزشک  یک استروئید برای کمک به التهاب یا یک آنتی هیستامین برای کاهش پاسخ آلرژیک و توقف خارش تجویز کند. همچنین بهتر است تا زمانی که واکنش از بین برود، از نور خورشید دور بمانید زیرا اشعه ماوراء بنفش می تواند پوست شما را بیشتر تحریک کند.

التهاب پوست ناشی از آفتاب سوختگی 

حساسیت به نور که به عنوان آلرژی به خورشید نیز شناخته می شود، پاسخ سیستم ایمنی بدن به نور خورشید است. اگر شما نیز حساس به نور هستید، به این معنی است که بدن شما تغییرات طبیعی پوست را از خورشید به عنوان یک مهاجم خارجی می بیند و یک پاسخ ایمنی برای مبارزه با آن ارسال می کند. حساسیت به نور می تواند در اثر مصرف برخی داروها، محصولات مراقبت از پوست و برخی اختلالات ایمنی ایجاد شود. تجربه حساسیت به نور در طول زمان می تواند شما را در معرض خطر آسیب اشعه ماوراء بنفش ناشی از خورشید و سرطان پوست قرار دهد. 

علائم و نشانه های آفتاب سوختگی

حساسیت به نور می تواند باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش دار شود و تاول هایی را بر روی پوست بوجود آورد. این واکنش می تواند برروی هر پوستی که در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا اتاقک های سولاریوم باشد، ایجاد شود. 

حتما بخوانید: درمان لکه های پوستی در طب سنتی

درمان التهاب ناشی از آفتاب سوختگی 

در صورت آفتاب سوختگی کمی از نور خورشید فاصله بگیرید، مایعات زیادی دریافت کرده و از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. موارد شدید می تواند علائمی شبیه آنفولانزا و حتی ضعف ایجاد کند. در صورت بروز هر یک از این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.
برای کمک به جلوگیری از حساسیت به نور، از یک ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کرده و از لباس های مناسب برای پوشاندن پوست خود کمک بگیرید. همیشه سعی کنید ایمنی در برابر آفتاب را با کرم ضد آفتاب با کیفیت، کلاه، عینک آفتابی و لباس سبک تمرین برای خود ایجاد کرده و از رفتن به سولاریوم نیز خودداری کنید.

التهاب پوستی ناشی از حرارت بدن

بثورات حرارتی در کودکان شایع است و به دلیل گرفتگی غدد عرق ایجاد می شود. وقتی بدن ما نمی تواند گرما را از طریق تعریق آزاد کند، بیش از حد گرم می شود و راش گرمایی ایجاد می شود. این می تواند پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین پماد یا محصولات پوستی که غدد عرق را مسدود می کنند، رخ دهد. ورزش شدید نیز می تواند یک عامل ایجاد کننده راش پوستی باشد.

علائم و نشانه های راش پوستی

بثورات حرارتی معمولاً به صورت راش صورتی رنگ با برجستگی های ریز ظاهر می شود. همچنین ممکن است احساس سوزن سوزن نیز بر روی پوست ایجاد کند. بثورات حرارتی معمولا در گردن، قفسه سینه و قسمت بالایی کمر ظاهر می شوند.

درمان راش پوستی

بثورات حرارتی خفیف را می توان در خانه درمان کرد. خنک کردن پوست با استفاده از یک پارچه نم دار و خنک کافی است. اگر بثورات در تمام بدن وجود داشته باشد، یک حمام سریع با آب خنک نیز می تواند التهاب پوست را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر بثورات با خارش همراه باشد، کرم هیدروکورتیزون ممکن است کمی تسکین دهد. اگر بثورات بعد از دو تا سه روز برطرف نشد یا شروع به بدتر شدن کرد و عفونی به نظر رسید، به پزشک خود مراجعه کنید.
 

در آخر ..

همانطور که دیدید، التهابات پوستی به عوامل مختلفی بستگی دارند و می توانند علائم مشابهی نیز داشته باشند. اغلب التهابات پوستی قابل درمان هستند و استفاده از روغن های گیاهی، عرقیات سنتی و همچنین رژیم غذایی متعادل می تواند روند بهبودی را تسریع بخشد.