کبد چرب یا التهاب کبد انواع مختلفی دارد و شامل یرقان عادی، یرقان پیشرفته، یرقان مجهول، هپاتیت نوع D و هپاتیت نوع E است. 
امروزه به دلیل تغذیه نادرست و رفتار و عادت های غلط در زندگی افراد زیادی به بیماری هایی مانند چاقی، کبد چرب، کلسترول بالا و فشارخون و .. دچار می شوند. 
برای آشنایی با بیماری کبد چرب، علائم و دلایل ایجاد آن، پیشنهاد می شود مقاله «درمان کبد چرب در طب سنتی» را در وبلاگ سلامت مرهم طب مطالعه کنید.
کبد چرب امروزه نوعی بیماری شایع طلقی می شود و افراد زیادی درگیر آن هستند. اما آیا کبد چرب قابل درمان است؟ آیا می توان با نسخه های طب سنتی مانند نسخه های درمان کبد چرب با عرقیجات، این بیماری را کنترل یا درمان کرد؟ 

درمان کبد چرب با عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی از زمان های قدیم برای بهبود و تسکین بسیاری از بیماری های تجویز می شدند و به دلیل اینکه عصاره غلیظ شده گیاهان دارویی هستند، اثربخشی مطلوبی بر بهبود بیماری خواهد داشت. 
به همین دلیل در ادامه قصد داریم به معرفی عرقیات گیاهی که برای درمان کبد چرب مفید هستند، بپردازیم. 

عرق 14 گیاه کبد چرب حقیقت دادجو

این عرق گیاهی از عصاره 14 گیاه دارویی چون خار مریم، قاصدک، کاسنی، شاتره، گل محمدی، بابچی و .. تشکیل شده است و برای تقویت کبد و پیشگیری از بیماری های کبدی بسیار موثر است. این عرق گیاهی حاوی ماده ای بنام سیلی مارین است که موجب کاهش جذب چربی شده و از رسوب مواد زائد در کبد جلوگیری می کند. همچنین نوشیدن این کبد موجب پاکسازی کبد از سموم شده و احساس سبکی و افزایش انرژی را برای فرد به دنبال دارد. 
معجون کبد 14 گیاه حقیقت دادجو صفرا و زردی را از کبد دفع می کند و به همین دلیل می تواند برای بهبود تب های صفراوی، التهاب کبد، پاکسازی کبد و علائم هپاتیت نیز موثر باشد.  

 

 

عرق خارمریم برای درمان کبد چرب 

گیاه خارمریم بومی کشور ایران است و معمولا در شمال غرب و جنوب شرق رشد می کند. عرق خارمریم عصاره غلیظ شده این گیاه بوده و سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهاب است. خارمریم سموم را از کبد دفع می کند و برای درمان کبد چرب، سیروز کبدی، یرقان و زردی و هپاتیت بسیار موثر عمل می کند. عرق خارمریم مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و به همین دلیل می تواند برای افراد دیابتی نیز مفید باشد. 
عرق خارمریم همچنین حاوی سیلیمارین است که به عنوان ترکیبی بسیار مهم برای بیماری های کبدی شناخته می شود. 

 

 

چهار عرق سرد حقیقت دادجو 

عرق چهار عرق سرد ترکیبی از گیاهان دارویی چون کاسنی، شاتره، خارشتر و بید است. هر کدام از این گیاهان دارای خواص منحصر به فردی هستند و در کنار هم می توانند به تقویت کبد، پاکسازی کبد از سموم، بهبود کبد چرب، بهبود اگزما و خارش و بیماری های پوستی ناشی از کبد چرب و ... کمک کنند. 
کاسنی کبد را پاکسازی کرده و به سم زدایی دستگاه گوارش و کلیه و مجاری ادراری نیز کمک خواهد کرد. این گیاه دارویی عطش را از بین می برد و فشارخون و صفرا را نیز کاهش می دهد. 
گیاه شاتره مدر است و به پاکسازی خون و از بین رفتن تب های گرم کمک می کند. شاتره طبیعت سردی دارد و به همین دلیل در افراد گرم مزاج، التهاب، حرارت، اگزما و راش پوستی و .. را از بین می برد. 
گیاه بید برای کاهش حرارت بدن توصیه می شود و تب را سریعا کاهش می دهد. از سوی دیگر می تواند برای تسکین سردرد های صفراوی، کلسترول بالا، آفت دهان و بی اشتهایی نیز مفید باشد. 
خارشتر نیز گیاهی پرخواص است که با پاکسازی کبد از سموم، به تنظیم آنزیم های کبدی کمک می کند و به همین دلیل به افرادی که مشکل کبدی دارند توصیه می شود. 
در واقع عرق چهار گیاه یکی از موثرترین عرقیات گیاهی برای درمان کبد چرب است و به همین دلیل به افراد گرم مزاج پیشنهاد می شود برای جلوگیری از غلبه صفرا و بروز بیماری های کبدی از آن استفاده کنند. 

 

 

سرکنگبین برای درمان کبد چرب 

سرکنگبین معمولا ترکیبی از سرکه انگور، عسل طبیعی و نعنا است و به عنوان دارو معجزه گر در طب سنتی شناخته می شود. سرکنگبین مزاج را معتدل می کند می کند و به همین دلیل برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی تجویز می شود. 
بطور کلی سرکنگبین می تواند به درمان و پاکسازی کبد چرب و تنظیم آنزیم های کبدی، کاهش غلظت خون، از بین بردن صفرا اضافه، کاهش کلسترول و چربی خون، کاهش تری گلیسیرید، تسکین اگزما و خارش صفراوی، باز کردن انسداد عروق و .. کمک کند و به همین دلیل پزشکان طب سنتی همواره آن را به بیمارانی که از کبد چرب رنج می برند تجویز می کنند. 

 

 

توصیه های طب سنتی برای کمک به درمان کبد چرب

  • کاهش وزن بطور اصولی یعنی اندازه گیری کالری روزانه و داشتن یک رژیم غذایی متعادل همراه با چربی های مفید، فیبر و پروتئین بالا.

  • کاهش تری گلیسیرید، کلسترول و فشار خون 

  • کاهش مقاومت به انسولین 

  • اضافه کردن میوه از خانواده توت ها و همچنین سبزیجاتی مثل بروکلی به وعده های غذایی 

  • خوردن زردآلو تازه یا برگ زردآلویی که با افتاب خشک شده و فاقد تیزاب است. 

  • هر 2 ساعت یک لیوان آب ولرم بنوشید بطوری که در شبانه روز، 8 تا 9 لیوان آب نوشیده باشید. 

  • نان سبوس دار را جایگزین نان سفید کنید و از سبزیجاتی که فیبر بالایی دارند استفاده کنید. 

  • از نوشیدن الکل پرهیز کنید. 

  • روزانه یک تا دو لیوان آب سیب طبیعی بنوشید. 

  • از روغن زیتون فرابکر استفاده کنید و یک قاشق غذاخوری در وعده ناهار و یک قاشق غذاخوری در وعده شام میل کنید. 

  • داشتن فعالیت روزانه 45 تا 60 دقیقه در روز بطوری که ضربان قلب بالا برود و بدن تعریق داشته باشد. 

  • پرهیز از نوشیدن آب در حین غذا خوردن و پرهیز از نوشیدن آب سرد در طی روز.

  • مصرف سرکه انگبین نعنایی به مدت 3 ماه و بعد از آن انجام حجامت. 

درمان کبد چرب نیاز به رعایت نکات گفته شده دارد و اگر همه موارد به درستی انجام شود، حدود 6 ماه زمان می برد تا فرد بهبود پیدا کند. لازم به ذکر است که موارد گفته شده تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و قبل از استفاده از هرکدام از عرقیات گیاهی گفته شده باید با پزشک متخصص طب سنتی در این باره مشورت کنید.