مقدمه...

قووتو یا قاووت نوعی خوراکی اصیل ایرانی است که مرکز تولید آن شهر کرمان و سیرجان است اما امروزه افراد زیادی آن را نمیشناسند و از خواص شگفت انگیز آن بی خبرند.
این خوراکی مقوی در انواع طعم ها و مزه ها ارائه میشود و معمولا ترکیبی از انواع مغز ها، حبوبات، پودر میوه های خشک، انواع ادویه جات و ... میباشد که معجونی بنام قاووت یا همان قووتو را تشکیل میدهند.
قاووت یا همان قوتو بصورت پودر است و به عنوان وعده اصلی یا میان وعده مصرف میشود. این ترکیب مقوی سوغاتی شهر کرمان و سیرجان است و متخصصان تغذیه به دلیل این که دارای خواص دارویی و درمانی مفیدی میباشد، آن را برای همه گروه های سنی توصیه میکنند.

چرا قوتو (قاووت) 

قاووت که با نام های قووتو، قویت یا قبیت نیز شناخته میشود به دلیل داشتن ترکیباتی که در بالا به آن اشاره کردیم دارای خواص منحصر به فردی برای بهبود سلامتی میباشد.
در ادامه به بررسی خواص مواد تشکیل دهنده قووتو خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که چرا این خوراکی تا این حد مقوی و مفید است، پس با ما همراه باشید تا شما را با این بمب انرژی آشنا کنیم.

  • دانه و مغز ها   

مغز ها معمولا دارای طبیعت گرمی هستند به همین دلیل نیرو بخش بوده و انرژی شما را افزایش میدهند. همچنین سردی را از بدن دفع کرده و در فصل های سرد سال از تحلیل انرژی و بی حالی جلوگیری میکنند. مغز و دانه هایی مانند مغز پسته، مغز بادام و گردو، دانه کنجد، سیاه دانه و .. دارای چربی های مفیدی از جمله  امگا 3 و امگا 6 هستند و سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین میباشند.

  • ادویه و گیاهان دارویی 

گیاهان دارویی و ادویه جات نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند و در طب سنتی برای درمان بیخوابی، التهاب، انواع درد، مشکلات گوارشی، رفع خستگی، تقویت قوای جنسی و ... استفاده میشوند. 
گیاهان و ادویه جاتی مانند هل، تخم گشنیز، خشخاش،رازیانه، فلفل، قهوه، زنجبیل و دارچین و.. از ترکیبات اصلی قووتو محسوب میشوند.

  • حبوبات و غلات 

برای تهیه قووتو از حبوبات و غلاتی مانند عدس، نخود، جو و .. استفاده میشود و منبع غنی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی میباشند. این ترکیبات در قووتو موجب بهبود دستگاه گوارش و تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن خواهند شد.

  • میوه خشک 

خرما و نارگیل و .. از میوه های خشکی هستند که در ترکیبات قاووت بکار میروند و به افزایش انرژی بسیار کمک میکنند.

معرفی انواع قوتو (قاووت)

قوتو در طعم های متنوعی تولید میشود و هر کدام دارای خواص منحصر به فردی میباشند.

قوتو چهل گیاه 

قاووت چهل گیاه شامل تخم خرفه، شاه دانه، تخم گشنیز، تخم آفتابگردان، دانه کنجد، هل باد و هل سبز، تخم کاهو، مغز پسته و بادام و گردو، پودر نارگیل، بابونه و بهار نارنج، دارچین و زنجبیل، سنجد و .. میباشد. 

خواص قوتو چهل گیاه 

آرامبخش، تقویت کننده اعصاب و حافظه
تقویت کننده قوای جنسی، افزایش دهنده اسپرم و تقویت نعوظ
افزایش دهنده انرژی و رفع بیحالی و خستگی و ضعف
کمک به درمان کم خونی و نشاط آور
دارای طبیعتی گرم و بسیار مقوی

قوتو گل گاوزبان 

قاووت گل گاوزبان از نوع محبوب قوتو در کرمان است و طعمی دلپذیر دارد.
ترکیبات قوتو گل گاوزبان شامل گل گاوزبان، پودر نارگیل، شکر و انواع ادویه جات خوش عطر و طعم است. به همین دلیل طبیعت گرمی دارد و به عنوان معجون تقویت اعصاب شناخته میشود.
قوتو گل گاوزبان هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان بوده و مواد معدنی فراوانی دارد.

خواص قوتو گل گاوزبان 

کمک به درمان افسردگی
رفع بیحالی و کسلی
تقویت کننده اعصاب 
کمک به جلوگیری از استرس و اضطراب
کمک به افزایش انرژی و بهبود حالات روحی در دوران قاعدگی و یائسگی
دارای خواص ضد سرطانی
کمک به درمان کم خونی و سرشار از آهن
تقویت کننده سیستم ایمنی
پاکسازی سموم از بدن

قوتو پسته 

قوتو یا قاووت پسته ترکیبی از مغز پسته،هل سبز، شکر و ... است و عطر و طعم بینظیری دارد. پسته همیشه به عنوان یک ماده مغزی شناخته میشود و سرشار از آهن، چربی های مفید و ویتامین است و برای درمان کم خونی و ضعف پیشنهاد میشود.

خواص قاووت پسته 

کمک به درمان کم خونی
از بین برنده ضعف و بیحالی
افزایش دهنده انرژی
آرامبخش 
سرشاز از آهن، کلسیم و پتاسیم
تقویت معده و دستگاه گوارش
تقویت قوای جنسی 

قوتو رژیمی

قوتو رژیمی درست مانند قوتو چهل گیاه است با این تفاوت که به جای شکر، به عنوان شیرین کننده از توت خشک، خرما و یا پودر سنجد استفاده میشود.

خواص قوتو رژیمی 

مناسب برای ورزشکاران جهت افزایش نیرو و انرژی
دارای طبیعت گرم 
آرامبخش
رفع بیخوابی 
تقویت قوای جنسی
تقویت حافظه
تقویت کننده نیروی جسمانی
کمک به از بین رفتن درد و التهاب مفاصل و استخوان ها
افزایش دهنده شیر مادر

قاووت خشخاش

قاووت خشخاش شامل خشخاش، هل و شکر است. خشخاش طبیعتی سرد دارد و برای درمان اسهال و بهبود سیستم گوارشی و افزایش وزن مفید است.

خواص قوتو خشخاشی

کمک به درمان بیخوابی
افزایش دهنده وزن
تقویت کننده تمرکز
مفید برای دستگاه گوارش
درمان اسهال
رفع خستگی و بیحالی
تسکین دهنده اعصاب

قوتو گل محمدی

قوتو یا قاووت گل محمدی که به معجون آرامش بخش شهرت دارد، ترکیبی از گل محمدی (گل سرخ)، شکر و پودر نارگیل است. قوتو گل محمدی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان بوده و علاوه بر آرامش اعصاب برای تقویت سیستم ایمنی نیز مفید میباشد. این معجون خارق العاده دارای عطر و طعمی دلپذیر بوده و برای هر ذائقه ای مناسب میباشد.

خواص قوتو گل محمدی 

آرامش بخش و کمک به درمان بیخوابی
تقویت کننده دستگاه گوارش
افزایش دهنده باکتری های مفید معده و روده
کمک به هضم بهتر مواد غذایی
درمان یبوست
سرشار از ویتامین های گروه B و ویتامین های E و C
تسکین دهنده درد های قاعدگی 
ضد سرطان 

خواص قوتو برای کودکان

قوتو یا قاووت به دلیل داشتن ترکیبات موثر و مغذی برای کودکان در حال رشد پیشنهاد میشود. قاووت به تقویت حافظه و بهبود تمرکز کمک میکند. از طرفی به دلیل مقادیر بالایی کلسیم که در قاووت وجود دارد برای رشد و تقویت استخوان بندی کودکان بسیار مفید است.

خواص قوتو برای بدنسازی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم قاووت دارای انواع مغز و گیاهان دارویی انرژی زا و مقوی میباشد، به همین دلیل برای کسانی که ورزش سنگین را دنبال میکنند به عنوان میان وعده قبل از تمرین بهترین گزینه است و مانند بمب انرژی عمل کرده و عملکرد فرد را در هنگام استفاده از وزنه بالا میبرد. از طرفی از تحلیل انرژی در حین تمرین نیز جلوگیری میکند و بازدهی شما را در ورزش هایی مانند بدنسازی بالا میبرد. 
قاووت رژیمی برای ورزشکارانی که به انرژی زیادی نیاز دارند و یا قصدشان افزایش حجم عضله میباشد بسیار مناسب است. این نوع قوتو بدون شکر بوده و توسط متخصصان تغذیه، به عنوان میان وعده ای سالم و مغذی شناخته میشود.

خواص قوتو برای معده

قوتو به دلیل طبع گرمی که دارد از سرد شدن معده و روده جلوگیری کرده و به بهبود هضم غذا، درمان یبوست و اسهال کمک میکند. از طرفی به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی که دارد به دفع مواد زائد و پاکسازی کبد کمک میکند و عملکرد کلیه ها را نیز بهبود میبخشد. 

خواص قوتو برای زنان باردار

دوران بارداری، از حیاتی ترین و مهم ترین زمان ها برای مادر و کودک است و قوی بودن مادر و سالم بودن وضعیت جسمانی او به رشد جنین و سالم بودن آن کمک شایانی خواهد کرد. قوتو یا قاووت از آن دسته خوراکی هایی میباشد که مصرف آن در زمان بارداری بسیار مفید بوده و به تقویت قوای جسمی مادر و بهبود رشد جنین کمک میکند.
متخصصان طب سنتی بر این باورند که مصرف قاووت در دوران بارداری، به افزایش هوش و رشد مغز کودک منجر خواهد شد و از بیش فعالی و مشکلات این چنینی جلوگیری میکند.
اما باید به این نکته توجه داشته باشید که باید به اندازه معمول از قوتو استفاده کرده و از زیادی روی در مصرف آن پرهیز کنید.

خواص قوتو برای چاقی 

مصرف قوتو به دلیل داشتن مواد مغذی و شکر میتواند در افرادی که دچار لاغری مزمن هستند موجب افزایش وزن شود.
همچنین در افرادی که در مصرف قاووت افراط کنند منجر به افزایش وزن و چاقی و همچنین افزایش جوش و آکنه خواهد شد.

مضرات و عوارض قوتو (قاووت) چیست؟

قوتو به هیچ عنوان برای انسان مضر نیست و در صورت زیاده روی نکردن در مصرف آن مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
قبل از مصرف قوتو به ترکیباتی که در آن وجود دارد دقت کنید و در صورت حساسیت به هر یک از مواد تشکیل دهنده آن از مصرف قاووت خودداری کنید.
زیاده روی در مصرف قوتو ممکن است موجب افزایش وزن و تجمع چربی، افزایش جوش و آکنه، اسهال و .. شود.

نحوه مصرف قاووت یا قوتو به چه صورت است؟

بهترین روش مصرف قاووت این است که روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری قوتو را به عنوان میان وعده مصرف کنید تا علاوه بر بهرمندی از خواص بینظیر آن، اشتهای کاذبتان نیز از بین برود. 
افرادی که طبیعت گرمی دارند بهتر است در خوردن قاووت احتیاط کنند.
قوتو را میتوانید به همراه آب جوش و یا شیر نیز مصرف کنید. به این صورت که یک قاشق از هر نوع قوتو را با یک لیوان آب جوش و یا شیر ترکیب کرده و میل کنید.

تفاوت سویق و قاووت در چیست ؟

در تهیه سویق مواد اولیه آسیاب شده و تفت داده میشوند، اما در تهیه قاووت اینگونه نیست و فقط مواد آسیاب میشوند و تفت داده نمیشوند. فقط در موارد خاصی ممکن است برخی مواد تشکیل دهنده قاووت را تفت دهند. 

قاووت مرغوب را از کجا بخریم ؟

قاووت معمولا به شکل دست ساز و کارخانه ای تولید میشود و انتخاب آن کاملا سلیقه ای میباشد. 
قوتو مرغوب نباید بوی ماندگی یا کهنگی دهد و طعم آن نباید بیش از حد شیرین باشد. 
اگر در آن از آجیل و مغز استفاده شده است باید نسبت به بقیه قوتو ها قیمت بالاتری داشته باشد و ارزان بودن آن شک برانگیز است. همچنین بافت آن نباید زیاد پودری باشد و چرب بودن بافت آن مشخص باشد.
همچنین قوتویی که متعلق به شهر کرمان و سیرجان است از عطر و طعم متفاوتی برخودار است و کیفیت بالاتری نسبت به بقیه قاووت ها دارد.
شما میتوانید در فروشگاه آنلاین مرهم طب قوتو (قاووت) اصل کرمان و سیرجان را بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه کرده و نوش جان کنید.