دستورات تغذیه ای مخصوص برای مزاج گرم و تر  

در طب سنتی مزاج هر فرد بر اساس یک سری از علائم، نشانه ها و خصوصیات ظاهری و اخلاقی مشخص می شود. در کتب طب سنتی بشکل کلی در رابطه با این علائم صحبت شده است، اما برای شناسایی دقیق تر مزاج، بهتر است که به پزشک طب سنتی مراجعه کنید. 

در ادامه این مطلب قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • خصوصیات جسمی مزاج گرم و تر چیست؟

  • خصوصیات روانی مزاج گرم و تر چیست؟

  • تغذیه مناسب برای افراد با مزاج گرم و تر چیست؟

  • پرهیزات غذایی برای افراد با مزاج گرم و تر چیست؟

طبیعت بدن انسان در طب سنتی به 4 گروه گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر و سرد و خشک تقسیم می شود. به همین دلیل مواد غذایی که برای یک شخص مفید است، ممکن است برای افراد دیگر با طبع متفاوت، مضر باشد. 
غذایی که ما می خوریم پس از هضم در معده و روده کوچک، از طریق عروق به کبد منتقل می شود و پس از پردازش توسط کبد به چهار بخش عمده تقسیم می شود. به این چهار بخش دم (خون)، صفرا، سودا و بلغم گفته شده و به هر یک از این بخش ها خلط گفته می شود. باید این گونه در نظر بگیرید که اگر مقداری خون را در لوله آزمایشگاه بریزیم، چهار بخش در آن دیده می شود. بخش فوقانی آن که در واقع کف خون است و به زردی می زند صفرا، بخش زیرین که به رنگ قرمز است دم و زیر آن نیز بلغم قرار دارد. در ته لوله نیز یک لایه رسوب تیره ایجاد می شود که سودا نام دارد. 
مزاج خون یا دم گرم و تر، صفرا گرم و خشک، بلغم سرد و تر و سودا سرد و خشک است. هر یک از این اخلاط در مکان خاصی از بدن تولید می شوند و برای بدن ضروری هستند. اما باید به میزان خاص و مشخصی در بدن تولید شوند و تعادل بینشان برقرار باشد. 
عدم تعادل این اخلاط می تواند فرد را به بیماری های مختلفی دچار کند، بنابراین در صورت ابتلا به سوء مزاج، باید با رعایت چند نکته، آن را برطرف کرد.
به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل خصوصیات جسمی و روانی افراد با مزاج گرم و تر و مواد غذایی مفید و مضر برای آن ها بپردازیم.

حتما بخوانید: تغذیه مناسب برای مزاج گرم و خشک

خصوصیات جسمی مزاج گرم و تر

این افراد معمولا درشت اندام هستند، پوست آن ها سرخ و سفید است و موهای پر پشتی دارند. نبض این افراد قوی است و خواب خوبی دارند. البته در مقابل بی خوابی نیز تحملشان بالا است. کسانی که مزاج بدنشان گرم و تر است در برابر سرما و گرما طاقتشان کم است، اما بطور کلی راحت تر با سرما کنار می آیند.
افرادی که مزاج گرم و تر دارند به همه نوع غذایی علاقه داشته و خوراکی های ترش و شیرین برای آن ها در یک جایگاه قرار دارد. همچنین پوست این افراد گرم، مرطوب و نرم است.

ویژگی های روانی افراد با مزاج گرم و تر

این افراد انسان هایی جسور و شجاع هستند و معمولا نقش رهبر گروه به آن ها می رسد. در بیشتر موارد انسان هایی آرام و خونسرد هستند اما هنگامی که عصبی شوند، ممکن است رفتار های مخاطره آمیز از خود نشان دهند و به اصطلاح خون جلوی چشمانشان را می گیرد. 
بطور کلی کسانی که طبیعت گرم و تر دارند، روابط عمومی خوبی داشته و خوش مشرب و خون گرمند و به شعر و موسیقی و هنر نیز علاقه دارند. 

حتما بخوانید: تغذیه مناسب برای مزاج سرد و تر

چه خوراکی هایی برای مزاج گرم و تر مناسب است؟

این افراد می توانند از انواع میوه، سبزی، گوشت و غذا های دریایی استفاده کنند و محدودیت خاصی ندارند. بهتر است غذا های حاوی فیبر بیشتر استفاده کنند تا اجابت مزاج بهتری داشته باشند. کم خوری و استفاده از غذا های کم کالری نیز به این افراد توصیه می شود. 
نوشیدن آب خنک به همراه چند قطره آب لیمو ترش تازه، آب زرشک، کاهو، خیار و میو ها بویژه سیب درختی به همراه پوست و دانه، انار، نارنگی، پرتقال، گلابی، نارنج، تمرهندی، لیمو شیرین، سنجد، غوره، آلوبخارا، سوپ یا آش جو، لیموترش، نان جو، سالاد فصل، روغن زیتون، حبوبات، جوانه جودوسر و ماش، بذر های ملین (مانند اسفرزه، بارهنگ، خاکشیر)، غذا های خام مثل میوه و سبزی، انواع توت تازه بویژه شاه توت، عسل به مقدار کم، کدو خورشتی، آلبالو و .. برای افراد با مزاج گرم و تر بسیار مناسب است.

کسانی که مزاج گرم و تر دارند بهتر است 15 تا 30 دقیقه فعالیت صبحگاهی داشته باشند و 6 تا 7 ساعت خواب برای آن ها کافی است (این افراد نباید کمتر از 3 ساعت و بیشتر از 8 ساعت بخوابند).
استراحت و خواب ظهر در حد نیم ساعت در فصل تابستان برایشان مفید است و حجامت یا فصد نیز برای این افراد لازم است (بهتر است در فصل بهار و تابستان انجام شود).

 

 

خوراکی های مضر برای مزاج گرم و تر 

پرخوری برای این افرد توصیه نمی شود و مصرف بیش از حد ادویه های تند، ترشی، شیرینی، گوشت، غذا های نشاسته ای، غذا های چرب، تخم مرغ، توت، کشمش، خرما، انبه، بادام، پسته، موز، فندق، انجیر، انگور، سیر، بادمجان، گوشت گوسفند، بوقلمون، اردک، تخم اردک و جگر سیاه برای کسانی که مزاج گرم و تر دارند بسیار مضر است.