روغن سیاه دانه - BLACK CUMIN SEED OIL

روغن سیاه دانه نوعی روغن حامل است که از دانه های گل  Nigella sativa به روش پرس سرد استخراج می شود.
به طور سنتی، روغن سیاه دانه دارای خواص تحریک کننده، گرم کننده و تاثیرات مثبت بر بهبود خلق و خو می باشد.
روغن سیاه دانه بطور موضعی به منظور آبرسانی، تسکین، تقویت و تغذیه پوست، رفع عفونت های قارچی و لکه های پوستی و نیز برای ترمیم و بازسازی پوست استفاده می شود و موجب صاف شدن، روشن شدن و شفاف شدن پوست خواهد شد. روغن سیاه دانه همچنین در صورتی که بر روی مو اعمال شود، موجب تغذیه و تقویت مو می شود.
روغن سیاه دانه از نظر دارویی، باکتری های مضر را از بین می برد، پاسخ ایمنی قوی پوست را تحریک می کند، روند بهبود پوست را تسهیل کرده و دردهای عضلانی و درد مفاصل را نیز به بهترین شکل تسکین می دهد.
از سوی دیگر روغن سیاه دانه در صورت استنشاق، سلامت دستگاه تنفسی و هضم را تقویت و پشتیبانی می کند.

 

 

تاریخچه استفاده از روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه از دانه های گیاه Nigella sativa گرفته می شود که بیشتر به گل رازیانه معروف است. همچنین این روغن با نام های مختلف دیگری از جمله Black Oil ،Baraka ،Fitch Oil ،Kalajira Oil  و Kalonji Oil نیز شناخته می شود.
برای بیش از 3000 سال، از دانه های روغنی سیاه دانه برای کاربردهای آرایشی، دارویی و آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. از سیاه دانه به عنوان دارو گیاهی، چاشنی و تسکین دهنده درد و تحریکات موضعی، از جمله گزش، زخم، التهاب و بثورات پوستی استفاده می شده است. 
بر اساس منابع تاریخی، اعتقاد بر این است که روغن سیاه دانه برای اولین بار توسط آشوریان مصر باستان مورد استفاده قرار گرفته است، جایی که از آن توسط شخصیت های مشهور سلطنتی مانند کلئوپاترا و نفرتیتی برای مراقبت از پوست به شکل یک دارو گیاهی استفاده شده است.

در هند و خاورمیانه، از دانه های سیاه دانه که دارای عطر و طعم تلخ و تندی هستند در ترکیباتی که از فلفل سیاه، پودر پیاز و پونه کوهی تشکیل شده اند استفاده می شود و به عنوان ادویه و طعم دهنده در خوراک حبوبات، پخت نان، خورشت کاری و سبزیجات پخته استفاده می شود. 
در آیورودا، روغن سیاه دانه عمدتاً به دلیل خاصیت تحریک کنندگی، گرم کننده و تقویت کننده و همچنین به دلیل اثر بخشی بر بهبود روحیه در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته است. 

 


در طب سنتی، از روغن سیاه دانه برای درمان بی اشتهایی، بیماری های مقاربتی و بیماری های زنان استفاده می شود. همچنین اعتقاد بر این است که سیاه دانه برای تحریک اشتها و افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن، کاهش اختلالات عصبی، تعادل مزاج و تقویت هماهنگی بدن و ذهن مفید است.
طبق سوابق تاریخی پزشکان یونانی در قرن 1 میلادی، از سیاه دانه برای تسکین دندان درد، سردرد، گرفتگی بینی و کرم روده استفاده می شده است. 
با توجه به خاصیت تقویت کنندگی روغن سیاه دانه، پزشکانی مانند بقراط آن را برای بیمارانی که بیماری عمومی و ضعف داشتند تجویز می کردند. دیگر یونانیان باستان از آن برای تحریک شروع قاعدگی و افزایش تولید شیر در زنان استفاده می کردند. 
در کتاب "الشفاء"، نوشته حکیم ابن سینا، سیاه دانه را با توانایی های درمانی معتبر شناخته و از آن به دلیل خاصیت تقویت کنندگی، تحریک کننده و پیشگیری کننده  تقدیر کرده است. در این کتاب از سیاه دانه به عنوان تقویت کننده انرژی و کاهش ضعف، خستگی، غم و احساس دلسردی صحبت شده است. علاوه بر این، وی کاربرد درمانی سیاه دانه را برای رفع و تسکین علائم سرماخوردگی، تب، سردرد، تحریکات موضعی، زخم ها، اختلالات پوستی، دندان درد و کرم روده و انگل تأیید کرده است.

خواص روغن سیاه دانه

ترکیبات شیمیایی روغن سیاه دانه شامل اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک هستند و از ترکیبات اصلی این روغن محسوب می شوند.

اسید پالمتیک به دلیل داشتن خواص زیر مشهور است:

خاصیت نرم کنندگی 
نرم کردن مو ها بدون ایجاد چربی اضافه و احساس سنگینی و چسبندگی
متداول ترین اسید چرب اشباع می باشد.

 

اسید استئاریک به دلیل داشتن خواص زیر شناخته می شود:

دارای خواص پاک کنندگی است که باعث از بین رفتن آلودگی، عرق و سبوم اضافی از پوست و مو می شود.
یک ماده امولسیون کننده ایده آل برای اتصال آب و روغن است.
به افزایش ماندگاری محصولات مراقبت از پوست و مو کمک می کند.
بدون کاهش درخشش و احساس سنگینی، موها را از آسیب های خارجی محافظت می کند.
پوست را نرم می کند.

 

اسیدهای اولئیک (امگا 9) دارای خواص زیر است:

لطافت، رطوبت و درخشندگی پوست و مو را حفظ می کند.
رشد موهای ضخیم تر و قویتر را تحریک می کند.
چین و چروک های زودرس و خطوط ریز را کاهش می دهد.
شوره سر را از بین برده و  رشد مو را تسریع میکند.
از پوست و مو محافظت می کند.
خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد.
از التهاب و درد مفاصل جلوگیری می کند.

اسیدهای لینولئیک (امگا 6) دارای خواص زیر است:

موها را شاداب کرده و رشد آنها را تقویت می کند.
بهبود زخم را تسریع می بخشد.
در فرمولاسیون صابون ها و روغن های سریع خشک شونده یک امولسیون کننده موثر است.
خواص ضد التهابی دارد.
تسکین جوش و آکنه
حفظ رطوبت در پوست و مو 
وجود آن در روغن های گیاهی موجب مناسب بودن آن روغن برای پوست های چرب و مستعد آکنه می شود.
افزایش لطافت و خاصیت ارتجاعی پوست برای جلوگیری از پیری زودرس

 

 

روغن سیاه دانه برای پوست

روغن سیاه دانه با خواص ضد قارچی خود به طور موثر به بهبود عفونت های قارچی، مخمری و کپک کمک می کند. فعالیت های آنتی اکسیدانی آن باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد مضر در پوست می شود، بنابراین می تواند برای کاهش چین و چروک های پوستی، خطوط ریز، لکه های تیره و دیگر مشکلات موثر باشد، در نتیجه روغن سیاه دانه به عنوان یک روغن جوان کننده و تقویت کننده پوست شناخته می شود.
روغن سیاه دانه غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب و رطوبت ملایم است که بطور عمقی پوست را تغذیه و تقویت می کند. در واقع روغن سیاه دانه به راحتی جذب پوست می شود و باعث می صاف شدن پوست، نرمی و مرطوب کنندگی و همچنین درخشش پوست می شود. 
خواص نرم کنندگی روغن سیاه دانه باعث شده است که این روغن حتی برای حساس ترین پوست ها نیز مفید واقع شود و از سوی دیگر خاصیت سفت کنندگی و بازسازی کننده آن باعث کاهش احتمال ایجاد لکه و جای زخم می شود.

روغن سیاه دانه برای مو

همانطور که گفته شد روغن سیاه دانه به دلیل داشتن انواع ویتامین و مواد مغذی، اسید های چرب ضروری، رطوبت و در عین حال خاصیت جذب بالا، به تغذیه مو کمک می کند. این روغن با تقویت ریشه و ساقه مو از ریزش مو، موخوره، آسیب به فولیکول مو، خشکی و آسیب به مو جلوگیری می کند.
به همین دلیل به شما در داشتن مو هایی محکم و قوی، درخشان، پرپشت، نرم و سالم کمک می کند.

خواص دارویی روغن سیاه دانه

از نظر دارویی، روغن سیاه دانه به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و ضد باکتری عمل می کند که باکتری های موضعی مضر را از بین برده و به تحریک پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا خارجی کمک می کند. 
روغن سیاه دانه با خواص ضد التهابی و تسکین دهنده ای که دارد، پوست را تسکین می دهد و روند بهبود آن را برای درمان موثر شرایطی مانند اگزما و پسوریازیس آسان می کند. 
خاصیت ضد درد بودن روغن سیاه دانه و خواص ضد التهابی آن همچنین برای کاهش ناراحتی های روماتیسمی و مفصلی ایده آل می کند.
روغن سیاه دانه را می توان در دستگاه بخور ریخته و عطر آن را در اتاق پخش کرد، این کار برای تقویت و حمایت از سلامت دستگاه تنفسی بسیار مفید است. اعتقاد بر این است که روغن سیاه دانه قدرت تسکین علائم آسم و برونشیت را دارد. 
روغن سیاه دانه بشکل موضعی و یا دانه آن بشکل خوراکی، هضم غذا را افزایش می دهد و ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، نفخ و گاز را کاهش می دهد و از طرفی اختلالات دستگاه گوارش را نیز تسکین می دهد.

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

 

همانطور که گفته شد، روغن سیاه دانه به این که دارای بسیاری از خواص درمانی است، شهرت دارد. موارد زیر بسیاری از خواص روغن سیاه دانه را در انواع زمینه ها نشان می دهد: 

آرایشی و بهداشتی: آنتی اکسیدان، آبرسان، معطر، دئودورانت

دارویی: مسکن، ضد باکتری، ضد التهاب، ضد قارچ، ادرار آور، ضد اسپاسم، ضد ویروس، باز کننده مجاری تنفسی، کاهش فشار خون، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، تقویت کننده متابولیسم و سوخت و ساز بدن، آنتی هیستامین، ضد انعقاد خون، گرم، اشتها آور، هضم کننده سریع غذا، تب بر، محرک، اکسپکتورانت گیاهی.

کاربردهای روغن سیاه دانه 

روغن سیاه دانه در زمینه آرایشی بشکل موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند مستقیماً برای آبرسانی پوست، تسکین آکنه، سوختگی و سایر لکه های ناخواسته و کاهش علائم پیری مانند خطوط ریز استفاده شود.  

سرم مرطوب کننده و تقویت کننده پوست با روغن سیاه دانه

برای تهیه یک سرم مرطوب کننده قوی که  خواص چندین روغن گیاهی غنی از مواد مغذی را در اختیار شما قرار می دهد، موارد زیر را در یک بطری شیشه ای 100 میلی لیتر با یکدیگر ترکیب کنید:

درب بطری را ببندید و آن را به آرامی تکان دهید تا اطمینان حاصل کنید که تمام روغن ها کاملا با هم ترکیب شده اند. قبل از استفاده از این ترکیب، صورت را تمیز کرده و خشک کنید. سپس 6-8 قطره از این اکسیر را با مالیدن بین کف دست ها گرم کنید و آن را به آرامی با استفاده از ضربات سبک و به سمت بالا بر روی صورت و گردن ماساژ دهید. از استفاده از این ترکیب در اطراف ناحیه چشم خودداری کنید. به دلیل عدم وجود مواد نگهدارنده در این فرمولاسیون، این اکسیر تا 6 ماه بعد از تهیه، تاریخ مصرف دارد.

ماسک روغن سیاه دانه برای لایه برداری پوست

برای تهیه ماسک صورت مغذی و محافظ  پوست روغن سیاه دانه که به عنوان یک اسکراب لایه بردار برای از بین بردن پوست های مرده عمل می کند، موارد زیر را با هم ترکیب کنید:

  • 3 قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه

  • 3 قاشق غذاخوری عسل طبیعی  

  • 1 قاشق غذا خوری هسته زردآلو آسیاب شده

قبل از استفاده پوست را بطور کامل شست و شو دهید تا هیچ گونه آرایش و آلودگی بر روی پوستتان باقی نماند. با استفاده از نوک انگشتان ماسک را بر روی پوست بمالید و با یک براش مخصوص ماسک صورت آن را پخش کنید. ترکیب را به صورت دورانی بر روی صورت و گردن ماساژ دهید. بعد از 10 دقیقه پوست را با آب ولرم شست و شو دهید و پوست را خشک کنید. سپس با 1-2 قطره روغن سیاه دانه پوست را مرطوب کنید. این ماسک باعث پاکسازی پوست، کاهش لکه های پوستی و از بین رفتن چین و چروک پوست می شود و به داشتن پوستی درخشان و سالم به شما کمک می کند.

ماسک روغن سیاه دانه برای مو و تقویت آن

برای تهیه ماسک تغذیه کننده و تقویت کننده رشد مو که به تسکین پوست سر نیز کمک می کند، 2 قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به کف دست ها بمالید تا روغن گرم شود. در مرحله بعد، کل پوست سر را به ویژه در مناطقی که بیشترین ریزش مو را دارند، با این روغن ماساژ دهید. 
هنگامی که روغن در کل پوست سر ماساژ داده شد، روغن را از ریشه تا انتهای ساقه مو ماساژ دهید. این ماسک مو را به مدت 30-60 دقیقه بر روی سر بگذارید و بعد از آن با شامپو گیاهی و آب ولرم شست شو دهید. این ماسک برای تقویت و ارتقاء سلامت پوست سر، کاهش ریزش مو، از بین بردن شوره سر، جلوگیری از خشکی مو، ایجاد تعادل در تولید چربی پوست سر، کاهش موخوره، محافظت از ساقه مو در برابر آسیب و جلوگیری از، از بین رفتن رنگدانه های مو شناخته شده است و در نتیجه روند سفیدی مو را کند می کند. ای ماسک را می توانید 2-3 بار در هفته تکرار کنید.

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل، عضلات و استخوان ها

روغن سیاه دانه که برای کاربردهای دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، برای طیف وسیعی از بیماری ها مفید است، اما بیشتر به دلیل توانایی موثری که در تسکین درد مفاصل، دردهای عضلانی ، کوفتگی و علائم روماتیسم دارد، شناخته شده است. 
برای یک ماساژ تسکین دهنده و در عین حال موثر برای ترمیم آسیب پوست و کاهش تغییر رنگ پوست ناشی از کبودی، مقداری از روغن سیاه دانه را به آرامی در مناطق آسیب دیده ماساژ دهید، به ویژه بر روی کبودی و مناطقی که دچار ورم هستند. این کار را می توانید 2-3 بار در روز به مدت 15 دقیقه تکرار کنید تا زمانی که درد و التهاب از بین برود. علاوه بر این، روغن سیاه دانه به ماهیچه و عضلات خسته انرژی می بخشد، ایمنی بدن را تقویت می کند، سفتی مفاصل را کاهش می دهد، مشکلات گوارشی را تسکین می دهد، باعث دفع سموم بدن می شود و به تسکین درد های قاعدگی کمک می کند.

 

 

روغن سیاه دانه برای گرفتگی بینی و سرماخوردگی

برای استفاده از روغن سیاه دانه به عنوان تسکین دهنده احتقان بینی، گلو درد، سردرد و سایر علائم مربوط به سرماخوردگی، 2 قطره روغن سیاه دانه را در دستگاه بخور ریخته و آن را استشاق کنید. عطر و بوی تسکین دهنده آن برای کاهش تنش عصبی و بی حالی نیز موثر است. برای تقویت اثرات بخور روغن سیاه دانه، می توان 2 قطره از روغن را بر روی مناطق درگیری مانند گردن و قفسه سینه ماساژ داد تا دستگاه تنفسی بطور کامل پاکسازی شود.

برای این منظور می توانید از قطره نازیل که حاوی روغن سیاه دانه است نیز استفاده کنید. این قطره فرآورده گیاهی طب سنتی دکتر خیراندیش می باشد که برای درمان سینوزیت و عفونت های مجاری تنفسی تجویز می شود.

عوارض روغن سیاه دانه و موارد منع مصرف آن

روغن سیاه دانه تنها برای مصارف خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت حساسیت به سیاه دانه قبل از استفاده از این دارو، ضروری است که با یک پزشک مشورت کنید.
برای اهداف درمانی به خصوص در زنان باردار و شیرده توصیه می شود که از روغن سیاه دانه بدون مشورت با پزشك استفاده نكنند، زیرا این ماده ممكن است در برخی از ترشحات هورمونی تأثیر داشته باشد و مشخص نیست كه آیا این تأثیرات در این مراحل، بر رشد به نوزادان تاثیرگذار است یا خیر. روغن سیاه دانه را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

کسانی که دارای شرایط سلامتی زیر هستند قبل از استفاده از روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنند: 

سرطان، بیماری های قلبی، اختلالات پوستی، دیابت، اختلالات خونریزی، فشار خون پایین یا بیماری های مربوط به هورمون. 
به افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند، تحت عمل جراحی خاص قرار می گیرند یا بیشتر در معرض سکته مغزی، حملات قلبی یا تصلب شرایین قرار دارند نیز توصیه می شود قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنند.
قبل از استفاده از روغن سیاه دانه آن را بر روی پوست دست خود تست کنید.
عوارض جانبی روغن سیاه دانه در برخی موارد شامل درماتیت تماسی، تحریک، خارش، خواب آلودگی و خستگی است.
در صورت ایجاد واکنش آلرژیک، استفاده از این محصول را متوقف کنید.