سردی معده چیست؟ 

سردی معده یکی از مشکلات شایع در دستگاه گوارش است که بسیاری از افراد را به خود درگیر می کند. علائم سردی معده می تواند شامل افزایش اشتها، افزایش وزن و چاقی شکمی، احساس سنگینی و پری در معده، ترش کردن معده، نفخ و اسپاسم و .. باشد. 
عمده ترین دلیل سردی معده در طب سنتی نیز تغذیه نادرست و مصرف غذاهای آماده، فست فود ها، مصرف غذاهای نشاسته ای مانند برنج، نان و ماکارونی با آرد سفید، کم خوابی، استرس و اضطراب، تجمع خلط بلغم بر دیواره های معده، نجویدن درست غذا، مصرف ترشیجات، مصرف آب یخ، نوشیدن آب و مایعات همراه با غذا و یا بلافاصله بعد از خوردن وعده های غذایی و ... بیان شده است.  
اما راه کار درمان سردی معده چیست؟ آیا دارویی وجود دارد که سردی معده را از بدن دفع کند و موجب تعادل مزاج معده و گوارش شود؟ 
اگر به سردی معده مبتلا هستید و یا به دنبال راه ها کار های درمانی برای حل این مشکل گوارشی می گردید، تا ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

گام اول برای درمان سردی معده؛ اصلاح تغذیه 

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، سردی معده ناشی از غلبه خلط بلغم بر معده و دستگاه گوارش است و برای رهایی از آن باید اسن بلغم اضافه را از بدن دفع کرد. در قدم اول باید از مصرف هر نوع ماده غذایی سرد و ترشیجات پرهیز کنید. لیست این مواد غذایی در مقاله «تغذیه مناسب برای بلغمی ها» بطور کامل توضیح داده شده است. در عوض شروع به مصرف مواد غذایی که طبیعت گرم دارند کنید و درصورت استفاده از مدار غذایی با طبع سرد، از مصلح آن استفاده کنید. 
غذا های مفید برای افراد بلغمی شامل انواع آبگوشت مانند گوشت شتر، بره، بوقلمون، میوه های شیرین مانند سیب، گلابی، طالبی، نارگیل، به، خربزه، انجیر، خرما و انگور، ادویه جات گرم مثل زیره، زنیان، هل، دارچین، فلفل، آویشن، رازیانه، دانه خردل، دم کرده های گرم مثل دارچین، اسطوخودوس، گل گاوزبان، زنجبیل، بذر هایی که خاصیت ملین دارند شامل خاکشیر، تخم ریحان، آجیل و مغزیجات مانند بادام، پسته، گردو و فندق و همچنین عسل، ارده و شیره خرما و انگور هستند. 

 

 

گام دوم برای درمان سردی معده و غلبه بلغم؛ فعالیت بدنی 

فعالیت بدنی برای افراد بلغمی از نان شب هم واجب تر است، زیرا یکی از سریع ترین راه های دفع بلغم و جلوگیری از رسوب سردی و رطوبت در بدن، فعالیت بدنی است که ضربان قلب را بالا ببرد و موجب تعریق و دفع سموم از بدن شود. این فعالیت بدنی می تواند یک ساعت پیاده روی تند، دوچرخه سواری، ایروبیک، فانکشنال و ... باشد. 

درمان سردی معده با قرص بلغم نیاک 

قرص بلغم نیاک محصولی کاملا گیاهی است که توسط داروسازی نیاک (بر اساس نسخه های طب سنتی دکتر کردافشاری) برای درمان مشکلات و بیماری های ناشی از غلبه بلغم تولید شده است. قرص بلغم نیاک را می توان بهترین دارو بلغم زدا در بازار نامید، زیرا در بین دارو های گیاهی بیشترین بازخورد مثبت را در بین مشتریان داشته است و می تواند در سریع ترین زمان ممکن سردی و رطوبت را از معده و دستگاه گوارش دفع کند. از سوی دیگر سردی و رطوبت معده می تواند موجب بروز التهاب و عفونت در معده و دستگاه گوارش شود که مصرف قرص بلغم می تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کند.
ترکیبات قرص بلغم شامل آویشن شیرازی، سیاه دانه، مصطکی، عسل مصفا و چند گیاه دارویی دیگر است و هیچ گونه ماده شیمیایی در ترکیبات این دارو گیاهی ضد بلغم وجود ندارد. 
پرشکان طب سنتی قرص بلغم نیاک را برای درمان نفخ، اسپاسم معده، کاهش چاقی اطراف شکم، دفع سردی و رطوبت از بدن، درمان رفلاکس معده و سرفه های ناشی از آن و همچنین کاهش ورم معده و روده به بیماران تجویز می کنند. قرص بلغم را می توانید از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

 

 

درمان سردی معده با عرق نعناع و بارهنگ 

ترکیب عرق نعنا و تخم بارهنگ به عنوان معجون مشکلات گوارشی شناخته می شود و مثل آب روی آتش نفخ و اسپاسم و ورم معده را تسکین می دهد. ترکیب عرق نعناع و تخم بارهنگ می تواند التهاب و عفونت را در دستگاه گوارش از بین ببرد و سوء هاضمه را برطرف کند. این ترکیب شگفت انگیز برای از بین بردن رفلاکس و سوزش معده نیز بسیار نافع است و می تواند دل درد های ناشی از سردی معده را تسکین دهد. 
برای تهیه معجون سردی معده کافی است یک قاشق چایخوری تخم بارهنگ را با یک فنجان عرق نعناع جوشانده و به همراه کمی عسل میل کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه توصیه می شود این معجون را به طور مداوم و به مدت 40 روز میل کنید. 

شربت کام ناب و درمان سردی معده 

شربت کامناب محصولی کاملا طبیعی از شرکت داروسازی یاس فارمد ایرانیان است و به شکل موثری می تواند به شما در درمان مشکلات گوارشی ناشی از سردی معده کمک کند. این شربت گیاهی طب سنتی حاوی ترکیبات موثری چون بابونه، انیسون، رازیانه، میخک، دارچین، زعفران و کرفس است و هیچگونه ماده شیمیایی در ترکیبات آن استفاده نشده است. 
وجود عصاره گیاهان دارویی چون بابونه، رازیانه، پونه، میخک و .. در شربت کامناب موجب شده است که اخلاط بلغمی و سردی و رطوبت دستگاه گوارش را سریعا دفع کند و عفونت و التهاب ناشی از سردی معده را نیز برطرف کند. میخک و دارچین خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده دارند و به همین دلیل این شربت برای کمک به افرادی که از بیماری هیلکوباکترپیلوری رنج می برند نیز بسیار موثر است. 
بطور کلی برای درمان سردی معده، رفع سوء هاضمه، تسکین نفه و اسپاسم معده، کاهش ورم معده و روده، درمان سوزش و ریفلاکس اسید معده و همچنین درمان بیماری هلیکوباکترپیلوری می توان از خواص شربت کام ناب بهرمند شد. شربت کام ناب را می توانید از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

 

 

سخن آخر .. 

سردی معده اغلب به دلیل عدم پیروی از یک سبک غذایی سالم و درست و هم چنین بی تحرکی در افراد ایجاد می شود و در صورتی که درمان نشود می تواند عوارض جانبی زیادی برای فرد به دنبال داشته باشد. رعایت تغذیه اصولی، تحرک کافی در روز، استفاده از قرص بلغم یا شربت کام ناب می تواند تا حد زیادی سردی معده را برطرف کرده و علائم آزاردهنده ناشی از آن را نیز کاهش دهد.