خواص مغذی دانه کینوا :

کینوا گیاهی سنتی، کم کالری و بدون گلوتن، منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، ویتامین B ، امگا3 ، منیزیم ، کلسیم و لیزین (یکی از بیست اسید آمینه‌ اصلی ) است که بومی آمریکای جنوبی بوده و قدمتی بیش از 5000 سال دارد و جزو غلات هم نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد.

دانه های کینوا مورد توجه بسیاری از گیاه خواران قرار گرفته و برای دریافت پروتین کامل، به جای استفاده از مواد غذایی گوشتی می توان کینوا را جایگزین گوشت برای چنین افرادی کرد. گیاه کینوا نسبت به برنج سبک تر و راحتر هضم میشود به همین دلیل جایگزین مناسبی به جای برنج بشمار می رود. نحوه طبخ آن مشابه دانه های برنج است و بیش از ۱۲۰ گونه کینوا وجود دارد، ولی رنگ های سفید، قرمز و سیاه آن محبوب تر است.

 

 1- تضمین کاهش وزن

برخی از رژیم های غذایی استفاده از نان، گندم و دیگر غلات را توصیه نمی کنند، کینوا می تواند جایگزینی مناسب برای آنها باشد. کینوا به خاطر داشتن پروتئین بالا و فیبرکافی به رژیم لاغریتان کمک می کند. پروتئین و آمینواسیدهای موجود در کینوا به کاهش وزن شما کمک زیادی می کند. فیبر موجود در کینوا کمک می کند تا بدن از چربی های غیر ضروری رها شود. به کم غذا خوردن و احساس سیری طولانی مدت نیز کمک می کند، در نتیجه به روند دستگاه گوارش کمک شایانی خواهد کرد. کینوا مشکل پرخوری را برطرف و به هضم راحت غذا کمک می کند.

2- شامل تمام آمینواسیدها

یکی از ویژگی های قابل توجه کینوااین است که به عنوان پروتئینی کامل عمل می کند. با خوردن کینوا نه تنها پروتئین بدنتان را تکمیل می کنید بلکه 8 آمینواسید لازم بدنتان را نیز فراهم کرده اید. کینوا را می توان روزانه، به عنوان منبع غذایی طبیعی مصرف کرد.

3-  داشتن فیبر بالا

کینوا با داشتن فیبر کافی بسیاری از افراد را به خوردن آن علاقمند کرده است. اگر شما بدنبال راه هایی برای افزایش فیبر هستید، کینوا منبع غنی از فیبر است. فیبر مورد نیاز بدن روزانه با مصرف یک پنجم فنجان کینوا تامین می شود. همچنین فیبر بالای کینوا در بر طرف کردن یبوست بسیار مفید می باشد.

4-  سرشار از آهن

کسانی که برای تاًمین آهن خود با مشکل مواجه هستند ، کینوا کمک بزرگی به چنین افرادی کرده است. روزانه تنها با مصرف یک فنجان کینوا ، 15% آهن مورد نیاز بدنتان را تامین می کنید و با دریافت آهن کافی کمک شایانی به مغز، عضلات وبرطرف کردن کم خونی خواهید کرد.

5- داشتن منیزیم بالا

توجه به اهمیت منیزیم نسبت به ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کم است. اما بدن شما برای جلوگیری از پوکی استخوان، مبارزه با بیماری های قلبی، فشار خون، میگرن و دیابت به منیزیم نیاز دارد. خوشبختانه با خوردن کینوا ، یک سوم منیزیم مورد نیاز بدنتان را دریافت خواهید کرد.

6-  داشتن ریبوفلاوین بالا

ریبوفلاوین یا  B2، از ویتامین های گروه B، مسئول آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است. همچنین به عملکرد آنزیم ها و اکسیژن رسانی در بدن کمک می کند. بسیاری از غذاهای مصرفی روزانه درصدی کمی از ریبوفلاوین را دارا هستند. تنها با مصرف 100 گرم کینوا می توانید ریبوفلاوین بدنتان را تاًمین نمائید.

7- سرشار از منگنز

منگنز عنصری است که بدون آن زندگی ممکن نیست و تنها کینوا است که تقریبا نیمی از منگنز مورد نیاز بدنتان را در یک وعده غذایی تامین می کند. برخی از علائم و نشانه های کمبود منگنز داشتن فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، مشکلات عصبی و اختلالات شنوایی است.

8- حاوی لیزین

یکی از آمینواسیدهای خاصی که در کینوا یافت می شود لیزین است. لیزین معمولا در افرادی که در تلاش فرم دادن به عضلات بدنشان هستند، مورد توجه واقع شده است. لازم به ذکر است که سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. به افزایش سطح سروتونین (احساس آرامش بیشتر) نیز کمک می کند. پس به جای استفاده از مکمل های غیر مجاز از کینوا استفاده کنید.

9- فاقد گلوتن

اگر به دلایل پزشکی (آلرژی به گلوتن) ، مشکلات گوارشی یا رژیم های غذایی، مجبور به استفاده از محصولاتی هستید که فاقد گلوتن باشد کینوا مانند گندم نیست و فاقد گلوتن می باشد.

10- کمک به تنظیم قند خون

فیبر موجود در کینوا، تنظیم کننده قند خون است و منیزیم موجود در کینوا تنظیم کننده گلوکز و باعث ترشح انسولین است. کینوا گیاهی برای متعادل کردن قند خون شما است. شما میتوانید از آن به عنوان غذایی سالم برای جلوگیری از ابتلا به دیابت استفاده کنید.

11- حاوی فلاوونوئید ها

فلاوونوئید ها به بیماری های قلبی عروقی و بیماری های التهابی کمک می کند. این بدین معنی است که اگر شما در معرض خطر بیماری های قلبی هستید یا در سبب جلوگیری از آن بیماری هستید می توانید از کینوا بیشتری استفاده کنید. اگر شما به التهاب مفصل یا هر نوع التهابی دچار هستید می توانید برای تسکین آن از کینوا استفاده کنید.

12- منبع ویتامین های سری  B

در مقایسه با دیگر دانه های گیاهی، کینوا منبع غنی از ویتامین های سری B است. کینوا را از خانواده غلات نام برده اند چون نحوه پخت و بافت آن شبیه غلات است. خانواده ویتامین B در طول روز به بدن کمک شایانی می کند.

 13-  ضد التهاب

تحقیقات اخیر نشان می دهد که کینوا خاصیت ضد التهابی دارد . بسیاری از مردم بعد از استفاده از کینوا از بیماری های التهابی خود رها شده اند . ویتامین ها و مواد معدنی سرشار در کینوا کمک می کند تا از شرایط التهاب رها شوید.

14- ضد سرطان

کینوا سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با از بین بردن رادیکال های آزاد از سرطان پیشگیری می کند.

15- کاهش کلسترول

کینوا با داشتن فیبر کافی به کاهش کلسترول خون و همچنین فشار خون کمک می کند.

16- تقویت مو

کینوا با داشتن پروتئین برای پاکسازی و تغذیه مو بسیار مفید است.آمینواسیدهای موجود درکینوا به ترمیم مو، تقویت ساقه مو و رشد موکمک می کنند.