درباره گیاه بومادران 

بومادران گیاهی است که قرن ها در طب سنتی از آن برای مقاصد درمانی استفاده می شده است. همچنین با نام های دیگری چون الف ورقه، برنجساف و قیصوم شناخته می شود.  
نام علمی بومادران Achillea millefolium L می باشد و در زبان انگلیسی Yarrow ،Milfoil و Blood Wort گفته می شود. 
گیاه بومادران در اغلب خاک ها رشد می کند، اما در زمین های خشک بهتر می روید. بومادران دارای طعمی گرم و قوی است و از آن به عنوان دمنوش استفاده می شود. بومادران در آمریکا، اروپا و ایران می روید و در ارتفاعات دامنه البرز و کوه دماوند، اوشان و آذربایجان و تبریز در ایران مشاهده می شود.بومادران گل های کوچک به رنگ سفید یا صورتی دارد که در تابستان به شکل گروهی در انتهای ساقه ظاهر می شوند. 
قسمت گلدار گیاه بومادران همان چیزی است که معمولاً برای اهداف پزشکی از آن استفاده می شود. در واقع بومادران فقط یک گیاه نیست و دارای خواص منحصر به فردی در بسیاری از زمینه ها نیز می باشد.

ترکیبات شیمیایی بومادران 

از نظر شیمیایی بومادران دارای ماده ای بنام آکیلئین (آشیلین) است و گل های آن دارای اسانس روغنی و فراری بنام آزولن هستند. مطالعات انجام شده بر روی این گیاه نشان می دهد که بومادران دارای خاصیت تب بر است و به دلیل داشتن کولین در ترکیباتش در کم کردن فشار خون نیز موثر است. 
مواد عامل و موثر در گیاه بومادران ماتریکارین، دو نوع سسکی ترپن لاکتون و دی استیل ماتریکارین هستند و در برگ، گل و ریشه بومادران وجود دارند. به همین دلیل از تمام قسمت های گیاه بومادران به عنوان دارو استفاده می شود.

خواص دارویی گیاه بومادران در طب سنتی

گیاه بومادران در طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی و بیماری هایی که برای درمان آن ها، به طور سنتی استفاده می شده است، مورد تحقیق قرار گرفته است. موارد زیر شامل همه مطالعات مرتبط با این گیاه و انواع آن است. 
بومادران در طب سنتی به عنوان معرق، محرک، مقوی و قاعده آور تجویز می شود و پزشکان طب سنتی معتقدند که برای سرما خوردگی و گرفتگی مجاری تعریق و از بین بردن تب مفید است.

طبع بومادران

بومادران طبعی گرم و خشک دارد، به همین دلیل به عنوان گیاهی قاعده آور شناخته می شود.

 


گیاه بومادران و کاهش التهاب

مطالعات انجام شده بر روی گیاه بومادران با نام علمی Achillea millefolium L نشان می دهد که این گیاه به شکل موضعی بر روی کاهش التهاب تاثیر زیادی دارد. محققان در این زمینه می گویند: «بومادران خاصیت ضد التهابی آشکاری دارد و تأثیر مثبتی بر تعادل pH پوست و میزان رطوبت آن خواهد داشت.»

التیام زخم با بومادران

Achillea millefolium و Achillea asiatica هر دو نتایج مثبتی را بر روی درمان زخم نشان داده اند. در مطالعه ای که در سال 2017 بر روی بومادران انجام شد، محققان نتیجه گرفتند که این گیاه از طریق اثرات مفید و متعدد در سطح سلولی، در بهبود زخم های پوستی موثر است.
در زمان های قدیم نیز از بومادران به عنوان بند آورنده خونریزی استفاده می شده است و معمولا آن را بشکل موضعی بر روی بواسیر و شقاق قرار میدادند تا زخم آن را بهبود داده و خونریزی را نیز قطع کند.
در افسانه های کهن یونان نیز آمده است که آشیل قهرمان داستان برای قطع خونریزی و التیام زخم های سربازان از برگ های له شده گیاه بومادران بر روی موضع خونریزی استفاده می کرده است. 
در واقع در بومادران ترکیبات موثری وجود دارد که برای قطع خونریزی، کاهش درد، ورم، التهاب و التیام زخم بسیار مفید هستند.

اختلالات گوارشی

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که بومادران دارای خواص ضد اسپاسم است. به این معنی که ممکن است در شرایطی که مانند نفخ و اسپاسم در دستگاه گوارش و سندرم روده تحریک پذیر مفید باشد.
دم کرده بومادران برای تقویت معده مفید است و به عنوان بادشکن و در مواردی که معده ترش می کند نافع می باشد. این گیاه برای رفع اختلالات هاضمه مفید است و به هضم بهتر غذا در معده کمک می کند.
بومادران سردی و رطوبت اضافه معده را از بین می برد و از غلبه بلغم بر دستگاه گوارش جلوگیری خواهد کرد.

 

 

آرام بخش و ضد استرس و اضطراب

بومادران گیاهی است که به کاهش استرس و اضطراب و بی خوابی کمک کرده و برای آرامش اعصاب مفید است.

آرام کردن اعصاب

یک مطالعه در سال 2017 استفاده از بومادران را در درمان بیماری های عصبی از جمله ام اس، پارکینسون، سکته مغزی و صرع نافع می داند. در بیماری ام اس، محققان عقیده دارند که مصرف دوز مشخصی از بومادران، شدت بیماری را کاهش داده و التهاب عصبی و تعداد ضایعات مغزی را نیز کاهش خواهد داد.

در بیماری پارکینسون، گیاه بومادران باعث بهبود تحرک عضلانی می شود و در سکته های مغزی نیز، به نظر می رسد حجم انفارکتوس را کم کرده و در صرع شدت تشنج را کاهش می دهد.

سایر خواص دارویی گیاه بومادران شامل ....

  • تقویت سیستم ایمنی 

  • تنظیم قند خون در افراد دیابتی

  • محافظت از کبد و کیسه صفرا

  • کمک به دفع سنگ کلیه

  • تحریک قاعدگی (قاعده آور)

  • کمک به بهبود خواب

  • درمان بواسیر و شقاق

  • تسکین تب یونجه

  • درمان سرماخوردگی و التهاب گلو و گلو درد

  • تسکین دندان درد

  • درمان اسهال

عوارض جانبی بومادران

به خاطر داشته باشید که حتی مواد طبیعی نیز می توانند عوارض جانبی و تداخلات دارویی داشته باشند. بومادران به طور کلی گیاهی بی خطر تلقی می شود اما عوارض جانبی احتمالی آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خواب آلودگی
افزایش حجم ادرار
تحریک پوست در صورت استفاده موضعی (مانند ترمیم زخم)

سرعت لخته شدن خون

از نظر تئوری بومادران می تواند سرعت لخته شدن خون را کاهش دهد. توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف بومادران را متوقف کنید. 

آلرژی

اگر به گیاهانی که از خانواده Asteraceae / Compositae هستند حساسیت دارید، ممکن است به بومادران نیز حساسیت داشته باشید. سایر گیاهان این خانواده عبارتند از گل داودی و گل همیشه بهار.

بومادران در دوران بارداری و شیردهی

بومادران برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود. اعتقاد بر این است که بومادران از طریق خوراکی می تواند چرخه قاعدگی زنان را تحریک کند و در واقع گیاهی قاعده آور است. این بدان معناست که مصرف بومادران بشکل خوراکی در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد.
تا کنون عوارضی در رابطه با مصرف گیاه بومادران در دوران شیردهی گزارش نشده است، اما برای حفظ سلامت کودک بهتر است که در این دوران از مصرف گیاه بومادران خودداری کنید.

تداخلات دارویی بومادران

اعتقاد بر این است که بومادران ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

لیتیوم: 

بومادران ممکن است باعث شود که این دارو مدت زمان بیشتری در بدن شما بماند.

داروهای ضد التهاب، ضد انعقاد / ضد پلاکت: 

مصرف بومادران با این دارو ها می تواند سرعت لخته شدن خون را کاهش دهد.

دارو های آرامبخش: 

بومادران گیاهی آرامبخش است و مصرف آن با دارو های آرامبخش ممکن است موجب خواب آلودگی شود.

آنتی اسیدها و سایر داروهایی که باعث کاهش اسید معده می شوند: 

بومادران ممکن است اسید معده را افزایش دهد و بنابراین، اثر ضد اسیدها را کاهش می دهد.

اگر از هر یک از این دارو ها استفاده می کنید، قبل از مصرف گیاه بومادران و مشتقات آن با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مصرف گیاه بومادران

دوز مناسب بومادران به عوامل مختلفی از جمله سن و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوز بومادران وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن ها می تواند مهم باشد. برای گیاه بومادران دوز استاندارد و مشخصی وجود ندارد، اگرچه در بعضی از مطالعات دوز روزانه 250 میلی گرم تا 500 میلی گرم توصیه شده است. همچنین مقدار مصرف بومادران در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

طرز استفاده از گیاه بومادران

می توانید برای بهرمندی از خواص ویژه گیاه بومادران، روزانه یک قاشق غذا خوری از گیاه را به مدت 20 دقیقه در یک لیوان آب گرم 80 درجه سانتی گراد دم کرده و در میان وعده ناهار یا شام بنوشید. 

طرز استفاده از عرق بومادران

عرق بومادران دارای عصاره گیاه بومادران است و مقادیر بالایی از ویتامین و مواد مغذی و موثر گیاه بومادران را با خود به همراه دارد. برای بهرمندی از خواص بومادران از طریق نوشیدن عرق بومادران توصیه می شود روزانه 2 الی 3 فنجان بعد از وعده غذایی میل شود.

خرید گیاه بومادران

شما می توانید گیاه بومادران و صد ها گیاه دارویی کمیاب دیگر را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

عرق بومادران اصل را از کجا تهیه کنیم؟

از آنجا که فروش عرقیات گیاهی بی کیفیت در بازار رو به افزایش است، در هنگام خرید عرقیات سنتی باید به کیفیت و برند محصول توجه کنید تا بتوانید بیشترین بهرمندی را از خواص عرقیات سنتی داشته باشید. فروشگاه آنلاین مرهم طب مفتخر است که عرقیات گیاهی سنتی را با بالاترین کیفیت و درجه خلوص در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد و سلامت محصول را برای شما تضمین می کند.