وانیل چیست؟ 

وانیل ادویه ای پر خاصیت و معطر است که به یکی از محبوب ترین طعم ها و رایحه ها در جهان تبدیل شده است.

وانیل چه فایده ای دارد؟ 

وانیل در درجه اول برای بهبود خلق و خو مفید است و با رایحه شیرین، غنی و کاملاً آرامش بخشی که دارد، باعث ایجاد آرامش و کاهش تنش های عصبی می شود.

کاربرد وانیل چیست؟ 

وانیل محبوب ترین طعم دهنده در جهان است که اغلب در محصولات پخته شده، نوشیدنی ها و شیرینی ها از آن استفاده می شود. همچنین به عنوان یک نت پایه کلاسیک در بسیاری از عطرها از آن استفاده می شود.

وانیل در صنایع دستی و مواد آرایشی چگونه است؟ 

روغن وانیل حاوی غلظت غنی از آنتی اکسیدان ها است و هنگامی که به ترکیبات آرایشی اضافه می شود، باعث ایجاد ظاهری جوان بر روی پوست می شود. روغن معطر وانیل را می توان در شمع ها و صابون ها به کار برد تا عطر آرامش بخشی را در محیط پخش کند.

 

حتما بخوانید: روغن زردچوبه و خواص آن برای پوست و مو

 

تاریخچه وانیل 

جذابیت وانیل ریشه در امپراطوری های باستان meso-America دارد، جایی که از زمان مایاها رشد بومی داشته است. 
وانیل که از غلاف های خشک ارکیده V. planifolia در جنگل های مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی گرفته شده است. اعتقاد بر این است که وانیل اولین تأثیر چشایی خود را در کنار چندین ادویه دیگر در یک نوشیدنی شکلاتی مایایی ایجاد کرده است. 
در حالی که امروزه وانیل در سراسر جهان در دسترس است، اما 70 درصد وانیل جهان در ماداگاسکار تولید می شود. 
علاوه بر وانیل ماداگاسکار، وانیل تاهیتی (Tahitian Vanilla) که به خاطر نت های گل های تازه معروف است، وانیل اندونزیایی که دارای عطر و طعم دودی و کلاسیک است و وانیل مکزیکی که به خاطر نت های تند و چوبیش شهرت دارد نیز، از بهترین نوع وانیل محسوب می شوند.

وانیل به دلیل فرایند کشت پر کار و پر زحمتی که دارد، بعد از زعفران، دومین ادویه گران قیمت در جهان محسوب می شود. اما به دلیل هزینه بالای تولید، بسیاری از اسانس های وانیلی که برای استفاده در عطر و آشپزی استفاده می شوند، مصنوعی هستند. در سال 2017 تخمین زده شده است که کمتر از 1٪ از کل بازار جهانی وانیل از وانیل خالص تأمین می شود.
وانیل مصنوعی با کشف وانیلین (ماده شیمیایی که مسئول عطر وانیل است) در قرن نوزدهم، بوجود آمد. بعد از چند دهه مشخص شد که وانیلین می تواند از سایر مواد شیمیایی معطر مانند اوژنول یا گایاکول و یا لیگنین موجود در کاغذ چوب ساخته شود. 

مزایای روغن وانیل

فواید وانیل عمدتا برای بهبود خلق و خو است، زیرا عطر آن باعث ایجاد احساس آرامش و دوری از استرس و اضطراب می شود.
بوی وانیل باعث ایجاد خاطرات شاد می شود و می تواند روحیه را بالا ببرد و باعث به وجود آمدن احساس خوب در فرد شود. وانیل که غالباً با مفهوم گرما، لطافت و مراقبت همراه است، حسی از خلوص و سادگی را منتقل می کند که بسیاری از افراد زمینه ساز آن هستند. این امر به ارتقا احساس آرامش و داشتن خواب با کیفیت در شب نیز کمک می کند. 

واکنش مثبت به رایحه وانیل کاملاً مشهور است. محققان در زمینه روانشناسی دهه هاست که از آن در آزمایش هایی که به رایحه مطبوع نیاز دارد استفاده می کنند. مطالعات هدفمندتر نشان داده است که رایحه وانیل بر نوزادان و کودکان مبتلا به پریشانی اثرات تسکین دهنده دارد و به عنوان یک ماده معطر آرام بخش شناخته می شود. این اثرات در درجه اول به وانیلین، ماده اصلی تشکیل دهنده مواد شیمیایی و معطر وانیل نسبت داده می شود.
وانیلین در مطالعات آزمایشگاهی کنترل شده، بسیاری از ویژگی های مثبت از جمله فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد درد را از خود نشان داده است. در این آزمایشات مشخص شده است که رایحه وانیل می تواند به بهبود حالات افسردگی کمک کند. 
از سوی دیگر روغن وانیل که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود، با غلظتی غنی از آنتی اکسیدان ها به جوانسازی پوست کمک می کند.  

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

 

روغن وانیل چگونه استخراج می شود؟

روغن وانیل با ذوب شدن دانه های وانیل پخته شده و خشک شده بوسیله حلال الکل استخراج می شود. این باعث می شود عصاره وانیل محلول در آب بشکل رقیق تولید شود. اگر حلال از عصاره خارج شود، یک کنسانتره نیمه جامد به نام اولئورزین باقی می ماند که از نظر قوام بسیار غلیظ تر بوده و همچنین به طور کلی در آب محلول است. در حالی که از عصاره وانیل برای طعم دهی استفاده می شود، از اولئورزین ها معمولاً در تهیه محصولات معطر استفاده خواهد شد. 
فرآورده های اولئورزین را می توان با افزودن یک حلال الکل قند برای تجزیه، پردازش کرد. با حذف این حلال، یک ماده مطلق محلول در چربی با قوام غلیظ و روغنی باقی می ماند. برخی از اسانس های وانیل از طریق استخراج CO2 تولید می شود که در آن از گاز CO2 گرم و تحت فشار برای حل بخشی از مواد گیاهی و جداسازی روغن استفاده می شود. مانند اولئورزین ها و مواد مطلق، این مواد استخراج شده معمولاً در تهیه محصولات معطر استفاده می شوند. از بین سه نوع اسانس، مطلق ها گران ترین هستند.

موارد استفاده از روغن وانیل

همانطور که می دانید وانیل به عنوان یک ماده معطر و طعم دهنده، در تهیه انواع بستنی، نوشیدنی های شیرین، آب نبات و شیرینی جات، کیک و انواع دستورات آشپزی استفاده می شود و شهرت جهانی دارد. رایحه وانیل همچنین در انواع عطر، لوسیون و نرم کننده های پوست، صابون یا شامپو استفاده می شود. 

برای تهیه یک اسپری خوشبو کننده با عطر وانیل برای خوشبو کردن فضای اتاق می توانید چند قاشق غذاخوری روغن وانیل را با چندین قاشق غذاخوری الکل اتانول و آب مقطر ترکیب و به راحتی یک اسپری خوشبو کننده در خانه تهیه کنید، این اسپری را می توانید بر روی ملحفه نیز اسپری کنید تا شب ها با آرامش ذهن، خواب راحتی را تجربه کنید. ابتدا روغن وانیل را با الکل مخلوط کنید، زیرا برخی از انواع روغن به خوبی با آب مخلوط نخواهند شد، مگر اینکه ابتدا در یک ماده حل کننده حل شوند. همچنین می توانید این مخلوط را بر روی پوست خود اسپری کنید تا بدنتان در طول روز خوشبو بماند. در صورت تمایل می توانید چند قطره روغن معطر دیگر مانند روغن گل یاس یا روغن گلاب به آن اضافه کنید.

اضافه کردن روغن وانیل به لوسیون، کرم و .. مناسب پوست علاوه بر رایحه بینظیر، آنتی اکسیدان و ویتامین های گروه ب را به این محصولات اضافه خواهد کرد. روغن وانیل هنگامی که بر روی پوست استفاده شود، به بهبود ظاهر جوش و آکنه، خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند و باعث ایجاد ظاهری تازه و جوان می شود.  

خرید روغن وانیل اصل

روغن وانیل را باید از فروشگاه های معتبر خریداری کرده و از اصالت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. فروشگاه آنلاین مرهم طب مفتخر است که روغن های گیاهی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به مشتریان عزیز عرضه کند. 
روغن هایی که در فروشگاه آنلاین مرهم طب به فروش می رسند، با نظارت فروشگاه مرهم طب و به سفارش این فروشگاه، با بهترین مواد اولیه، توسط مجهز ترین دستگاه های روغن گیری، استخراج و تولید می شوند.
برای خرید روغن وانیل و سایر روغن های گیاهی کمیاب می توانید به صورت آنلاین به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید و پس از ثبت سفارش، در سریع ترین زمان سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید.

موارد منع مصرف روغن وانیل

روغن وانیل تنها برای مصارف موضعی قابل استفاده است و قبل از استفاده نیز باید آن را بر روی پوست دست تست کنید تا موجب حساسیت پوستی نشود. 
از تماس روغن با پوست اطراف چشم خودداری کنید.
در صورتی که در دوران بارداری و شیردهی هستنید از مصرف روغن وانیل خودداری کنید.