سینوزیت چیست؟ 

در طب سنتی سینوزیت به معنای سرد بودن مغز است و همین امر باعث مریض شدن پی در پی فرد می شود. سرد شدن مغز موجب ضعیف شدن مغز شده و در نتیجه اخلاط بلغمی و مواد زائد در آن جمع شده و به درستی خارج نمی شود. هنگامی که اخلاط بلغمی از مغز خارج نشود، در مجاری تنفسی و مجاری دفعی باقی می مانند و موجب عفونت و بروز بیماری سینوزیت می شوند. 

 

حتما بخوانید: شربت های گیاهی برای درمان سرماخوردگی 

 

در حقیقت التهاب و عفونت در مجاری بینی، پیشانی و حلق از عوامل ایجاد کننده سینوزیت هستند.
به همین دلیل است که شست و شو بینی و حلق با سرم نمکی به افراد مبتلا به سینوزیت توصیه می شود، زیرا می تواند  از تجمع مواد زائد در مجاری بینی و حلق جلوگیری کرده و برای پیشگیری از سینوزیت مفید باشد. 
سینوزیت ممکن است در هر سن و سالی برای فرد اتفاق بیافتد و نشان دهنده وجود اخلاط زائد و بلغمی در مغز، کبد چرب، بیماری های هورمونی، کم خونی و .. خواهد بود. 

 

 

آیا استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان سینوزیت موثر است؟

از آنجایی که آنتی بیوتیک تنها موجب خشک شدن اخلاط زائد در مجاری بینی، پیشانی و حلق می شود، نمی تواند در درمان سینوزیت موثر باشد، زیرا مواد زائد بلغمی همچنان در مجاری دفعی باقی می مانند.

 

حتما بخوانید: شربت شش ناب؛ درمان سرفه خشک و عفونت ریوی

 

علائم سینوزیت چیست؟

احساس درد و فشار در پیشانی و بالای ابرو که در هنگام لمس کردن و یا خم شدن افزایش پیدا می کند. این عموما از نشانه های سینوزیت پیشانی است. 
سینوزیت فک باعث بروز درد در فک بالایی و دندان درد می شود، به همین دلیل عموما درد آن با دندان درد اشتباه گرفته می شود. 
در صورت وجود التهاب سینوس هایی که در بالایی بینی قرار دارند، درد در اطراف چشم و بینی احساس می شود. 
سینوس ها در اطراف گوش نیز وجود دارند و التهاب و عفونت در آن ها موجب درد در ناحیه گوش، گردن، درد پشت چشم و شقیقه ها می شود. 
عفونت سینوسی یا سینوزیت می تواند موجب ضعف بدن، تب، خستگی و کوفتگی بدن، کاهش حس بویایی و چشایی، سرفه های خلط دار و .. شود. 

 

حتما بخوانید: گیاهان دارویی تقویت کننده سیستم ایمنی در فصل سرماخوردگی 

 

علت بروز سینوزیت و التهاب سینوس ها در طب سنتی 

پزشکان طب سنتی در این باره عقیده دارند نوع تغذیه، استفاده از مواد شوینده شیمیایی در زندگی روزمره، دارو های شیمیایی، استفاده از ضد عفونی کننده ها، آفت کش ها و سم ها، خوشبو کننده ها و ... موجب افزایش رطوبت مغز شده و در نتیجه سینوزیت می شود. 
نوشیدن مایعات سرد نیز می تواند اخلاط بلغمی را در مغز افزایش داده و از عوامل ایجاد کننده سینوزیت باشد. 

از سوی دیگر خواب زیاد و خواب در طول روز، پرخوری، استفاده از غذا های با طبع سرد و مرطوب بویژه در فسل سرما، عدم استفاده از شال یا کلاه در هنگام باد شدید یا آب و هوای سرد و قرار گرفتن در معرض باد کولر و پنکه، شنا کردن، استرس و اضطراب، عفونت در روده ها و یبوست می تواند خطر ابتلا به سینوزیت را در فرد افزایش دهد. 

 

حتما بخوانید: بیماری های تنفسی در کودکان از دیدگاه طب سنتی

 

راه های پیشگیری از سینوزیت در طب سنتی 

برای مقابله با سینوزیت باید سیستم ایمنی قوی داشته باشید. خوردن یک قاشق چایخوری عسل به همراه کمی گرده گل و ریشه جینیسینگ بطور روزانه می تواند در تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر باشد.
در صورتی که قبل از خواب به حمام می روید، بهتر است ابتدا موهای خود را بطور کامل خشک کنید و در هنگام خواب از کلاه برای گرم نگه داشتن سر و پیشانی خود استفاده کنید. 
اگز در اب و هوای سرد زندگی می کنید، بهتر است هنگام خروج از خانه از یک کلاه، هدبند و یا شال گردن استفاده کنید تا سر و پیشانی شما گرم بماند و در معرض باد سرد قرار نگیرد. 
کاهش مصرف لبنیات کارخانه ای از سردی و رطوبت مغز جلوگیری می کند. 
از قرار گرفتن در معرض آب و هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم و بطور کلی تغییرات دمایی پرهیز کنید. 
از مصرف نوشیدنی و مایعات خیلی سرد پرهیز کنید. 
از تماس زیاد با آب خودداری کنید. 
از دستگاه بخور در خانه استفاده کنید و رطوبت محیط اطراف خود را کنترل کنید. 
از قرار گرفتن در آب و هوای آلوده و استعمال سیگار پرهیز کنید. 
 در صورتی که به علائم سرماخوردگی دچار شدید، سریعا برای درمان آن اقدام کنید. 
استرس و اضطراب خود را کنترل کنید. 
عفونت های دهان و دندان را جدی بگیرید و نسبت به درمان آن ها سریعا اقدام کنید. 

 

 

درمان سینوزیت در طب سنتی چگونه است؟

در طب سنتی روش های درمانی زیادی برای درمان سینوزیت آورده شده است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. 

قطره نازیل دکتر خیراندیش؛ برای درمان سینوزیت 

قطره گیاهی نازیل تولید موسسه حجامت ایران است که بر اساس نسخه درمانی دکتر خیراندیش برای درمان سینوزیت و التهاب و عقونت سینوسی، تولید و در اختیار بیماران قرار گرفته است. 
در واقع قطره نازیل دارو تجویز شده دکتر خیراندیش برای درمان انواع بیماری های التهابی و عفونی مغز، مجاری بینی و گوش است و خوشبختانه توانسته است بهبود بیماری هایی چون مننژیت، عفونت های سینوسی و سینوزیت، گرفتگی ها و پولیپ بینی، گرفتگی مجاری پیشانی، علائم سرماخوردگی، عفونت و وزوز گوش را در کارنامه خود ثبت کند.
ترکیبات این قطره گیاهی بطور کامل اعلام نشده است، اما روغن سیاه دانه و روغن ارده کنجد از ترکیبات اصلی آن محسوب می شوند.  

 

حتما بخوانید: درمان سردی مغز با محصولات دکتر خیراندیش

 

طول درمان با قطره نازیل عموما 3 هفته در نظر گرفته شده است و با توجه به شدت عفونت و التهاب تا 40 روز نیز ممکن است به طول بی انجامد.  
قطره نازیل را می توانید از فروشگاه آنلاین مرهم طب خریداری کنید و اگر مایل به آشنایی با طرز استفاده از آن هستید، می توانید صفحه محصول قطره نازیل را در سایت مرهم طب مطالعه کنید. 

 

روغن بنفشه بر پایه روغن بادام شیرین برای عفونت سینوسی

ماساژ پیشانی با روغن بنفشه یکی از راه کار های موثر در درمان و کاهش علائم سینوزیت و عفونت های سینوسی است. روغن بنفشه توانایی از بین بردن التهاب و عفونت ها را دارد و ماساژ آن بر روی پیشانی می تواند سردرد های سینوسی را تا حد زیادی تسکین دهد. 
در صورتی که برای درمان سینوزیت از روغن بنفشه استفاده می کنید، باید روزانه 2 تا 3 نوبت آن را بر روی پیشانی و نواحی که سینوس های ملتهب در آن جا قرار دارد، بخوبی ماساژ دهید. 

 

ماساژ پیشانی با روغن های گیاهی گرم دیگر مانند روغن سیاهدانه، بادام شیرین و تلخ، روغن کنجد، کندر، اسطوخودوس، یاس و ..نیز برای کاهش التهاب و علائم سینوزیت موثر خواهد بود.

 

حتما بخوانید: محصولات دکتر خیراندیش برای کمک به درمان کرونا

 

دیگر درمان های مربوط به التهاب و عفونت های سینوسی در طب سنتی

  • پودر مغز و خشکبار

برای کمک به از بین رفتن رطوبت اضافی مغز، کافی است مغز پسته، بادام هندی، گردو، هفت مغز، بادام و فندق را آسیاب کرده و صبح ها یک قاشق چایخوری بصورت ناشتا میل کنید. در صورتی که پودر مغزیجات دسترسی ندارید می توانید از قوتو چهل گیاه استفاده کنید. 

  • نوشیدنی های گرمی بخش و مقوی

ترکیب یک قاشق چایخوری عسل طبیعی و چند دانه گرده گل در وعده صبح و بشکل ناشتا می تواند بدن شما را گرم کرده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. 
ترکیب یک قاشق چایخوری خاک شیر، نصف استکان گلاب و نصف فنجان آب ولرم بصورت ناشتا برای کاهش رطوبت مفید است. 
ترکیب عرق اسطوخودوس، بهارنارنج و بادرنجبویه همراه کمی عسل اگر بشکل روزانه استفاده شود می تواند رطوبت و سردی را از بدن دفع کند. 
استفاده روزانه از دمنوش سلامت مرهم طب که ترکیبی از گیاهان دارویی دفع کننده اخلاط و مواد زائد از بدن است، می تواند در درمان سینوزیت و سرماخوردگی مفید باشد. 

  • فعالیت روزانه و نقش آن در درمان سینوزیت

داشتن فعالیت بدنی حداقل نیم ساعت در روز بطوریکه ضربان قلب شما را بالا ببرد، می تواند در دفع مواد زائد از بدن بسیار موثر عمل کرده و شما را از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان نگه دارد. 

راه کار های درمانی دیگر مانند: 

غرغره کردن با آب نمک و یا ترکیب عرق آویشن و آب
پرهیز از غذا های سرد و مرطوب و روغن های جامد و صنعتی 
استفاده از بخور گرم و مرطوب با گیاهان دارویی ضد عفونی کننده مانند پونه، آویشن، مرزنجوش، سیاهدانه، اسفند و ..
استنشاق دود عنبرنصارا
استفاده از سرم نمکی برای شست و شو بینی و حلق
و در نهایت حجامت یا بادکش در قسمت سینوس ها می تواند برای کاهش عفونت ها و اخلاط زائد در آن ناحیه مفید باشد.