سردرد میگرنی

میگرن سردردی است که می تواند باعث درد شدید و ضربان دار در قسمتی از سر شود. سردرد میگرنی اغلب با تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. حملات میگرنی ممکن است تا ساعت ها به طول انجامد و درد ناشی از آن به قدری شدید باشد که فعالیت های روزانه شما را مختل کند.
برای برخی از افراد، یک علامت هشدار دهنده که به عنوان هاله شناخته می شود، قبل یا همراه با سردرد رخ می دهد. هاله می تواند شامل اختلالات بینایی مانند چشمک زدن نور یا نقاط کور و یا سایر اختلالات مانند سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت یا در بازو یا پا و مشکل در صحبت کردن باشد.
داروها می توانند به جلوگیری از برخی از میگرن ها کمک کرده و آنها را کمتر دردناک کنند. داروهای مناسب ، همراه با داروهای خودیاری و تغییر شیوه زندگی ، ممکن است کمک کننده باشد. 

علت ایجاد میگرن در طب سنتی 

در طب سنتی غلبه خلط صفرا، بلغم، سودای سرد و سودای گرم می تواند علت ایجاد میگرن باشد. در بیشتر موارد کسانی که به میگرن مبتلا می شوند، سردی به بدن آن ها غلبه می کند و خیلی سریع عصبانی می شوند. این عصبانی شدن های پی در پی تغییراتی در مزاج فرد ایجاد می کند و باعث می شود او دچار سردرد شود. به همین دلیل مصرف خوراکی های گرم به این افراد پیشنهاد می شود. 
میگرن به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شود و ممکن است قسمتی از سر یا تمام آن را در بر بگیرد.

میگرن در اثر تورم رگ‌های خونی و اعصاب اطراف مغز که به ساقه‌ مغز مشهور است، ایجاد می‌شود و به نظر می‌رسد یک ماده‌ شیمیایی در مغز در پیدایش آن نقش دارد. علت دیگر اتساع مویرگ‌های خونی مغز است. دلایل و عوامل شکل‌گیری میگرن در جنسیت و طبع از نظر طب سنتی متفاوت هستند وقتی شخص دچار سردرد میگرنی می‌شود ابتدا باید خلط غالب در بدن را در او شناسایی کرد

اخلاط غالب در سر به ترتیب عبارتند از:

۱- صفرا   2- سودا گرم   3- بلغم   4- سودای سرد

برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند بیشتر افرادی که بیماری میگرن دارند، معمولا دارای مزاج سرد هستند و زود عصبی می‌شوند، به همین دلیل تغییراتی در طبع آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانند زمینه ‌ساز بروز سردردهای میگرنی شود. بنابراین در اولین اقدام درمانی طبع این افراد باید گرم و تر شود. از نظر طب سنتی میگرن دو نوع سرد و گرم دارد و تمام یا نیمی از سر را گرفتار می‌کند.

تشخیص میگرن در مردان

نشانه های میگرن در مردان معمولا با تولید شدن نزله‌ها (اخلاط کثیف در بدن) در سر، هجوم صفرا به سمت مغز، کم‌خونی ارثی و ورم روده، کبد چرب، وازکتومی و فعال شدن پروستاتیوم همراه است.

تشخیص میگرن در زنان

در زنان نیز تولید شدن نزله‌ها (اخلاط کثیف در بدن) در سر، هجوم صفرا به سمت مغز، کم‌خونی ارثی، ورم معده و روده، کبد چرب، تشدید بیماری زنان و تغییرات هورمونی، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، استفاده IUD ، سزارین و بستن لوله از نشانه های میگرن است.

انواع سردرد میگرنی

  • میگرن عادی

بدون نقطه‌های نورانی و رایج‌ترین نوع میگرن است. بیمارانی که به این نوع میگرن مبتلا هستند معمولا نقطه‌هایی نورانی که خاموش و روشن می‌شوند را به صورت خلط‌ های زیگزاگی می‌بینند.

  • میگرن قاعدگی

به تغییر سطح استروژن‌ در هنگام چرخه‌ قاعدگی زن مربوط است.

  • میگرن شکمی

همراه درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ از علائم آن است که تا ۷۲ ساعت ادامه دارد و بیشتر در کودکان دیده می‌شود.

  • میگرن شبکه‌ای

به میگرن چشمی نیز معروف است و با از دست دادن نسبی یا کل دید یکی از چشم‌ها همراه است.

  • میگرن شریان

سردرد در پشت سر احساس می‌شود و مربوط به تغییرات هورمونی است که سرگیجه، تغییر در شنوایی و مشکل در تکلم از علائم آن هستند.

  • میگرن حالتی

نوع نادری است که با سردرد شدید همراه است و سردرد بیش از ۷۲ ساعت به طور انجامد. ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود.

  • میگرن مزمن

سردردهای روزانه است و زمانی اتفاق می‌افتد که میگرن فرد به سردردهای همیشگی تبدیل شود.

  • میگرن افتالمو

به درمان اورژانسی نیاز دارد. ممکن است به از کار افتادگی نسبی اعصاب دخیل در حرکات چشم دچار می‌شوند.

عوامل تشدید کننده سردرد های میگرنی در طب نوین

  • تغییرات هورمونی در زنان 

به نظر می رسد که نوسانات استروژن که قبل یا در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی ایجاد می شود، می تواند باعث بوجود آمدن سردرد در بسیاری از زنان شود.

  • مصرف داروهای هورمونی 

مصرف دارو های هورمونی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی نیز می توانند میگرن را تشدید کنند. در برخی از افراد نیز مصرف این دارو ها میگرن آن ها را تسکین می دهد.

  • مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار مانند قهوه

  • فشار روحی و استرس

استرس در محل کار یا خانه می تواند باعث بروز سردرد میگرنی شود.

  • محرک های حسی 

چراغ های روشن یا چشمک زن می توانند باعث ایجاد میگرن شوند، همچنین صداهای بلند، بوهای قوی مانند عطر، رقیق کننده رنگ، دود اگزوز، بنزین و.. باعث تشدید میگرن در برخی افراد می شود.

  • تغییر عادت خواب

کم خوابی یا خواب زیاد می تواند در برخی از افراد باعث ایجاد میگرن شود.

  • عوامل فیزیکی 

انجام فعالیت های بدنی شدید، ممکن است باعث ایجاد میگرن شود.

  • تغییرات آب و هوا 

  • داروها 

داروهای ضد بارداری و گشاد کننده عروق مانند نیتروگلیسیرین می توانند میگرن را تشدید کنند.

  • خوراکی ها

مصرف پنیر های کهنه و غذاهای شور و فرآوری شده، فست فود ها، قند و شکر، ماهی پرورشی، جگر، نوشیدنی های گازدار، میوه های ترش، سیب زمینی آب پز، خوراک قارچ، بورانی بادمجان، سبزی تره و شاهی، شکلات، نان سفید، آجیل زیاد، حبوبات، ریزه خواری و پرخوری، سرکه و ترشیجات و .. ممکن است باعث ایجاد و یا تشدید میگرن شوند. بنابراین در صورتی که از سردرد های میگرنی رنج می برید بهتر است این وعده های غذایی را حذف و یا کم کنید.

  • افزودنی های مواد غذایی 

اینها شامل شیرین کننده آسپارتام و نگهدارنده مونوسدیم گلوتامات (MSG) هستند که در بسیاری از غذاها یافت می شوند.

عواملی که باعث بوجود آمدن میگرن در شما می شوند

  • سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به میگرن باشد، احتمال اینکه شما نیز به میگرن مبتلا شوید زیاد است.

  • سن 

میگرن می تواند در هر سنی رخ دهد، اگرچه اولین مورد اغلب در نوجوانی رخ می دهد. میگرن در 30 سالگی به اوج خود می رسد و در دهه های بعد به تدریج شدیدتر می شود.

  • رابطه جنسی 

بعد از رابطه جنسی، زنان سه برابر بیشتر از مردان به سردرد میگرنی مبتلا می شوند.

  • تغییرات هورمونی 

برای زنانی که میگرن دارند، سردرد ممکن است درست قبل یا کمی بعد از شروع قاعدگی شروع شود. 

علائم سردرد میگرنی

داشتن درد چشم‌ها، پیشانی و شقیقه‌ها بارزترین نشانه‌ شروع سردرد میگرنی است. همچنین فرد مبتلا ممکن است نسبت به نور، صدا یا حرکت و غیره حساس شود.

نسخه‌های طب سنتی برای درمان میگرن

درمان میگرن با محصولات گیاهی طب سنتی 

مصرف زیاد داروهای مسکن شیمیایی می تواند باعث بروز سردردهای جدی ناشی از مصرف بیش از حد این دارو ها شود. به نظر می رسد این احتمال با ترکیبات آسپرین، استامینوفن و کافئین افزایش پیدا می کند. همچنین مصرف مسکن های شیمیایی می تواند بر روی کبد آثار منفی به جا گذاشته و در عملکرد آن اختلال ایجاد کند.  
بنابراین پیشنهاد می شود که برای درمان و تسکین میگرن از محصولات گیاهی استفاده کنید زیرا علاوه بر اثرگذاری، عوارض جانبی نیز برای بدن به دنبال نخواهند داشت.

این محصولات گیاهی شامل: 

قطره لاویگل دکتر خیراندیش برای تسکین سردرد

قطره لاویگل فرآورده گیاهی طب سنتی از موسسه تحقیقات حجامت ایران است که زیر نظر دکتر خیراندیش برای درمان بیماری های مربوط به اعصاب و روان مانند افسردگی، سردرد های میگرنی، استرس و اضطراب، بهبود عملکرد خواب و ...تجویز می شود. این قطره حاوی عصاره اسطوخودوس و سنبل الطیب است و با کاهش سودای رسوب شده در مغز موجب درمان بیماری های مغز و اعصاب می شود. این قطره فاقد ترکیبات شیمیایی است و در فرد ایجاد وابستگی نمی کند. 
مصرف این قطره پس از یک دوره 40 روزه می تواند تا حد زیادی بر روی درد های میگرنی اثر داشته و موجب کاهش آن ها شود. 

 

 

شربت سودا برای درمان میگرن

سودا یکی از دلایل اصلی ایجاد سردرد های میگرنی و مشکلات مربوط به مغز و اعصاب است. غلبه سودا همچنین در طولانی مدت می تواند موجب بروز بیماری هایی چون ام اس و میگرن نیز شود. شربت سودا با دارا بودن ترکیبات گیاهی موثر، سودای رسوب شده در عمیق ترین نقاط بدن را پاکسازی کرده و موجب درمان مشکلاتی چون سردرد های میگرنی می شود. 

 

 

عرق اسطوخودوس و میگرن

اسطوخودوس دارای طبیعتی گرم و خشک است و مصرف آن می تواند سردرد های میگرنی سرد را از بی ببرد. مصرف روزانه یک فنجان عرق اسطوخودوس همراه با نصف فنجان آب و کمی عسل می تواند برای سردرد های میگرنی بسیار موثر باشد. 

 

 

دمنوش ترکیبی برای درمان سردرد میگرنی

ترکیب ضد میگرن 1:

ترکیب گیاهان دارویی چون اسطوخودوس، مرزنجوش، گاوزبان و بابونه به دلیل از بین بردن سردی و داشتن خواص تسکین دهنده می تواند سردرد های میگرنی را بهبود ببخشد. کافی است نصف قاشق چایخوری از هر یک از گیاهان دارویی گفته شده را به همراه یک لیوان آب گرم 80 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه دم کرده و با کمی عسل میل کنید. 

 

 

ترکیب ضد میگرن 2: 

ترکیب گیاهی دیگر برای درمان سردرد های میگرنی ترکیب به لیمو، گل سرخ، بادرنجبویه و چای کوهی است. این دمنوش ترکیبی دارای طبیعی معتدل رو به گرم است و به دلیل داشتن خواص تسکین دهنده و ضد التهاب، بعد از استفاده موجب تسکین سردرد های میگرنی می شود. کافی است نصف قاشق چایخوری از هر یک از گیاهان دارویی گفته شده را به همراه یک لیوان آب گرم 80 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه دم کرده و با کمی عسل میل کنید. 

 

 

نکات مهم در رابطه با درمان میگرن در خانه

1- کاهش ورم مغز و دفع نزله‌های (سرد و گرم) بسیار موثر است. برای این کار می توان از شربت اخلاط ثلاثه برای دفع سودا و بلغم و صفرا زاید استفاده کرد که همچنین به اعتدال اخلاط چهارگانه بدن کمک می کند.

2- در سرد مزاج ها عسل را با آب ولرم ترکیب کنید و بنوشید.

3- پیاده ‌روی مستمر حداقل یک ساعت در روز مفید است.

4- از استعمال دخانیات بپرهیزید.

5- کف انگشتان پاها با روغن زیتون ماساژ دهید.

6- استشمام عطرهای گرم مانند گل یاس یا محمدی یا مریم، پرهیز از بی‌خوابی شبانه

7- از ترکیب دمنوش به لیمو و بابونه و اسطوخدوس برای رفع سر دردهای میگرنی استفاده کنید.

8- پیاز: پیاز رنده شده را روی پیشانی بگذارید سردرد عصبی را درمان می‌‌کند.

9- آویشن با مزاج گرم و خشک بخصوص برای برای سرد مزاج ها بصورت دمنوش همراه عسل میل شود.

10- یک فنجان عرق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل‌الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یک تا دو لیوان میل نمایید.

نقش تغذیه در سردرد میگرنی از نظر طب سنتی

مصرف گوجه فرنگی یا رب، مصرف فست ‌فودها، قند و شکر، ماهی پرورشی، نوشابه‌های رنگی گازدار، میوه‌های ترش، پنیر، روغن نباتی، قرص‌های جنسی شیمیایی، چای پررنگ و … در بروز سردرد میگرن موثر هستند.