روغن زیتون؛ طلای مایع

آیا می دانید روغن زیتون در تمدن های باستانی "طلای مایع" نامیده شده است؟ 
اگر یک آشپز حرفه ای هستید یا برنامه های آشپزی را دنبال می کنید، حتما با روغن زیتون آشنایی دارید. امروزه بیشتر آشپزها و حتی پزشکان استفاده از آن را در آشپزی توصیه می کنند. 
اما آیا می دانید از این روغن می توان برای ارتقاء سلامتی نیز استفاده کرد؟
روغن زیتون بیشتر از یک ماده اصلی در آشپزخانه است و خواص و کاربرد های متعددی دارد!
آیا علاقه دارید تا همه چیز را راجب خواص این طلای مایع بدانید؟  
آیا می دانید که افرادی که در مدیترانه، جایی که در آن روغن زیتون بیشتر استفاده و مصرف می شود، زندگی می کنند، در رابطه با بیماری های قلبی عروقی، کمترین میزان مرگ و میر را در جهان دارند؟

 

 

روغن زیتون چیست؟

بگذارید شما را با دنیای شگفت انگیز روغن زیتون آشنا کنیم.
روغن زیتون که با نام علمی Olea europaea شناخته می شود، از میوه درخت زیتون استخراج می شود. این روغن که در اصل محصول بومی حوضه مدیترانه است، از حاکمیت آشپزخانه ها تا دنیای لوازم آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص داده است. در واقع تولید و عرضه روغن زیتون در چند سال اخیر در سراسر جهان بسیار پر رونق شده است.

روغن زیتون در طب سنتی:

فواید روغن زیتون بسیار زیاد است. این روغن سبب کاهش وزن، کاهش قند خون، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، بهبود سرطان و آرتروز می شود. می توان نام آن را، به سبب خواصش، روغن زیتون درمانی نیز نام گذاری کرد. به همین دلیل است که این روغن در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار دارد و یکی از پیشنهادات پزشکان این طب به بیماران است.

انواع روغن زیتون:

وقتی به خرید می روید، تنوع زیاد روغن های زیتون توجه شما را به خود جلب می کند. اگر از خود می پرسید که تفاوت آن ها در چه چیزی است، باید بگوییم که روغن زیتون 4 نوع اصلی دارد که به شرح زیر می باشد:

روغن زیتون بکر:

محبوب ترین نوع این روغن، روغن زیتون بکر است. این روغن یک روغن پخت و پز شناخته شده با محتوای اسیدی کم است و برای افرادی که می خواهند از مزایای روغن زیتون بهرمند شوند، بسیار مناسب است.

روغن زیتون فرا بکر:

این روغن با فشار دادن میوه زیتون تهیه شده و بهترین ماده برای بدن ما محسوب می شود و بدلیل همین فوق بکر بودنش، قیمت بالایی دارد.

 

برای مشاوره و خرید

روغن زیتون فرابکر ارگانیک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن زیتون فرابکر ارگانیک

روغن زیتون خالص:

روغن زیتون خالص در واقع ادغام روغن های زیتون تصفیه شده و بکر است. این روغن محتوای اسیدی بالایی دارد و از این رو برای استفاده نامناسب است.

روغن زیتون لامپانت:

این نوع روغن زیتون فقط به عنوان سوخت استفاده می شود و برای پخت و پز مناسب نیست.

 

 

خواص روغن زیتون:

اکنون که کمی با انواع روغن زیتون آشنا شدید می توانیم به شناخت خواص و کاربرد های گسترده آن در حیطه زیبایی، سلامتی و آشپزی بپردازیم.

فواید روغن زیتون برای پوست:

رطوبت رسانی به پوست با روغن زیتون:

این روغن حاوی مقدار کافی ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان از پوست در برابر عوامل مختلف خارجی مانند آفتاب شدید یا باد محافظت می کند. بافت سبک روغن زیتون، آن را به یک مرطوب کننده مناسب و بدون چسبندگی برای پوست تبدیل کرده است که برای مدت طولانی باقی می ماند و مناسب انواع پوست است.

مواد مورد نیاز برای تهیه یک مرطوب کننده طبیعی پوست:

1 قاشق روغن زیتون بکر

نحوه استفاده:

پس از دوش گرفتن، پوست خود را کمی مرطوب نگه دارید و روغن زیتون را بر روی پوست صورت خود ماساژ دهید. سپس بگذارید حدود 15 دقیقه روی آن بماند و سپس با آب ولرم بشویید.
توجه: اگر پوست خشک دارید، روغن را قبل از خواب به صورت خود بمالید و بگذارید یک شب بماند. می توانید روغن را صبح با کمک یک محلول شستشوی ملایم صورت و مقداری آب گرم بشویید.

ارتقا سلامت پوست با ماسک روغن زیتون:

وقتی صحبت از زیبایی می شود، بیشتر ما به یاد مواد طبیعی می افتیم و تمام آنچه که می خواهیم یک پوست درخشان و سالم است. 
حال سوال این است که روغن زیتون چگونه می تواند به سلامت پوست ما کمک کند؟

طرز تهیه ماسک روغن زیتون، عسل و ماست

روغن زیتون حاوی ویتامین E است که با درمان التهاب، آکنه و محافظت از پوست در برابر بیماری های جدی مانند پسوریازیس و سرطان، سلامت پوست را بهبود می بخشد. عسل نیز به عنوان یک ماده مرطوب کننده عمل می کند، در حالی که ماست وظیفه یک لایه بردار ملایم را انجام می دهد و در نتیجه باعث ارتقاء سلامت پوست می شود.

مواد مورد نیاز:  

1.3 فنجان ماست
1.4  فنجان عسل
2 قاشق چایخوری روغن زیتون

نحوه استفاده:

مواد گفته شده را کاملاً  با یکدیگر مخلوط کنید تا محلول غلیظی بدست آید. سپس این محلول را بر روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند. در نهایت آن را با آب ولرم بشویید.
شما می توانید این درمان را هفته ای یک بار در روتین پوستی خود قرار دهید.

پاک کردن آرایش به کمک روغن زیتون:

روغن زیتون بکر یک گزینه آسان و نسبتاً ارزان در برابر پاک کننده های موجود در بازار است. علاوه بر این، از کجا می توانید محصول طبیعی را پیدا کنید که بدون آسیب رساندن، پوست شما را از آلودگی ها پاک کند؟ 

مواد مورد نیاز:

روغن زیتون

نحوه استفاده:

چند توپ پنبه ای را به روغن زیتون آغشته کرده و بر روی صورت خود بمالید تا آرایش شما پاک شود.
شما همچنین می توانید یک پد پنبه ای را به روغن زیتون آغشته کرده و از آن برای از بین بردن آرایش چشم خود نیز استفاده کنید. این روغن علاوه بر از بین بردن آرایش، می تواند پوست اطراف چشم شما را نیز نرم کند.

جلوگیری از علائم پیری به کمک روغن زیتون:

با افزایش سن، پوست شما دچار افتادگی و چین و چروک می شود. اما شما می توانید این علائم پیری را به کمک استفاده مرتب از روغن زیتون به تأخیر بیندازید.

مواد مورد نیاز:

2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
1 قاشق غذاخوری آب لیمو
کمی نمک دریا

نحوه استفاده:

صورت خود را با چند قطره روغن زیتون ماساژ دهید. سپس روغن باقیمانده را با نمک دریا مخلوط کنید و بر روی صورت خود به آرامی ماساژ دهید تا لایه برداری شود. در نهایت برای احساس طراوت بیشتر، می توانید کمی آبلیمو به ترکیب اضافه کنید. اما آب لیمو نباید زیاد بر روی پوستتان بماند، زیرا ممکن است سبب سوزش و خارش پوست شود.
این مخلوط را بر روی مناطقی از صورت که خشک، خشن و پوسته پوسته است استفاده کنید.

 

 

اسکراب لب به کمک روغن زیتون:

آیا می دانید روغن زیتون می تواند لب های شما را لطیف و زیبا کند و سبب رفع پوسته پوسته شدن لب و ترک های آن شود؟

مواد مورد نیاز:

شکر قهوه ای 
چند قطره روغن زیتون
کمی آب لیمو

نحوه مصرف:

درست قبل از رفتن به رختخواب، مواد را مخلوط کرده و لب های خود را به مدت پنج دقیقه با این ترکیب مالش دهید.
روغن زیتون به صاف شدن لب های شکاف خورده شما کمک می کند. شکر و لیمو نیز به عنوان مواد لایه بردار عمل می کنند.

رفع ترک پاشنه پا به کمک روغن زیتون:

اگر پاشنه های خشک و ترک خورده دارید، روغن زیتون را امتحان کنید. با استفاده از آب لیموترش گرم، پاشنه های پا خود را لایه برداری کنید و سپس روغن زیتون را بر روی آن ها بمالید تا رطوبت و لطافت بیشتری داشته باشند. برای رفع سریع ترک های پا می توانید پس از استفاده از روغن زیتون بر روی پوست، پا ها را با جوراب بپوشانید.
حالا که با کاربرد های روغن زیتون آشنا شدید، بهتر است شما را با فواید بینظیر آن آشنا کنیم.

فواید روغن زیتون برای مو:

سلامت مو ها به کمک روغن زیتون:

روغن زیتون در ترکیب با چند ماده دیگر می تواند معجزه ای برای تقویت موهای شما باشد. این روغن سرشار از ویتامین E است که به مبارزه با ریزش مو کمک می کند. ترکیب این روغن با عسل و زرده تخم مرغ می تواند برای مو ها معجزه کند.
عسل، مو های شما را مرطوب می کند، همچنین حاوی مواد مغذی دیگری مانند منیزیم، روی، گوگرد، کلسیم و ویتامین های گروه B است که به رشد مو کمک می کنند. زرده تخم مرغ نیز غنی از پروتئین است و برای سالم ماندن مو هایتان به شما کمک می کند.

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

مواد مورد نیاز:

1.2 فنجان روغن زیتون
2 قاشق غذاخوری عسل
یک عدد زرده تخم مرغ

نحوه استفاده:

مواد را با یکدیگر کاملاً مخلوط کنید تا خمیر یکدستی بدست آورید. سپس این خمیر را به موهای خود بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند. در نهایت موهایتان را با آب ولرم و شامپو گیاهی ارگانیک بشویید.

موهایی درخشان به کمک روغن زیتون:

ماساژ موها با روغن زیتون 2 ساعت قبل از حمام، به درخشش و استحکام بیشتر موهای شما کمک می کند.

مواد مورد نیاز:

1.2 فنجان روغن زیتون

نحوه استفاده:

روغن زیتون را به روش بن ماری گرم کنید و آن را بر روی موهای خود بخصوص روی پوست سر و انتها آن، به صورتی که به طور کامل حجم مو ها را پوشش دهد، ماساژ دهید. اجازه دهید 2 ساعت بر روی موهایتان بماند و سپس با آب ولرم و شامپو گیاهی موهایتان را شست و شو دهید.
روغن زیتون موهای شما را مرطوب کرده و تحریک و خشکی پوست سر را کاهش می دهد.

 

 

خواص روغن زیتون برای سلامتی:

فواید و توانایی های روغن زیتون چیزی فرا تر از کمک به زیبایی بیشتر شما است و خواص آن فقط به مسائل مربوط به زیبایی محدود نمی شود. با قرار دادن این روغن در رژیم غذایی خود می توانید از فواید زیاد آن برای ارتقای سطح سلامتی خود نیز بهرمند شوید.

روغن زیتون برای ناخن:

ناخن ها می توانند چیزهای زیادی در مورد وضعیت سلامتی به شما بگویند. اگر رنگ پریده به نظر برسید، پزشکان اغلب ناخن های شما را از نظر رنگ و شکنندگی بررسی می کنند. آیا می دانید روغن زیتون می تواند سلامت ناخن ها را نیز بهبود ببخشد؟ برای داشتن ناخن هایی زیبا، باید از آن ها مراقبت کنید تا سالم به نظر برسند.
ویتامین E موجود در روغن زیتون می تواند ظاهر ناخن های شما را بهبود ببخشد.
مواد مورد نیاز برای ماسک تقویت ناخن با روغن زیتون:
2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون
نحوه استفاده:
کافی است یک پنبه را به روغن زیتون آغشته کرده و روی ناخن های خود بکشید. بگذارید حدود 30 دقیقه بماند و سپس دست های خود را بشویید.

روغن زیتون و سرطان:

استفاده از روغن زیتون در آشپزی می تواند از سرطان پستان جلوگیری کند.
در یک تحقیق در عربستان مشخص شد که اولئوروپئین، یک ترکیب طبیعی موجود در برگ زیتون، دارای ویژگی های بالقوه ضد سرطانی است.
در یک آزمایش بالینی دیگر که در اسپانیا انجام شد، مشخص شد زنانی که رژیم های غذایی حاوی روغن زیتون دارند، تا 62 درصد کمتر از دیگران در معرض سرطان پستان قرار می گیرند.

روغن زیتون برای دیابت:

گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی می تواند قند خون را کنترل کند. 
طبق مطالعات دانشكده بهداشت عمومی هاروارد، یك رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده، مانند رژیم غذایی حاوی روغن زیتون، می تواند از بروز دیابت جلوگیری كند.
در مطالعه دیگری که توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داده شد که مصرف روغن زیتون با کاهش خطر ابتلا به دیابت در زنان ارتباط دارد.

روغن زیتون و آلزایمر:

طبق گفته American American، اولئوکانتال موجود در روغن زیتون می تواند به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. انجمن شیمی آمریکا نیز به یافته های مشابهی در این مورد دست یافته است.
در یک مطالعه آمریکایی دیگر، روغن زیتون فوق بکر برای بهبود یادگیری و تقویت حافظه نیز، نتایج خوبی را بر جای گذاشته است.

روغن زیتون برای استخوان:

اگر فکر می کردید کلسیم به تنهایی باعث استحکام استخوان های شما می شود، باید این را بدانید که روغن زیتون نیز می تواند استخوان ها را تقویت کند.
در مطالعه ای که در آن مردانی که رژیم غذایی مدیترانه ای داشته اند را بررسی می کرد، مشخص شد که روغن زیتون به واسطه افزایش استئوکلسین در خون آن ها، می تواند به استحکام استخوان ها کمک کند. 

روغن زیتون ضد افسردگی:

همه ما دچار تغییرات خلق و خویی می شویم. وضعیت روحی و روانی ما به خیلی از موارد بستگی دارد. خوشبختانه، چند ماده غذایی وجود دارد که به عنوان یک محصول ضد افسردگی عمل می کنند و روغن زیتون یکی از آن ها است.
یکی از مزایای شگفت انگیز روغن زیتون درمان افسردگی است. روغن زیتون می تواند سطح سروتونین، ماده شیمیایی مغز را افزایش دهد. مشخص شده است که روغن زیتون همانند برخی از داروهای ضد افسردگی عمل می کند.

روغن زیتون و کاهش وزن:

با مصرف این روغن متوجه می شوید که هرگز کاهش وزن به این آسانی نبوده است. 
یک مطالعه که در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد منتشر شده است، بر روی تأثیر روغن زیتون در کمک به کاهش وزن تمرکز دارد. این مطالعه که بر روی افراد زیادی صورت گرفته، نشان می دهد که 80 درصد افراد توانسته اند به این رژیم پایبند باشند و به واسطه آن کاهش وزن را تجربه کنند.

 

 

روغن زیتون و کلسترول خون:

با استفاده از روغن زیتون می توانید سطح کلسترول بد بدن را کاهش دهید.
روغن زیتون حاوی حداقل سطح چربی های اشباع و چند چربی غیر اشباع است. این ویژگی به این روغن، توانایی کنترل سطح کلسترول خون را می دهد. روغن زیتون حاوی بالاترین سطح چربی اشباع نشده (حدود 75-80٪) است، که این میزان به ساخت کلسترول خوب و HDL در بدن کمک می کند.

روغن زیتون و رفع یبوست:

می توان از روغن زیتون به عنوان یک داروی خوب برای رفع یبوست استفاده کرد.
روغن زیتون برای دستگاه گوارش و روده بزرگ مفید است. قوام و بافت روغن زیتون به تحریک سیستم هضم شما کمک می کند و باعث می شود غذا به راحتی در روده بزرگ حرکت کند. در نتیجه وقتی این روغن را به طور منظم مصرف می کنید، به شما در جلوگیری از یبوست کمک می کند.
روغن زیتون سرشار از چربی های اشباع نشده است. این امر به افزایش تحرک روده کمک می کند تا غذا بدون مشکل در روده بزرگ حرکت کند. همچنین به تسریع تخلیه روده نیز کمک می کند.
این روغن سرشار از ویتامین های E و K، آهن، اسیدهای چرب امگا 3 و 6 و آنتی اکسیدان است. این مواد مغذی سلامت کلی شما، از جمله دستگاه گوارش را بهبود می بخشند.

نحوه استفاده:

از روغن زیتون می توان به روش های مختلفی برای درمان یبوست استفاده کرد. 

روغن زیتون خام:

روزی دو بار یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر مصرف کنید. اولین قاشق غذاخوری را صبح با معده خالی و دومی را یک ساعت قبل از خواب میل کنید. اگر فراموش کردید که با معده خالی این روغن را بخورید، چند ساعت بعد از وعده غذایی آن را میل کنید. این کار را هر روز تکرار کنید تا یبوست شما برطرف شده و روده هایتان نرم شود.

روغن زیتون با میوه:

اگر طعم روغن زیتون خام را دوست ندارید، می توانید آن را با یک میوه فیبر دار مانند سیب یا پرتقال ترکیب کنید. ابتدا صبح یک قاشق غذاخوری روغن زیتون میل کرده و سپس روی آن یک عدد میوه بخورید. اگر کمکی نکرد، عصرانه یک قاشق غذاخوری دیگر روغن زیتون را با سبزیجاتی مانند کلم بروکلی که سرشار از فیبر است، میل کنید. این کار را تا زمانی که یبوست شما برطرف شود، به طور منظم انجام دهید.

روغن زیتون با آب پرتقال:

یک قاشق چایخوری روغن زیتون را به یک لیوان آب پرتقال اضافه کنید و هر روز صبح آن را با معده خالی بنوشید. این کار به نرم شدن روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما کمک می کند. همچنین می توانید روغن زیتون را به همراه یک فنجان قهوه نیز میل کنید.

روغن زیتون با آب لیمو:

مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چای خوری آب لیمو نیز یک روش موثر در درمان یبوست به صورت طبیعی است. این ترکیب را روزی یک بار بنوشید. همچنین می توانید در وعده عصر یک قاشق چای خوری روغن زیتون را به همراه یک عدد لیموترش میل کنید تا روده هایتان نرم شود و در حین خواب روده شما دچار خشکی و در نتیجه یبوست نشود.

روغن زیتون با شیر:

این یک درمان عالی برای یبوست شدید است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر را به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کنید و هنگام نوشیدن مطمئن شوید که معده شما خالی است. این کار را مرتباً انجام دهید تا از شر یبوست خلاص شوید.

روغن زیتون برای دفع سنگ کلیه:

مصرف روغن زیتون همچنین می تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند.

مواد مورد نیاز:

25 گرم آب لیمو
50 گرم روغن زیتون
آب

نحوه استفاده:

حدود نصف لیوان آب را در یک تابه بریزید و آن را بر روی شعله متوسط بگذارید و اجازه بدهید که بجوشد. وقتی به نقطه جوش رسید، آن را از روی حرارت بردارید. سپس آب لیمو تازه و روغن زیتون بکر را به آن اضافه کنید. پس از خنک شدن کامل، آب را به خوبی هم بزنید و در یخچال نگهداری کنید و صبح ها این ترکیب را میل کنید.

روغن زیتون برای موم گوش:

استفاده از روغن زیتون برای تمیز کردن موم گوش موثر است و متخصصان توصیه می کنند که از روغن زیتون برای پاک کردن موم گوش استفاده کنید. 
در اکثر موارد، هنگامی که می خواهید موم گوش را تمیز کنید، تکه های موم سخت شده دوباره به داخل گوش بر می گردند.
این جا است که روغن زیتون به کمک شما می آید. این روغن به نرم شدن موم گوش کمک کرده و برداشتن جرم گوش را برای شما آسان تر می کند. پس از نرم شدن، موم به قطعات کوچکتر تقسیم می شود و اغلب به لبه خارجی کانال گوش شما انتقال می یابد، جایی که می توان آن را با پارچه یا دستمال نرم، با خیال راحت تمیز کرد.

مواد مورد نیاز:

روغن زیتون
قطره چکان

نحوه استفاده:

مقدار کمی روغن زیتون را کمی بالاتر از دمای اتاق گرم کنید. روغن زیتون گرم به شکستن جرم گوش کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که خیلی گرم نیست زیرا می تواند مجرای گوش شما را بسوزاند. باید تقریباً به اندازه دمای بدن شما گرم باشد.
قطره چکان تمیز را کمی از روغن پر کنید. به آرامی اجازه دهید تا روغن داخل مجرای گوش شما حرکت کند. اطمینان حاصل کنید که سرتان به پهلو متمایل است. ابتدا یک قطره از روغن را با قطره چکان در گوش بریزید و اگر لازم بود، روغن باقیمانده را نیز به آرامی توزیع کنید.
بگذارید روغن حدود 10 تا 15 دقیقه کار خود را انجام دهد. برای کمک به نفوذ روغن، مجرای گوش خود را با باز و بسته کردن دهان به آرامی جابجا کنید. همچنین می توانید زیر گوش خود را ماساژ دهید. در صورت نیاز به حرکت، با نگه داشتن یک سواب پنبه ای بر روی گوش می توانید از ریختن روغن جلوگیری کند.
هنگامی که روغن موم گوش را نرم کرد، سر خود را برگردانید تا روغن خارج شود. می توانید با استفاده از قطره چکان پر از آب گرم آن را آبکشی کنید تا روغن از آن خارج شود. 
در آخر ، روغن اضافی گوش خود را با پارچه یا دستمال نرم پاک کنید.
در صورت لزوم می توانید این روش را چند بار در هفته تکرار کنید. در حالی که تعداد کمی از افراد می گویند این کار باید دو تا چهار بار در روز انجام شود، برخی دیگر درمان را فقط چند بار در هفته توصیه می کنند. این درمان مقداری صبر لازم دارد زیرا پاک شدن کامل موارد جزئی ممکن است تا دو هفته زمان ببرد.
اگر برای اولین بار این کار را انجام می دهید، بهتر است به صورت همزمان هر دو گوش را تمیز نکنید. 

 

 

روغن زیتون برای سکته مغزی:

شاید این را ندانید، اما مصرف روزانه روغن فوق بکر می تواند از سکته مغزی در افراد مسن جلوگیری کند.
یک مطالعه نشان داده است که افراد مسنی که در رژیم غذایی خود، روغن زیتون استفاده می کنند 41٪ کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. همه ما می دانیم که سکته مغزی به دلیل لخته شدن خون در رگ های خونی متصل به مغز رخ می دهد که حتی می تواند منجر به آسیب مغزی و در نهایت مرگ شود. روغن زیتون به رقیق سازی این لخته ها کمک می کند و جریان خون را برای ورود به مغز مناسب می کند.

5 نکته برای انتخاب بهترین روغن زیتون:

پنج نکته وجود دارد که هنگام انتخاب روغن زیتون باید به آن ها توجه کنید.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا این روغن زیتون فوق بکر است یا خیر. بطری را برگردانید و به دنبال اصطلاح "فرا بکر" (extra virgin ) بگردید. البته پارامترهای دیگری نیز وجود دارد.
بررسی کنید که این روغن برای کدام کشور است. اگر نام بسیاری از کشورها را در برچسب پشت بطری مشاهده کردید، کاملاً واضح است که روغن قبل از رسیدن به فروشگاه مسیری طولانی را طی کرده است و احتمال کاهش کیفیت آن زیاد است.
به دنبال تاریخ برداشت باشید. لازم به ذکر است که روغن زیتون با افزایش سن بهتر نمی شود. روغن در صورت نگهداری در شرایط مطلوب (داخل یک کمد تاریک در دمای اتاق) می تواند برای حدود دو سال با کیفیت خوب بماند. 
یادتان باشد که آن را بو کنید و بچشید. البته، شما نمی توانید این کار را در فروشگاه انجام دهید. اما مطمئن شوید که روغن بوی مطلوبی می دهید و کمی از آن را پس از آوردن به خانه بچشید. اگر با بوی نامطبوعی روبرو شدید مانند بوی کره بادام زمینی قدیمی، موم یا جوراب عرق کرده، روغن را به فروشگاه برگردانید.
روغن های تولید داخلی را ترجیح دهید. روغن زیتون با کیفیت بالا در سراسر جهان تولید می شود. اما، طبق تحقیقات انجام شده روغن های زیتون تولید شده در کشور داخلی به طور قطع کیفیت بالاتری نسبت به انواع وارداتی دارند.

نگهداری روغن زیتون:

نگهداری یک محصول به اندازه انتخاب آن مهم است.
برای اطمینان از ماندگاری روغن زیتون کافیست این نکات را به خاطر بسپارید.
یک مکان خنک و تاریک را برای نگه داری روغن انتخاب کنید.
اطمینان حاصل کنید که روغن از گرما، هوا و نور دور است.
روغن را در یک بطری شیشه ای تیره یا مات، یا یک ظرف استیل نگهداری کنید.
اطمینان حاصل کنید که درب بطری محکم بسته شده است.
چیزهای بی اهمیت: خوشبختانه روغن زیتون در مقایسه با روغن های پخت و پز معمولی ماندگاری بیشتری دارد. برخی از آن ها حتی تا 3 سال قابل استفاده هستند.

پخت و پز با روغن زیتون:

در حالت ایده آل می توانید از روغن زیتون فرا بکر و مرغوب به عنوان یک چاشنی عالی بر روی ماهی و سبزیجات بخارپز یا پخته شده، در سس سالاد، نان، کلوچه و غیره استفاده کنید. 
نکته: توجه به این نکته مهم است که روغن زیتون در مقایسه با روغن های دیگر دارای نقطه دود کمتری است (دمایی که روغن شروع به تجزیه و از بین رفتن خواص مفید خود می کند). همچنین، هرچقدر که روغن زیتون بکر تر باشد مقدار نقطه دود آن پایین تر است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که از روغن زیتون بکر برای پخت و پز با حرارت متوسط / کم (بین 250 تا 350 درجه فارنهایت) استفاده می کنید.

خرید روغن زیتون اصل:

برای بهرمند شدن از خواص روغن زیتون و هر روغن دیگری، لازم است که از کیفیت بالای محصول اطمینان حاصل کنید. امروزه بدلیل بزرگ بودن بازار فروش و تنوع بالای روغن های گیاهی، پیدا کردن روغن زیتون اصل و با کیفیت کار دشواری است. 
شما می توانید با خیالی آسوده روغن زیتون اصل و با کیفیت را به همراه روغن های گیاهی دیگر، با اطمینان از کیفیت بالای محصول، از فروشگاه مرهم طب، به صورت حضوری و یا آنلاین خریداری کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

مضرات روغن زیتون چیست؟

اگرچه روغن زیتون فواید زیادی دارد، اما مانند تمام محصولات موجود در دنیا ممکن است برخی از عوارض جانبی را به همراه داشته باشد، که نباید از آن ها چشم پوشی کرد.  
ما در اینجا برخی از عوارضی که ممکن است این روغن به همراه داشته باشد را بیان می کنیم:
روغن زیتون می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. 
افرادی که به روغن زیتون حساسیت دارند ممکن است دچار اگزما و بثورات پوستی شوند که می تواند خارش پوستی ایجاد کند. از این رو، همیشه بهتر است قبل از استفاده موضعی روغن زیتون و یا هر روغن دیگری، تست پچ انجام شود. در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک، بلافاصله با متخصص آلرژی یا متخصص پوست خود مشورت کنید.
از آن جا که روغن زیتون سرشار از کالری است، مصرف بیش از حد آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. اطمینان حاصل کنید که روزانه بیش از 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون استفاده نکنید.
اگر دچار دیابت هستید و دارو مصرف می کنید، بهتر است قبل از استفاده از روغن با پزشک خود مشورت کنید. روغن زیتون ممکن است با برخی داروها واکنش نشان دهد و باعث کاهش بیشتر سطح قند خون شما شود.
استفاده بیش از مقدار توصیه شده روغن زیتون همچنین می تواند باعث کاهش فشار خون، انسداد کیسه صفرا و چندین بیماری دیگر شود.
روغن زیتون را برای مدت طولانی (بیش از 20 تا 30 ثانیه) گرم نکنید زیرا تمایل به سوختن سریع دارد و باعث می شود بسیاری از خواص مفید آن از بین برود.
هرگز روغن را بر روی زخم ها یا بریدگی ها بدون تجویز پزشک طب سنتی قرار ندهید.
هنگام پخت و پز برای زنان باردار یا شیرده، مقدار روغن را کاهش دهید.

روغن زیتون خواص فوق العاده ای دارد که شما می توانید با مصرف آن به نتایج مثبتی دست پیدا کنید. اما باید در استفاده از آن نیز حد تعادل را رعایت کنید.