برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌ چه باید کرد‌؟

سیستم ایمنی ما مسوول دفاع از بدن در مقابل انواع عفونت‌هاست؛ برای همین کارشناسان می‌گویند مصرف برخی غذاهای سالم و غنی در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند.

برای بالا بردن ایمنی بدن لازم نیست راه دوری بروید؛ شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه محل خود یا حتی سر زدن به آشپزخانه‌ منزل‌تان، مواد غذایی را پیدا کنید که به بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند اما بهترین راه، استفاده از شیوه‌های طبیعی است. نوشیدن مقدار مناسب آب، ورزش، خواب به ‌اندازه و مصرف ویتامین‌ها و مواد غذایی طبیعی و سالم می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند.

کدام خوراکی‌ها مفیدترند؟

کارشناسان توصیه می‌کنند برای تقویت سیستم دفاعی بدن، مغز بادام، گیاه سرخارگل (اکیناسه)، سیب، کلم بروکلی، عدس قرمز، ماهی آزاد، اسفناج، سیب زمینی، عصاره‌ی سبزیجات، دانه‌ گندم و میوه‌ گیاه قره قاط و …  که غنی از مواد غذایی و ویتامین‌های A و E ، فیبر، مواد معدنی‌، مواد فیتوشیمی و آنتی اکسیدان‌ها هستند باید در وعده‌های غذایی ما قرار گیرند؛ مصرف این غذاها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌‌دهند و باعث چاقی نیز نمی‌شوند زیرا کالری کمی دارند.

 

1- ریشه جین سینگ

مدت‌ها است که جنسینگ به‌ عنوان یک افزایش‌ دهنده‌ی مصونیت بدن و منبع انرژی و تقویت کننده عمومی بدن شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که ریشه جینسینگ دفعات ابتلا، طول مدت و شدت سرماخوردگی و آنفلوآنزا را در افراد کاهش می‌دهد. همچنین افراد مبتلا به آنفلوآنزایی که جنسینگ مصرف می‌کنند کمتر دچار مراحل سخت این بیماری می‌شوند. سالخوردگانی هم که همراه با تزریق واکسن آنفلوآنزا از جنسینگ استفاده می‌کنند، کمتر از کسانی که جنسینگ مصرف نمی‌کنند دچار عفونت مجاری فوقانی دستگاه تنفسی می‌شوند.

2- چای سفید

چای سفید دارای مقدار زیادی پلی فنول (آنتی اکسیدان قوی) می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و با ویروس ها و عفونت های باکتریایی می جنگد. همچنین دارای خاصیت ضد قارچ می باشد. نوشیدن چای سفید در زمستان، ایمنی بدن را بالا برده و از سرماخوردگی ها و عفونت ها جلوگیری می کند.

3- مغز بادام

بیشترین خاصیت را برای قلب دارد چرا که غنی از منیزیم، آهن‌، کلسیم و فیبر است و از ابتلا به برخی سرطان‌ها و کم خونی جلوگیری می‌کند‌. مغز بادام دارای برخی ریبوفلاوین‌هاست (ویتامین B2) که به بازسازی بافت بدن کمک شایانی می‌کند و همچنین میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

4- گیاه اکیناسه (سرخارگل)

اکیناسه با تحریک سیستم ایمنی بدن تعداد گلبولهای سفید خون را افزایش می دهد. این خاصیت، سرخارگل را به یک داروی مهم در مواردی که سیستم ایمنی بدن توسط عفونت های مزمن و یا باقیمانده سموم تضعیف می شود مثل تورم غدد لنفاوی، کورکهای متناوب، سردردهای مزمن و کسل کننده و یا گلودرد تبدیل کرده است.

5- موز کاملا رسیده

موز کاملا رسیده ماده‌ای به نام TNF تولید می‌کند که توان مقابله با سلول‌های غیرعادی (سرطانی) بدن را دارد. هنگامی که موز می‌رسد، لکه‌های قهوای رنگی روی پوست آن ظاهر می‌شود. هر چه مقدار این لکه‌های قهوه‌ای بیشتر باشد، توانایی مقابله با سلول‌های غیر عادی و خاصیت ضد سرطانی موز افزایش می‌یابد. موز با افزایش تعداد گلبول‌های سفید‌، تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید ماده‌ی ضد سرطانی TNF‌، بهترین نتیجه را در بین بقیه‌ی میوه‌ها دارد.

6- چای ترش

چای ترش، نوشیدنی قدیمی گیاهی است که به صورت گرم یا سرد مصرف می‌شود. قرمز رنگ و بدون کافیین است، طعم ترش و بوی مطبوعی دارد. سرشار از ویتامین C است که با تقویت سیستم ایمنی بدن با سرماخوردگی و عفونت‌های دیگر مقابله می‌کند. کاهش دهنده‌ی فشار خون بالاست، گردش خون را بهبود ‌بخشیده و میزان استرس را کاهش می‌دهد. حاوی آنتی اکسیدان لازم برای بدن مانند اسید سیتریک و اسید اسکوربیک است که در محافظت از سلول به بدن کمک می‌کند. به طور طبیعی، خاصیت ضد‌میکروبی و ضدسرطانی دارد و علاوه بر تقویت کردن مکانیزم دفاعی، از بدن در برابر عفونت باکتریایی نیز محافظت می‌کند.

7- کلم بروکلی

کلم بروکلی منبع غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین است و کلسیم، پتاسیم، فیبر مقداری مواد فیتوشیمیک دارد که از ابتلا بدن به بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند‌. کلم بروکلی همچنین دارای ویتامین‌های A و C است.

8- قره قاط

این گیاه و میوه آن غنی از برخی آنتی اکسیدان هاست که سیستم ایمنی را تقویت کرده و همچنین از بروز عفونت شریان‌های ادراری جلوگیری می‌کند. قره‌قرط همچنین به تقویت حافظه کمک می‌کند و برای سلامت بدن در دوران پیری مفید است.

9- اسفناج

اسفناج غنی از مواد مغذی است. اسفناج حاوی فولات است که به بدن در تولید سلول‌های جدید و ترمیم دی ان ای کمک می‌کند. همچنین مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث و مواد مغذی دیگر دارد. اسفناج را به صورت خام یا کمی پخته مصرف کنید تا بیشترین فواید را برایتان داشته باشد.

10- سیر

سیر حاوی چندین آنتی اکسیدان است که با مهاجمان سیستم ایمنی مبارزه می‌کنند. همچنین خاصیت ضد ویروس و باکتری نیز دارد. از جمله باکتری‌هایی که سیر آن‌ها را هدف قرار می‌دهد، هلیکوباکتر را می‌توان نام برد که با برخی از زخم‌ها و سرطان معده مرتبط است. توصیه آشپزی: پوست آن را بکنید و خرد کنید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند تا آنزیمهای تقویت کننده ایمنی در آن فعال شوند.