به غیر از سنت، فرهنگ و غذا، هند بیشتر به خاطر فرهنگ چای ویژه ای که دارد نیز شناخته شده است. هند یکی از کشورهایی است که جمعیت سالمندان در آن در حال افزایش است و سالمندان بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری های مزمن قرار می گیرند. هر سال که می گذرد، بدن انسان شروع به ضعیف شدن می کند. از این رو خطر ابتلا به انواع بیماری ها با بالا رفتن سن نیز افزایش پیدا می کند. 

چای ماسالا از ترکیب برخی ادویه ها و گیاهان دارویی با طبع گرم تشکیل شده است و به همین دلیل به سالمندان کمک می کند تا از انواع خاصی از بیماری ها در امان بمانند و در سنین بالا تناسب اندام و سلامت خود را حفظ کنند. چای ماسالا از دارچین، فلفل سیاه، زنجبیل، هل و رازیانه یا بادیان ستاره ای و .. تشکیل شده و به دلیل خواص مفیدی که برای سلامتی دارد و همچنین عطر و طعم بی نظیرش در سراسر جهان به محبوبیت زیادی رسیده است. 
شاید تا بحال تنها نام چای ماسالا را شنیده باشید، اما در هند می توان انواع چای ماسالا از کشمیری کاهوا گرفته تا چای سلیمانی را پیدا کرد. مردم هند اعتقاد دارند که مزایای سلامتی چای ماسالا غیرقابل شمارش است و نوشیدن آن نباید در فصل پاییز و زمستان فراموش شود.

چرا چای ماسالا؟

چای ماسالا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و دارویی که دارد می تواند به افراد در سنین بالا کمک کند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند. 
با توجه به خواص آنتی اکسیدانی آن، نوشیدن چای ماسالا می تواند برای سالمندان بسیار مفید باشد. چای ماسالا با کاهش سطح کلسترول در بدن و افزایش فشار خون، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به حفظ سلامت قلب کمک می کند.
اضطراب و استرس بیشتر در سالمندان دیده می شود. مصرف منظم چای ماسالا می تواند استرس را کاهش دهد و به آنها کمک کند تا شاد بمانند و زندگی بدون اضطراب داشته باشند. سالمندانی که در طول روز یک فنجان چای ماسالا می نوشند نسبت به دیگران آرامش بیشتری دارند.
برای افزایش تراکم استخوان ها، سالمندان باید شروع به مصرف چای ماسالا به همراه شیر تازه کنند. افزودن شیر به چای ماسالا فواید آن را برای سلامتی دوچندان می کند. شیر سرشار از پروتئین است از این رو به تقویت استخوان ها کمک می کند. چای ماسالا به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درد مفاصل نیز بسیار مفید است.
اضافه وزن یکی دیگر از مشکلات رایجی است که سالمندان با آن مواجه هستند. حفظ وزن سالم هنوز یک وظیفه برای بسیاری از سالمندان است. در شرایط اضافه وزن، سالمندان می توانند چای سبز مصرف کنند که به افزایش متابولیسم و کاهش سریع چربی بدن آن ها کمک می کند. اگر دچار کمبود وزن هستید، باید چای ماسالا را با شیر بنوشید تا از فواید آن برای سلامتی بهره مند شوید. 

فواید چای ماسالا برای همه سنین

  • چای ماسالا سرشار از آنتی اکسیدانی است

چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و از آنجایی که از چندین نوع ادویه تشکیل شده است، به افراد مسن کمک می کند تا با بیماری هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، سرطان و کلسترول مبارزه کنند و فشار خون و ضربان قلب را کنترل کنند.

  • چای ماسالا تقویت کننده سیستم ایمنی است 

از آنجایی که چای ماسالا حاوی دارچین و زنجبیل است، بهترین دمنوش برای تقویت سیستم محسوب می شود. نوشیدن چای ماسالا از بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز و زمستان جلوگیری می کند و موجب افزایش انرژی و نشاط در افراد با طبع سرد می شود. 

  • چای ماسالا عملکرد هضم را بهبود می بخشد 

سوء هاضمه در سالمندان بسیار شایع است. وجود ادویه جاتی چون دارچین، زنجبیل، هل و رازیانه در چای ماسالا موجب شده است که با نوشیدن آن ورم، التهاب و نفخ معده برطرف شده و عملکرد هضم نیز بهبود پیدا می کند. 

حتما بخوانید: چای و دمنوش های گیاهی موثر در لاغری و افزایش متابولیسم

  • چای ماسالا سلامت قلب را بهبود می بخشد

چای ماسالا برای بیماران قلبی بهترین انتخاب است، زیرا ترکیبات موجود در آن موجب کاهش کلسترول و فشارخون شده و از گرفتگی عروق پیشگیری می کند.

  • چای ماسالا درد مفاصل را بهبود می بخشد

درد مفاصل یکی از شایع ترین مشکلات در سنین بالا است. از آنجایی که افراد بعد از 45 سالگی شروع به از دست دادن تراکم استخوان می کنند، این امر باعث ضعیف شدن سلامت استخوان آنها می شود. وجود میخک و زنجبیل در چای ماسالا با افزایش جریان خون التهاب مفاصل را کاهش داده و موجب تسکین درد های مفصلی مانند درد زانو، شانه و .. می شود. 

  • چای ماسالا از دیابت جلوگیری می کند

دیابت در سالمندان شایع است. همچنین اگر به موقع کنترل نشود، می تواند زندگی فرد را تهدید کند. 
دیابت بیماری شدید و مزمن است و منجر به بروز چندین مشکل سلامتی مانند بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، فشار خون و بسیاری موارد دیگر می شود. نوشیدن چای ماسالا بدون شیر می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد، متابولیسم را افزایش دهد، سطح قند خون را کنترل کند و دیابت و چندین مورد دیگر را نیز کاهش دهد. 

حتما بخوانید: درمان سریع سرفه با دمنوش های گیاهی

ترکیبات کلیدی چای ماسالا و ارزش غذایی آنها

  • دارچین

سرشار از ویتامین های A، K، منیزیم، پتاسیم، فسفر و فیبر غذایی است. دارچین دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده سطح قند خون بوده و برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی بسیار مفید است.

  • میخک

میخک منبع عالی از انرژی، پروتئین، فیبر غذایی و کربوهیدرات است. همچنین سرشار از ویتامین هایی مانند فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K است. میخک به بهبود سلامت کبد کمک می کند، باکتری ها را از بین می برد، دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است و به استخوان ها استحکام می بخشد.

  • رازیانه

رازیانه یکی از دانه های بسیار مغذی است که سرشار از کالری، فیبر، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و منگنز است.

  • هل

هل از دیرباز به دلیل خواص دارویی و کاربرد های آشپزی که دارد شناخته شده و سرشار از ویتامین ها، الکترولیت ها، انرژی، کربوهیدرات ها و مواد معدنی مانند مس، آهن، روی، فسفر، منیزیم و کلسیم است. 

طرز تهیه انواع چای ادویه ای

  • چای زنجبیل

این چای یکی از قدیمی ترین داروهای گیاهی برای حالت تهوع، سرماخوردگی، تب خفیف، کلسترول، کاهش فشار خون، لخته شدن خون و بسیاری موارد دیگر است. در حقیقت خواص چای زنجبیل از تسکین درد گرفته تا پیشگیری از سرطان است. چای زنجبیل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است، به همین دلیل استرس را کاهش می دهد و موجب تسکین درد می شود. 

حتما بخوانید: چای ماسالا؛ چای شگفت انگیز

طرز تهیه چای زنجبیل در خانه

عناصر

یک فنجان آب
یک فنجان شیر لبنی یا گیاهی
2 قاشق چایخوری چای سیاه
شکر یا عسل به مقدار مورد نیاز
چهار برش نازک زنجبیل تازه یا خشک بدون پوست
 
یک فنجان آب و زنجبیل پوست گرفته را به شیرجوش اضافه کنید، 5 دقیقه بجوشانید، سپس شیر و شکر یا عسل را به آن اضافه کنید. 10 دقیقه دیگر بجوشانید. چای شما آماده سرو است. 

  • چای کشمیری 

کشمیر به خاطر غذاهایش بسیار معروف است و این نوع چای در حقیقت نوعی چای سبز سنتی هندی است که با ادویه های خاصی مانند دارچین، بادام، هل و میخک مخلوط می شود. این دمنوش ترکیبی به تقویت سیستم ایمنی، سوزاندن چربی، تقویت انرژی و رفع کامل استرس کمک می کند. 

طرز تهیه چای کشمیری در خانه 

عناصر
 
چای سبز
زعفران
دارچین
میخک 
گل سرخ
بادام 
هل

از هرکدام نوک قاشق مرباخوری

یک فنجان آب را در ظرفی بجوشانید و همه مواد را به آن اضافه کنید و 10-15 دقیقه بجوشانید، چای شما آماده سرو است. 

حتما بخوانید: 6 دمنوش گیاهی برای تسکین سریع مشکلات گوارشی

  • چای سلیمانی

این نوع چای با ترکیبی از ادویه ها دم می شود، به راحتی درست می شود و خوشمزه است و فاقد شیر است. چای سلیمانی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به بهبود هضم غذا در معده کمک می کند و مواد سمی را از بدن شما دفع خواهد کرد.

طرز تهیه چای سلیمانی در خانه

عناصر

میخک 
لیمو اسلایس
دارچین
یک تکه زنجبیل
هل
چای سیاه 
 
یک تا دو فنجان آب را در ظرفی بجوشانید، زنجبیل له شده را اضافه کنید، 5 دقیقه با شعله ملایم بجوشانید. بقیه مواد را اضافه کنید و دوباره به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. چای را داغ سرو کنید.

چای ماسالا حاوی چندین نوع ادویه است. از سوی دیگر در هند اعتقاد بر این است که گیاهان دارویی توانایی معجزه برای سلامتی را دارند. ادویه هایی مانند دارچین، میخک و زنجبیل به تقویت سیستم ایمنی در همه سنین بویژه در سالمندان کمک می کند. زنجبیل و دارچین دارای خواص ضد پیری و آنتی اکسیدان هستند و قرن ها است که برای کمک به افراد مبتلا به سرماخوردگی و افرادی که مشکلات مربوط به معده دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

عوارض جانبی چای ماسالا

چای ماسالا بیشتر به دلیل مزایا و فواید سلامتی، طعم و عطر آن شناخته شده است. این چای بدون کافئین است و به مبارزه با چندین بیماری در میانسالی کمک می کند. با وجود فواید فراوان، مصرف زیاد چای ماسالا می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در بدن بویژه سالمندان شود. مصرف مقدار قابل توجه چای ماسالا همراه با شیر می تواند منجر به مشکلات معده شود. بی قراری و حالت تهوع می تواند شایع ترین علائم در هنگام استفاده بیش از حد از نوشیدنی ماسالا باشد. همچنین استفاده از برخی مواد در چای، مانند لیمو، شیر یا مواردی از این قبیل، می تواند برای سلامتی برخی از سالمندان نامناسب باشد.