غلظت خون چیست؟ 

غلظت خون در حقیقت عدم توازن بین تعداد گلبول های قرمز خون است. یعنی افزایش تعداد گلبول های قرمز در خون با افزایش غلظت خون همراه خواهد بود. اما چه چیزی موجب غلظت خون یا همان polycythemia در بدن انسان می شود؟ 
در طب نوین علت غلظت خون می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله وراثت، بیماری های زمینه ای، اختلال در هورمون های محرک مغز و استخوان برای تولید گلبول های قرمز، مصرف دارو های استروئیدی، استعمال دخانیات، تغذیه نادرست، بی تحرکی، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، زندگی در ارتفاعات، کیست های کلیوی و تومور ها است. 

خطرات غلظت خون چیست؟ 

عمده ترین خطر ناشی از غلظت خون، لخته شده خون در عروق است که می تواند سکه قبلی و مغزی را به دنبال داشته باشد. 

 

 

تشخیص غلظت خون 

تنها راه تشخیص قطعی غلظت خون انجام آزامیش خون CBC، EPO و در موارد پیچیده تر آزمایش مغز استخوان است. 

علائم غلظت خون 

سردرد، گردن درد، تاری دید و سرگیجه، خون دماغ شدن، فشارخون بالا، خون دماغ شدن و خارش پوست از شایع ترین علائم غلظت خون هستند.  

درمان غلظت خون در طب سنتی 

در طب سنتی تغذیه نقش اساسی در ابتلا به غلظت خون دارد و به همین دلیل رعایت کردن آن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و غنی و انجام فعالیت ورزشی در کنار آن می تواند تا حد زیادی غلظت خون را کاهش دهد. 
همچنین راه کار های درمانی زیادی برای برطرف کردن غلظت خون در طب سنتی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. 

شربت های گیاهی برای درمان غلظت خون در طب سنتی 

این شربت های گیاهی همانطور که از اسمشان پیداست، حاوی ترکیبات کاملا گیاهی هستند و هیچ گونه ماده شیمایی در ترکیبات آن ها استفاده نشده است. وجود مواد موثره ناشی از عصاره گیاهان دارویی در این شربت ها موجب شده است که خون را تصفیه کرده و غلظت و سنگینی آن را نیز کاهش می دهد. 

  • شربت اخلاط ثلاثه برای درمان غلظت خون 

شربت اخلاط ثلاثه بر اساس نسخه های دکتر خیراندیش برای درمان غلظت خون، تعادل اخلاط سودا، بلغم و صفرا، تقویت سیستم ایمنی، برطرف کردن تلخی دهان، خارش های پوستی، اگزما توسط موسسه تحقیقات حجامت ایران تولید شده است. 
این شربت گیاهی حاوی عصاره گیاهان دارویی مفید برای کاهش غلظت خون است و می تواند برای افرادی که به دلیل تغذیه نادرست، مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات دچار غلظت خون، افزایش کلسترول و فشارخون شده اند بسیار مفید باشد. 

  • شربت فومیسل برای غلظت خون

شربت فومیسل نیز مانند شربت اخلاط ثلاثه محصولی از موسسه تحقیقات حجامت ایران است و بر اساس نسخه های درمانی دکتر خیراندیش تولید می شود. ترکیبات اصلی شربت فومیسل سیر، عسل، آبلیمو، زعفران و .. است و هیچ ماده شیمیایی در ترکیبات آن وجود ندارد. شربت فومیسل به معجون بازکننده عروق نیز شهرت دارد و به همین دلیل اغلب به بیمارانی که دچار گرفتگی عروق یا غلظت خون هستند تجویز می شود. 
مکانیسم این شربت به این شکل است که با نفوذ بر عمیق ترین نقاط بدن، منجر به دفع خلط سودا و بلغم سوخته می شود و در نتیجه گرفتگی ها را برطرف می کند. بطور کلی این شربت گیاهی برای درمان خستگی، پارکینسون و MS، غلظت خون و گرفتگی عروق، سردرد، کاهش اشتها، رفع سردی دست و پا و از بین بردن چاقی شکمی به بیماران تجویز می شود. 

  • شربت سرکنگبین برای غلظت خون 

سرکنگبین یکی از بهترین شربت های گیاهی در طب سنتی است، بطوریکه پزشکان طب سنتی عقیده دارند که این فرآورده گیاهی برای درمان هر دردی دوا است. 
شربت سرکنگبین ترکیبی از عسل، سرکه انگور و عصاره نعنا است و برای برطرف کردن سوء مزاج و درمان انواع مشکلات و بیماری ها توسط پزشکان طب سنتی تجویز می شود. اما چگونه می تواند غلظت خون را کاهش دهد؟ 
سرکنگبین در حقیقت کبد، معده و کلیه را از سموم پاکسازی می کند و همین امر موجب دفع سموم و اخلاط زائد از بدن می شود. در نتیجه غلظت خون کاهش پیدا کرده و چربی و کلسترول بالا نیز از بین می رود. 

دمنوش گیاهی برای کاهش غلظت خون 

علاوه بر شربت های گیاهی، دم کرده گیاهان دارویی نیز به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارند می تواند موجب بهبود بسیاری از مشکلات مانند غلظت خون شود. اما چه دمنوشی می تواند برای کاهش غلظت خون مفید باشد؟ 

  • دمنوش ترکیبی عناب و زرشک سیاه برای کاهش غلظت خون 

این دم کرده شامل گیاهان دارویی چون عناب، چای ترش، میوه نسترن، زرشک سیاه و سماق است. این دمنوش ترکیبی برای برطرف کردن آلودگی، سموم و اخلاط سوخته از بدن بسیار مفید است و نوشیدن آن تا 40 روز می تواند موجب شفاف شدن پوست و افزایش احساس سبکی در فرد شود. افرادی که از لکه های پوستی و تیرگی پوست ناشی از غلظت خون رنج می برند می توانند از خواص این دمنوش ترکیبی برای برطرف کردن این مشکلات بهرمند شوند. 
طبق تحقیقات انجام شده، افراد پس از نوشیدن این دم کرده افزایش انرژی بدنی، احساس سبکی، کاهش فشارخون و چربی خون را تجربه کرده اند. 
برای تهیه این دم کرده شگفت انگیز کافی است دو قاشق غذاخوری از هر کدام از گیاهان دارویی گفته شده را در یک ظرف با یکدیگر ترکیب کرده و روزانه قبل از وعده ناهار و شام، یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را به همراه یک لیوان آب 80 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه دم کرده و میل کنید. 

مواد غذایی مضر برای افراد مبتلا به غلظت خون 

مصرف چای سیاه، قهوه، غذاهای رشته ای، ماکارونی، لازانیا، ته دیگ و هر محصولی که با برنج سفید یا آرد سفید تهیه می شود، خوردن غذای شیرین و چرب همزمان (حلوا)، انواع سس های کارخانه ای، غذا های کنسروی، انواع گوشت و غذا های سرخ کرده و فست فودی برای این افراد به شدت مضر است و باید از مصرف این مواد غذایی پرهیز شود.