حقایقی درباره علت قند خون بالا (هایپرگلیسمی)

قند خون بالا (هیپرگلیسمی) ، سطح غیر طبیعی انسولین در خون است که به طور غیر طبیعی افزایش می یابد. هایپرگلیسمی نشانه بارز دیابت (دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2) است. 
علامت اصلی افزایش قند خون، مقدار زیاد قند (گلوکز) در ادرار است. علائم و نشانه های دیگر افزایش سطح قند خون ، تاری دید ، گرسنگی و سردرد است. سایر شرایطی که می تواند باعث افزایش قند خون شود ، پانکراتیت ، سندرم کوشینگ ، وجود تومور در غدد ، سرطان لوزالمعده ، داروهای خاص و بیماری های شدید است.
انسولین درمانی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و افزایش سطح گلوکز  تا حدی که زندگی فرد را تهدید کند تجویز میشود. همچنین قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با ترکیبی از داروهای خوراکی و تزریقی مختلف کنترل میشود. افزایش قند خون اگر بر اثر سایر شرایط پزشکی به غیر از دیابت ایجاد شود، با درمان بیماری زمینه ای، افزایش گلوکز درمان می شود.

علائم کتواسیدوز دیابتی

کتواسیدوز دیابتی، زمانی ایجاد می شود که بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست. بدون انسولین کافی، بدن شروع به تجزیه چربی می کند. این فرآیند باعث ایجاد اسیدهایی در جریان خون به نام کتون می شود که در صورت عدم درمان منجر به کتواسیدوز دیابتی می شود. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شیوع کمتری دارد زیرا سطح انسولین معمولاً خیلی پایین نمی آید. کتواسیدوز دیابتی ممکن است اولین علامت دیابت نوع 1 باشد، زیرا افراد مبتلا به این بیماری نمی توانند انسولین خود را بسازند.
علائم اولیه کتواسیدوز دیابتی تشنگی و خشکی دهان، تکرر ادرار، قند خون بالا و افزایش سطح کتون در ادرار است و کنار آن ممکن است علائم دیگری مانند خستگی ممتد، خشکی پوست،حالت تهوع، بوی استون هنگام تنفس و گیجی را تجربه کنید.

 

 

قند خون بالا چیست؟

هیپرگلیسمی اصطلاح پزشکی است که توصیف کننده سطح غیر طبیعی گلوکز در خون (قند خون) میباشد. قند خون در نمونه خون گرفته شده از ورید یا انگشت است. این اندازه گیری را می توان در آزمایشگاه به تنهایی یا با سایر آزمایش های خون اندازه گیری کرد ، یا می توان آن را با استفاده از یک گلوکومتر دستی اندازه گرفت ، دستگاه کوچکی که امکان کنترل مکرر سطح گلوکز خون را بدون نیاز به مطب پزشک یا آزمایشگاه فراهم می کند.
هایپرگلیسمی یا قند خون بالا یکی از علائم برجسته دیابت (هم دیابت نوع 1 و هم دیابت نوع 2) و پیش دیابت است. دامنه های طبیعی برای اندازه گیری گلوکز خون ممکن است در آزمایشگاه های مختلف کمی متفاوت باشد ، اما به طور کلی اگر سطح قند خون ناشتا بین 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد ، طبیعی تلقی می شود. سطح گلوکز ممکن است بر اثر خوردن یک وعده غذایی کمی بالاتر از این حد برود. 

10 نشانه افزایش قند خون

علائم اصلی افزایش قند خون افزایش تشنگی و نیاز مکرر به ادرار است. علائم دیگری که می تواند با افزایش قند خون ایجاد شود شامل :

سردرد
خستگی
تاری دید
گرسنگی
در فکر یا تمرکز مشکل دارید
تکرر ادرار

سایر علائم و نشانه های افزایش قند خون عبارتند از:

قهوه

برخی از افراد دیابتی حساسیت بیشتری به کافئین دارند.

بیماری لثه

بیماری لثه از عوارض دیابت است و می تواند باعث افزایش قند خون شود.

بی خوابی

یک یا دو شب بی خوابی می تواند باعث شود که بدن از انسولین کمتری استفاده کند.

افزایش شدید سطح قند خون می تواند منجر به کما دیابتی شود. این می تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و در افراد دیابتی نوع 2 اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است مبتلا به کتواسیدوز دیابتی (DKA) شده و کسانی که دیابت نوع 2 دارند نیز ممکن است دچار سندرم غیر قند خون یا همان سندرم هیپراسمولار هیپرگلایسمی شوند. این بحران های به اصطلاح هایپرگلیسمی شرایط جدی هستند که در صورت عدم درمان سریع ، می توانند منجر به مرگ بیمار شوند.
افزایش قند خون در طولانی مدت منجر به آسیب به اندام ها و بافت ها می شود. افزایش قند خون در طولانی مدت می تواند سیستم ایمنی را مختل کرده و منجر به عدم بهبود بریدگی ها و زخم ها شود. همچنین می تواند باعث آسیب عصبی ، مشکلات بینایی و آسیب به عروق خونی و کلیه ها شود.

چه عواملی باعث بالا رفتن قند خون می شوند؟

برخی از شرایط پزشکی و بیماری های زمینه ای می تواند باعث افزایش قند خون شود، اما شایع ترین آن تاکنون دیابت شیرین بوده است. در دیابت ، سطح گلوکز خون افزایش می یابد زیرا مقدار کافی انسولین در بدن وجود ندارد یا بدن نمی تواند انسولین را به درستی مصرف کند. به طور معمول غده پانکراس، انسولین را بعد از خوردن غذا آزاد می کند تا سلولهای بدن بتوانند از گلوکز برای سوخت استفاده کنند. این عمل سطح گلوکز خون را در محدوده طبیعی نگه می دارد.
دیابت نوع 1 ناشی از آسیب به سلولهای ترشح کننده انسولین در غده پانکراس است. دیابت نوع 2 بسیار شایع تر است و مربوط به ناتوانی بدن در استفاده موثر از انسولین است. علاوه بر نوع 1 و نوع 2 ، دیابت حاملگی نوعی دیابت است که در زنان باردار ایجاد می شود. مطالعات نشان می دهد که بین 2 تا 10 درصد از کل زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

گاهی اوقات ، قند خون بالا نتیجه دیابت نیست. سایر بیماری های زمینه ای که می توانند باعث افزایش قند خون شوند عبارتند از:

پانکراتیت (التهاب غده پانکراس)
سرطان پانکراس
پرکاری تیروئید (غده تیروئید بیش از حد فعال)
سندرم کوشینگ (افزایش سطح کورتیزول در خون)
تومورهای غیرمعمول ، از جمله گلوکاگونما ، فئوکروموسیتوما ، یا تومورهای ترشح کننده هورمون رشد
فشارهای شدید بر روی بدن ، مانند حمله قلبی ، سکته ، ضربه یا بیماری های شدید ، می تواند به طور موقت منجر به افزایش قند خون شود
مصرف برخی از داروها از جمله پردنیزون ، استروژن ها ، بتا بلاکرها ، گلوکاگون ، داروهای ضد بارداری خوراکی ، فنوتیازین ها و سایر داروها می تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد.

قند خون بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

انواع مختلفی از آزمایش خون وجود دارد که می تواند افزایش قند خون را تشخیص دهد. این شامل:

آزمایش قند خون تصادفی: این آزمایش میزان قند خون را در یک زمان مشخص انجام میشود و نیازی نیست که فرد ناشتا باشد. مقادیر طبیعی معمولاً بین 70 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر است.

آزمایش قند خون ناشتا : برای انجام این آزمایش نیاز است که فرد ناشتا باشد و از شب قبل چیزی نخورد. سطح طبیعی قند خون ناشتا کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است. سطح بالای 100 میلی گرم در دسی لیتر تا 125 میلی گرم در دسی لیتر پیش دیابت را نشان می دهد ، در حالی که سطح 126 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر دیابت را تایید میکند.

تست تحمل قند خوراکی یا آزمایش قند خون بارداری: این آزمایشی است که بعد از مصرف دوز مشخصی قند ، میزان گلوکز خون را در زمان های مشخص اندازه گیری می کند. این آزمایش معمولاً برای تشخیص دیابت بارداری استفاده می شود.

گلیکوهموگلوبین A1c: اندازه گیری گلوکز است که به گلوبول های قرمز خون متصل می شود و نشانه ای در مورد سطح قند خون طی 2 تا 3 ماه گذشته ارائه می دهد.

درمان قند خون بالا چیست؟

افزایش قند خون خفیف یا گذرا بسته به علت ممکن است به درمان پزشکی احتیاج نداشته باشد. افرادی که دارای گلوکز یا دیابت خفیف هستند ، می توانند با تغییر رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی ، سطح گلوکز خود را کاهش دهند. 
قند و کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج، شکر و محصولات را از رژیم غذایی خود حذف کنید و به عنوان جایگزین از پودر سبوس برنج، جودوسر، عسل طبیعی و شکر قهوه ای که قند خون را بطور ناگهانی افزایش نمیدهند استفاده کنید.
زمانی که فرد دچار دیابت می شود کراتین بدنش افزایش یافته و پروتئین را دفع می کند، چشم کم سو و عضلات کم تحرک می شوند که عروق و اعصاب را درگیر می کند و بعد از مدتی ریسک بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد.
عوامل ایجاد این بیماری استرس و عصبی شدن، یبوست مزاج، نداشتن تحرک و کسالت و زمینه ژنتیک که در این نوع بیماران خانوادگی است میباشد.

درمان قند خون بالا با طب سنتی 

دیابت نوعی بیماری است که از نظر پزشکان طب سنتی با استفاده درست از محصولات گیاهی قابل درمان است. در ادامه قصد داریم که این محصولات را برای شما معرفی کنیم. 

حب مقلنجان

قرص حب مقلنجان ترکیبی از گیاهان دارویی از جمله مقل ازرق، هلیله کابلی، سورنجان، کتیرا، اجیر و .. است که طبق نسخه های طب سنتی کردستان برای درمان قند خون تولید شده است. این محصول به دلیل ترکیبات منحصر به فردی که دارد یکی از پرفروش ترین محصولات گیاهی برای درمان دیابت و قند خون است که به کاهش چربی خون، درمان سردرد های میگرنی و درد های رماتیسمی نیز کمک میکند.
قرص حب مقلنجان را میتوانید از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کنید.

دمنوش بوقناق و عرق بوقناق

بوقناق از گیاهان دارویی محبوب در طب سنتی است که طبعی گرم و خشک دارد و برای کاهش قند خون و درمان دیابت معجزه میکند. بوقناق موجب تقویت و پاکسازی کبد، غدد فوق کلیوی و تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده میشود. دمنوش بوقناق و عرق بوقناق دارای خواص دارویی دیگری از جمله :

باز کردن عروق پوستی و شفاف کردن پوست 
از بین بردن جوش و آکنه ناشی از کبد چرب
درمان نفخ و اسپاسم معده 
کاهش کلسترول 
از بین بردن یبوست 
درمان ورم و سنگ کلیه
و از همه مهم تر درمان دیابت میباشد.
دمنوش و عرق بوقناق را میتوانید از فروشگاه مرهم طب تهیه کنید.

خطرات و عوارض قند خون بالا چیست؟

عوارض طولانی مدت هایپرگلیسمی یا افزایش قند خون می تواند شدید باشد. این موارد در افراد دیابتی اتفاق می افتد و هنگامی که شرایط به خوبی کنترل نشود ، بدتر می شود. عوارض طولانی مدت دیابت با گذشت زمان به آرامی ایجاد می شود. 

برخی از عوارض قند خون بالا شامل :

بیماری قلبی و عروقی ، که می تواند خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی را افزایش دهد
عملکرد ضعیف کلیه که در نهایت منجر به نارسایی کلیه می شود
آسیب عصبی ، که می تواند منجر به سوزش ، سوزن سوزن شدن و درد شود
بیماری های چشم ، از جمله آسیب به شبکیه ، گلوکوم و آب مروارید
بیماری لثه