در اصل ...

روغن جوز هندی از هسته های خشک شده میوه درخت Myristica fragrans بومی جزایر اندونزی تهیه می شود.
روغن جوز هندی که به دلیل خاصیت ضد التهابی، ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی، تسکین دهنده و ضد عفونی کننده ای که دارد مشهور است، رایحه ای گرم و آرامش بخش و تند داشته و می تواند نیروبخش ذهن باشد و باعث بهبود حواس شود.
روغن اسانس جوز هندی معمولاً در داروهای گیاهی برای تسکین دردهای عضلانی و گرفتگی عضلات، مشکلات دستگاه گوارش، کنترل درد، بی خوابی و اضطراب استفاده می شود.
این ماده همچنین یکی از عناصر محبوب در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند محصولات ویژه مراقبت از دهان و دندان است.

تاریخچه روغن جوز هندی

کلمه "جوز هندی" از nux و muscada لاتین (ترجمه به "مهره مشکی") گرفته شده است. اگرچه امروزه تقریباً در آشپزخانه هر خانه ای به عنوان یک ادویه معمولی یافت می شود، اما دارای تاریخچه ای با قدمت طولانی است.
درخت جوز هندی (Myristica fragrans) از جزایر خلوت باندا در اندونزی سرچشمه می گیرد. در کتب تاریخی آمده است که اعراب اولین کسانی بوده اند که به این ادویه مبهم دسترسی پیدا کرده اند. بعد از کشف جوز هندی توسط اعراب، وارد معاملات اروپا شد و فقط افراد ثروتمند توانایی پرداخت هزینه بالا برای تجربه طعم و بوی خاکی، تند و شیرین جوز هندی داشتند. 
بعد ها در چین، هند و خاورمیانه از جوز هندی برای تحریک جنسی و کمک به باروری استفاده شد. 
همچنین وجود میریستیسین در جوز هندی می تواند موجب توهم، سرخوشی و پارانویا شود.

روغن جوز هندی نیز در طب سنتی و فرهنگ های مختلف دارای کاربرد های متنوعی بوده است. به عنوان مثال، در چین باستان از روغن جوز هندی به عنوان یک داروی مهم در برابر مشکلات کبدی و دستگاه گوارش یاد شده است و پزشکان طب آیورودا هندی به طور مکرر از آن برای رفع علائم تب و همچنین تسکین درد، سرفه، نفخ شکم و مشکلات قاعدگی استفاده می کردند. 
علاوه بر این، مصریان باستان از روغن جوز هندی به عنوان یک ماده نگهدارنده گران بها برای فرآیند مومیایی کردن استفاده می کردند.

روغن گیری از جوز هندی 

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد روغن جوز هندی از دانه های خشک شده درخت جوز هندی (Myristica fragrans) تهیه می شود که تقریباً 10-15٪ روغن فرار بدست می آورد. 

مزایا و ترکیبات روغن جوز هندی

روغن جوز هندی دارای شهرت طولانی مدت است و برای تسکین انواع شرایط جسمی و روانی مفید است. 
این روغن دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، مسکن، انرژی زا، پاک کننده و تسکین دهنده است. ترکیبات شیمیایی موجود در آن عمدتا از هیدروکربن های مونوترپن (تقریباً 80٪ یا بیشتر) شامل سابینن، پینن و لیمونن تشکیل شده است.
سابینن، که رایحه ای تند و ادویه ای دارد، به دلیل خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی که دارد شناخته می شود. این ماده به تسکین درد شکم و عضلات کمک می کند و هضم غذا را بهبود می بخشد. بنابراین نفخ و اسپاسم معده را کاهش می دهد. سابینن همچنین در تسکین علائم تحریک پوستی مانند بثورات و خارش نقش دارد. 
α-پینن و β-پینن عطر چوبی و تازه ای را آزاد می کنند و به دلیل اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی قوی که دارند شناخته می شوند. α-پینن همچنین برای تحریک هوشیاری، کمک به آزاد سازی مجاری تنفسی و همچنین پاکسازی و شفاف سازی پوست مشهور است. 
اعتقاد بر این است که لیمونن، که رایحه ای میوه ای دارد، به آرامش و تقویت حواس کمک کرده و با استرس و اضطراب مقابله می کند، در عین حال دارای مزایای ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و گوارشی قوی است.

 

 

استفاده از روغن جوز هندی

روغن جوز هندی جدا از کاربردهایی که در دنیای آشپزی دارد، به دلیل خواص دارویی، معطر و آرایشی نیز مشهور است.
جوز هندی در داروهای مختلف، ماساژ درمانی و همچنین در ساخت عطر، ادکلن، صابون، بهداشت دهان و دندان، محصولات مراقبت از پوست و محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. رایحه تند آن باعث شده است که بیشتر در محصولات بهداشتی و مراقبتی آقایان مورد استفاده قرار بگیرد.

روغن جوز هندی برای بهبود خواب و کاهش استرس

جوز هندی به دلیل رایحه گرمی که دارد برای تقویت خواب، تقویت حواس و افزایش آرامش مناسب است. می توان در پایان یک روز طولانی و خسته کننده عطر جوز هندی را استنشاق کرد تا خستگی را برطرف کرده و روحیه و انرژی را احیا کند. برای ایجاد فضایی نشاط آور و آرامش بخش، 3 قطره روغن جوز هندی را به همراه 5 قطره روغن اسطوخودوس و 3 قطره روغن بهارنارنج و یا هر روغن معطر دیگری ترکیب کرده و در دستگاه بخور سرد بریزید و اجازه دهید عطر آن در فضای اتاق پخش شود. برای تقویت سطح هوشیاری، 2-3 قطره روغن جوز هندی را به همراه 4-5 قطره روغن گریپ فروت یا هر نوع روغن معطر دیگر ترکیب کرده و عطر آن را استنشاق کنید. 

کاربرد روغن جوز هندی در ماساژ و آروماتراپی

روغن جوز هندی در ماساژ و آروماتراپی نیز کاربرد دارد. در واقع ماساژ روغن جوز هندی در مناطق دردناک، مفاصل، گرفتگی عضلات و ... بسیار مفید است. ماساژ دادن ناحیه با روغن جوز هندی به تسکین مشکلات گوارشی مانند نفخ شکم، اسپاسم یا گاز معده و روده کمک می کند. یکی دیگر از مزایای ماساژ روغن جوز هندی این است که فوق العاده آرامش بخش است و می تواند به افزایش میل جنسی نیز کمک کند. یک دستور ساده این است که 5-6 قطره روغن جوز هندی را در 60 میلی لیتر (2 اونس) روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل رقیق کرده و به آرامی بر روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید.

روغن جوز هندی برای پوست

برای شفاف سازی، روشن شدن و آرامش پوست، چند قطره روغن جوز هندی را با 15 میلی لیتر روغن جوجوبا رقیق کرده و با استفاده از پد آرایشی بر روی پوست تمیز ماساژ دهید. خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی روغن جوز هندی می تواند به داشتن چهره ای شفاف و درخشان به شما کمک کند. 

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

 

روغن جوز هندی برای مو

روغن جوز هندی می تواند به تسکین خارش پوست سر، کاهش شکنندگی ساقه مو و همچنین افزایش درخشش مو های شما کمک کند. برخی مطالعات نیز نشان داده اند که روغن جوز هندی می تواند به تحریک رشد مو کمک کند. 
برای بهره مندی از خواص روغن جوز هندی کافی است چند قطره از آن را به شامپو روزانه خود اضافه کنید.

خواص روغن جوز هندی در یک نگاه

روغن جوز هندی دارای خواص ضد التهابی
ضد قارچی
ضد میکروبی
افزایش دهنده سطح انرژی و هوشیاری
افزایش درخشش پوست و مو
و برطرف کننده مشکلات گوارشی است.

موارد منع مصرف روغن ضروری جوز هندی

روغن جوز هندی برای مصارف موضعی استفاده می شود و بلعیدن آن ممکن است عوارضی چون توهم، پارانویا و استفراغ را در فرد ایجاد کند. 
روغن جوز هندی در زنان باردار و شیرده باید با احتیاط مصرف شود.
استفاده از روغن جوز هندی برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود. 
در صورت مصرف دارو های خاص و یا داشتن مشکلات پوستی حاد قبل از مصرف روغن جوزهندی با پزشک خود مشورت کنید.
قبل از استفاده موضعی، روغن جوز هندی را با روغن حامل رقیق کنید (هر قطره روغن جوز هندی را با 4 قطره روغن حامل ترکیب کنید).
روغن جوزهندی هرگز نباید در نزدیکی چشم، داخل بینی یا سایر مناطق حساس پوست استفاده شود. 
قبل از استفاده از روغن جوز هندی، چند قطره از آن را بر روی پوست دست خود امتحان کنید و در صورت بروز خارش و قرمزی استفاده از آن را متوقف کنید.

خرید روغن جوز هندی 

روغن جوزهندی را باید از فروشگاه های معتبر خریداری کرده و از اصالت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. فروشگاه آنلاین مرهم طب مفتخر است که روغن های گیاهی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به مشتریان عزیز عرضه کند. 
روغن هایی که در فروشگاه آنلاین مرهم طب به فروش می رسند، با نظارت فروشگاه مرهم طب و به سفارش این فروشگاه، با بهترین مواد اولیه، توسط مجهز ترین دستگاه های روغن گیری، استخراج و تولید می شوند.
برای خرید روغن جوزهندی و سایر روغن های گیاهی کمیاب می توانید به صورت آنلاین به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید و پس از ثبت سفارش، در سریع ترین زمان سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید.