روغن MCT یا تری گلیسیریدهای زنجیره ای متوسط (Medium Chain Triglycerides) یک روغن مایع است که از طریق استری سازی (فرایندی که در آن الکل و اسید برای تولید آب و استر با یکدیگر واکنش میدهند) گلیسرول با استفاده از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط از منابع طبیعی جدا میشود (روغن نارگیل ، روغن نخل یا ترکیبی از این دو) و روغن MCT تولید می شود.

محصول بدست آمده یک روغن سبک و مغذی است که از ویژگیهای منحصر به فرد شیمیایی برخوردار است. روغن MCT بی رنگ (یا به رنگ زرد بسیار کم رنگ) با بوی مشخص  و ملایم است و در دمای اتاق حالت مایع باقی می ماند و استفاده از آن بسیار راحت است. همچنین مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون نشان می دهد.

روغن MCT در رایحه درمانی و ماساژ درمانی به عنوان یک روغن حامل محبوب استفاده میشود زیرا با رایحه ترکیبات معطر تداخل ایجاد نمی کند و به سرعت جذب می شود ، لباس را لک نکرده و پوست را نرم و لطیف میکند.

در فرمولاسیون های محصولات آرایشی و بهداشتی، روغن MCT هنگامی استفاده میشود که محصول به یک نرم کننده ای که ایجاد چربی اضافه نمیکند و خنثی است و ماندگاری طولانی دارد نیاز داشته باشد.

جدا از رایحه درمانی و محصولات آرایشی ، روغن MCT به طور گسترده ای در صنایع غذایی و همچنین در موارد تغذیه ای ، دارویی ، کاهش وزن و سایر موارد بهداشتی مورد توجه است.


روغن MCT چیست؟

روغن MCT نوعی روغن است که از روغن نارگیل خالص (و گاهی اوقات روغن پالم) تهیه می شود. این ماده عمدتا از تری گلیسیریدهایی با زنجیره متوسط تشکیل شده است. این باعث می شود که این روغن دارای کیفیت و خواص منحصر به فردی از جمله پایداری بالا ، بافت سبک ، جذب سریع ، ظاهری بی رنگ یا بسیار کم رنگ و بوی بسیار سبک به همراه مزایای ترمیم کننده و مرطوب کنندگی پوست باشد.

روغن MCT به طور کلی در انواع زمینه ها از جمله تولید لوازم آرایشی ، مراقبت شخصی ، رایحه درمانی ، تغذیه ، داروها و... به کار گرفته می شود.

تعریف تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط (MCT)

اصطلاح "تری گلیسیرید" به نوعی لیپید گفته می شود که از عناصر کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. این عناصر به صورت یک واحد گلیسرول در کنار سه زنجیره اسیدهای چرب متصل به آن قرار گرفته اند. به دلیل ترکیب شیمیایی متفاوت اسیدهای چرب ، اندازه آنها متفاوت است و می توان آنها را با توجه به تعداد اتمهای کربن آنها طبقه بندی کرد. اسیدهای چرب زنجیره کوتاه کمتر از 6 اتم کربن ، اسیدهای چرب زنجیره متوسط 6-12 اتم کربن دارند ، در حالی که اسیدهای چرب زنجیره بلند 13-21 اتم کربن دارند.

تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط (MCT) ترکیبات تری گلیسیرید طبیعی هستند که از یک جز component گلیسرول با زنجیره های اسید چرب تشکیل شده اند و طول آنها متوسط است. به عبارت دیگر ، آنها از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط تشکیل شده اند. آن ها می توانند یکی از موارد زیر باشند:

دارای 6 اتم کربن- اسید کاپروئیک
دارای 8 اتم کربن - اسید کاپریلیک
دارای 10 اتم کربن - اسید کاپریک
دارای 12 اتم کربن - اسید لوریک
MCT را می توان در روغنهای گیاهی و محصولات لبنی حیوانی مانند شیر ، کره و پنیر یافت. روغن نارگیل و روغن پالم هر دو منبع غنی MCT هستند و بنابراین روغن MCT از این منابع طبیعی ساخته می شود.

مزایا و ترکیبات روغن MCT

ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی که روغن MCT دارد نشان می دهد که مربوط به ویژگی های حسی و فیزیکی وشیمیایی جذاب آن است. اصلی ترین ترکیبات شیمیایی مسئول این ویژگی ها اسید کاپریلیک (C8) و اسید کاپریک (C10) هستند که به ترتیب تقریباً 60٪ و 40٪ روغن را تشکیل می دهند. این اسیدهای چرب همچنین به فواید آرایشی و بهداشتی روغن MCT نیز کمک می کنند.

خواص فیزیکی و شیمیایی مفید روغن MCT شامل موارد زیر است:

از نظر ظاهری بی رنگ یا زرد کمرنگ است
بوی مشخصی از خود ساطع می کند
در دمای اتاق در حالت مایع باقی می ماند
ویسکوزیته کم و بافت سبک دارد
سریع جذب پوست می شود
بدون چربی زیاد
پایداری حرارتی عالی (قابل گرم شدن است)
پایداری اکسیداتیو عالی ، یعنی کمک به افزایش طول عمر محصولات میکند
به عنوان یک حلال همه کاره عمل می کند ، زیرا علاوه بر اسیدها و الکل ها در چربی ها و روغن ها نیز حل میشود.

علاوه بر این ویژگی ها ، اعتقاد بر این است که اسیدهای چرب Caprylic Acid (C8) و Capric Acid (C10) دارای مزایای گسترده ای برای مراقبت از پوست و سلامتی هستند از جمله:

خواص ضد باکتری ، ضد ویروس و ضد قارچ
خواص ضد التهابی قدرتمند
خواص آنتی اکسیدانی قوی
به عنوان یک درمان طبیعی برای آکنه و بیماری های التهابی پوستی مانند اگزما استفاده می شود
به تنظیم کلسترول کمک می کند
به مدیریت وزن کمک می کند

خواص درمانی روغن MCT

لوازم آرایشی و بهداشتی: 
نرم کننده ، مرطوب کننده ، احیا کننده ، تقویت کننده ، محافظ ، پاک کننده ، ضد پیری ، ضد آکنه 

دارویی:
 ضد میکروبی ، ضد التهابی ، آنتی اکسیدان ، تنظیم کننده ، کمک به هضم ، کاهش وزن

روغن MCT در آروماتراپی و ماساژ استفاده می شود زیرا :

استفاده از آن آسان است و بوی ملایمی دارد و به عنوان یک روغن حامل ایده آل برای ترکیب با روغنهای اساسی عمل می کند. به دلیل خاصیت جذب سریع ، چربی و رنگ آمیزی در بین ماساژ درمانی ها محبوب است.

روغن MCT در محصولات مراقبت از پوست ، مو و محصولات آرایشی یک پایه مرطوب کننده سبک و بسیار پایدار ایجاد می کند که دارای ویژگی های حسی خنثی (یعنی بدون بو و رنگ) است ، بنابراین به تجربه مثبت مصرف کننده کمک می کند. روغن MCT همچنین در حجم دهی فرمول های مراقبت از مو بسیار عالی است زیرا استفاده از روغن های "سنگین تر" معمولاً باعث چرب شدن موها و خنثی کردن اثر حجم دهنده ها می شود.

روغن MCT که در پزشکی و تغذیه مورد استفاده قرار می گیرد ، به عنوان یک محصول غذایی مقوی ، قابل هضم و سریع الهضم است که می تواند برای کسانی که اختلالات متابولیسم تغذیه ای یا چربی دارند مفید باشد. برخلاف سایر چربی ها ، MCT ها مستقیماً به کبد رسیده و تحت اکسید قرار می گیرند تا در نهایت کتون تولید کنند. این فرایند به سرعت انجام میشود و با دور زدن فرآیند هضم طبیعی و زمانبرتر ، برای انرژی ، تناسب اندام و کاهش وزن بسیار مفید است.

روغن MCT چگونه ساخته می شود؟

روغن های MCT را می توان هم از روغن نارگیل و هم از روغن پالم تهیه کرد ، زیرا هر دو منبع غنی اسیدهای چرب مورد نیاز با زنجیره متوسط هستند.

روغن نارگیل خام یا روغن پالم ابتدا تحت هیدرولیز قرار می گیرد ، که اساساً اسیدهای چرب را از ترکیب گلیسرول جدا می کند. اسیدهای چرب را می توان بر اساس نقاط جوش آنها از طریق تقطیر جدا کرد. از آنجا که اسیدهای چرب با زنجیره متوسط دارای نقطه جوش کمتری نسبت به اسیدهای چرب با زنجیره بلند هستند ، می توان آنها را با گرم کردن و اجازه دادن به خنک شدن در دمای مناسب جمع آوری کرد.

به محض جدا شدن اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ، آنها مجدداً با گلیسرول ترکیب شده و در فرآیندی معروف به استریفیکاسیون ، تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط ایجاد می کنند. این یک واکنش سنتز کمبود آب است ، که در آن دو ترکیب با هم ترکیب می شوند و به عنوان محصول جانبی آب تولید می کنند. ممکن است از کاتالیزور استفاده شود ، گرچه نیازی به آن نیست.

استفاده از روغن MCT

روغن MCT به خودی به عنوان مواد اولیه محصولات آرایشی ، ماساژ و روغن حامل استفاده شود ، یا می توان آن را در تولید کرم ها ، لوسیون ها ، نمک ها ، اسکراب حمام و بسیاری دیگر از محصولات مغذی استفاده کرد.

روغن MCT به صورت موضعی برای مراقبت از پوست استفاده می شود و به عنوان نرم کننده ای عالی بدون ایجاد چربی اضافی بر روی پوست عمل می کند. برای آبرسانی و لطافت پوست ، با استفاده از نوک انگشتان چند قطره روغن MCT را بر روی صورت و گردن خود بمالید. روغن MCT همچنین برای پاکسازی پوست روغنی ایده آل است ، زیرا بقایای آلودگی و روغنهای اضافی را بدون اینکه منافذ پوست را مسدود کند به آرامی از بین می برد. میتوانید مقداری روغن MCT را برروی پد آرایشی ریخته و پوست صورت را به آرامی ماساژ دهید. سپس با آب ولرم پوست را شستشو دهید.

روغن MCT که بر روی بدن استفاده می شود ، به عنوان یک روغن مرطوب کننده بدن عمل می کند و بعد از اصلاح ، پوست را نرم و آرام می کند. بهتر است بعد از استحمام یا دوش استفاده شود تا رطوبت پوست حفظ شود.

روغن MCT که برای مو استفاده می شود ، می تواند درخشش و رطوبت ساقه مو را افزایش دهد و به سرعت ظاهر خشک و آسیب دیده موها را تغییر دهد. کسانی که پوست سرشان خشک و پوسته پوسته است می توانند از ماساژ پوست سر با این روغن جوان کننده بهره مند شوند. به دلیل خاصیت جذب سریع، روغن MCT برای جلوگیری از مشکلات خشکی یا اگزما بسیار مناسب است.

لب ها و ناخن ها هر دو نقاطی هستند که می توانند از طریق خواص مغذی روغن MCT نیز تغذیه و ترمیم شوند.
 برای آبرسانی ، لایه برداری و نرم شدن لبهای ترک خورده ، می توان با ترکیب یک قاشق چای خوری روغن MCT با 1.5 قاشق چای خوری شکر خام ، اسکراب لب ساده ای ایجاد کرد تا پوسته های لب را توسط آن از بین برد. برای درخشش و لطافت بیشتر ، این مخلوط را بر روی لب ها بمالید و به آرامی مالش دهید تا پوست مرده یا ترک خورده از بین برود.

برای تغذیه کوتیکول های خشک و ترک خورده ناخن نیز ، انگشتان را در یک کاسه کوچک روغن MCT به مدت پنج دقیقه قرار دهید و سپس روغن را در اطراف ناخن ماساژ دهید تا جریان خون تحریک شود و پوست اطراف آن حالت بگیرد.

برای رایحه درمانی ، روغن MCT به عنوان یک روغن حامل با بوی خنثی و ماندگاری طولانی عمل می کند و بهترین انتخاب است. اگر با روغنهای اساسی ترکیب شود ، باعث می شود رایحه های معطر آنها بدون هیچ گونه پوششی آزاد شود و در صورت استفاده موضعی ، به جذب سریع و موثر فواید درمانی آنها از طریق پوست کمک می کند. کافی است هر میلی لیتر روغن اساسی را با 30 میلی لیتر روغن MCT ترکیب کنید.

موارد منع مصرف برای روغن MCT

کسانی که به روغن نارگیل حساسیت دارند باید از استفاده روغن MCT خودداری کنند. 
این محصول باید همیشه در منطقه ای نگهداری شود که برای کودکان زیر 7 سال غیرقابل دسترسی باشد.
روغن MCT هرگز نباید در نزدیکی چشم ، داخل بینی و گوش یا در سایر مناطق حساس به پوست استفاده شود.