فواید شروع روز با پیاده روی 

وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، داشتن فعالیت بدنی ممکن است اولویت اول شما نباشد. اما شروع روزتان با پیاده‌روی (چه در اطراف محله‌تان باشد یا بخشی از مسیر رفت‌ و آمدتان به محل کار یا مدرسه) می‌تواند فواید سلامتی زیادی را به بدن شما ارائه دهد. 

در راستای همین موضوع، در ادامه این مطلب 10 دلیلی که بهتر است روز خود را با پیاده روی شروع کنید را برای شما آورده ایم. همچنین چند نکته وجود دارد که می توانید آن را به طور یکپارچه در برنامه روزانه خود قرار دهید.

  1. پیاده روی صبحگاهی انرژی شما را در طول روز افزایش می دهد

شروع روزتان با پیاده روی، موجب افزایش انرژی شما در طول روز می شود. همچنین اگر در فضای باز پیاده روی می کنید، این امر با وضوح بیشتری قابل مشاهده است.

مطالعات نشان می دهد بزرگسالانی که به مدت 20 دقیقه در فضای باز پیاده روی می کنند نسبت به بزرگسالانی که 20 دقیقه در فضای بسته راه می روند نشاط و انرژی بیشتری دارند.

یک مطالعه در این باره نشان می دهد که 10 دقیقه راه رفتن از پله برای 18 زن که احساس کمبود خواب داشتند، انرژی زا تر از نوشیدن یک فنجان قهوه بود.

بنابراین از دفعات بعدی اگر در شروع صبح خود احساس خستگی کردید، حتما 20 تا 30 دقیقه پیاده روی را امتحان کنید.

 

حتما بخوانید: محصولات گیاهی برای افزایش سطح انرژی

  1. خلق و خوی شما را بهبود می بخشد

پیاده روی در صبح فواید فیزیولوژیکی نیز دارد.

پیاده روی صبحگاهی در واقع به موارد زیر کمک می کند:

  • بهبود عزت نفس

  • تقویت خلق و خو

  • کاهش استرس

  • کاهش اضطراب

  • کاهش خستگی

  • کاهش علائم افسردگی و خطر ابتلا به آن

برای گرفتن بهترین نتیجه، حداقل 5 روز در هفته 20 تا 30 دقیقه پیاده روی کنید.

 

حتما بخوانید: محصولات گیاهی دکتر خیراندیش برای درمان افسردگی

  1. فعالیت بدنی روزانه شما را کامل می کند

یکی از مزایای پیاده روی در صبح این است که شما فعالیت بدنی خود را در روز کامل می کنید. (درست قبل از اینکه خانواده، کار یا تعهدات مدرسه شما را از مسیر خارج کند)

بهترین برنامه روزانه برای داشتن فعالیت مورد نیاز، در راستای داشتن یک بدن سالم، حداقل 150 تا 300 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته است.

سعی کنید 5 بار در هفته، صبح ها به مدت 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید تا فواید پیاده روی بهرمند شوید.

  1. پیاده روی موجب کاهش وزن می شود

پیاده روی صبحگاهی به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک می کند. پیاده روی با سرعت متوسط به مدت 30 دقیقه می تواند به سوزاندن 150 کالری در بدن شما منجر شود. بطور کلی پیاده روی همراه با داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات قدرتی، می تواند شما را سریع تر به وزن دلخواهتان برساند.

 

حتما بخوانید: لاغری بدون بازگشت با قرص لاغری هزال

  1. تقویت سیستم ایمنی با پیاده روی صبحگاهی

پیاده روی می تواند فواید بی شماری برای سلامتی شما داشته باشد، از جمله تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری و کمک به مدیریت شرایط مختلف سلامتی.

مطالعات نشان می دهد که 30 دقیقه پیاده روی در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 19 درصد کاهش دهد. همچنین اگر مبتلا به دیابت هستید، انجام پیاده روی می تواند به کاهش سطح قند خون شما نیز کمک کند. در واقع پیاده روی حتی می تواند به افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها نیز کمک کند. 

حتما بخوانید: گیاهان دارویی تقویت کننده سیستم ایمنی در فصل سرماخوردگی

  1. تقویت عضلات با پیاده روی

پیاده روی می تواند به تقویت عضلات پاها کمک کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، با سرعت متوسط تا تند راه بروید. سعی کنید روتین راه رفتن خود را تغییر دهید و از پله ها بالا بروید، از تپه ها بالا و پایین بروید یا حتی تردمیل با شیب کم راه امتحان کنید تا عضلات پای شما تقویت شود.

همچنین تمرینات تقویت کننده پا مانند اسکات و لانژ را چندین بار در هفته به روتین ورزشی خود اضافه کنید تا توان عضلات پا بیشتر شود.

 

حتما بخوانید: راه های چربی سوزی بدون از دست دادن عضله

  1. بهبود وضعیت ذهنی

پیاده روی صبحگاهی به بهبود وضعیت ذهنی و توانایی تمرکز در طول روز کمک می کند. یک مطالعه معتبر در این باره نشان می دهد که در میان سالمندان، کسانی که روز خود را با پیاده روی صبحگاهی شروع کردند، توانسته اند عملکرد شناختی خود را در مقایسه با افرادی که کم تحرک بودند، بهبود ببخشند.

پیاده روی همچنین ممکن است به شما کمک کند خلاق تر فکر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که پیاده‌روی جریان آزاد ایده‌های ذهنی شما را باز می‌کند، که ممکن است به شما کمک کند بهتر از نشستن یا بی‌تحرکی مشکل خود را حل کنید. 

  1. پیاده روی خواب شب را بهبود می بخشد

پیاده روی به شما کمک می کند تا شب ها راحت تر به خواب بروید. یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد، افراد مسن 55 تا 65 ساله که در به خواب رفتن در شب مشکل داشتند یا با بی خوابی خفیف زندگی می کردند، با شروع پیاده روی صبحگاهی، کیفیت خواب بهتری را در شب تجربه کردند.

  1. صبح ها هوا خنک تر است

یکی از مزایای پیاده‌روی صبحگاهی در تابستان (یا اگر در آب و هوایی زندگی می‌کنید که در تمام سال گرم است) این است که می‌توانید قبل از اینکه هوا خیلی گرم شود، ورزش کنید.

قبل و بعد از تمرین حتماً آب زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید. در صورت نیاز یک بطری آب همراه خود داشته باشید. 

  1. انتخاب های سالم تری در طول روز دارید

شروع روزتان با پیاده روی ممکن است شما را برای انتخاب های سالم تر در طول روز آماده کند. بعد از پیاده روی، ممکن است احساس انرژی بیشتری داشته باشید و کمتر از خواب محروم شوید.
وقتی انرژی شما کاهش می یابد یا خسته هستید، به احتمال زیاد به سراغ میان وعده های راحت یا تقویت کننده های انرژی می روید. پیاده روی در صبح شما را به انتخاب یک ناهار و داشتن میان وعده های سالم در بعد از ظهر تشویق می کند.

 

 

پیاده روی را بخشی از روتین زندگی خود کنید

برای پیاده روی از شب قبل لباس های خود را بچینید. جوراب ها و کفش های کتانی خود را کنار در بگذارید تا مجبور نباشید صبح به دنبال آن ها بگردید.
سعی کنید زنگ ساعت خود را 30 دقیقه زودتر تنظیم کنید تا بتوانید صبح حداقل 20 دقیقه پیاده روی کنید. به دنبال یک مسیر طبیعی در نزدیکی خانه خود باشید یا فقط در اطراف محله قدم بزنید.
یک دوست یا همکار برای پیاده روی در صبح پیدا کنید. گپ زدن و کار کردن با هم می تواند به شما کمک کند انگیزه بیشتری داشته باشید.
اگر صبح وقت زیادی ندارید، پیاده روی را بخشی از رفت و آمد خود کنید. اگر نمی‌توانید تمام مسیر تا محل کارتان را پیاده بروید، سعی کنید یک یا دو ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید تا بیشتر پیاده روی کنید. همچنین می توانید ماشین خود را دورتر از محل کارتان پارک کنید تا بتوانید از محل پارک ماشین تا محل کار پیاده روی کنید.

آیا باید قبل از وعده صبحانه پیاده روی کرد یا بعد از آن؟

اگر صبح‌ها پیاده‌روی می‌کنید، ممکن است برایتان این سوال مطرح شود که آیا پیاده‌روی قبل یا بعد از صبحانه اهمیت دارد؟ و آیا این کار به اهداف شما در رابطه با کاهش وزن کمک می‌کند؟ تحقیقات در مورد اینکه آیا نخوردن صبحانه متابولیسم شما را افزایش می دهد یا به کاهش وزن سریعتر کمک می کند متفاوت است.

 

 

برخی تحقیقات نشان می دهد که ورزش در حالت ناشتا (قبل از صبحانه) به بدن کمک می کند چربی بیشتری بسوزاند. اما مطالعات بیشتری در این باره مورد نیاز است.

در ضمن بستگی به بدن شما هم داره. اگر احساس خوبی دارید که قبل از غذا پیاده روی کنید، یا اگر غذا نخورید معده شما وضعیت بهتری دراد، اشکالی ندارد که با معده خالی پیاده روی کنید. یا ممکن است متوجه شوید که قبل از رفتن به پیاده روی با خوردن یک میان وعده کوچک مانند موز یا اسموتی میوه احساس بهتری دارید.

در هر صورت، پس از ورزش، حتما صبحانه سالم بخورید و آب فراوان بنوشید.

خط آخر

شروع روز با یک پیاده روی کوتاه می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. ممکن است در طول روز احساس انرژی بیشتری کنید، خلق و خو و حضور ذهنی خود را بهبود ببخشید و شب ها بهتر بخوابید. حتما قبل و بعد از پیاده روی خود حرکات کششی انجام دهید و مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.