همه چیز درباره گیاه سرخار گل یا اکیناسه

گیاه اکیناسه جزئی از گیاهان گلدار است که از خانواده گل های مارگاریت (مروارید) به حساب می آید. این گل، یکی از معروف ترین گیاهان برای درمان سرماخوردگی است. اکیناسه گیاه زیبایی برای افزودن به هر منظره ای است، اما در واقعیت امر، کاربرد های آن فقط به زیبایی ختم نمی شود.
این باور وجود دارد که اکیناسه همانند یک مکمل دارویی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و می تواند علائم عفونت و سایر بیماری ها از جمله سرماخوردگی را کاهش دهد.
در ادامه، ما به کاربردهای بالقوه گیاه اکیناسه و از دلایل اهمیت این گیاه در طب سنتی می گوییم.

گیاه اکیناسه چیست؟

اکیناسه نام گروهی از گیاهان گلدار است، که متعلق به آمریکای شمالی است. در اصل اکیناسه به گونه های مختلفی از گل های وحشی گفته می شود که معمولاً در طب سنتی آمریکای بومی مورد استفاده قرار می گرفته است. اکیناسه توسط بومیان آمریکا برای بهبود زخم ها یا رفع عفونت ها استفاده می شود.
از دانه ها، ریشه ها، گل ها و برگ های اکیناسه می توان به صورت تازه و یا خشک برای تهیه چای و دمنوش، عصاره و مکمل استفاده کرد.

 

 

انواع اکیناسه

اکیناسه گل های زیبایی دارد. گل های اکیناسه از سفید تا صورتی و یا بنفش متغیر هستند. آن ها پروانه ها و پرندگان را به خود جلب می کنند و در برابر خاک ضعیف، خشک سالی، گرما و رطوبت بسیار مقاوم هستند.
9 نمونه از گیاه اکیناسه شناخته شده است، اما فقط 3 نوع از آن ها به عنوان دارو گیاهی شناخته شده اند.

این سه نوع شامل موارد زیر هستند:

  • E. angustifolia که گلبرگ های باریکی دارد.

  • E. pallida که دارای گلبرگ های کم رنگ است.

  • E. purpurea که معروف ترین نوع آن است و دارای گلبرگ های بنفش است.

این احتمال وجود دارد که گونه های مختلف، مزایای مختلفی برای سلامتی داشته باشند. همچنین نوع puprurea گیاه اکیناسه در طب سنتی، بسیار محبوب و پر استفاده است.
علاوه بر زیبایی، اکیناسه به عنوان یک گیاه نیز برای سلامتی فوق العاده است. در واقع پرورش این گیاه به این معنی است که شما درست در خانه خود یک داروی طبیعی دارید.

 

 

طبع سرخارگل چیست؟

امروزه به دلیل تاثیر طبع مواد و خوراکی ها بر روی بدن و حالات ما، توجه به طبع هر ماده ای بسیار حائز اهمیت شده است. طبع گیاه سرخارگل گرم است به همین دلیل استفاده از آن در فصل سرما، به خصوص برای کسانی که طبع سرد دارند، بسیار توصیه می شود. 

 

برای مشاوره و خرید

محصولات گیاهی طب سنتی

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

 


با شماره های زیر تماس بگیرید :

09123764807

02144640622

یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید

 

خرید محصولات گیاهی طب سنتی

 

فواید و خواص گیاه اکیناسه:

گیاهان اکیناسه حاوی ترکیبات پیچیده ای از مواد فعال هستند. برخی از این ترکیبات ممکن است دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی باشند، در حالیکه برخی دیگر از این ترکیبات، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن به روش های دیگر می شوند.
مانند بسیاری از گیاهان دیگر، انواع اکیناسه نیز حاوی فنل هستند. فنل ها فعالیت طیف وسیعی از آنزیم ها و گیرنده های سلولی را کنترل می کنند. آنها از گیاهان در برابر بیماری و آسیب های اشعه ماورا بنفش محافظت می کنند و ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی مفیدی باشند. فنل های موجود در اکیناسه دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به محافظت از بدن شما کمک می کنند.

در ادامه چند مورد از مزایای اصلی گیاه سرخارگل (اکیناسه) آورده شده است: 

اکیناسه سرشار از آنتی اکسیدان: 

گیاه اکیناسه مملو از ترکیبات گیاهی مفید است، که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.
آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به دفاع از سلول های شما در برابر استرس و تاثیرات منفی آن کمک می کنند، استرس با بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و دیگر مشکلات سلامتی ارتباط دارد.
به نظر می رسد میزان این آنتی اکسیدان ها در عصاره میوه و گل گیاه در مقایسه با سایر قسمت ها مانند برگ و ریشه آن بیشتر باشد.

 

اکیناسه مملو از آلکامید:

گیاه اکیناسه دارای ترکیباتی به نام آلکامید است که می تواند فعالیت آنتی اکسیدانی را بیشتر کنند. آلکامیدها می توانند آنتی اکسیدان های فرسوده را تجدید کرده و به آنتی اکسیدان ها کمک کنند تا بهتر به مولکول های مستعد استرس اکسیداتیو برسانند.

 

خواص اکیناسه برای سلامتی:

استفاده از گیاه اکیناسه به عنوان یک درمانگر گیاهی، سابقه طولانی دارد. گفته می شود که سرخ پوستان آمریكایی قبل از شروع مهاجرت مهاجران غربی در دهه 1800، از خواص گیاه اکیناسه به عنوان روشی درمانی برای طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می كردند.
از آنجا که اکیناسه سابقه استفاده طولانی مدت دارد، محققان دهه ها است که بر روی این گیاه تحقیق و آزمایش می کنند. اکیناسه همچنین  گیاهی ضد میکروب است و برخی مطالعات نشان می دهد که می تواند به رفع خستگی مزمن، سوء هاضمه، سردرد های میگرنی و حتی عفونت های ادراری کمک کند.

 

 

اکیناسه و کاهش قند خون:

قند خون بالا می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی در سلامتی را افزایش دهد. این مشکلات می تواند شامل دیابت نوع 2، بیماری قلبی و چندین بیماری مزمن دیگر باشد. گیاه اکیناسه به کاهش سطح قند خون کمک می کند.
تحقیقات نشان داده است که عصاره اکیناسه puprurea بر روی سرکوب آنزیم های هضم کننده کربوهیدرات بسیار تاثیرگذار است. با این کار میزان قند وارد شده به خون در صورت مصرف اکیناسه کاهش می یابد.
عصاره گیاه اکیناسه با فعال کردن گیرنده PPAR-y، که فعال شدن این گیرنده ها هدف اصلی داروهای دیابت است، سلول ها را نسبت به اثرات انسولین حساس می کند. 
این گیرنده خاص با از بین بردن چربی اضافی در خون، که یک عامل خطرناک برای مقاومت به انسولین است، بر روی کاهش سطح قند خون موثر است. این باعث می شود تا سلول ها بتوانند به انسولین و قند راحت تر پاسخ بدهند.

 

خواص ضد التهابی اکیناسه:

التهاب واکنش طبیعی بدن شما در بهبود و دفاع از خود است. گاهی اوقات التهابات می توانند از کنترل خارج شوند و بیش از حد معمول و انتظار ادامه یابند. این اتفاق ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.
چندین مطالعه نشان داده است که اکیناسه می تواند به کاهش التهاب اضافی در بدن کمک کند. بزرگسالانی که به آرتروز مبتلا بودند، پس ازدریافت و مصرف مکمل های حاوی عصاره گیاه اکیناسه، به طور قابل توجهی التهاب، درد مزمن و تورمشان کاهش پیدا کرده است. جالب این جا است که این بزرگسالان به داروهای التهابی غیراستروئیدی متداول پاسخ خوبی نداده اند، اما مکمل حاوی عصاره گیاه اکیناسه برای آن ها اثربخش بوده است.

 

خواص اکیناسه بر سیستم ایمنی بدن:

یک مطالعه در سال 2016 ) بزرگترین مطالعه تا کنون) نشان داده است که مصرف عصاره گیاه اکیناسه  puprureaبا ارتقاء سیستم ایمنی مرتبط است. یک بررسی قبلی همچنین نشان می دهد که اکیناسه می تواند ارتباط بالقوه ای با تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد. 
امروزه بسیاری از افراد در طب سنتی، از اکیناسه به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند. با تقویت سیستم ایمنی بدن، این گیاه از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می کند و در اصل اکیناسه برای سرما خوردگی یک راه درمانی موثر است.

 

خواص ضد سرطانی اکیناسه:

سرطان بیماری است که شامل رشد کنترل نشده سلول های بدن می شود. یک رشته از مطالعات نشان داده است که عصاره گیاه اکیناسه ممکن است رشد سلول های سرطانی را سرکوب کرده و حتی باعث مرگ سلول های سرطانی شود. در یک مطالعه نشان داده شده است که، عصاره گیاه اکیناسه  puprureaو اسید کریکوریک (که به طور طبیعی در گیاهان اکیناسه یافت می شود) می توانند باعث مرگ سلول های سرطانی شوند.
در یک مطالعه دیگر، ترکیب عصاره های سه گونه گیاه اکیناسه که قابلیت دارویی داشتند، با تحریک فرآیندی به نام آپوپتوز یا مرگ سلولی کنترل شده، سلول های سرطانی انسان را در لوزالمعده و روده بزرگ از بین بردند.
اعتقاد بر این است که این اثر به دلیل خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی گیاه اکیناسه رخ می دهد.

 

خواص ضد استرس و اضطراب اکیناسه:

اضطراب یک مشکل رایج است که تقریباً هر روز، به جمعیت کسانی که دچار آن و درگیر مشکلات حاصل از آن می شوند، اضافه می شود.
در سال های اخیر، گیاه اکیناسه به عنوان یک کمک بالقوه برای رفع اضطراب ظاهر شده است.
تحقیقات در این باره نشان می دهد که گیاهان اکیناسه دارای ترکیباتی هستند که می توانند احساس اضطراب را کاهش دهند. این ترکیبات شامل آلکامیدها، اسید رزمارینیک و اسید کافئیک هستند.
مطالعه دیگری نشان داده است که عصاره گیاه اکیناسه angustifolia به سرعت احساس اضطراب را در انسان های مضطرب کاهش می دهد. 

 

برای مشاوره و خرید

انواع چای و دمنوش گیاهی

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

 


با شماره های زیر تماس بگیرید :

09123764807

02144640622

یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید

 

خرید چای و دمنوش گیاهی 

 

خواص سرخارگل برای پوست:

در یک مطالعه گیاه اکیناسه و تأثیر آن بر روی پوست مورد برسی قرار گرفت. این مطالعه که در سال 2017 انجام شد، اساساً بر روی ارتباط بین استفاده اکیناسه بشکل موضعی و سلامت پوست متمرکز بوده است. نتایج نشان دهنده آن بود که عصاره گیاه اکیناسه در صورت استفاده موضعی می تواند برای سلامت پوست مفید باشد.
در یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر، دانشمندان دریافتند که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی گیاه اکیناسه، رشد پروپیونی باکتریوم، که علت شایع آکنه است را سرکوب می کند.
در مطالعه دیگری  که بر روی 10 فرد سالم 25 تا 40 ساله انجام شد، نتایج نشان دادند که محصولات مراقبت از پوستی که حاوی عصاره گیاه اکیناسه هستند، می توانند باعث بهبود آبرسانی به پوست و کاهش چین و چروک ها شوند (به طور مشابه، کرم حاوی عصاره اکیناسه purpurea علائم اگزما را بهبود می بخشد و به ترمیم لایه محافظ نازک پوست کمک می کند)
همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است که گیاه اکیناسه ممکن است به درمان بیماری و مشکلات شایع پوستی کمک کند.

 

 

موارد استفاده از گیاه اکیناسه یا سرخارگل:

امروزه، مردم در سراسر جهان از محصولات حاوی گیاه اکیناسه برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می کنند، از جمله:

  • رفع سرفه و سرماخوردگی

  • رفع برونشیت

  • رفع عفونت های تنفسی فوقانی

  • رفع التهاب لثه

  • درمان آنفلوانزا

  • بهبود زخم ها 

  • رفع عفونت های مخمری

  • رفع عفونت گوش

  • رفع واژینیت

  • رفع برخی از شرایط التهابی

  • کمک به کنترل اچ آی وی

  • کمک به کنترل ایدز

 

 

انواع محصولات حاصل از اکیناسه:

افراد می توانند محصولات حاوی گیاه اکیناسه را به شکل های گوناگون پیدا کنند:

  • به صورت اکیناسه تازه یا خشک شده

  • به صورت چای و دمنوش اکیناسه

  • به صورت یک مکمل غذایی در قرص ها

  • به صورت روغن گیاهی 

  • به صورت فشرده شده

  • به صورت کپسول

  • به صورت اسانس و عصاره

  • به صورت عرق اکیناسه

 

نکات مهم هنگام خرید مکمل های اکیناسه (سرخارگل):

در هر زمان برای خرید مکمل های اکیناسه چند نکته مهم وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید:

  • این مکمل چگونه تولید می شود؟ 

  • آیا بدون حلال های مضر و یا سایر مواد افزودنی فرآوری شده است؟ 

  • آیا شرکت تولید کننده معتبر است؟ 

  • آیا آنها اثبات آزمایشاتی را که انجام می دهند ارائه می دهند؟ (از جمله تأیید اینکه آنچه بر روی برچسب نوشته شده است، واقعاً همان چیزی است که شما خریداری می کنید و اینکه آن ها، محصول را از نظر میکروب، فلزات سنگین و غیره آزمایش کرده اند) 

بخاطر داشته باشید که این سوالات را هنگام خرید هر محصول گیاهی باید در نظر بگیرید.

 

عوارض جانبی گیاه اکیناسه سرخارگل:

اکیناسه برای اکثر افراد بی خطر است، اگرچه برخی از افراد عوارض جانبی مانند درد معده، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه را تجربه کرده اند.
بثورات پوستی و در موارد نادر، واکنش شدید آلرژیک از عوارض جانبی و احتمالی اکیناسه است. گیاه اکیناسه در خانواده ای از گل های مارگاریت، توت فرنگی، گل همیشه بهار و گل داوودی است، بنابراین اگر به این گیاهان حساسیت دارید از مصرف گیاه اکیناسه نیز خودداری کنید.
حتما پیش از شروع استفاده از هرگونه مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

چند نکته مهم:

افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند تاموکسیفن استفاده می کنند، آلرژی یا آسم دارند، باردار یا شیرده هستند و یا تحت عمل جراحی پلک قرار گرفته اند، نباید از گیاه اکیناسه و مشتقات آن استفاده کنند.
اکیناسه ممکن است در داروهای خاص تداخل ایجاد کند. اگر از دارو استفاده می کنید یا در حال حاضر درگیر یک بیماری مزمن هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که اکیناسه برای شما بی خطر است.

 

آیا می توان هر روز از گیاه اکیناسه استفاده کرد؟

در کوتاه مدت بله، می توان هر روز از گیاه سرخارگل یا همان اکیناسه استفاده کرد. اکیناسه در صورتی که به شکل خوراکی و کوتاه مدت مصرف شود بی خطر است. با این حال، تاثیرات طولانی مدت اکیناسه هنوز ناشناخته است. باز هم، بهتر است قبل از مصرف ویتامین ها یا مکمل های جدید با یک متخصص بهداشت و درمان واجد شرایط در این مورد صحبت کنید.

 

 

برای تجربه فواید اکیناسه نیازی به دانستن همه چیز در مورد گیاه اکیناسه نیست، شما می توانید با استفاده از گیاه اکیناسه میزان عالی بودن آن را تجربه کنید!