بادکش درمانی چیست؟ – Cupping therapy

بادکش درمانی (به انگلیسی: Cupping therapy) یک روش درمانی در طب سنتی است و ریشه در تاریخ باستان دارد. در سال های اخیر نیز شواهد زیادی در رابطه با خواص بادکش درمانی برای کمک به تسکین بسیاری از درد های مزمن پیدا شده است.

در بادکش درمانی، درمانگر فنجان های مخصوصی را برای چند دقیقه روی پوست شما قرار می دهد تا مکش را بر روی پوست شما ایجاد کند. بسیاری از افراد از بادکش درمانی برای درمان درد های مزمن، التهاب، بهبود جریان خون، بهبود آرامش و تندرستی و به عنوان یک نوع ماساژ عمیق بافت های زیر پوست استفاده می کنند و از نتیجه ای که می گیرند نیز بسیار راضی هستند. 

لیوان هایی که برای بادکش درمانی استفاده می شود معمولا از جنس شیشه، بامبو، سفال و یا سیلیکون هستند، اما در اغلب کلینیک های حجامت و بادکش درمانی از جنس شیشه ای و یا سیلیکونی استفاده می کنند. 

حتما بخوانید: همه چیز درباره زالو درمانی

انواع بادکش درمانی 

بادکش درمانی معمولا به دو روش خشک و خیس یا همان سرد و گرم انجام می شود. در طول هر دو نوع بادکش درمانی با خاموش کردن آتش، فنجان را وارونه و بر روی پوست شما می گذارند.
با سرد شدن هوای داخل فنجان خلاء ایجاد می شود. این باعث می شود که پوست شما بلند شده و با گشاد شدن رگ های خونی قرمز شود. لیوان معمولاً تا 3 دقیقه در جای خود باقی می ماند.
در نسخه مدرن‌تر بادکش درمانی از پمپ لاستیکی به جای آتش برای ایجاد خلاء داخل فنجان استفاده می‌کنند. گاهی اوقات درمانگران از فنجان های سیلیکونی استفاده می کنند که می توانند از جایی به جای دیگر روی پوست شما حرکت کنند تا اثری شبیه ماساژ داشته باشند.
بادکش درمانی مرطوب با گذاشتن فنجان در محل به مدت حدود 3 دقیقه مکش ملایمی ایجاد می کند. سپس درمانگر فنجان را برمی دارد و از یک چاقوی جراحی کوچک برای ایجاد برش های سطحی و ریز برروی پوست شما استفاده می کند. سپس، ساکشن دوم را انجام می دهد تا مقدار کمی خون خارج شود.
ممکن است در جلسه اول از 3-5 فنجان استفاده شود. یا ممکن است فقط یکی را برای شما امتحان کنند تا ببینید چگونه پیش می رود. 
پس از بادکش درمانی، پزشک یک پماد آنتی بیوتیک و بانداژ برای جلوگیری از عفونت برای شما تجویز می کند. همچنین پوست شما باید ظرف 10 روز بهبودی کامل پیدا کند.

حامیان حجامت و بادکش درمانی بر این باورند که حجامت مرطوب مواد مضر و سموم را از بدن دفع می کند تا به بهبود شرایط عمومی بدن کمک کند.
از سوی دیگر ممکن است پزشک طب سنتی تشخیص دهد که فرد باید از بادکش درمانی همراه با طب سوزنی استفاده کند. در این روش درمانگر ابتدا سوزن‌های طب سوزنی را وارد بدن کرده و سپس فنجان‌های بادکش درمانی را روی آن‌ها قرار می‌دهد.

فواید بادکش درمانی چیست؟

مطالعات علمی زیادی در مورد بادکش درمانی و خواص آن برای سلامتی انجام شده است. بطوریکه یک گزارش در سال 2015 در مجله طب سنتی و مکمل به این موضوع اشاره می کند که بادکش درمانی می تواند به درمان جوش و آکنه پوست، تبخال و مدیریت درد کمک کند.
محققان چینی و استرالیایی به این نتیجه رسیدند که بادکش درمانی معمولا زمانی موثر است که افراد درمان های دیگری مانند طب سوزنی یا داروهای دیگر را برای درمان بیماری خود استفاده کرده اند اما به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده اند، در نتیجه بادکش درمانی به عنوان یک درمان مکمل می تواند روند درمان را تسریع ببخشد. 
معمولا این موضوع در بیماری هایی مانند تبخال و زگیل، فلج صورت، گرفتگی گردن و ... مشاهده می شود. 

حتما بخوانید: کبد چرب و راه های درمان آن در طب سنتی

پزشکان طب سنتی از بادکش درمانی برای درمان موارد زیر استفاده می کنند:

اختلالات مربوط به خون، مانند کم خونی و هموفیلی
بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا
ناباروری و بیماری های زنان
مشکلات پوستی مانند اگزما، جوش و آکنه
فشار خون بالا
میگرن
اضطراب و افسردگی
احتقان برونش ناشی از آلرژی و آسم
رگ های واریسی 

عوارض جانبی بادکش درمانی

تا زمانی که برای بادکش درمانی به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید، خطری شما را تهدید نمی کند. اما در برخی مواقع ممکن است در اطراف ناحیه ای که فنجان های مخصوص بادکش درمانی با پوست شما تماس داشته است، موارد زیر مشاهده شود:

ناراحتی خفیف
احساس سوزش
کبودی
عفونت پوست

نکته: اگر فنجان ها و وسایلی که در هنگام بادکش درمانی به خون آلوده شده باشند، درست استریل نشوند، احتمال انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت نوع A  و B در بین بیماران وجود خواهد داشت. بنابراین دقت داشته باشید که برای انجام حجامت و بادکش درمانی به مراکز مطمئن در این زمینه مراجعه کنید.