پوکی استخوان را جدی بگیریم !

سن ابتلا به پوکی استخوان در ایران 20 سال کمتر از کشورهای پیشرفته است. زنان 4 برابر از مردان به پوکی استخوان دچار می شوند. لطفا به مطالب زیر با دقت توجه کنید : 

دلایل مهم پوکی استخوان :

1- جوش شیرین به کام استخوان تلخ است. این ماده که متاسفانه در انواع نان ها در ایران، به کار برده می شود یکی از عوامل کمبود کلسیم و زمینه ساز پوکی استخوان می باشد. تهران, گیلان, مازندران, قم و مرکزی بیشترین آمار مصرف جوش شیرین در کشور را دارند. در صورتی که 58 درصد انرژی و56 درصد پروتئین مورد نیاز از مصرف نان تامین می شود.

2- کمبود کلسیم، که بیشترین ماده معدنی بدن می باشد و نیاز روزانه ما به این ماده معدنی در مقایسه با دیگر مواد معدنی به مراتب بالاتر و به میزان 1200 میلی گرم در روز است.

3- کمبود دریافت ویتامین D  در شهرهای بزرگ, به علت آلودگی هوا, نوع پوشش (به خصوص خانم ها) و دریافت کم منابع غذایی حاوی ویتامین D از دیگر عوامل این کمبود می باشد.

4- کمبود مواد معدنی چون روی, منیزیم, منگنز, مس و ویتامین C که به ساخت پروتئین کلاژن کمک می کند, از عوامل پوکی استخوان می باشند.

5- متاسفانه الگوهای مدرن امروزی برای زیبایی اندام و لاغری موجب فقر غذایی و زمینه ای برای خطر پوکی استخوان خواهد بود.

6- تغدیه نامناسب بخصوص مصرف نوشابه ای گازدار، انواع فست فودها، شیرینیجات مصنوعی و ... باعث از بین رفتن یا عدم جذب کلسیم در بدن می شوند.

چگونه پوکی استخوان را درمان کنیم :

1- مصرف  مقادیر کافی کلسیم :

میزان رسوب کلسیم در بافت استخوانی تا سن 20 سالگی به حداکثر خود می رسد و از 30 سالگی این میزان کاهش می یابد. کمبود کلسیم علاوه بر کاهش تراکم استخوانی, می تواند باعث بروز برخی از سرطان ها مانند سرطان روده, تخمدان و سینه  و نیز بیماری های قلبی-عروقی شود. همچنین این ماده معدنی با تسهیل مصرف چربی ها در بدن و کاهش میزان انباشته شدن چربی ,در کنترل وزن نیز نقش دارد.

2- ویتامین D  برای جذب کلسیم :

این ویتامین در جذب کلسیم از طریق سیستم گوارش و رسوب آن در بافت استخوانی نقش مهمی دارد . کمبود ویتامین D عملا جذب کلسیم را کاهش داده و مقدار زیادی از کلسیم از راه ادرار دفع خواهد شد. علاوه بر این, کمبود ویتامینD, افزایش احتمال التهاب در بدن, دردهای مفصلی به خصوص آن هایی که به علت پوکی استخوان آسیب دیده اند را افزایش می دهد. از این گذشته این ویتامین در سلامت سیستم عصبی, تحریک تولید انسولین و تنظیم قند خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد.

3- استفاده از مواد معدنی :

مانند روی که روند تجزیه بافت استخوانی را کند و به افزایش تراکم آن می افزاید. نتایج تحقیقات نشان می دهند که مصرف این ماده معدنی در سنین نوجوانی به ویژه در دختران را باید جدی گرفت.

منیزیم در ساخت بیش از 200 آنزیم حیاتی بدن نقش دارد و تحقیقات نشان می دهند که این ماده معدنی در زنان یائسه می تواند سرعت کاهش تراکم استخوانی را کم کند.

منگنز به همراه مس در ساخت بافت اولیه استخوانی که مواد معدنی می توانند بر آن رسوب کنند نقش دارد. منگنز در تولید بافت همبند, جذب کلسیم, عملکرد غده تیروئید, تولید هورمون های جنسی و تنظیم قند خون نقش به سزایی دارد.

4- سنجد کامل آسیاب شده (پودر سنجد با هسته) :

مصرف روزانه به همراه یک لیوان شیر طبیعی برای پیشگیری از نرمی و پوکی استخوان، درمان آرتروز و درد مفاصل بسیار موثر می باشد.