زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این بیماری زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما زنان دچار عوارض جانبی بیشتری میشوند. زگیل های تناسلی قابل درمان هستند ، اما ممکن است دوباره عود کنند، مگر اینکه عفونت زمینه ای که عامل این بیماری است درمان شود.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی ، توده های نرمی است که در اندام تناسلی ظاهر می شوند. این توده هایی که شبیه به زگیل هستند می توانند باعث درد ، سوزش و خارش شوند.

زگیل های تناسل در واقع از راه های مقاربتی ناشی از رابطه جنسی پر خطر توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بوجود می آیند. 

HPV شایعترین بیماری در بین بیماری های مراقبتی میباشد و زنان و مردانی که رابطه جنسی فعال دارند در معرض عوارض ویروس HPV ، از جمله زگیل های تناسلی هستند. عفونت HPV برای خانم ها خطرناک از آقایان است زیرا برخی از انواع ویروس  HPV می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

ویروس HPV از طریق فعالیت جنسی ، از جمله رابطه دهانی ، واژینال و مقعدی منتقل می شود. همچنین نشانه های این ویروس ممکن است چندین هفته یا چند ماه پس از اینکه عفونت به بدن شما منتقل شد پدیدار شوند.

زگیل های تناسلی ممکن است بسیار کوچک و رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند و با چشم انسان قابل شناسایی نباشند. قسمت رویی زگیل ها در صوت لمس کردن حالت ناهمواری دارد و به صورت خوشه ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل مشاهده میشوند.

زگیل تناسلی در مردان 

زگیل تناسلی در مردان در مناطق زیر ظاهر میشود :

آلت تناسلی 
کیسه بیضه ها
کشاله ران
ران
داخل یا اطراف مقعد

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان در مناطق زیر ظاهر میشود :

داخل واژن یا مقعد
خارج از واژن یا مقعد
روی دهانه رحم
زگیل های تناسلی همچنین ممکن است روی لب ها ، دهان ، زبان یا گلو شخصی که از طریق دهان با فردی که HPV دارد تماس داشته باشد ایجاد شود.

علائم دیگر ویروس HPV چیست ؟

ترشحات واژن
خارش و سوزش
خون ریزی
در صورت گسترش یا بزرگ شدن زگیل های تناسلی ، این شرایط می تواند ناخوشایند یا حتی دردناک تر باشد.

علت ایجاد زگیل های تناسلی چیست؟

بیشتر موارد زگیل تناسلی توسط HPV ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع ویروس  HPV وجود دارد که به طور خاص دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند ، اما فقط تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست قابل انتقال است ، به همین دلیل است که به عنوان یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته می شود.

در حقیقت ، HPV به قدری رایج است که منابع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می گویند اکثر افراد فعال جنسی به آن مبتلا می شوند.

با این حال ، ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در واقع ، در بیشتر موارد ، ویروس خود به خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

زگیل های تناسلی معمولاً ناشی از انواعی از ویروس های HPV هستند که با نوع  ایجاد کننده زگیل بر روی دست ها یا سایر قسمت های بدن متفاوت است. یک زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلی منتقل شود و بالعکس.

چه کسانی باید واکسن HPV را بزنند ؟

واکسیناسیون HPV برای همه کودکان (از جمله دختران و پسران) در سنین 11-12 سال توصیه می شود. همه افراد به واکسیناسیون HPV احتیاج دارند تا از خود در برابر عفونت های HPV که ممکن است در آینده موجب بروز سرطان شود جلوگیری کنند.
جوانان بالای 26 سال که سری واکسن های HPV راانجام نداده و یا آن ها را به پایان نرسانده اند ، به واکسیناسیون HPV نیاز دارند.
واکسیناسیون HPV توانایی جلوگیری از بیش از 90٪ سرطان هایی که توسط ویروس HPV ایجاد میشوند را دارد.

 

 

چه کسانی نباید واکسن HPV بزند؟

قبل از انجام واکسن هرگونه حساسیت شدید به دارو و ماده خاصی را به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از افراد نباید برخی از واکسن های HPV را دریافت کنند ، از جمله :

افرادی که واکنش آلرژیک نسبت به هر ماده ای از واکسن HPV یا دوز قبلی واکسن HPV داشته اند.
افرادی که به مخمر حساسیت دارند (گارداسیل و گارداسیل 9).
افرادی که باردار هستند.
کودکانی که بیماری خفیفی دارند. به عنوان مثال ، دچار سرماخوردگی یا تب 39 درجه هستند.

عوامل خطر زا زگیل تناسلی

هر فرد فعال جنسی در معرض ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال ، زگیل های تناسلی بیشتر در افرادی دیده می شوند که :

زیر 30 سال هستند
دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.
سابقه کودک آزاری داشته باشند.
مادر آن ها هنگام زایمان به این ویروس مبتلا بوده است.

عوارض جانبی HPV چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییراتی در سلولهای دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

انواع دیگر HPV نیز ممکن است باعث بروز سرطان ولو شوند که ارگانهای خارجی دستگاه تناسلی زنان را درگیر میکند.این ویروس ها همچنین می توانند باعث سرطان آلت تناسلی و مقعدی نیز شوند.

من باردارم. آیا HPV بر بارداری من تأثیر می گذارد؟

اگر باردار هستید و HPV دارید ، می توانید دچار زگیل تناسلی شوید یا تغییرات غیرطبیعی را در سلول های دهانه رحم تجربه کنید. با غربالگری معمول سرطان دهانه رحم می توان تغییرات غیر طبیعی سلول ها را مشاهده کرد. همچنین در برخی موارد ممکن است این ویروس به کودک شما انتقال پیدا کند. شما باید غربالگری معمول سرطان دهانه رحم  را در زمان بارداری نیز انجام دهید. 

زگیل های تناسلی چگونه تشخیص داده می شوند؟

هیچ آزمایشی برای فهمیدن "وضعیت دقیق HPV" شخص وجود ندارد. همچنین ، هیچ آزمایش HPV تایید شده ای برای یافتن HPV در دهان یا گلو نیز وجود ندارد.
برای تشخیص این بیماری ، پزشک در مورد سلامتی و سابقه جنسی شما سوال می کند که شامل علائمی است که شما آن را تجربه کرده اید و اینکه آیا بدون کاندوم یا بصورت دهانی رابطه جنسی داشته اید یا خیر.
پزشک همچنین شما را معاینه فیزیکی میکند تا از وجود زگیل های تناسلی اطمینان حاصل کند.

خانم ها بخوانند ...

از آنجا که زگیل می تواند در اعماق بدن زنان نیز ایجاد شود، ممکن است لازم باشد پزشک معاینه لگن انجام دهد.پزشکان ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند که به دیده شدن بیشتر زگیل ها کمک می کند.

پزشک همچنین آزمایش پاپ اسمیر را انجام میدهد ، که شامل گرفتن یک سواب از ناحیه تناسلی زنان برای به دست آوردن نمونه سلول از دهانه رحم است. این سلول ها از نظر وجود ویروس HPV در آن ها مورد آزمایش قرار میگیرند.

انواع خاصی از ویروس HPV وجود دارد که نتایج غیرطبیعی ای را در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر ایجاد میکند و ممکن است نشان دهنده تغییرات سرطانی باشد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد برای کنترل و آنالیز هرگونه تغییر از روش های خاصی مانند کولپوسکوپی استفاده میکند و ممکن است به انجام غربالگری های مکرر نیاز باشد.

اگر شما خانم هستید و این مطلب را میخوانید و نگران هستید که ممکن است به نوعی از ویروس HPV که به عنوان عامل سرطان دهانه رحم شناخته می شود مبتلا شده باشید ، پزشک می تواند آزمایش DNA را برای شما انجام دهد. آزمایش DNA شدت ویروس را در بدن شما مشخص میکند.

زگیل های تناسلی چگونه درمان می شوند؟

زگیل های تناسلی ای که قابل مشاهده هستند اغلب با گذشت زمان برطرف می شوند اما ویروس HPV می تواند در سلول های پوستی شما باقی بماند. این بدان معناست که ممکن است در طول زندگی خود چندین بار به زگیل تناسلی دچار شوید. بنابراین کنترل علائم HPV مهم است و از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری میکند. این را بخاطر داشته باشید که زگیل های تناسلی حتی در صورت مشاهده نشدن زگیل یا علائم دیگر ، به دیگران منتقل می شوند.

برای تسکین علائم دردناک و به حداقل رساندن ظاهر زگیل های تناسلی میتوانید از درمان های بدون نسخه مانند پماد ضد زگیل تناسلی استفاده کنید.
پزشک شما ممکن است درمان موضعی زگیل را تجویز کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پماد گیاهی ضد زگیل تناسلی ادیب

این پماد گیاهی محصولی از داروسازی ادیب اکسیر میباشد که ترکیبی از سه گیاه شاتره، سیر و سیاه دانه است و مکانیسم آن به این صورت است که زگیل تناسلی را از ریشه از بین میبرد. طبق تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که از این پماد استفاده کرده اند ، 80 درصد افراد به بهبودی کامل رسیده و پاسخ بسیار خوبی از این پماد دریافت کرده اند.
پماد ضد زگیل تناسلی ادیب ، زگیل تناسلی را در کوتاه ترین زمان از بین برده و فاقد مواد اسیدی است. همچنین طول درمان با پماد ضد زگیل تناسلی ادیب حدود 2 تا 5 هفته میباشد.
از درمان های بدون نسخه که برای زگیل های دست و پا و ... استفاده می شود برای درمان زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل های دست و دستگاه تناسلی ناشی از انواع مختلفی از ویروس HPV هستند و درمان هایی که برای سایر مناطق بدن استفاده می شوند اغلب بسیار قویتر از درمان های استفاده شده در اندام تناسلی هستند. استفاده از درمان های اشتباه ممکن است بیش تر از این که برای شما مفید باشد وضعیت شما را وخیم تر کند.

خرید پماد ضد زگیل تناسلی 

با توجه به افزایش فروش محصولات تقلبی در بازار و سوء استفاده از اعتماد مشتریان بهتر است که برای خرید محصولاتی که با سلامتی شما در ارتباط هستند به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.
شما میتوانید در فروشگاه آنلاین مرهم طب این محصول و دیگر محصولات گیاهی طب سنتی مرتبط را تهیه و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.


اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان برطرف نشوند ، احتمال دارد برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز باشد. 

روش های برداشتن زگیل تناسلی 

سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
لیزر
فریز کردن
برداشتن ، یا قطع زگیل
تزریق داروی اینترفرون

چگونه می توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد

واکسن HPV  و استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی تا حد زیادی از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری میکند.

سخن پایانی ...

زگیل تناسلی عفونتی شایع و قابل درمان است و با گذشت زمان ممکن است ناپدید شود و درمان آن امری ضروری میباشد.

اگر فکر می کنید به زگیل تناسلی مبتلا هستید، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. 

علاوه بر این ، مهم است که این مساله را با شریک جنسی خود در میان بگذارید. این امر باعث میشود که از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل های تناسلی محافظت کنید.