درمان انواع بیماری های پروستـات در طب سنتـی

 

بیماری های پروستات از نگاه طب سنتی :

پروستات عضوی مختص مردان است که از تركيب بافت غده‌اى و بافت ليفى عضلانى تشكيل شده است. تقريبا به شكل مخروط بوده كه قاعده‌ آن در زير گردن مثانه قرار دارد و راس آن متوجه پايين است. غده‌ پروستات عضو كوچكى است كه پيشابراه را بعد از خروج از مثانه محاصره مى‌كند. پروستات مايع بى‌رنگ و لزجى ترشح مى‌كند كه براى تحرك و بارور بودن اسپرم لازم است. مهم ترین عوارض پروستات شامل بزرگ شدن، التهاب و تومورها می باشد.

هر نوع وضعيت غيرعادى در ادرار و دفع آن نيازمند پیگیری شخص نزد پزشک طب سنتی می باشد. به اين منظور مردها، به خصوص در صورت داشتن سابقه‌ ارثي‌، بايد از سن ۴۰ سالگى به بالا ساليانه مورد غربالگری قرار گيرند.

1- ريختن چكه‌اى ادرار، ناتوانى در دفع ادرار، وجود مشكل در شروع دفع ادرار يا قطع جريان آن، تكرار دفع ادرار به دفعات متعدد به خصوص در شب، وجود خون در ادرار، احساس درد يا سوزش موقع دفع و بزرگ شدن پروستات

2- هنگامى غده‌ پروستات ملتهب مى‌شود كه عفونى شده باشد و معمولا با التهاب پيشابراه همراه است. عفونت‌هاى حاد آن معمولا با تب و لرز، تكرار ادرار حتى به مقدار كم، سوزش و درد در هنگام دفع ادرار و درد كمر يا بيضه كه به پشت كشيده مى‌شود، همراه هستند. 

3- پروستات بافت متخلخلي داشته و در ناحيه‌ای قرار گرفته که خون‌رساني زيادي دارد، به سهولت پذيراي مواد بيماری زا مي‌گردد؛ بنابراين معمولا در بيماراني که به دلايلي مختلف از پس دفع مواد موذی بدن برنمی ‌آيند، اين عضو درگير مي‌گردد و پذيرای اين مواد خواهد بود.

4- گاهى گرمى و حرارت در غده‌ پروستات تمركز مى‌يابد. در اين هنگام اين عضو از ديگر اعضاى بدن گرم‌تر مى‌شود. با خوردن خوراكى‌هاى گرم همانند خرما و دارچين، غده‌ پروستات گرم‌تر شده، با تحريك حاصله ورم مى‌كند و در نتيجه راه ادرار، بند مى‌آيد كه البته قابل علاج است.

5- گاهى سردى در جسم پروستات غالب مى‌شود. در اين حالت، به علت سردى و رطوبت هواى خارج يا با خوردن غذاهای سرد و تر، پروستات متورم مى‌گردد. اين عارضه نيز با داروهاى مناسب قابل درمان است.

6- بعضى اوقات نيز جسم پروستات حساس شده و تحت تاثير و تحريك اعصاب واقع مى‌شود. در اين موقعيت، در اثر حرص، جوش و عصبانيت حالت انقباض در آن پديدار مى‌گردد، در نتيجه مجراى پروستات جمع و بسته شده و بول بند مى‌آيد.

7- پاره‌اى اوقات پروستات سخت و سفت شده، تصلب پيدا مى‌كند و مجراى بول را تنگ مى‌سازد. در چنين موقعيتي، فقط با ابزاری مانند سوند مى‌توان به مجراى پروستات وارد شده و ادرار را خارج نمود. در اين حالت تنها چاره، عمل جراحى خواهد بود.

8- گاهى نيز غده پروستات دچار تومور‌ سرطانی مى‌شود كه با روش های مخصوص در طب سنتی قابل کنترل و درمان می باشد.

 

داروهای طب سنتی برای درمان پروستات :

بر‌اساس قواعد طب سنتى، هر يك از داروها را بايد اول با طبيعت بيمار وفق داد و بعد تجويز كرد تا نتيجه‌ مطلوب حاصل گردد.

1- هيجان و تحريک اعصاب اثر زيادى در ايجاد حبس البول دارد. از سوى ديگر، سوزش مثانه و مجارى ادرار در تشويش و اضطراب عصبى موثر است. به همين دليل براى درمان حبس البول علاوه بر داروهاى لازم، درمان عوارض روانى و عصبى را نيز ضرورى و واجب مى‌شمردند.

2- توجه به رفع يبوست در درمان ورم پروستات از اهميت ويژه ‌ای برخوردار است.

3- مغز گردو باعث رفع سوزش و درد پروستات شده و تكرار ادرار را برطرف خواهد نمود. دوم آن كه مانع پيشرفت و بزرگ شدن پروستات شده، مجرا را گشادتر و دفع بول را سهل‌تر خواهد كرد. همچنين اثر ترميم كننده در همه‌ قسمت‌هاى مجرا خواهد داشت؛ به ويژه در پيران، باعث رفع يبوست و سستى روده‌ها شده و زخم و التهاب روده‌ بزرگ را برطرف و اصلاح خواهد كرد. مغز گردو تشنج روده‌ها را كم كرده و گاهى باعث رفع آن نيز خواهد شد. همچنين مانع تخمير غذا در روده‌ها گرديده و سموم را از بدن دفع خواهد كرد.

4- روغن تخم کدو طبی محصول طب سنتی بوده و برای کمک به پیشگیری و بهبود هایپرپلازی خوش خیم پروستات و تختلالات دفع ادرار بسیار موثر است.

5- عرق 3 گیاه (آنتی بیوتیک گیاهی) محصول طب سنتی کردستان بوده و برای پاکسازی مثانه و مجاری ادراری و پیشگیری از عفونت آنها بسیار موثر می باشد.  

6- قرص پروستاهرب محصولی ترکیبی از گیاهان دارویی طب سنتی بوده و برای درمان تکرر ادرار وعدم تخلیه کامل مثانه و پیشگیری کردن از سرطانی شدن غده پروستات موثر می باشد.  

7- يکي از مواردي که در رفع تورم پروستات، مجاری ادراری و کليه‌ها مؤثر دانسته‌اند، استفاده از شيره‌ خنك ‌ها است. شيره‌ خنک ‌ها ترکيبي از چند بذر است که بسته به مواد داخله در ترکيب آن، طبيعت گرم، سرد يا معتدلي خواهند داشت. مثلا ترکيب تخم خربزه، تخم گرمك، تخم كدوى شيرين و تخم شبت، گرم؛ ترکيب تخم خيار، تخم خرفه‌، تخم كدوى شيرين و تخم گشنيز، سرد و ترکيب تخم خربزه، تخم گرمك، تخم خيار و تخم كدوى شيرين، معتدل است. آنها را جوشانيده، صاف نموده و آب آن را ميل کنيد.

8- مصرف روزانه يک عدد گوجه فرنگي رسيده‌ خام

9- مصرف روزانه يک قاشق غذاخوري زرشک خام

10- استفاده از آب ترب، آب کرفس و آب نخود سياه در انواع عسر البول از جمله ورم پروستات سودمند است.

11- اسفناج يا برگ کوبيده‌ چغندر را با ريشه‌ شلغم پخته و با ماست و مانند آن ضماد نموده و بر موضع مى‌مالند.

12- استفاده از ضماد پياز رنده شده در قسمت پايين ناف است هم بسیار مفید می باشد.