انزال زودرس چیست؟ 

انزال زودرس نوعی اختلال در عملکرد جنسی مردان است و زمانی رخ می دهد که مرد به ارگاسم می رسد و منی را زودتر از آنچه که خود یا شریک زندگی اش می خواهد آزاد می کند (انزال می کند). این امر اغلب قبل یا کمی بعد از دخول در حین مقاربت اتفاق می افتد. انزال زودرس می تواند برای شما و شریک جنسی شما یک تجربه ناامید کننده باشد و لذت زندگی جنسی شما را کاهش دهد. با این حال، خبر خوب این است که زودانزالی در مردان معمولا قابل درمان است.

انزال زودرس چقدر شایع است؟ 

بین 30 تا 40 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار انزال زودرس می شوند و شایع ترین نوع اختلال عملکرد جنسی در مردان است. درواقع از هر پنج مرد بین 18 تا 59 سال، یک نفر دچار زود انزالی است. 

 

حتما بخوانید: کپسول گیاهی دوریکس؛ قوی ترین دارو گیاهی برای تقویت قوای جنسی آقایان 

 

کپسول دوریکس

 

دلایل انزال زودرس از نظر علم نوین 

علت انزال زودرس چیست؟

برخی عوامل فیزیکی، شیمیایی و عاطفی/روانی می توانند باعث انزال زودرس شوند. مشکلات فیزیکی و شیمیایی عبارتند از:

تشخیص اختلال ژنتیکی 

وجود یک مشکل هورمونی در سطح اکسی توسین که در عملکرد جنسی مردان نقش دارد. سایر سطوح هورمونی که در عملکرد جنسی نقش دارند عبارتند از هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، پرولاکتین و هورمون محرک تیروئید (TSH).
سطوح پایین سروتونین یا دوپامین، زیرا این نوع هورمون ها مواد شیمیایی در مغز را ترشح می کنند که در میل و هیجان جنسی نقش دارند. 

داشتن آلت تناسلی که به تحریک بسیار حساس است. 

 

 

علل عاطفی یا روانی عبارتند از:

عصبی بودن، اضطراب در رابطه جنسی مجدد پس از یک دوره طولانی پرهیز، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه، هیجان یا تحریک بیش از حد یا دلایل دیگر می تواند از عوامل عاطفی و روانی زودانزالی باشد.
فشار
مشکلات رابطه ای
افسردگی

آیا انزال زودرس علائم دیگری دارد؟

خیر. تنها علامت انزال زودرس خود این اختلال است. 

انزال زودرس در طب سنتی 

در طب سنتی عقیده بر این است که افراد بالغ باید عمل انزال را بصورت طبیعی و بشکل متناوب انجام دهند، زیرا این عمل از بیماری و اختلالات مربوط به دستگاه تناسلی و همچنین غدد جنسی جلوگیری می کند. 

از رابطه جنسی بلافاصله بعد از غذا بپرهیزید 

پزشکان طب سنتی در این باره می گویند: 
عمل آمیزش باید زمانی انجام شود که بدن در آرامش کامل باشد، زیرا در زمان آمیزش و رابطه جنسی باید همه قوای بدن بر روی این عمل متمرکز شود. بهترین زمان عمل آمیزش 2 الی 3 ساعت بعد از وعده غذایی است، زیرا در این حالت عمل هضم انجام شده و مواد غذایی از معده عبور کرده اند. 
در حقیقت رابطه جنسی با معده پر می تواند موجب سوء هاضمه و مشکلات گوارشی شود و از سوی دیگر توان جنسی فرد را نیز مختل کرده و کاهش دهد. 
در صورت عدم رعایت این اصل، رفته رفته فرد دچار زودانزالی می شود و در برخی موارد نیز ناباروری و کاهش اسپرم را تجربه خواهد کرد. 
علاوه بر مشکلات گفته شده فرد ممکن است دچار درد سیاتیک، کمردرد مزمن، گرفتگی عضلات، رگ های واریسی و درد های ناشی از نیز بشود. 

 

 

رابطه تغذیه با انزال زودرس در مردان

عدم تعادل مزاج یکی از دلایل اصلی مشکلات و اختلالات جنسی در آقایان است، بویژه افرادی که دچار غلبه بلغم یا سردی مزاج هستند. سردی و رطوبت هنگامی که در بدن افزایش پیدا کند می تواند فرد را از نظر جنسی بی میل کند و موجب ضعف در قوای جنسی شود. 
افراد بلغمی باید تا حد ممکن از مصرف غذا های سرد مانند لبنیات، فست فود ها، برخی حبوبات، غذاهای دریایی، غذاهای کنسروی و .. پرهیز کنند. برای مشاهده لیست کامل غذا های مفید و مضر برای افراد بلغمی مقاله «تغذیه مناسب برای افراد بلغمی» را مطالعه کنید. 
افرادی که دچار غلبه بلغم هستند می توانند بعد از مشورت با پزشک طب سنتی و تشخیص مزاج خود، از دارو های گیاهی بدون عوارض مانند قرص بلغم نیاک و یا شربت آنتی بلغم دکتر خیراندیش برای درمان غلبه بلغم خود استفاده کنند. 

پرهیز از رابطه جنسی در حالت گرسنگی 

افرادی که به غلبه خشکی دچار هستند و لاغر اندام اند، باید از رابطه جنسی با شکم خالی و در حالت گرسنگی پرهیز کنند. زیرا منجر به خشکی بیش از حد بدن شده و فرد دچار لاغری مزمن خواهد شد. پزشکان طب سنتی بر این باورند که این عمل می تواند قوای جسمانی فرد را کاهش دهد و توان بدنی وی را کم کند. از مهم ترین عوارض رابطه جنسی با شکم خالی بویژه در افرادی که مزاجشان خشک است می توان به تحلیل عضلات، ضعف عمومی بدن، ریزش مو، تحلیل لثه و مشکلات دهان و دندان اشاره کرد.

اختلال زود انزالی در افراد گرم مزاج 

افراد گرم مزاج نیز ممکن است در معرض اختلال زود انزالی قرار بگیرند. راه حل درمانی برای این افراد پرهیز از مصرف مواد غذایی گرم و محرک است. در حقیقت خوردن مواد غذایی مانند فلفل، ادویه، غذا های سرخ کردنی و .. می تواند برای افراد گرم مزاج مشکل ساز شود. بنابراین باید به مصرف خنکی جاتی مثل لبنیات، عرقیات خنک، غذاهای دریایی و .. رو بیاورند. 
برخی افراد بر این باورند که خوردن گرمیجات مثل ارده، خرما، عسل و مغز ها موجب افزایش میل جنسی می شود اما این باور در صورتی درست است که فرد مزاج سرد داشته باشد و با خوردن این مواد غذایی مزاجش به اعتدال برسد. در نتیجه خوردن گرمیجات در افراد گرم مزاج موجب کاهش میل جنسی می شود. 
بنابراین در مرحله اول برای درمان زود انزالی باید به تعادل مزاج دست پیدا کرد.

درمان خانگی زودانزالی مردان 

اختلالات جنسی در آقایان بسیار شایع است و طب سنتی معمولا علت آن را سردی و رطوبت در اندام جنسی مردان عنوان کرده است. از علائم سردی و رطوبت در اندام جنسی آقایان می توان به کاهش میل و قوای جنسی، انزال زودرس، کاهش سرعت اسپرم و تعداد آن ها و ناباروری اشاره کرد. 
در برخی موارد نیز علت کاهش قوای جنسی و زود انزالی در آقایان سردی مغز عنوان می شود زیرا افسردگی، استرس، اضطراب و بهم ریختگی هورمونی را برای مردان به دنبال خواهد داشت که نتیجه آن مشکلات جنسی است. 
در صورتی که به درمان های گیاهی و خانگی برای زودانزالی تمایل دارید، باید نکات زیر را به مدت 40 تا 120 روز بطور مداوم انجام دهید. 

حتما بخوانید: درمان سردی مغز با نسخه های دکتر خیراندیش

ماساژ با روغن های گیاهی  

ماساژ نواحی کمر، زیر شکم، کشاله ران، آلت تناسلی و بیضه ها با ترکیبی از روغن های گیاهی گرم مانند روغن سیاه دانه، کنجد و زیتون.

بادکش درمانی برای درمان زود انزالی 

پزشکان طب سنتی انجام بادکش در نواحی کمر و زیر شکم را یک شب در میان (در 21 مرحله) به افرادی که به اختلال زود انزالی دچار هستند توصیه می کنند.

نخود و درمان زود انزالی

نخود از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و موجب افزایش قوای جسمانی می شود. پزشکان طب سنتی به افرادی که دچار کمبود قوای جنسی هستند توصیه می کنند که آب نخود پخته شده که ترکیبی از یک لیوان نخود، یک عدد پیاز، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، نمک و فلفل و آب به مقدار لازم است را هفته ای 2 تا 3 بار میل کنند. همچنین خوردن روزانه یک مشت نخودچی و کشمش برای این افراد مفید خواهد بود. 

املت تخم مرغ و پیاز مفید برای درمان زودانزالی آقایان 

کافی است نصف یک پیاز خرد شده را در مقداری روغن زیتون تفت دهید و 3 عدد تخم مرغ محلی و 2 تا 3 عدد خرما را به آن اضافه کنید. خوردن 3 بار در هفته از این وعده غذایی برای تقویت قوای جنسی آقایان مفید است. 

مواد غذایی مفید برای درمان زود انزالی 

ارده با شیره انگور به عنوان صبحانه هفته ای ۳ الی ۴ وعده
ترک یا کاهش مصرف غذا های با طبع سرد بویژه شب ها در وعده شام یا قبل از خواب، حداقل به مدت 40 روز
خوردن خرما روزی ۳ عدد
مصرف بادام درختی روزی ۱۴ عدد
زیتون صبح‌ها ۷ عدد میل شود
خوردن 7 عدد انجیر شب ها قبل از خواب
استفاده از خورشت فسنجان بادام و گردو (نیم کیلو بادام درختی + نیم کیلو گردو) هفته ای ۱ الی ۲ بار
استفاده از کنجد، سیاه دانه و تخم کتان بطور روزانه همراه با صبحانه، میان وعده و یا وعده های اصلی
خوردن معجون دوسین هر روز یک قاشق مرباخوری 

توجه داشته باشید که توصیه های گفته شده تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و برای درمان اصولی اختلال زودانزالی و یا هر نوع بیماری دیگر توصیه می شود به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و اقدامات درمانی لازم را با توجه به تشخیص پزشک خود انجام دهید.