کهیر چیست؟

کهیر (Hives)، جوش های خارش دار و برجسته ای هستند که برروی پوست ایجاد می شوند. آنها معمولا قرمز، صورتی یا گوشتی هستند و گاهی اوقات دچار سوزش یا درد می شوند. در بیشتر موارد، کهیر به دلیل واکنش آلرژیک به یک دارو یا غذا یا واکنش به یک عامل تحریک کننده در محیط ایجاد می شود.

زمانیکه کهیر یک مشکل حاد (موقت) است که ممکن است با داروهای ضد آلرژی تسکین یابد و بیشتر بثورات به خودی خود از بین می روند. با این حال، موارد مزمن که همراه با یک واکنش آلرژیک شدید هستند، نگرانی بیشتری رت به دنبال دارند. 

حتما بخوانید: انواع خاک رس و خواص آن برای تقویت پوست

چه چیزی باعث بروز کهیر می شود؟ 

کهیر معمولاً به دلیل واکنش آلرژیک به چیزی است که شما با آن برخورد کرده اید یا بلعیده اید. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما شروع به ترشح هیستامین در خون شما می کند. هیستامین ها مواد شیمیایی هستند که بدن شما برای دفاع از خود در برابر عفونت و سایر مزاحمان خارجی تولید می کند. 
متأسفانه، در برخی از افراد، هیستامین ها می توانند باعث تورم، خارش و بسیاری از علائمی شوند که با کهیر تجربه می شوند. از نظر آلرژن ها، کهیر می تواند در اثر عواملی مانند گرده گل، داروها، غذا، شوره پوستی حیوانات و نیش حشرات ایجاد شود.
کهیر همچنین می تواند به دلیل استرس، پوشیدن لباس های تنگ، ورزش، بیماری یا برخی عفونت ها ایجاد شود. همچنین ممکن است در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در دمای سرد یا گرم یا تحریک ناشی از تعریق بیش از حد بر روی پوست نمایان شود. 
از آن جا که عوامل مختلفی می توانند موجب بروز کهیر شوند، بسیاری از اوقات نمی توان علت واقعی کهیر را تعیین کرد.

چه کسانی در معرض ابتلا به کهیر هستند؟

افرادی که آلرژی دارند بیشتر در معرض ابتلا به کهیر هستند. همچنین اگر دارو خاصی مصرف می کنید یا در معرض عواملی مانند غذا یا گرده گل هستید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به کهیر باشید. اگر قبلاً مبتلا به عفونت یا بیماری شده اید، ممکن است در برابر ایجاد کهیر آسیب پذیرتر باشید. 

حتما بخوانید: بهترین صابون های طبیعی مناسب پوست

کهیرها چه شکلی هستند؟

اصلی ترین علامت مرتبط با کهیر، جوش هایی است که روی پوست ظاهر می شوند. جوش ها ممکن است قرمز یا همرنگ پوست شما باشند. آنها می توانند کوچک و گرد، حلقه ای شکل یا بزرگ و به شکل تصادفی در هر نقطه ای از پوست ایجاد شوند. کهیر با خارش همراه است و به صورت دسته ای در قسمت آسیب دیده بدن ظاهر می شود. آنها می توانند بزرگتر شوند، شکل خود را تغییر دهند و گسترش یابند.
اگر کهیر را در اطراف گلو یا زبان خود تجربه کرید و در تنفس مشکل داشتید، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. 

انواع کهیر چیست؟ 

  • واکنش های آلرژیک

شایع ترین علل کهیر واکنش های آلرژیک هستند. این می تواند توسط هر آلرژنی که ممکن است به آن حساس باشید ایجاد شود، از جمله:

غذاها (مانند آجیل، شیر و تخم مرغ)
شوره پوستی حیوانات خانگی
گرده گل و گیاهان
گرد و غبار و آلودگی هوا
نیش حشرات
داروها (عمدتا آنتی بیوتیک ها، داروهای شیمی درمانی و ایبوپروفن)

  • آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی است. در این وضعیت، کهیر اغلب با مشکلات تنفسی، حالت تهوع یا استفراغ، تورم شدید و سرگیجه همراه است. اگر مشکوک به آنافیلاکسی هستید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

  • کهیر مزمن

کهیرهای مزمن مواردی هستند که بصورت مداوم برای شخص رخ می دهند و لزوماً علت قابل شناسایی ندارند. این وضعیت با کهیرهای مکرر مشخص می شود که می تواند در سبک زندگی فرد اختلال ایجاد کند. این نوع کهیر می تواند بین شش هفته تا چندین ماه یا سال به طول انجامد. 

حتما بخوانید: درمان لکه های پوستی در طب سنتی

اگر جوش هایی دارید که ظرف شش هفته از بین نمی روند، ممکن است مشکوک به کهیر مزمن باشید. اگرچه این شکل از کهیر تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند ناراحت کننده و درمان آن دشوار باشد. کهیر مزمن همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری در بدن شما باشد، از جمله: 

بیماری سلیاک
لوپوس
دیابت نوع یک
روماتیسم مفصلی
بیماری تیرویید 

  • مشکلات پوستی

این نوع کهیر حاد خفیف در نظر گرفته می شود. در واقع خاراندن بیش از حد یا فشار مداوم روی پوست باعث بوجود آمدن آن می شود. این مورد معمولا خود به خود در مدت زمان کوتاهی بدون درمان برطرف می شود.

  • کهیرهای ناشی از تغییرات دمایی

گاهی اوقات تغییرات دمایی می تواند باعث ایجاد کهیر در افرادی شود که به چنین تغییراتی حساس هستند. کهیر ناشی از سرما ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آب یا هوای سرد ایجاد شود، در حالی که گرمای ناشی از فعالیت بدنی نیز می تواند باعث بروز کهیر شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه کننده نیز می تواند در برخی افراد کهیر خورشیدی ایجاد کند.

  • کهیرهای ناشی از عفونت

عفونت ویروسی و یا عفونت باکتریایی می تواند باعث بروز کهیر شود. عفونت های باکتریایی رایج که باعث کهیر می شوند عبارتند از: عفونت های مجاری ادراری و گلودرد استرپتوکوکی.
ویروس هایی که باعث مونونوکلئوز عفونی، هپاتیت و سرماخوردگی می شوند نیز می توانند اغلب باعث بروز کهیر شوند. 

درمان کهیر چیست؟

اولین قدم برای درمان این است که بفهمید آیا واقعاً کهیر دارید یا خیر. در بیشتر موارد، پزشک شما می تواند از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهد که آیا شما کهیر دارید یا خیر. پوست اغلب نشانه هایی از جوش های مرتبط با کهیر را نشان می دهد. پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون یا آزمایشات پوستی را انجام دهد تا مشخص کند که چه چیزی ممکن است باعث کهیر در شما شده باشد (به خصوص اگر نتیجه یک واکنش آلرژیک باشد).
اگر یک مورد خفیف کهیر را تجربه می کنید که به آلرژی یا سایر شرایط بهداشتی مربوط نمی شود، ممکن است نیازی به درمان با نسخه نداشته باشید. در این شرایط، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که به دنبال تسکین موقت باشید:

مصرف آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین یا ستیریزین
اجتناب از تحریک پوست
اجتناب از تماس با آب داغ، زیرا ممکن است کهیر را تشدید کند
حمام خنک یا ولرم با پودر جو دوسر 

آیا می توان از بروز کهیر پیشگیری کرد؟

تغییرات ساده در سبک زندگی شما ممکن است بتواند به شما در جلوگیری از عود مجدد کهیر در آینده کمک کند. اگر آلرژی دارید و می دانید چه موادی ممکن است باعث واکنش آلرژیک در شما شوند، پزشک به شما توصیه می کند که از قرار گرفتن در معرض این عوامل اجتناب کنید. واکسن های ضد آلرژی نیز گزینه دیگری است که ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلای مجدد به کهیر کمک کند.
اگر اخیراً مبتلا به کهیر شده اید از قرار گرفتن در مناطق با رطوبت بالا یا پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
اگرچه کهیر می تواند خارش و ناراحت کننده باشد، اما معمولاً شدید نیستند و پس از مدتی ناپدید می شوند. با این حال، توجه داشته باشید که با از بین رفتن برخی کهیرها، ممکن است کهیرهای جدید ظاهر شوند.
موارد خفیف کهیر بی ضرر در نظر گرفته می شود. اما گر یک واکنش آلرژیک جدی دارید و گلویتان متورم است کهیر می تواند خطرناک باشد. بنابراین باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.