افراد مبتلا به دیابت نوع باید از چه رژیم غذایی پیروی کنند؟

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در مدیریت سطح قند خون و کنترل وزن کمک کند.

بر اساس یک تحقیق در سال 2017، اگر برنامه غذایی شما به شما کمک کند در محدوده وزنی سالم قرار بگیرید و سطح قند خون خود را در محدوده هدف خود نگه دارید، خطر ابتلا به عوارضی مانند آسیب عصبی، بیماری قلبی و سکته در بدن شما کاهش پیدا می کند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه رژیم های غذایی و الگوهای غذایی مختلف چگونه می توانند بر سلامت شما تأثیر بگذارند و در مدیریت دیابت نوع 2 به شما کنند، ادامه این مطلب از وبلاگ مرهم طب را مطالعه کنید.

مواد غذایی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید استفاده کنند؟

برای رفع نیازهای سلامتی خود می توانید از الگوهای غذایی و رژیم های غذایی مختلفی پیروی کنید.

در صورت ابتلا به دیابت نوع 2، مطمئن شوید که رژیم غذایی غنی از مواد مغذی را انتخاب می کنید، که می تواند به تامین فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما کمک کند.

همچنین باید مطمئن شوید که از انواع چربی های سالم برای قلب، از جمله اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع لذت ببرید. بر اساس یک بررسی در سال 2017، مصرف این جربی های سالم می تواند به کاهش سطح کلسترول برای حمایت از سلامت قلب کمک کند.

به طور مشابه، مصرف مقدار زیادی مواد غذایی حاوی فیبر می تواند مدیریت قند خون را بهبود ببخشد و به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید، در نتیجه از پرخوری و ریزه خواری نیز جلوگیری خواهد شد.

از سوی دیگر رژیم غذایی شما باید پایدار و آسان باشد. زیرا برنامه‌های غذایی که بیش از حد محدود کننده هستند یا با سبک زندگی شما سازگاری ندارند، در دراز مدت می‌توانند برای شما بسیار سخت و دشوار باشند.

مواد مغذی که باید در رژیم غذایی افراد دیابتی وجود داشته باشد، شامل:

میوه ها (سیب، پرتقال، توت، خربزه، گلابی، هلو)
سبزیجات (مانند کلم بروکلی، گل کلم، اسفناج، خیار، کدو سبز)
غلات کامل (کینوآ، کوسکوس، جودوسر، برنج قهوه ای، فارو)
حبوبات (لوبیا، عدس، نخود)
آجیل (بادام، گردو، پسته، آجیل ماکادمیا، بادام هندی)
دانه (دانه چیا، تخم کدو، تخم کتان، شاهدانه)
غذاهای غنی از پروتئین (مرغ بدون پوست، غذاهای دریایی، گوشت قرمز بدون چربی، توفو، تمپه)
چربی های مفید برای قلب (روغن زیتون، آووکادو، روغن کانولا، روغن کنجد)
نوشیدنی ها (آب، قهوه سیاه، دمنوش های گیاهی، آب سبزیجات)

 

 

مواد غذایی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید از آن اجتناب کنند، شامل:

هنگامی که به دیابت نوع 2 مبتلا باشید، باید از مصرف برخی از مواد غذایی پرهیز کنید.
با این حال، برخی از غذاها، مواد مغذی بیشتری نسبت به سایرین دارند. این بدان معناست که آن ها منابع غنی تری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. به علاوه، آن ها حاوی چربی، قند و کلسترول کمتری هستند.
بر اساس تحقیقات در سال 2019، محدود کردن مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده، چربی ترانس و قند افزوده می تواند به مدیریت بهتر قند خون و جلوگیری از عوارض سلامتی مرتبط با دیابت کمک کند.

در ادامه برخی از مواد غذایی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید از آن ها اجتناب کنند آورده شده است:

گوشت پرچرب (تکه های چرب گوشت گاو و بره، پوست مرغ، مرغ با گوشت تیره)
لبنیات پرچرب (شیر کامل، کره، پنیر، خامه ترش)
شیرینی (آب نبات، کلوچه، شیرینی، بستنی، دسر)
نوشیدنی های شیرین شده با شکر (آبمیوه، نوشابه، چای شیرین، نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا)
شیرین کننده ها (شکر سفید، شکر قهوه ای، عسل، شربت افرا)
غذاهای فرآوری شده (چیپس، ذرت بو داده، گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، فست فود ها)
چربی‌های ترانس (غذاهای سرخ‌شده، خامه‌، روغن نیمه هیدروژنه)

اهمیت محاسبه کربوهیدرات برای دیابت نوع 2

شمارش کربوهیدرات یکی از روش هایی است که می توانید برای مدیریت سطح قند خون خود از آن استفاده کنید. در شمارش کربوهیدرات، تعداد گرم کربوهیدرات هایی که در طول هر وعده غذایی می خورید را با هم جمع می کنید.

با ردیابی دقیق، می توانید یاد بگیرید که برای حفظ سطح ایمن قند خون در حین تزریق انسولین، به چند گرم کربوهیدرات نیاز دارید. یک پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه می تواند به شما در شروع کار کمک کند.

بسیاری از غذاها حاوی کربوهیدرات هستند، از جمله:

گندم، برنج و سایر غلات و غذاهای مبتنی بر غلات
لوبیا خشک، عدس و سایر حبوبات
سیب زمینی و سایر سبزیجات نشاسته ای
میوه و آب میوه
شیر و ماست
میان وعده های فرآوری شده، دسرها و نوشیدنی های شیرین

کتاب‌ها و منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای آگاهی از میزان کربوهیدرات موجود در مواد غذایی استفاده کنید. همچنین می توانید از برچسب های ارزش غذایی که بر روی مواد غذایی بسته بندی شده و فرآوری شده وجود دارند نیز استفاده کنید.

 

 

مزایا و معایب رژیم کتوژنیک برای دیابت نوع 2 چیست؟

رژیم کتو یک رژیم کم کربوهیدرات است که بر مصرف غذاهای غنی از پروتئین و چربی مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ، پنیر، آجیل و دانه ها تاکید دارد. همچنین شامل سبزیجات غیر نشاسته ای مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگدار است.
این رژیم غذایی مصرف غذاهای پر کربوهیدرات از جمله غلات، حبوبات خشک، سبزیجات ریشه دار، میوه ها و شیرینی ها را محدود می کند. به طور معمول در رژیم غذایی کتوژنیک، میزان مصرف کربوهیدارت در روز تنها بین 20 تا 50 گرم است.

با توجه به بررسی مطالعات انجام شده در سال 2017 در این رابطه، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات می توانند به بهبود مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند و در عین حال سطح تری گلیسیرید و کلسترول HDL (خوب) را نیز بهبود بخشند.

مطالعه دیگری در سال 2018 نیز یافته های مشابهی داشته است و گزارش می دهد که رژیم کتوژنیک می تواند سطح قند خون را بهبود ببخشد و مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

با این حال، بسته به غذاهای غنی از پروتئینی که انتخاب می‌کنید، رژیم کتو و بسیاری دیگر از رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند سرشار از چربی‌های اشباع باشند. شما می توانید با محدود کردن مقدار گوشت قرمز و تکه های چرب گوشت و پنیر پرچربی که می خورید، مصرف چربی های اشباع شده خود را کاهش دهید.

همچنین دریافت فیبر کافی در حین پیروی از رژیم کتوژنیک می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، مصرف مقدار زیادی از غذاهای کم کربوهیدرات که سرشار از فیبر هستند، از جمله آجیل، دانه‌ها و سبزیجات برگ‌دار بسیار مهم است.

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای برای دیابت نوع 2 مفید است؟

رژیم مدیترانه ای یک الگوی غذایی است که بر مصرف غذاهای گیاهی از جمله میوه ها، سبزیجات، حبوبات خشک، غلات کامل، آجیل، دانه ها و روغن زیتون تاکید دارد. همچنین گوشت قرمز را محدود می کند و شامل بخش های کوچکی از گوشت ماهی، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی است.

هدف رژیم مدیترانه ای رساندن ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و چربی های سالم به بدن است. همچنین میزان کلسترول، چربی اشباع شده، چربی ترانس و قندهای اضافه شده را نیز کاهش می دهد.

یک بررسی در سال 2014 نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، نسبت به افرادی که از رژیم غذایی معمولی پیروی می کنند، سطح قند خون پایین تری دارند. رژیم غذایی مدیترانه ای همچنین با کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول و فشار خون نیز مرتبط است.

علاوه بر این، پیروی طولانی مدت از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند با 20 تا 23 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و 28 تا 30 درصد کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی مرتبط باشد.

آیا رژیم DASH برای دیابت نوع 2 مفید است؟

رژیم غذایی DASH که مخفف عبارت Dietary Approach to Stop Hypertension است، برای کاهش فشار خون طراحی شده است.
مانند رژیم مدیترانه ای، رژیم DASH بر غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات خشک، غلات کامل، آجیل و دانه ها تاکید دارد.

همچنین شامل ماهی، مرغ و محصولات لبنی کم چرب است و مصرف گوشت قرمز، شیرینی ها و غذاهای حاوی چربی اشباع شده، سدیم یا قند اضافه شده را محدود می کند.

بر اساس بررسی های انجام شده در سال 2017، رژیم DASH می تواند یک برنامه غذایی غنی از مواد مغذی و پایدار برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. همچنین می تواند به کاهش موارد زیر نیز منجر شود:

فشار خون
کلسترول خون
مقاومت به انسولین
وزن بدن

نتایج یک مطالعه در سال 2019 بر روی 80 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی DASH به مدت 12 هفته منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون می شود که می تواند در دراز مدت به محافظت در برابر عوارض مرتبط با دیابت کمک کند.

آیا افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی کنند؟

رژیم های گیاهخواری حاوی گوشت قرمز یا مرغ نیستند و در برخی مواد ممکن است حاوی غذا های دریایی باشند.
رژیم های وگان به هیچ وجه حاوی محصولات حیوانی از جمله گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ یا لبنیات نیستند.
در عوض، این رژیم‌ها بر منابع گیاهی با پروتئین بالا تأکید دارند، مانند:

توفو
تمپه
لوبیا
عدس
نخود
آجیل
دانه ها

این نوع رژیم های غذایی همچنین شامل طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات هستند. گیاهخواران معمولاً تخم مرغ و لبنیات می خورند، اما کسانی که رژیم غذایی وگان دارند این کار را نمی کنند.
نتیجه یک بررسی در سال 2014 از شش مطالعه نشان داده است که رژیم های گیاهخواری با سطوح پایین تر قند خون ناشتا و مدیریت طولانی مدت قند خون مرتبط هستند.

همچنین خوردن بیشتر غذاهای گیاهی و کاهش مصرف محصولات حیوانی می تواند خطر ابتلا به مقاومت به انسولین، پیش دیابت و دیابت را کاهش دهد.

با این حال همانطور که پیروی از یک رژیم گیاهخواری یا وگان می تواند نیازهای تغذیه ای شما را برآورده کند، در برخی موارد نیز ممکن است مواد مغذی و مورد نیاز بدن را برای شما تامین نکند.

گاهی اوقات، زمانی که افراد سعی می کنند از یک رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی کنند، پروتئین یا منابع ویتامین و مواد معدنی کافی نمی خورند.

برای داشتن سلامتی مطلوب، غذاهای متنوعی بخورید و مطمئن شوید که مواد مغذی کلیدی مورد نیاز بدن خود را دریافت می کنید. اگر شک دارید، یک متخصص تغذیه می تواند به شما توصیه کند که چه غذاهایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا نیازهای تغذیه ای بدن خود را برطرف کنید.

خط آخر

رژیم غذایی که انتخاب می کنیم کاملا به سلیقه و سبک زندگی شما بستگی دارد، اما بهترین راه انتخاب مواد غذایی است که از نظر غذایی کامل باشند و بتوانند ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی را به بدن شما برساند. 
همچنین تلاش کنید که مصرف چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، غذاهای با کلسترول بالا و قندهای اضافه شده را محدود کنید.
در صورتی که انتخاب مواد غذایی برای شما گنگ است، می توانید از یک پزشک متخصص تغذیه کمک بگیرید.