گرفتگی صدا چیست؟ 

گرفتگی صدا اغلب نشانه بروز مشکل در تارهای صوتی حنجره است و علائمی مثل نازک شدن یا زیر شدن صدا را به دنبال دارد. 

صدا چگونه تولید می شود؟

صدای ما از ارتعاش تارهای صوتی (دو نوار از جنس بافت ماهیچه ای هستند که در مقابل یکدیگر در حنجره قرار گرفته اند) ایجاد می شود. حنجره بین قاعده زبان و بالای نای قرار دارد و گذرگاهی به سمت ریه ها است.

وقتی صحبت نمی کنیم، تارهای صوتی باز هستند تا بتوانیم نفس بکشیم. با این حال، وقتی زمان صحبت فرا می رسد، مغز مجموعه ای از رویدادها را تنظیم می کند تا صدا تولید شود. تارهای صوتی در حالی که هوا از ریه ها عبور می کند به هم می چسبند و این امر باعث ارتعاش آنها می شود. این ارتعاشات، امواج صوتی تولید می کنند که از طریق گلو، بینی و دهان حرکت کرده و به عنوان جعبه صدا برای تعدیل صدا عمل می کنند. کیفیت صدای ما (بلندی، حجم و لحن آن) با اندازه و شکل تارهای صوتی و حفره های صدا تعیین می شود. به همین دلیل است که صدای مردم بسیار متفاوت است. 

پیشنهاد می شود: شکرتیغال و درمان گرفتگی صدا

اگر صدایم خشن است، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر صدای شما بیش از سه هفته خشن شده است، به خصوص اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا نداشته اید، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت سرفه خونی یا مشکل در بلع، احساس توده در گردن، درد هنگام صحبت کردن یا بلع، مشکل در تنفس، یا از دست دادن صدای خود برای بیش از چند روز، باید به پزشک مراجعه کنید. 

اختلالاتی که باعث گرفتگی صدا می شوند کدامند و چگونه درمان می شوند؟

پزشک از شما در مورد سابقه سلامتی و مدت زمانی که گرفتگی صدا داشته اید سوال می پرسد. بسته به علائم و سلامت عمومی شما، پزشک ممکن است شما را نزد یک متخصص گوش و حلق و بینی (پزشکی که در بیماری های گوش، بینی و گلو تخصص دارد) بفرستد. متخصص گوش و حلق و بینی معمولاً از یک آندوسکوپ (لوله ای انعطاف پذیر و روشن که برای تماشای حنجره طراحی شده است) استفاده می کند تا دید بهتری از تارهای صوتی داشته باشد. در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش‌های خاصی را برای ارزیابی بی‌نظمی صدا یا جریان هوای صوتی توصیه کند.

گرفتگی صدا می تواند چندین علت و درمان احتمالی داشته باشد که در زیر توضیح داده شده است:

  • لارنژیت و گرفتگی صدا

لارنژیت یکی از شایع ترین علل گرفتگی صدا است. این می تواند به دلیل تورم موقت تارهای صوتی ناشی از سرماخوردگی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا آلرژی باشد. پزشک شما لارنژیت را با توجه به علت آن درمان می کند. اگر به دلیل سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باشد، پزشک ممکن است استراحت، مصرف مایعات و مسکن‌های بدون نسخه را توصیه کند. آلرژی ها را می توان به طور مشابه با مصرف داروهای ضدآلرژی بدون نسخه درمان کرد. 

پیشنهاد می شود: شربت شش ناب و درمان گرفتگی صدا

  • داد زدن یا بلند صحبت کردن مداوم

تشویق کردن در رویدادهای ورزشی، صحبت کردن با صدای بلند در موقعیت‌های پر سر و صدا، صحبت کردن طولانی‌مدت بدون استراحت، آواز خواندن با صدای بلند، یا صحبت با صدای خیلی بلند یا خیلی پایین می‌تواند باعث گرفتگی موقت صدا شود. استراحت، صحبت نکردن و نوشیدن آب زیاد می تواند به تسکین گرفتگی صدا ناشی از داد زدن یا بلند حرف زدن کمک کند. گاهی اوقات افرادی که شغلشان با صحبت کردن ارتباط دارد (مانند معلمان، خوانندگان یا سخنرانان عمومی) دچار گرفتگی صدا می شوند که از بین نمی رود. اگر شغل شما با صحبت کردن زیاد با صدای بلند در ارتباط است و مرتباً گرفتگی صدا را تجربه می کنید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که به گفتار درمانی مراجعه کنید. در صوت درمانی، تمرین‌های صوتی و نکاتی برای جلوگیری از گرفتگی صدا با تغییر روش‌های استفاده از صدایتان به شما داده می‌شود.

  • رفلاکس اسید معده به مری

زمانی که اسید معده از گلو بالا می رود و بافت های این نواحی را تحریک می کند، می تواند باعث گرفتگی صدا شود. معمولا گرفتگی صدا ناشی از رفلاکس معده در صبح موقع بیدار شدن از خواب شدت پیدا می کند و در طول روز بهبود می یابد. در برخی افراد اسید معده تا گلو و حنجره بالا می رود و تارهای صوتی را تحریک می کند. به این حالت رفلاکس حنجره (LPR) می گویند. LPR می تواند در طول روز یا شب اتفاق بیفتد. برخی از افراد با LPR سوزش سر دل نخواهند داشت، اما ممکن است احساس کنند که برای پاک کردن گلوی خود دائماً باید سرفه کنند و ممکن است صدایشان خشن شود. 

  • گره های صوتی، پولیپ ها و کیست ها 

گره های صوتی، پولیپ ها و کیست ها تومور های خوش خیم (غیر سرطانی) در داخل یا در امتداد تارهای صوتی هستند. گره های صوتی گاهی از مشکلات رایج در میان خوانندگان حرفه‌ای هستند. آنها به صورت جفت در طرف مقابل تارهای صوتی در نتیجه فشار یا اصطکاک بیش از حد تشکیل می شوند، دقیقاً مانند انگشتان دست و پا که در اثر اصطکاک پینه می بندند. پولیپ صوتی معمولاً فقط در یک طرف تار صوتی ایجاد می شود. کیست صوتی نیز یک توده سخت است که در یک کیسه غشایی در داخل تار صوتی قرار گرفته است. رایج‌ترین درمان‌ها برای گره های صوتی، پولیپ‌ها و کیست‌ها استراحت دادن به صدا، صدا درمانی و جراحی برای برداشتن بافت غیرسرطانی است. 

پیشنهاد می شود: درمان گلودرد با نسخه های طب سنتی

  • خونریزی تارهای صوتی

خونریزی تار صوتی زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی در سطح تار صوتی پاره شود و بافت ها پر از خون شوند. اگر در حین داد زدن بیش از حد (مانند فریاد زدن) ناگهان صدای خود را از دست بدهید، ممکن است دچار خونریزی تار صوتی شوید. گاهی اوقات خونریزی تار صوتی باعث می شود که گرفتگی صدا به سرعت در مدت زمان کوتاهی ایجاد شود و فقط بر آواز خواندن شما تأثیر بگذارد اما بر صدای صحبت کردن تأثیر نمی گذارد. خونریزی تارهای صوتی باید فوراً با استراحت دادن کامل به صدا و مراجعه به پزشک درمان شود. 

  • فلج شدن تارهای صوتی 

فلج شدن تارهای صوتی یک اختلال صوتی است که زمانی رخ می دهد که یک یا هر دو تار صوتی به درستی باز یا بسته نمی شوند. می تواند در اثر آسیب به سر، گردن یا قفسه سینه ایجاد شود. سرطان ریه یا تیروئید؛ تومورهای قاعده جمجمه، گردن یا قفسه سینه؛ یا عفونت (به عنوان مثال، بیماری لایم). افراد مبتلا به برخی بیماری‌های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری پارکینسون یا افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند ممکن است فلج تارهای صوتی را تجربه کنند. با این حال، در بسیاری از موارد، علت ناشناخته است. فلج شدن تارهای صوتی با صدا درمانی و در برخی موارد جراحی درمان می شود. 

  • بیماری ها و اختلالات عصبی 

شرایط عصبی که بر مناطقی از مغز که عضلات گلو یا حنجره را کنترل می‌کنند تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند باعث گرفتگی صدا شوند. گرفتگی صدا گاهی اوقات علامت بیماری پارکینسون یا سکته است. دیسفونی اسپاسمودیک یک بیماری عصبی نادر است که باعث گرفتگی صدا می شود و همچنین می تواند بر تنفس تأثیر بگذارد. درمان در این موارد به نوع بیماری یا اختلال بستگی دارد. 

پیشنهاد می شود: درمان موثر سرفه با نسخه های طب سنتی

علل دیگر گرفتگی صدا عبارتند از: 

مشکلات تیروئید و آسیب به حنجره می تواند باعث گرفتگی صدا شود. گرفتگی صدا ممکن است گاهی اوقات یکی از علائم سرطان حنجره باشد، به همین دلیل است که اگر بیش از سه هفته گرفتار گرفتگی صدا هستید، بسیار مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. گرفتگی صدا همچنین شایع‌ترین علامت بیماری به نام پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP) یا پاپیلوماتوز حنجره است که باعث رشد تومورهای غیرسرطانی در حنجره و سایر راه‌های هوایی منتهی به بینی و دهان به ریه‌ها می‌شود.