پوکی استخوان بیماری است که در آن بافت استخوان ها شروع به تحلیل رفتن می کند و تراکم مورد نیاز خود را از دست می دهد. کلمه "پوکی استخوان" به معنای شکنندگی تدریجی استخوان ها است، به طوری که حتی یک استرس خفیف مانند سرفه یا عطسه یا زمین افتادن می تواند آن را بشکند.
استخوان ها اساساً بافت های زنده اند که دائماً در حال شکستن و جایگزینی هستند. پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که ایجاد استخوان های جدید با برداشتن استخوان های قدیمی هماهنگ نباشد. پوکی استخوان می تواند مردان و زنان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار دهد. اما عموماً زنان آسیایی، به ویژه افراد مسنی که که دچار یائسگی شده اند، در معرض خظر بیشتر پوکی استخوان هستند. پیشنهاد می شود برای آشنایی با عوامل تشدید کننده پوکی استخوان در طب سنتی مقاله «پوکی استخوان را جدی بگیرید» را مطالعه کنید.

اما چگونه بفهمیم استخوان هایمان سالم هستند؟

برخلاف پوست یا دندان، ما قادر به دیدن آنها نیستیم. اسکن تراکم استخوان تنها راه برای اطلاع از وضعیت استخوان ها است. با این حال، بسیاری از علائم و نشانه های پوکی استخوان نیز وجود دارد که شما را نسبت به این موضوع آگاه می کند. 

تعدادی از این علائم اولیه در زیر مورد بحث قرار می گیرد:

  • تحلیل لثه 

تحلیل لثه جزء علائم شایع پوکی استخوان است و می‌توان آن را به عوامل مختلفی نسبت داد که یکی از آنها تحلیل استخوان لثه است. دندان ها معمولا به استخوان فک ما متصل می شوند. اگر فک در حال از دست دادن استخوان باشد، لثه ها می توانند دچار تحلیل و عقب رفتگی شوند. در بررسی‌هایی که بر روی زنان انجام شده است، از دست دادن استخوان فک با کاهش تراکم استخوان در بدنه‌های مهره‌ای ستون فقرات کمری مرتبط است.

  • کاهش قدرت بدنی

قدرت بدنی برای جلوگیری از زمین خوردن و تعادل در راه رفتن امری ضروری است. هنگامی که این قدرت بدنی کاهش پیدا می کند بطوری که نگهداری اجسام برای شما سخت باشد و با تعادل و راه رفتن برایتان دشوار شود، باید نسبت به بررسی تراکم استخوان ها اقدام کرد.

  • گرفتگی و درد استخوان

گرفتگی و دردهای عضلانی منظم یکی از علائم اولیه پوکی استخوان هستند که اغلب نادیده گرفته می شوند. این در حقیقت نشان‌دهنده فقدان شدید ویتامین D (مهمترین عامل سازنده استخوان ها) است. اگر این وضعیت در طول زمان ادامه یابد، می توان به پوکی استخوان شدید و یا شکستگی استخوان ها منجر شود. 

  • شکستگی استخوان ها 

شایع ترین علامت هشدار دهنده پوکی استخوان شکستگی آسان است. اگر استخوان‌های شما شروع به پوک شدن کنند، ممکن است خیلی راحت‌تر از روزهای قبل (عمدتا دوره قبل از یائسگی) دچار شکستگی استخوان شوید. از دست دادن استخوان معمولاً منجر به شکستگی به دلیل ضربه خفیف مانند زمین خوردن، افتادن، ضربه زدن به یک جسم و غیره می شود.

  • کاهش قد

برخی تغییرات فیزیکی نشان دهنده علائم هشدار دهنده اولیه پوکی استخوان هستند. از دست دادن قد در بین آنها شایع ترین است. اگر فردی بیش از 5 سانتی متر کاهش قد داشته باشد یا انحنای ستون فقرات او توسط ارتوپد تشخیص داده شود، به این معنی است که فرد در آستانه ورود به منطقه خطر ابتلا به پوکی استخوان است. همچنین نشان دهنده آن است که این بیماری از قبل به ستون مهره های فرد حمله کرده است.

  • ناخن های شکننده

سلامت استخوان های ناخن به طور مستقیم با تراکم استخوان بالا مرتبط است. ناخن های ضعیف، که اغلب پس از شستن دست یا هر کار دستی دیگری می شکنند، می تواند نشانه ای از کاهش تراکم استخوان باشد.

با این حال، می توان با اطمینان ذکر کرد که پوکی استخوان در مراحل اولیه خود علائم خاصی را نشان نمی دهد. بنابراین لطفاً در مورد تراکم استخوان خود محتاط باشید و به طور مرتب آن را بررسی کنید تا از پوکی استخوان در مراحل اولیه پیشگیری کنید.  

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان قابل پیشگیری است. ورزش، به ویژه ورزش با دمبل، به حفظ توده استخوانی سالم کمک می کند. انتخاب های سبک زندگی سالم، مانند سیگار نکشیدن یا سوء استفاده از مواد، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مکمل‌های ویتامینی که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند، مانند ویتامین D، کلسیم و ویتامین K نیز باید جزء اصلی رژیم غذایی شما باشند تا از ضعف استخوان‌ها در آینده جلوگیری کنید. 

درمان پوکی استخوان در طب سنتی 

در طب سنتی محصولات گیاهی زیادی برای جلوگیری از پوکی استخوان و یا کمک به درمان آن تولید شده است. این محصولات به دلیل داشتن کلسیم، ویتامین دی، اسید های چرب امگا و .. می توانند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کنند و موجب افزایش تراکم بافت استخوانی شوند.  

داروی گیاهی برای درمان پوکی استخوان

این دارو های گیاهی شامل موارد زیر هستند: 

پودر سوپر انرژی دکتر خیراندیش 

پودر سوپر انرژی ترکیبی از مغزیجات و گیاهان دارویی است که موجب افزایش قوای جسمانی و جلوگیری از کم خونی و پوکی استخوان می شود. این محصول گیاهی طب سنتی سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است و مصرف آن می تواند به افزایش تراکم استخوان ها در افراد مسن، بویژه زنان در سنین یائسگی کمک شایانی کند. این پودر انرژی زا علاوه برا جلوگیری از پوکی استخوان موجب افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران نیز خواهد شد. برای خرید پودر سوپر انرژی این لینک را کلیلک کنید.

پودر سویق سنجد 

سنجد یکی از مشهور ترین گیاهان دارویی در طب سنتی است که برای اهداف درمانی بسیاری از آن استفاده می شود. این میوه پر خواص حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند، ویتامین ث، ترکیبات ضد التهاب و کلسیم و مواد معدنی است، به همین دلیل مصرف آن به بیمارانی که از درد مفاصل و پوکی استخوان رنج می برند توصیه می شود. در حقیقت خواص اصلی سنجد در هسته آن نهفته است و حتما باید همراه با هسته خورده شود. در نتیجه سویق سنجد که در واقع پودر سنجد به همراه هسته آسیاب شده آن است می تواند بهرین گزینه برای استفاده از سنجد و بهره مندی از خواص بی نظیر آن باشد. برای خرید پودر سنجد این لینک را کلیک کیند.
پزشکان طب سنتی همواره به سالمندان و افرادی که مستعد پوکی استخوان هستند، خوردن سویق سنجد همراه با هسته آسیاب شده آن را تجویز می کنند.