بیماری های تنفسی در کودکان 

سیستم ایمنی بدن کودکان نسبت به بزرگسالان ضعیف تر است و شرایط جسمانی و مزاج آن ها نیز بطوری است که در مقابل بسیاری از بیماری ها آسیب پذیر تر هستند. 
به همین دلیل روش های درمانی برای کودکان با حساسیت بالایی انتخاب می شود و رویکرد و تدابیر درمانی که برای آن ها بکار برده می شود، خاص و منحصر به فرد است.
بیماری های تنفسی از بیماری های شایع در کودکان است که اغلب به آن دچار می شوند. علائم بیماری های تنفسی در کودکان معمولا با سرفه، خرخر، آبریزش و یا گرفتگی بینی و .. همراه است و علت ابتلا به آن به دلایل مختلفی بستگی دارد. 
به همین جهت در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از بیماری های تنفسی در کودکان بپردازیم و راه کار های درمانی دکتر کردافشاری پزشک طب سنتی را در این باره با شما به اشتراک بگذاریم. 

حتما بخوانید: درمان بیماری های گوارشی در کودکان

درمان سرفه در کودکان از دیدگاه طب سنتی

شایع ترین دلایل سرفه در کودکان از دیدگاه طب سنتی: 

  • دلیل اول: خشکی مجاری تنفسی

این اختلال موجب ایجاد سرفه خشک می شود. این نوع سرفه بدون وارد شدن دود و غبار به ریه و دستگاه تنفسی ایجاد می شود و علت اصلی آن خشک شدن مجاری هوا است. 

درمان سرفه خشک در کودکان معمولا با انجام نکات زیر انجام می شود: 

حمام کردن با آب ولرم رو به گرم و ماساژ قفسه سینه و حلق کودک با روغن زیتون 
نوشیدن دم کرده به دانه همراه با نبات که لعاب فراوانی دارد می تواند سینه را نرم کرده و سرفه خشک را برطرف کند. 
از دادن غذا های سرخ کردنی، تنقلات خشک و پرنمک به کودک پرهیز کرده و بجای آن از غذا هایی که رطوبت بالا دارند استفاده کنید. مانند حریره بادام، فرنی و .. 
برای وعده صبحانه خوردن حریره بادام، عسل و انجیر، زرده تخم مرغ عسلی مفید است و برای وعده ناهار و شام، خوردن سوپ مرغ، نخوداب و سوپی که شامل گیاه پنیرک باشد نیز توصیه می شود. 
خوردن لعاب دانه اسفرزه به همراه شکر، شیر و شکر و مکیدن رب شیرین بیان یا شکر سرخ می تواند در درمان سرفه خشک کودکان مفید باشد. 

 

 

  • دلیل دوم: سرفه ناشی از رطوبت زیاد

این نوع سرفه در کودکان بسیار شایع بوده و با علائم سرماخوردگی همراه است. 

درمان سرفه مرطوب در کودکان با انجام نکات زیر انجام می شود: 

خوردن غذاهایی مثل حریره بادام و حلوای چهار مغز (گردو و بادام آن بیشتر باشد) در وعده صبحانه و خوردن ماش پلو کم روغن و جوجه کباب همراه با برنج در وعده شام و ناهار توصیه می شود. 
پرهیز از نوشیدن آب سرد و همچنین جلوگیری از قرار گرفتن کودک در معرض آب و هوای سرد
نوشیدن آب و عسل ولرم به جای آب. (از عسل طبیعی باید استفاده کنید)
نوشیدن یک قاشق غذاخوری آب پیاز پخته بصورت ناشتا بسیار مفید خواهد بود.
نوشیدن 2 بار در روز دم کرده برگ آویشن همراه با عسل انجیر رطوبت را کاهش می دهد. 

نوشیدن دمنوش جو و به دانه که به شکل زیر تهیه می شود: 

100 گرم جو پوست کنده شده، 100 گرم کشمش بدون هسته، 100 گرم شنبلیله، 25 گرم گاوزبان و 25 گرم به دانه را همراه با مقدار مناسبی آب برروی حرارات قرار دهید تا 1 ساعت بجوشد و لعاب دار شود. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و با 250 گرم عسل طبیعی ترکیب کنید. روزی 3 بار و هر بار یک قاشق غذاخوری از آن به کودک بدهید. 

نکته: تمامی این نکات باید در صورتی انجام شود که سرفه کودک ناشی از یک بیماری جدی نباشد، در غیر این صورت کودک باید در ابتدا به پزشک متخصص و یا اورژانس ارجاع داده شود.

درمان و پیشگیری از سرماخوردگی در کوکان و نوزادان

تقویت سیستم ایمنی و بنیه کودک و همچنین برقراری تعادل مزاج کودک می تواند او را از بسیاری از بیماری ها در امان نگه دارد. در طب سنتی مصرف برخی از غذا ها می تواند به این امر کمک کرده و از ابتلا کودک به بیماری هایی مانند سرماخوردگی جلوگیری کند. 

 

 

غذا های مقوی برای درمان و یا جلوگیری از سرماخوردگی شامل موارد زیر هستند: 

سوپ حاوی یک فنجان رشته فرنگی، 6 لیوان آب، 2 قاشق غذاخوری روغن ارده کنجد، یک چهارم لیوان شوید، 2 عدد بال مرغ، یک عدد پیاز متوسط به همراه مقدار کمی نمک، زردچوبه و لیموعمانی. خوردن این سوپ در فصل پاییز و زمستان به شدت پیشنهاد می شود و بهتر است 1 تا 2 بار در روز از آن به کودک بدهید. 
همچنین مصرف 3 لقمه عسل در وعده صبحانه می تواند بدن کودک را در برابر سرماخوردگی مقاوم کند. 

درمان خرخر کودکان در خواب

شاید پیش آمده باشد که کودک شما در خواب خرخر کند و علت آن برای شما کمی گنگ و یا نگران کننده باشد. علت خرخر کودکان در خواب معمولا رطوبت زیاد در ریه آن ها است. در خواب حرارت به طور طبیعی به سمت داخل بدن تمایل دارد و این حرارت باعث نرم شدن رطوبت و تجمع آن در ریه و مجاری تنفسی کودک می شود. 

 

 

درمان خرخر در کودکان و نوزادان با رعایت نکات زیر انجام می شود: 

در صورتی که کودک شما شیر خوار است باید غذای مادر اصلاح شود و از خوردن غذا هایی با طبع سرد و تر مثل ماست، دوغ و سالاد پرهیز کند. همچنین از دادن شیر زیاد به کودک نیز باید خودداری کرد. 
نوشیدن آب و عسل می تواند مفید باشد. 
دادن ترکیب زیره و عسل (یک قاشق چایخوری) به کودک توصیه می شود. 
از دادن غذای زوری به کودک خودداری کرده و بر اساس میل به او غذا بدهید. 
کودک را در معرض آب و هوای سرد قرار ندهید.
بناگوش، قفسه سینه و گلو کودک را با کمی روغن زیتون چرب کنید. 
خوردن حلوای مغز بادام و عسل، مکیدن نبات و استحمام کودک با آب گرم نیز می تواند برای از بین رفتن رطوبت ریه او مفید باشد. 
منع کودک از خوردن مغزیجات و آب سرد بشکل همزمان، زیرا باعث ایجاد خرخر در کودکان می شود.

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم کودکان بنیه ضعیف تری نسبت به بزرگسالان دارند و به همین دلیل بیماری سریع تر در بدن آن ها شیوع پیدا می کند. بیماری های تنفسی، گوارشی و … از شایع ترین بیماری ها در کودکان هستند و در صورت مشاهده علائم بیماری باید هرچه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کرد. 

روش های درمانی که در بالا معرفی شد از موثر ترین روش های درمانی برای تسکین بیماری های تنفسی در کودکان هستند که همواره توسط پزشکان طب سنتی به بیماران تجویز می شوند. علاوه بر درمان، برای پیشگیری از بروز بیماری نیز می توان از روش های گفته شده بهره مند شد.