آیا تا به حال چیزی درباره روغن کرچک شنیده اید؟
آیا اطلاعاتی درباره خواص گسترده روغن کرچک دارید؟ 
آیا این ادعا که روغن کرچک برای تقویت رشد مو و مژه موثر است، واقعیت دارد؟

روغن کرچک حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و با مواد مغذی و ضروری مانند ویتامین E و پروتئین ها، که برای سلامت پوست و مو لازم است، غنی شده است. 
از روغن کرچک می توان به روش های مختلفی برای کاهش التهاب پوست یا درمان چندین اختلال پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده کرد. کرچک روغنی عالی برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو است.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک از دانه های کرچک روغن گیری می شود. کاربرد آن از مصر باستان آغاز شده و حتی در کتاب مقدس مسیحیان از آن به عنوان "نخل مسیح" نام برده شده است. روغن کرچک یکی از قدیمی ترین و موثرترین روغن های گیاهی، برای درمان اختلالات گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

 

 

عملکرد روغن کرچک چگونه است؟

روغن کرچک از طریق پوست جذب بدن می شود. این روغن پس از جذب، جریان مایع لنفاوی را تحریک می کند. سیستم لنفاوی وظیفه دفع سموم از بدن و خون را بر عهده دارد. بنابراین، بهبود جریان لنفاوی به افزایش سم زدایی بدن کمک می کند. ماساژ روغن کرچک بر روی شکم به طور مستقیم به بهبود و تحریکGALT ( بافت لنفاوی مرتبط با روده)، دستگاه گوارش و کبد کمک می کند. همچنین ماساژ روغن کرچک در قسمت تحتانی شکم به تجزیه کیست ها و فیبروم رحم کمک می کند.

روغن کرچک در طب سنتی:

روغن کرچک به واسطه خواصی که دارد توانسته است در طب سنتی، بسیار مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال در مطالعه ای در سال 1999، روغن کرچک که به صورت موضعی بر روی سیستم لنفاوی مورد استفاده قرار گرفته بود، نشان داد که پس از دو ساعت درمان، سبب افزایش چشمگیر تعداد لنفوسیت ها می شود. حتی در طی هفت ساعت پس از درمان نیز، آنتی بادی ها به افزایش ادامه دادند.
مطالعه دیگری نشان داد که روغن کرچک یک ماده موثر برای کاهش یبوست در افراد مسن است.
دلایل محبوبیت روغن کرچک تنها به این دو مورد خلاصه نمی شود و ما در ادامه این مطلب به بررسی خواص دیگر آن خواهیم پرداخت.

طبع روغن کرچک چیست؟

امروزه دانستن مزاج و طبیعت موادی که استفاده می کنیم بسیار حائز اهمیت شده است. همه ما باید طبع محصولاتی که استفاده می کنیم را بدانیم، زیرا به واسطه همین امر می توانیم بخشی از بیماری هایی که به آن ها مبتلا می شویم را درمان یا از بروز آن ها جلوگیری کنیم. 
روغن کرچک دارای طبعی گرم و خشک است و می توان برای کاهش و دفع سردی اضافه از بدن، از آن استفاده کرد.

استفاده موضعی از روغن کرچک و خواص آن:

می توان درسمت راست شکم روغن کرچک را برای تحریک و بهبود عملکرد کبد ماساژ داد.
روغن کرچک را می توان برای درمان، بر روی مفاصل ملتهب و متورم، بورسیت و عضلاتی که دچار کشیدگی شده اند، ماساژ داد.
ماساژ روغن کرچک بر روی شکم، برای رفع یبوست و سایر اختلالات گوارشی موثر است.
ماساژ روغن کرچک در زیر شکم می تواند به رفع بی نظمی قاعدگی و کیست های رحم و تخمدان کمک کند.
(توجه: در دوران قاعدگی یا بارداری از این روش استفاده نکنید!)

 

 

خواص روغن کرچک:

روغن کرچک و مقابله با پیری:

روغن کرچک، هنگامی که بر روی پوست قرار می گیرد، به عمق پوست نفوذ می کند و آن را برای تولید کلاژن و الاستین تحریک می کند. این امر سبب می شود استفاده از روغن کرچک، ظاهر شدن چین و چروک و خطوط ریز را به تأخیر بیندازد و پوست را صاف، لطیف و جوان کند. همچنین می توانید روغن کرچک را با روغن های گیاهی که آنتی اکسیدان قوی دارند ترکیب کرده و از آن برای مصارف گوناگون استفاده کنید.

روغن کرچک و آکنه و جوش:

روغن کرچک سرشار از اسید ریسینولئیک است که با باکتری های ایجاد کننده جوش و آکنه مقابله می کند. در نتیجه نه تنها به رفع آکنه کمک می کند، بلکه از شکل گیری آن نیز جلوگیری می کند. مطالعه ای که در سال 2011 در هند انجام شده است نشان می دهد، روغن کرچک در برابر باکتری های گرم مثبت و گرم منفی موثر است.

روغن کرچک و از بین بردن جای زخم:

از آن جا که روغن کرچک سریعا جذب پوست می شود، اسیدهای چرب آن به عمق بافت پوست نفوذ می کند و سبب محو شدن جای زخم می شود. همچنین این روغن رشد سلول های بافت سالم اطراف جای زخم را نیز تحریک می کند.

روغن کرچک و رشد مو:

ماساژ روغن کرچک در کف سر، گردش خون در فولیکول های مو را افزایش می دهد و منجر به رشد سریع تر مو می شود. این روغن همچنین دارای اسیدهای چرب ضروری امگا 9 است، که مسئول سلامت موها هستند. همچنین به کاهش موخوره، شکستگی مو و افزایش رطوبت رسانی مو نیز کمک می کند. می توان روغن کرچک را با روغن آووکادو مخلوط کرد تا رقیق شود و سپس از آن به عنوان ماسک مو استفاده کرد.

روغن کرچک و عفونت های پوست سر:

عفونت پوست سر می تواند باعث مشکلات عمده مو مانند تکه های طاسی (سکه ای)، شوره سر و خارش پوست سر شود. روغن کرچک ضد قارچ و ضد باکتری است و می تواند با عوامل بیماری زای عامل عفونت مبارزه کند. با ترکیب روغن کرچک و روغن آووکادو به همراه روغن درخت چای یک ماسک مو قوی برای پوست کف سرتان درست کنید که به رفع عفونت پوست سر کمک کند.

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

 

روغن کرچک و کاهش درد مفاصل:

یک مطالعه در سال 2009 نشان داده است که روغن کرچک به طور موثری علائم آرتروز و درد مفاصل را تسکین می دهد. روغن کرچک می تواند به صورت مستقیم بر روی نواحی دردناک مانند زانو ها ماساژ داده شود. خاصیت ضد التهابی روغن کرچک باعث تسکین درد مفاصل، التهابات عصبی و درد عضلات می شود.

روغن کرچک؛ ضد عفونی کننده زخم ها:

مطالعات نشان می دهد که خاصیت ضد میکروبی روغن کرچک برای درمان و تسکین درد بریدگی ها و خراش های جزئی بر روی پوست موثر است و دوره نقاهت آن ها را کاهش می دهد.

روغن کرچک و جلوگیری از سفیدی مو:

در طب سنتی استفاده از روغن کرچک روشی محبوب برای جلوگیری از خاکستری شدن زود هنگام مو ها است. روغن کرچک به موهای شما کمک می کند تا رنگدانه خود را حفظ کنند و موهای شما خاکستری و سفید نشوند.

 

 

روغن کرچک و تقویت سیستم ایمنی:

روغن کرچک، اگر به صورت موضعی استفاده شود، تعداد لنفوسیت تی )سلول های مبارز دستگاه ایمنی) را افزایش می دهد، که این امر نشان دهنده تقویت شدن مکانیسم های دفاعی بدن است. سلول های لنفوسیت تی، آنتی بادی را علیه عوامل بیماری زا و سموم بدن تشکیل می دهند و به مدت 7 ساعت پس از درمان با روغن کرچک نیز افزایش می یابند.

روغن کرچک؛ روغن ضد التهاب:

در مطالعه ای در سال 2000، که در مورد اثرات اسید ریسینولئیک بر التهاب انجام شده است، محققان دریافتند که روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی "مانند کپسایسین" است.

روغن کرچک برای یبوست:

مطالعه ای در سال 2010 نشان داد که روغن کرچک محصولی موثر در کاهش یبوست، در افراد مسن است. روغن کرچک را می توان روی شکم مالش داد (یا می توان یک عدد کیسه آب گرم آغشته به روغن کرچک را بر روی معده قرار داد). این امر به حرکات منظم روده کمک کرده و عمل دفع را، آسان تر می کند.

روغن کرچک و جریان مایع لنفاوی:

روغن کرچک جریان مایع لنفاوی را تحریک می کند. سیستم لنفاوی وظیفه دفع سموم از بدن و خون را بر عهده دارد. بنابراین، بهبود جریان لنفاوی به افزایش سم زدایی از بدن کمک می کند.

روغن کرچک و کبد چرب:

روغن کرچک وقتی به سمت راست شکم مالیده می شود، کبد را تحریک می کند. این تحریک سبب کمک به سم زدایی از کبد شده و به دفع چربی اضافه از کبد نیز کمک می کند.

روغن کرچک برای سلولیت و ترک پوستی:

علائم ترک پوستی را می توان با روغن کرچک بهبود بخشید. می توانید قبل از حمام، روغن کرچک ارگانیک را بر روی علائم ترک پوستی برای چند دقیقه ماساژ دهید تا این کار به رفع آن ها کمک کند. همچنین با ماساژ این روغن بر روی سلولیت ها می توانید به کاهش ظاهر سلولیت های پوست کمک کنید.

روغن کرچک و رفع ترک پاشنه پا:

با استفاده از روغن کرچک، پاهای خشن و ترک خورده خود را نرم کنید. برای این کار مقدار زیادی روغن کرچک را در کف پا ماساژ دهید و سپس پاهای خود را با جوراب بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. روز بعد، از دیدن نتیجه آن شگفت زده می شوید.

روغن کرچک برای مژه و ابروهای پرپشت:

برای رشد دوباره ابروها و یا بلند و ضخیم شدن طبیعی مژه ها می توانید از روغن کرچک استفاده کنید. این روغن فوق العاده را با استفاده از یک برس مژه و یا یک تیکه پنبه بر روی ابروها و مژه های خود بمالید. بگذارید یک شب بماند، پس از گذشت چند روز شما متوجه ضخیم تر شدن مژه و ابروهایتان خواهید شد.

روغن کرچک برای  ناخن ها:

روغن کرچک به نرم شدن کوتیکول های ناخن کمک می کند و از ترک خوردن ناخن جلوگیری می کند. برای رشد ناخن هر شب قبل از خواب مقدار کمی روغن کرچک را به کوتیکول ها و ناخن های خود بمالید.

روغن کرچک برای لب های براق:

لب ها را به مقدار کمی روغن کرچک آغشته کرده و بگذارید یک شب بماند. این امر سبب می شود تا لب های شکاف خورده، صاف و براق و مرطوب شوند.

روغن کرچک برای داشتن دستانی نرم:

برای داشتن دست های بدون چین و چروک می توان از ماساژ روغن کرچک استفاده کرد. همچنین می توانید از آن به عنوان کرم دست شبانه، برای داشتن دستانی نرم و لطیف، استفاده کنید.

روغن کرچک برای پوست درخشان:

روغن کرچک به پاکسازی عمیق پوست برای از بین بردن آلودگی های باقی مانده در منافذ پوست کمک می کند. این امر سبب تمیز شدن عمقی پوست از هرگونه چربی اضافی، جوش های سرسیاه و جوش های چرکی می شود که در نتیجه، پوستی شفاف و درخشان به شما هدیه می دهد.

 

 

عوارض جانبی روغن کرچک چیست؟

استفاده بیش از حد از روغن کرچک ممکن است با خطرات و عوارض مختلفی همراه شود. برخی از این موارد شامل بثورات پوستی، حالت تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات است. 
ما در این جا در مورد عوارض جانبی احتمالی روغن کرچک که باید در مورد آن ها احتیاط کنید صحبت خواهیم کرد.

حالت تهوع

مصرف بیش از حد روغن کرچک می تواند حالت تهوع ایجاد کند. اگرچه احتمال بهبودی وجود دارد، اما کنترل نکردن علائم تهوع می تواند منجر به کم آبی شدید بدن و عدم تعادل الکترولیت شود.

راش های پوستی

ممکن است روغن کرچک به میزان خفیفی در پوست برخی از افراد واکنش های آلرژیک مانند قرمزی و کهیر ایجاد کند. 

گرفتگی عضلات

روغن کرچک یک ملین قوی است. ضعف و گرفتگی عضلات می تواند در اثر مصرف بیش از حد ملین ایجاد شود. اگر با معده خالی مصرف شود می تواند باعث گرفتگی روده و درد شکم شود.

سرگیجه

سرگیجه یکی دیگر از علائم مصرف بیش از حد روغن کرچک است. از دیگر عوارض جانبی روغن کرچک می توان به غش کردن، تنگی نفس و در موارد نادر توهم اشاره کرد.
(توجه: مشتقات مصنوعی روغن کرچک با سایر داروهای شیمی درمانی برای مدیریت سرطان سینه، ریه، تخمدان و پوست در بیماران تجویز می شود. اگر افراد دچار کهیر، سرگیجه، دشواری در تنفس، خستگی، درد قفسه سینه و یا ضربان قلب نامنظم هستند، باید به پزشک خود اطلاع دهند)

خطرناک برای نوزادان و کودکان

اگر روغن کرچک 2-3 روز پس از تولد به نوزادان داده شود، ممکن است منجر به آسیب شدید روده، اسهال، ذات الریه و سو تغذیه در نوزاد شود.

همچنین ممکن است در چند مورد از پزشک بخواهید مکمل روغن کرچک برای مصرف تجویز کند. مکمل های روغن کرچک دارای کپسول های ژلاتینی هستند و فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند. اگر به دوز تعیین شده از نظر بالینی پایبند نباشید، عوارض جانبی مشابهی برای شما دارند.
با این حال، با انجام اقدامات احتیاطی لازم می توانید از این عوارض جانبی جلوگیری کنید.

 

هنگام استفاده از روغن کرچک باید به چه مواردی توجه کرد؟

قبل از مصرف روغن کرچک، مقداری از آن را بر روی پوست دست خود امتحان کنید، اگر طی 24 ساعت دچار آلرژی و حساسیت پوستی نشدید، استفاده از آن بلامانع است.
از روغن کرچک نباید در اواخر روز استفاده شود، زیرا نتایج آن طی 2 تا 6 ساعت اتفاق می افتد.
مانند تمام مواد مصرفی در دنیا روغن کرچک هم در کنار تمام فواید فوق العاده اش ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند، اما شما می توانید با مدیریت میزان و نحوه مصرف این روغن از خواص شگفت انگیز آن بهرمند شوید.

 

خرید روغن کرچک اصل:

شما می توانید برای خرید روغن کرچک اصل و صد ها روغن گیاهی دیگر به صورت آنلاین و یا حضوری، به فروشگاه مرهم طب مراجعه کرده و بهترین و با کیفیت ترین روغن های گیاهی را از این مجموعه خریداری کنید.