همه چیز درباره روغن پونه کوهی 

تاریخچه روغن پونه کوهی 

از زمان های قدیم از گیاه و اسانس پونه کوهی برای اهداف دارویی استفاده می شده است. پزشکان یونانی از جمله بقراط و ابن میمون آن را به دلیل خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری و تقویت کننده سیستم ایمنی که دارد، به بیماران خود تجویز می کردند. 
به دلیل خواص ضد باکتریایی پونه کوهی، برای درمان زخم ها و عفونت های پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. فواید درمانی  آن مشکلات گوارشی، سردرد، گزش حشرات و سرماخوردگی را برطرف می کند. 
هنگامی که رومی ها یونان را فتح کردند، از طعم پونه کوهی لذت بردند و شروع به گسترش کشت آن در سراسر اروپا و شمال آفریقا کردند، در این مناطق از این گیاه به عنوان طعم دهنده گوشت، ماهی و حتی شراب استفاده می شد. استفاده از آن تا قرون وسطی ادامه یافت و در آن زمان یکی از معدود طعم دهنده های غذایی موجود بود. کاربرد دارویی آن نیز ادامه یافت و مردم به امید تسکین سوء هاضمه، دندان درد و التهاب و سرکوب سرفه، برگ های آن را می جویدند. 
سرانجام، پونه کوهی به کشور چین نیز راه پیدا کرد، به احتمال زیاد از طریق مسیر ادویه که از خاورمیانه امتداد داشت. پزشکان چینی نیز تجویز این گیاه را برای تسکین خارش پوست، زردی، تب، استفراغ و اسهال آغاز کردند. 
اسانس پونه کوهی امروزه بیشتر به دلیل درمان عفونت های قارچی مانند قارچ پا و ناخن ها و همچنین در جلوگیری از بدتر شدن علائم سرماخوردگی شناخته شده است. 
با رقیق کردن روغن پونه کوهی در روغن حامل، می توان آن را به صورت موضعی در محصولات آرایشی و بهداشتی یا آروماتراپی استفاده کرد.

 

 

فواید و خواص روغن پونه کوهی  

ترکیبات شیمیایی اسانس پونه کوهی شامل اجزای زیر است: 

کارواکرول، تیمول، سیمن p cymene و ترپینن Y Terpinene

کارواکرول و تیمول مسئول فعالیت های قوی ضد قارچ و ضد باکتری پونه کوهی هستند. آنها باکتری های مضر را که می توانند باعث بیماری و عفونت شوند، مهار می کنند. این روغن می تواند مسکن ضد التهابی، ضد سرفه و درمان کننده قارچ ناخن باشد و همچنین می تواند پسوریازیس را نیز تسکین دهد. 

روغن پونه کوهی که در لوازم آرایشی استفاده می شود، دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است که با ظاهر پیری پوست مبارزه کرده و موجب شفافیت بیشتر پوست می شود. در نتیجه بعد از استفاده از روغن پونه کوهی، پوست شفاف و صاف به نظر می رسد. 

روغن پونه کوهی به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان های قدرتمند، می تواند آکنه را درمان کند و منجر به روشن تر شدن پوست شود. با استفاده از ماسک روغن پونه کوهی می توانید قرمزی و سوزش پوست را تسکین دهید. همچنین ماساژ روغن پونه کوهی بر روی نواحی که دچار التهاب و گرفتگی هستند (مانند مفاصل)، به کاهش درد کمک می کند. 

استفاه از روغن یا اسانس پونه کوهی در آروماتراپی، می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و کارایی دستگاه تنفسی را با نرم کردن سینه و از بین بردن تجمع مخاط و بلغم بهبود ببخشد. همچنین می تواند سوزش گلو و سرفه را نیز تسکین دهد. روغن پونه کوهی اثرات آرامبخش دارد و بوییدن آن قبل از خواب، به داشتن خوابی آسوده و راحت کمک می کند. 

خواص روغن پونه کوهی در یک نگاه

ضد ویروس، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد پیری، خلط آور، آرامبخش، ضد سرفه، ضد ویروس، ضد قارچ، ضد انگل 

روغن گیری از پونه کوهی 

در پایان فصل رشد پونه کوهی، ترکیبات فرار غلظت بالاتری دارند و در نتیجه برای روغن گیری بهترین زمان است. با این حال، ترکیب شیمیایی و عطر روغن و اسانس پونه کوهی می تواند تحت تأثیر عوامل محیطی گیاه قرار بگیرد. این عوامل محیطی شامل دوره رویش گیاه و تغذیه آن، جغرافیا، آب و هوا، دما، رطوبت، نوع خاک، طول روز، ارتفاع، مقدار آب در دسترس و فصل خواهند بود.
هنگامی که گیاه تازه برای فرآیند استخراج جمع آوری می شود، تحت خشک شدن همرفت با هوای گرم قرار می گیرد. این عملیات مقدار، وزن و ترکیبات فرار گیاه را تغییر می دهد. زمان خشک شدن طولانی با استفاده از حرارت زیاد تأثیر منفی بر کیفیت روغن دارد.

روغن پونه کوهی چگونه استخراج می شود؟

اسانس پونه کوهی بخار تقطیر شده از برگ های گیاه پونه کوهی است که با کرک های غده ای پوشانده شده و قسمت های هوایی گیاه را می پوشاند. کرک مکانیسم دفاعی گیاه است و علاوه بر احتمال غده ای بودن، می تواند شبیه مو نیز باشد. کرک های غده دار حاوی اسانس فرار هستند و همچنین ممکن است یک ماده چسبنده که حشرات را اسیر می کند از خود آزاد کنند. آنها همچنین ممکن است حاوی اجزای سمی باشند که هنگام پارگی غده ریخته می شوند. تقریبا 100 کیلوگرم گیاه پونه کوهی برای تولید 1 کیلوگرم روغن یا اسانس پونه کوهی مورد نیاز است. اسانس این روغن یک مایع رقیق و تیره با عطر قوی است و هنگام ترکیب با روغن حامل رنگ سبز روشن پیدا می کند.

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

روغن های گیاهی کمیاب

 

موارد استفاده از روغن پونه کوهی

موارد استفاده از اسانس پونه کوهی فراوان است، از دارویی و معطر گرفته تا لوازم آرایشی. انواع مختلف آن شامل روغن ها یا ژل های ماساژ، ژل ها یا اسپری های ضد عفونی کننده، کرم های پوست ، صابون ها و شامپوها است.

رایحه روغن پونه کوهی دارای خواص آرامبخش است و استشمام آن موجب آرامش مغز و بدن می شود. 
به طور مشابه، استشمام عطر پونه کوهی قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب نیز کمک می کند.  

 

 

روغن پونه کوهی برای سرماخوردگی و بیماری تنفسی

انتشار عطر اسانس یا روغن پونه کوهی و استشمام عمیق آن می تواند علائم سرماخوردگی و سرفه را به دلیل خاصیت خلط آور کاهش دهد. افرادی که از گرفتگی بینی در هنگام سرماخوردگی رنج می برند، ممکن است متوجه شوند که مخاط بینی در حال نرم شدن است و دم و بازدم راحت تر انجام می شود. همچنین هنگام استنشاق روغن پونه کوهی، ممکن است علائم آنفولانزا و بیماری کاهش یابد. 
بخور با روغن پونه کوهی می تواند برای رفع عفونت سینوسی نیز مفید باشد.

روغن پونه کوهی برای پوست

روغن پونه کوهی که به صورت موضعی بر روی پوست استفاده می شود می تواند شرایط پوستی مانند پسوریازیس، آکنه، اگزما و عفونت های قارچی را بهبود ببخشد، زیرا ترکیبات شیمیایی موجود در آن مخمر، باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد. 
خواص ضد التهابی آن می تواند درد ، خارش و ناراحتی های پوستی مانند گزش حشرات را خنثی کند. 

روغن پونه کوهی برای درد های موضعی

ماساژ روغن ترکیبی پونه کوهی و بادام شیرین می تواند برای تسکین درد های مفصلی و عضلانی مفید باشد. ماساژ این روغن بر روی شکم نیز می تواند به تسکین دل درد و سردی معده کمک کند. 

 

 

روغن پونه کوهی برای مو 

رقیق کردن اسانس پونه کوهی با روغن حامل مانند روغن نارگیل باعث نرم و مرطوب شدن مو ها می شود. همچنین ترکیب روغن پونه کوهی با شامپو روزانه می تواند به طور موثری شوره سر را از بین ببرد.

روغن پونه کوهی برای تمیز کردن سطوح

با مخلوط کردن روغن پونه کوهی با آب و اسپری کردن آن در مناطق مرطوب اطراف خانه مانند دوش حمام، می توانید از ایجاد قارچ و کپک جلوگیری کنید.

خرید روغن پونه کوهی   

روغن پونه کوهی را باید از فروشگاه های معتبر خریداری کرده و از اصالت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. فروشگاه آنلاین مرهم طب مفتخر است که روغن های گیاهی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به مشتریان عزیز عرضه کند. 
روغن هایی که در فروشگاه آنلاین مرهم طب به فروش می رسند، با نظارت فروشگاه مرهم طب و به سفارش این فروشگاه، با بهترین مواد اولیه، توسط مجهز ترین دستگاه های روغن گیری، استخراج و تولید می شوند.
برای خرید روغن پونه کوهی و سایر روغن های گیاهی کمیاب می توانید به صورت آنلاین به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید و پس از ثبت سفارش، در سریع ترین زمان سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید.

 

 

موارد منع مصرف روغن پونه کوهی

همانند سایر روغن های  اسانسی، اسانس پونه کوهی فقط برای استفاده موضعی است و نباید بلعیده شود. 
بهتر است قبل از استفاده از آن با چند قطره روغن حامل رقیق شود، زیرا ممکن است در صورت استفاده مستقیم باعث تحریک پوست شود. 
هرگز نباید از آن در اطراف چشم، داخل بینی و یا مناطق حساس پوست استفاده کرد. 
قبل از استفاده از روغن پونه کوهی برای جلوگیری از بروز حساسیت های احتمالی چند قطره از آن را بر روی پوست دست خود تست کنید. 
استفاده از روغن پونه کوهی در زمان بارداری و شیردهی باید با مشورت پزشک انجام شود. 
این روغن باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود. 
کسانی که به ریحان، اسطوخودوس، مرزنجوش، نعناع و مریم گلی حساسیت دارند ممکن است به پونه کوهی نیز واکنش های آلرژیک نشان دهند.